Visa fullständig version : Dom hugger ner våra buskar!
Coldsmith
2009-10-03, 12:31
Bor på bottenplan med en fin uteplats med insynsskydd. Nu tittar jag ut genom fönstret och ser att folk är och kapar ner våra buskar. Går ut och undrar vad dom sysslar med, bostadsrättsföreningen är ute och "vårstädar", de har satt upp lappar där dom ska "ansa buskar" bland annat. Här har dom tagit täta fina buskar som varit 170 höga ungefär och agerat som ett kanonfint insynsskydd och kapat ner dem till ungefär 50cm, inget kvar.
Får man verkligen göra så bara för att man ordförande i en bostadsrättsförening?
Har du deltagit på föreningsstämman? Ett tips är att vara med nästa gång så du kan göra din röst hörd.
Coldsmith
2009-10-03, 12:43
Som sagt, på de uppsatta papperena så står det att dom ska "ansa" buskarna. Kapa ner fullt vitala buskar till höjden av en stubbe är inte att ansa.
Svaret på frågan var alltså nej.
Nu är det omöjligt för någon som inte har tillgång till era regler att veta vad som är tillåtet men du kunde kanske ha frågat ordföranden om det var den som föryngrade buskarna?
Föreningen får naturligtvis göra somde vill med sina buskar. Om du hade velat slå vakt om dem antar jag att du borde varit med på städdagen.
vandelay
2009-10-03, 12:47
Varför är inte du med på städningen???
Coldsmith
2009-10-03, 12:49
Varför är inte du med på städningen???
Har jobbat 12 dagar i rad och har egentligen andra planer idag. Därför.
Men nu var det ju inte det frågan gällde.
Coldsmith
2009-10-03, 12:50
Svaret på frågan var alltså nej.
Nu är det omöjligt för någon som inte har tillgång till era regler att veta vad som är tillåtet men du kunde kanske ha frågat ordföranden om det var den som föryngrade buskarna?
Det var ordförande som enligt huggarna hade sagt att dom skulle göra det. Själv var ordförande iväg och körde undan sopor. Bad om att han skulle ta kontakt med mig när han var klar. Så nu väntar jag.
Ordförande = boss = Har rätt i alla lägen.
Du kommer ju få ännu tätare och finare häck efter den nerklippningen iof. Vad är det för sorts häck?
Coldsmith
2009-10-03, 13:11
Du kommer ju få ännu tätare och finare häck efter den nerklippningen iof. Vad är det för sorts häck?
Möjligen om 10 år med tanke på hur mycket dom huggt ner. Men det är då. Vi ska försöka sälja den NU. Inte om 10 år. Så värdet är ju tappat.
Ignatius72
2009-10-03, 13:18
Möjligen om 10 år med tanke på hur mycket dom huggt ner. Men det är då. Vi ska försöka sälja den NU. Inte om 10 år. Så värdet är ju tappat.
Det finns med största säkerhet en anledning, troligtvis en bra sådan, för varför de gör så. Att de vill jävlas/inte har något bättre för sig/inte vet vad de gör är mindre troligt.
Coldsmith
2009-10-03, 13:37
Det finns med största säkerhet en anledning, troligtvis en bra sådan, för varför de gör så. Att de vill jävlas/inte har något bättre för sig/inte vet vad de gör är mindre troligt.
Ordförande har varit här nu. Deras version "ansa" är uppenbarligen att låta buskarna växa tills dom blir "för stora" sen hugger man ner dom på hösten för att gräva upp dom på våren och sen sätta nya buskar. jag försökte få denna dansk att förstå att "ansa" inte riktigt är samma sak som att kapa vid fotknölarna. Men han tyckte bara att det var vad jag sa, men det inte var så. Han vägrade erkänna minsta fel, inte ens att dom uttryckt sig felaktigt på de uppsatta plakaten. Han kunde inte heller förstå varför värdet på lägenheten skulle sjunka utan insynsskydd till uteplatsen.
Makalöst.
Tur man ska flytta.
mangemani
2009-10-03, 13:43
klart dom får.
jag har jobbat med detta i 4 år nu.
man tar ner buskarna,gödslar och barkar dom innan vintern för att buskarna ska "blomstra" bättre och se finare ut när dom växer upp.
detta görs för det mesta innom alla bostadsrättsföreningar som nu har stora mängder buskar.
vi får många frågor utav nyinflyttade när vi tar ner buskarna och alla frågor är i stort sätt samma,dvs "varför".
att nu det var så oturligt att du skulle flytta just då,det kan inte hjälpas,men om nu mäklarna har nått som helst under pannbenet,så vet dom om varför buskar klipps ner och vet då hur resultatet kommer att bli och därmed sänker dom inte värdet.
Coldsmith
2009-10-03, 13:46
klart dom får.
jag har jobbat med detta i 4 år nu.
man tar ner buskarna,gödslar och barkar dom innan vintern för att buskarna ska "blomstra" bättre och se finare ut när dom växer upp.
detta görs för det mesta innom alla bostadsrättsföreningar som nu har stora mängder buskar.
vi får många frågor utav nyinflyttade när vi tar ner buskarna och alla frågor är i stort sätt samma,dvs "varför".
att nu det var så oturligt att du skulle flytta just då,det kan inte hjälpas,men om nu mäklarna har nått som helst under pannbenet,så vet dom om varför buskar klipps ner och vet då hur resultatet kommer att bli och därmed sänker dom inte värdet.
Kapar ni ned dom från 170 till 50cm snett och vint och sen hänvisar till att dom blivit för stora?
mangemani
2009-10-03, 13:50
Kapar ni ned dom från 170 till 50cm snett och vint och sen hänvisar till att dom blivit för stora?
beror på vilka slags buskar det är,men vissa buskar klipper man ner även fast dom är korta,poängen ibland är inte själva storleken,det är om buskarna ser fula och döda ut,då tas dom ner för att sen växa upp fina igen.
dock så klipper vi inte ner dom snett och vint.
Coldsmith
2009-10-03, 14:01
beror på vilka slags buskar det är,men vissa buskar klipper man ner även fast dom är korta,poängen ibland är inte själva storleken,det är om buskarna ser fula och döda ut,då tas dom ner för att sen växa upp fina igen.
dock så klipper vi inte ner dom snett och vint.
Man håller väl efter dom kontinuerligt så man ska slippa byta buskar var 10e eller vart 15e år. För det är det man ska göra här. Lite längre livslängd har dom ju ändå.
mangemani
2009-10-03, 14:11
Man håller väl efter dom kontinuerligt så man ska slippa byta buskar var 10e eller vart 15e år. För det är det man ska göra här. Lite längre livslängd har dom ju ändå.
jaha,då missade jag den delen när jag läste igenom tråden,alltså att dom skulle byta buskarna helt=/ursäkta.
vi har alltid trimmat och hållit efter under sommar perioden,för att sen när vintern kommer(beroende på hur lång tid det gått) så kapar man ner osv.
Bor du i bostadsrättsförening och har åsikter om hur växtligheten på området skall skötas får du se till att vara med på de möten där sådant diskuteras. Årsmöte/årsstämma, t.ex. Att komma i efterhand och säga "men jag gillar inte ..." om man inte tagit chansen att vara med när beslut togs funkar dåligt. Vidare brukar buskage kring husen i en bostadsrättsförening sällan tillhöra lägenhetsinnehavarna på markplanet, även om dessa ofta tenderar att tro det.
Trapper Buzz
2009-10-05, 23:05
Jag håller med Tricce & Mangemani.
Jag borde ha ansat min j*kla hagtornshäck ifjol eller i våras eller nu i höst.
Det fick knappt blad i år på östersidan pga sin vildvuxenhet.. Den är alltså hög, men hemskt gles.
Och inga bär blir det, hagtornsbär som det blir sån god och nyttig saft av...
Gör inget överilat, dom växer fort till sig.
På vintern får ni väl sätta upp nåt i fönstret.
Får dom "ansa" en häck som man själv har satt upp då? Jag har nämligen smällt upp 13st tuja smaragd och längtar tills dom växer till sig lite.
Får dom "ansa" en häck som man själv har satt upp då? Jag har nämligen smällt upp 13st tuja smaragd och längtar tills dom växer till sig lite.
Det beror väl på din förening så hur ska någon här kunna veta det om de inte råkar vara med i samma förening?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.