Visa fullständig version : När är man otrogen?
So.. jag har lovat bort mig till en tjej - alltså lovat trohet... och behöver lite input. En självklar grej jag tycker man får göra är att kramas med andra tjejer. Så det är inte med.
Låt säga att man är i ett vanligt tvåsamhetsförhållande. Jag har försökt göra en nedåtgående trappa "slippery slope". När går man över gränsen och blir otrogen enligt er? Det var jävligt svårt att rangordna alternativen.
Som jämförelse har Adrianne Curry skrivit att hon reagerar efter 3-sekunder - hennes man får titta lystet på en tjej i 3 sekunder sen får det vara bra med det. Kanske ska tillägga att han är dubbelt så gammal som henne och att hon vann Top Model för ett antal år sedan.
Själv har jag haft en flickvän/sambo under en längre tid som inte tyckte jag fick tänka på andra tjejer då jag var otrogen i tanken. Hon hade alltså i stort sett en muslimsk syn på mig - där jag i så fall hade kvinnorollen. Eller egentligen ännu värre än en muslimsk syn tror jag. Säger härmed inte att jag var ett offer för henne då jag valde henne själv från början *mini Haha hon var en muslimsk mansgris :D
De sista två alternativen är inget skämt då man kan tänka sig att det är skillnad på att vilja/riskera att få barn tillsammans. Eller inte.
Lite om de andra alternativen
Date. Detta behöver definieras. En gång träffade jag en tjej från ett internetforum. Egentligen träffades vi för att utbyta erfarenheter av bostadsmarknaden i Stockholm - eller egentligen för att hon ville veta mina erfarenheter. Det var helt klart ett romantiskt skimmer över denna date men inget uttalat. Hon var inte intresserad. Men hade hon varit det så hade det kunnat sluta med att jag hängde med henne hem - så att veta exakt vad som är en date och inte - det är inte så enkelt. En stor del svenskar träffar sin sexpartner på jobbet. Så hur jobbrelaterade möten på tu man hand slutar är underförstått. Så med detta sagt skulle det inte bli mycket jobbat om det var förbjudet att träffa sina sexiga jobbarpolare på tu man hand. Beroende på hur man definierar date så hamnar det längre upp eller ned på listan. Jag väljer den vidaste definitionen och sätter det långt upp. En date är ett planerat möte med en potentiell sexpartner.
Cybersex - jag sätter det långt upp då det i stort sett förutsätter stort fysiskt avstånd. För annars hade man setts i verkliga livet i stället.
Kysser andra (passionerat) - möjligen undantaget film. Jag menar som skådis får man göra det i jobbet. Och ja det händer att skådespelare träffas på inspelningarna.
Själv trycker jag "oralsex". Gissningsvis kommer det vara avvikande.
Självklart kan man tänka sig 10 000 andra överenskommelser än ett normalt tvåsamhetsförhållande. Och jag har själv tänkt ha lite annorlunda regler. Det jag vill veta är: var går gränsen för hederlig svensk otrohet enligt Kolozzeums normer.
Kollar porr kommer ovanför cybersex. Om det inte ingår i förhållandet.
Personligen går min gräns vid en romantiskt menad puss på munnen. Tänka på andra, flörta, träffa, titta, fantisera, kolla på porr, vanliga kramar. Det är inget som oroar mig om jag är i ett seriöst förhållande då jag vet hur jag själv funkar, jag väljer om jag vill låta några otrohetsimpulser ta överhanden i stunden, och det händer helt enkelt inte då mitt val att vara med en partner är så otroligt mycket starkare.
Cybersex är verkligen no-no. Det är ju bara att ringa varann om det önskas lite imaginärt sex ;)
Det är väldigt luddigt att definiera det här området märker jag. Jag kanske kan säga att jag tar avstånd från att aktivt söka kontakt med nya potentiella partners eller att aktivt välja att följa sexuella impulser med potentiella partners. Om så skulle vara fallet så räknar jag med att min partner säger att den inte längre vill ha ett exklusivt förhållande först.
Då kan jag t.ex. definiera vilken typ av dejt som är okej: Att träffa en attraktiv person i exempelvis jobbsyfte är okej. Att träffa den attraktiva personen för att man egentligen vill veta om den kan vara en potentiell partner är inte okej.
I slutändan så handlar det mest om att lita på varann och känna till varandras gränser tror jag.
Telefonsex ja. Det kommer också ovanför cybersex. Såhär hade det sett ut om jag fått med det från början. Förresten cybersex definierades sist jag kollade som "skickar erotiska meddelanden"! Antar att den definitionen ändrats till "har sex via webbkameror". Om man istället tar den ursprungliga betydelsen enligt svenska wikipedia så gäller det alltså typ sexiga rollspel osv. I så fall hamnar istället cybersex ovanför kollar porr då det är en ren fantasi - trots att en annan bevisligen är inblandad. Det kommer nämligen vara en person man inte träffar på i verkliga livet och aldrig får se hur den ser ut kanske. Huj detta går att utreda hur långt som helst.
tänker sexigt om andra
tittar lystet på andra
date:ar andra
tänker sig ha sex med andra
säger jag älskar dig
kollar porr
telefonsex
har cybersex
petting
tittar på annan som onanerar
pussar andra
kysser andra (passionerat)
har oralsex med andra
har samlag med kondom
har samlag utan kondom
Då kan jag t.ex. definiera vilken typ av dejt som är okej: Att träffa en attraktiv person i exempelvis jobbsyfte är okej. Att träffa den attraktiva personen för att man egentligen vill veta om den kan vara en potentiell partner är inte okej.
Det intressanta är ju när det uppstår attraktion där det inte var ett ändamål. Själv har träffat de flesta brudarna där jag hängt på dagtid. Och enligt de undersökningarna som görs regelbundet träffar någonstans över hälften av svenskarna någon gång en sexpartner på jobbet. Om jag minns rätt där.
Just det - för att vara petnoga så är det skillnad på om man vet att det är en potentiell sexpartner och om man inte vet. Ta ett jobbmöte som ens chef/sekreterare planerar in åt en på övertid. Eller att man får ett brev med bara ett namn på och inte vet vad det är för person bakom.
Det finns en bra thriller om en gift kille som blir "poachad" (snodd)
http://www.imdb.com/title/tt0109635/
Jag har inget emot om min eventuella partner har fantasier om sina killkompisar, kollar porr, glor på en snygg kille eller liknande. Cybersex via typ skype eller chat med en okänd skulle jag nog inte bry mig så mycket om, även om jag skulle fråga varför.
Gränsen går vid en kyss/puss som är mer än ett sätt att hälsa på en kompis.
Nitrometan
2009-10-03, 08:34
Gränsen går vid en kyss/puss som är mer än ett sätt att hälsa på en kompis.
Instämmer med coxie här.
Ignatius72
2009-10-03, 08:35
Gör man saker med någon annan som man känner att man vill hålla hemligt för sin partner så är man farligt nära gränsen iaf.
Fantasier är just fantasier och där kan man ösa på :naughty:
Sofia4_4
2009-10-03, 08:39
Gör man saker med någon annan som man känner att man vill hålla hemligt för sin partner så är man farligt nära gränsen iaf.
Kort och rätt! Det tycker jag med. Fantasier och porr är inte otrohet om man har ett hälsosamt förhållande.
Gör man saker med någon annan som man känner att man vill hålla hemligt för sin partner så är man farligt nära gränsen iaf.Fantasier är just fantasier och där kan man ösa på :naughty:
BULLS-EYE!
Vågar man inte berätta för sin partner lr döljer typ sms etc så har man nog gjort lr är på väg att göra något dumt.
Precis, bra tumregel. Man kan även fråga sig om det skulle kännas ok att ens partner gjorde detta, kan man inte svara ja på det bör man förmodligen inte göra det själv heller.
För mig går gränsen helt klart vid att göra något alls med någon annan. Det känns bara helt fel. Sedan är jag väl inte en kramvänlig person direkt men varför kramas man med andra än familjen och närstående vänner? Ok om det skulle vara en helt oskyldig hälsning då spelar det ingen roll...
Att fantisera titta whatever är nog bara naturligt, tror jag nog alla normala människor gör någon gång. Men steget att gå till någon sorts handling är grymt stort. Går man över det steget kan man ju inte vara riktigt till ro i sitt nuvarande förhållande...
Edit: Alltså för mig går att flörta också bort, det är ju att göra en handling mot något annat. Inte ok enligt mig.
Jag håller också med Ignatius. Det handlar mer om förhållande till trohet än exakt vad man gör. Är man trogen i tanken och själen tror jag inte man går över gränsen oavsett var man målar den.
Sen är det intressant att det är en gräns att ha skyddat sex och en annan att ha oskyddat.
Blomstrande
2009-10-03, 10:02
Precis. När man gör något som man inte skulle känna sig bekväm med att ens partner ser eller får reda på.
Det är ju sedan olika för varje par...
vicarious
2009-10-03, 10:05
Vilken jävla svår fråga :D
Jag håller mig singel så slipper jag all sån här ångest!
Var flera som formulerat samma som jag skrev ovan. Så jag instämmer i vad Ignatius sa.
Sedan tycker jag listan ser fel ut. Tänker sig ha sex med någon annan är väl en fantasi? Bör komma före att ha date med någon. Det du beskrev med oplanerade dater på jobbet som det uppstod attraktion vid hör inte dit. Oavsett om du skulle bli attraherad blir det inget mer om du har fasta värderingar. Har du inte kan jag dock tänka mig att det blir problem.
Får man fråga trådskaparen vad meningen med tråden är? Är det enbart nyfikenhet eller försöker du få backup för din hållning (oralsex gränsen). Verkar inte vara många som kommer nära den gränsen. Du kanske kan förklara varför du tycker kyssar, pussar petting etc är ok?
Ignatius72
2009-10-03, 10:25
Ett bra moraliskt rättesnöre man kan hålla sig till (i alla handlingar) är att ta en annan position. Dvs att om du är involverad i cybersex och sätter dig i din flickvänskläder. Hade det fortfarande varit ok? Inte fråga vad hon skulle tänka, utan vad man själv skulle tänka i dennes situation.
Sen kan man ju ha olika värderingar och man kan dessutom vara omoralisk.
En objektivt sett oskyldlg date kan vara mer svek mot partnern än en som har tillfälligt ångande sex på en konferens. Även om det senare troligen är själva definitionen av otrohet. Det förra kanske leder till skilsmässa och det senare betyder ingeting.
Ett konferenskn*ll på 10 år-är det något att bråka om?
Cybersex som en förlängdfantasi-är det något att bråka om?
Facebookande 3 timmar varje kväll-är det något att jiddra om?
Svaret beror på individerna, tiden, situationen, förhållandet, etc etc etc.
Kontentan är att det inte finns ett enkelt svar som gäller för alla.
Herr Oberst
2009-10-03, 10:27
Man är inte tillsammans förrän man haft analsex.
Man är inte otrogen förrän man har analsex med någon annan
Om vi snackar underförstått och man inte har snackat om regler så ser jag nog fysisk kontakt med en annan person som otrohet. Om det så är hångel, sex som vissa danser (om det finns ett syfte där) så är det otrohet, antaget då att man är förbi dejtingstadiet och verkligen har ett förhållande.
C6, porr och allt sånt där trams bryr jag mig inte om.
bulldozer
2009-10-03, 11:24
Var gränsen för otrohet går beror på vad man kommit överens om i sin relation. Sen får
man ju tänka, skulle jag tycka att detta är ok om min partner gjorde det mot mig?
Titta på tjejer är alltså helt ok *heh* :D
"har samlag med kondom"
"har samlag utan kondom"
I loled.. lustigt om någon tycker ena är otrohet men inte andra..
själv tycker jag gränsen går vid kyss..
Pollen borde haft flervals alternativ.
I övrigt håller jag med Ignatius!
Hur fan kan "Kolla porr" vara _värre_ än att datea någon?
LillSkalman
2009-10-03, 19:50
Ta en sats i ögat då? Varför är inte det ett alternativ?
Själv tycker jag dock inte jag är otrogen för det...
Fantasier överhuvudtaget bryr jag mig inte om alla har dom och det känns inte som att det går o göra något åt. Men så fort känslor lr fysisk kontakt mer än "vanligt" så skulle jag säga att det är o vara otrogen. Eller ja känslor är väl inte att vara otrogen på det sättet men isf är det ingen idé att fortsätta förhållandet om ens partner har starta känslor för någon annan.
Fantasier överhuvudtaget bryr jag mig inte om alla har dom och det känns inte som att det går o göra något åt. Men så fort känslor lr fysisk kontakt mer än "vanligt" så skulle jag säga att det är o vara otrogen. Eller ja känslor är väl inte att vara otrogen på det sättet men isf är det ingen idé att fortsätta förhållandet om ens partner har starta känslor för någon annan.Känslor går över. Fysisk kontakt är dock något man själv styr över och något som aldrig kan suddas bort, gjort är gjort. Att dock ha känslor för andra människor samtidigt som man är i ett förhållande tycker inte jag är varken onormalt eller ovanligt. Sånt går liksom inte att styra över. Jag tycker inte det är otrohet.
edit: eller nä jag vet vad du menar
Pepparkakssmurfen
2009-10-03, 20:48
"date:ar" andra känns ganska grofvt felplacerad i listan?
Känslor går över. Fysisk kontakt är dock något man själv styr över och något som aldrig kan suddas bort, gjort är gjort. Att dock ha känslor för andra människor samtidigt som man är i ett förhållande tycker inte jag är varken onormalt eller ovanligt. Sånt går liksom inte att styra över. Jag tycker inte det är otrohet.
edit: eller nä jag vet vad du menar
Jag förstår vad du menar men samtidigt om jag är tillsammans med en tjej som har känslor och vill vara med en annan kille. Så är det ingen idé för mig att vara i den relationen.
Man är otrogen när man inte längre är trogen. Korkad tråd.... behöver ni seriöst tänka * Nja, är det otrogenhet eller inte* När ni är påväg att krypa upp på någon?
Man är otrogen när man inte längre är trogen. Korkad tråd.... behöver ni seriöst tänka * Nja, är det otrogenhet eller inte* När ni är påväg att krypa upp på någon?
Tycker inte den är så korkad, en del tycker sin partner är otrogen då hon skedar med en annan kille medans andra inte tycker det så det är olika sådant där!
Den här pollen är ju dynga.
Det moraliska förfallet har spridit sej till Kolozzeum.
Ni vet väl att man inte får ha sex förrän man har gift sej ????
:D
Allvarligt nu:
Smygdejta tycker jag är mycket värre/fulare än nåt enstaka hormonrelaterat
konferensknull.
gör man saker med någon annan som man känner att man vill hålla hemligt för sin partner så är man farligt nära gränsen iaf.
+1
När du gör något du inte skulle acceptera att din partner gjorde.
Fantasier är just fantasier och där kan man ösa på :naughty:Det var en väldigt bra definition faktiskt, eftersom otrohet mellan olika slags förhållanden varierar väldigt mycket (dejtar, ihop, sambo, gifta) men just det du nämner är ju gemensamt med all slags otrohet.
Jag gjorde en ny flervals poll här så att vi får lite ordentliga svar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137287
40 pers på dejting, någon av er får gärna träda fram och berätta vad som är så farligt med dejting. I Sverige fungerar ju inte dejting alltid som i USA, där det betyder "leta (sex)partner". Middag på restaurang behöver inte givet betyda "ligga?" i Sverige.
Faktiskt har de ett helt annat system där (jag har förklarat det någon gång i en annan tråd). Lite konstigt att behöva förklara det men tydligen behövs det. I USA har man inte så ofta sex på första träffen men "date:ar" desto mer - medans det i Sverige är vanligare att man hoppar i säng efter att ha träffats första gången på nattclub - dvs utan date.
Och nej jag har inte själv "dejtat" andra när jag varit ihop med någon. Och jag ser ingen poäng i att ha så många partners som möjligt, dating är alltså inget fritidsintresse.. Så det är inte av anledningen att jag vill två mig eller köpa in moralisk intäckning inför framtiden heller. Den här biten undrar jag av nyfikenhet, således.
Om jag har en fästmö förstår jag inte varför hon ska "Dejta" någon, dejta för mig = gå ut och träffas för att se om det finns intresse förvarandra.
Det är skillnad på "dejt" och "äta en bit mat med kompis".
Sen att det är annorlunda i USA, det är det säkert men jag tänkte inte så när jag kryssa i pollen :/
I Sverige är det ju inte lätt att veta var gränsen går mellan att leta sexintresse/äta med kompis. Det är därför jag valt den vida benämningen och satt date som rätt oskyldigt. Själv skulle jag nog fråga litegrann om min tjej varit på middag med en granne men sen skulle det vara bra. Å andra sidan blir jag alltid av med tjejerna..*spy*
Att dejta en annan tjej, när man är ihop med någon, och medvetet hålla detta undangömt från partnern, det är fanimig otrohet.
Det är liksom inte så enkelt som att definitionen går vid penetration utan det innefattar flera områden. Fast det är klart, är syftet med dejting inte att (i framtiden) ligga med tjejen man dejtar så är det inte så farligt, å andra sidan är det då inga problem att vara ärlig om det heller.
Ignatius72
2009-10-06, 21:15
I Sverige är det ju inte lätt att veta var gränsen går mellan att leta sexintresse/äta med kompis.
Allvarligt. Vad är det som är svårt med det? och vad har det med landet att göra?
Tja tanken med tråden var såklart att hitta vad folk tycker bortom luddiga begrepp såsom /ärlighet/ samt /överenskommelser/. Därav en poll där man "tvingas" (egentligen kan/vill) ta ställning. Jag är nöjd med att folk röstat. Liiite förvånad att kyssar så uppenbart är otrohet.
Ja, fast det beror ju på. Vad är syftet med kyssarna? Är det hångel med en tjej som man verkligen vill nita eller är det en vanlig kindpuss? Om tjejen frågat om man gjort det, är man då ärlig tillbaka eller döljer man det?
Ja, fast det beror ju på. Vad är syftet med kyssarna? Är det hångel med en tjej som man verkligen vill nita eller är det en vanlig kindpuss? Om tjejen frågat om man gjort det, är man då ärlig tillbaka eller döljer man det?
Om det är en kindpuss är det ju ingen kyss. En kyss involverar tunga (enl mig) :D
Om det är en kindpuss är det ju ingen kyss. En kyss involverar tunga (enl mig) :DJa, jag försökte bara leta upp extremerna.
Men det är ju inte otrohet om partner tillåter att man kysser (med tunga) andra. Så det är ju som vanligt en fråga om vad man gör utan partnerns vetskap och vad som är tillåtet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.