Visa fullständig version : Var kan man köpa "Svag mjöl"?
Var kan man hitta "svag mjöl" som har låg proteinhalt? Brukar kunna hitta det utomlands där mjöl uppdelas i olika styrkor beroende på ändamål. Här i sverige finns det 100 olika sorter mjöl och blandningar, så jag har ingen aning vad svag mjöl skulle kunna heta.
Får man fråga varför du vill ha låg proteinhalt? :D
Får man fråga varför du vill ha låg proteinhalt? :D
Jaa varför skulle man vilja göra ett gott bröd när man kan få ett bröd med mycket protte? :Virro
MyungChul
2009-10-03, 00:31
Mjöl har fler ändamål än bröd..
Mjöl har fler ändamål än bröd..
Det menar du inte? =P
Vet inte. Men det vanliga mjölet vi har i butiker är relativt svagt.
edit: Jag vet att några invandrare tar med sig mjöl från hemlandet, men vet inte specifikt varför.
Var kan man hitta "svag mjöl" som har låg proteinhalt? Brukar kunna hitta det utomlands där mjöl uppdelas i olika styrkor beroende på ändamål. Här i sverige finns det 100 olika sorter mjöl och blandningar, så jag har ingen aning vad svag mjöl skulle kunna heta.
Vanligt vetemjöl har mindre protein än specialmjöl men frågan är hur lite protein du vill ha. Har du någon siffra på vad "svag mjöl" brukar ligga på?
Jaa varför skulle man vilja göra ett gott bröd när man kan få ett bröd med mycket protte? :Virro
Vetemjöl med högre proteinhalt ger generellt bättre bröd än vetemjöl med låg proteinhalt.
Beskriv vad du skall använda det till, så kanske det blir lättare att tipsa.
Helst under 9gram protein per 100gram. Jag ska försöka göra riktig snygga månkakor/bakelse, då passa det bra med svag mjöl. Har provat 4 olika degrecept nu men efter gräddning förlora kakan det skarpa kanten som jag vill ha. Ska prova tillsätta bikarbonat i brist på svag mjöl.
Låter som "Extra Fint Mjöl (http://www.axa.se/sv/produkter/produkt/?product=224)" från kungsörnen:
Ett s k ”self-raising flour”. Ett vetemjöl där en ännu mindre del av vetekärnan, än för kärnvetemjöl, har använts. Det ger ett vitt mjöl med svagt protein som fungerar bäst när man bakar kakor och kaffebröd. Extra vetestärkelse är tillsatt mjölet för att hjälpa bakverket att bära upp fett och socker. Även bakpulver är tillsatt i en optimal mängd för att göra bakningen enklare. Extra bakpulver behöver inte tillsättas. Tillsammans ger dessa fördelar ett mjöl som gör sockerkakor fina och höga, småkakor spröda och möra och kaffebrödet porösare. För att byta ut vanligt vetemjöl till Extra Fint Mjöl i recept: Ta samma mängd Extra Fint Mjöl men uteslut bakpulver. Om det ingår bikarbonat, så behåll det i receptet.
Energi kj 1350
Energi kcal 320
Protein g 9,0
Kolhydrater g 68
varav sockerarter g 0,3
Fett g 1,5
varav mättat fett g 0,3
Kostfiber g 3,0
Tiamin mg 0,2
Riboflavin mg 0,13
Niacin mg 4,8
Vitamin B6 mg 0,3
Natrium g 0,002
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.