Visa fullständig version : Använda tortyr för att få tillbaka pengar från rånare.
Säg att dessa helikoter-rånare blir dömda, men pengarna ej finnes. Anser ni då att det bör finnas en lag som tillåter staten att tortera rånarna tills dess att de antingen ger upp pengarna, eller avlider i processen?
Ska den här nya lagen fungera måste naturligtvis de misstänkta vara dömda innan man utövar tortyr på dem.
Svenska folket tjänar de x antal miljoner om det här lyckas, och rånarna behöver bara säga var pengarna är för att gå fria.
Problematiken ligger väl i att rånarna kanske har spenderat en del av pengarna eller förlagt dem. Då kommer rånarna att torteras i onödan.
mvh
Verbatim
2009-10-02, 18:49
Ja varför inte införa dödstraff igen, och ett såhär färglatt och spännande sätt att göra det på ser jag endast fördelar med.
Nej tortyr kostar bara pengar i utrustning och personal, vanlig hederlig lynchning av en pöbel låter bättre.
Tänk vad roligt det vore att lyncha en brottsling, gå hem och nita frugan för att maten inte står på bordet avsluta med lite gamma hederlig incest.
Försöker du skämta?
Nej, försöker inte skämta.
Jag tycker vi ska ha en ångvält som vi kör över alla som ens är misstänkta för något. Jättebilligt.
Säg att dessa helikoter-rånare blir dömda, men pengarna ej finnes. Anser ni då att det bör finnas en lag som tillåter staten att tortera rånarna tills dess att de antingen ger upp pengarna, eller avlider i processen?
Ska den här nya lagen fungera måste naturligtvis de misstänkta vara dömda innan man utövar tortyr på dem.
Svenska folket tjänar de x antal miljoner om det här lyckas, och rånarna behöver bara säga var pengarna är för att gå fria.
Problematiken ligger väl i att rånarna kanske har spenderat en del av pengarna eller förlagt dem. Då kommer rånarna att torteras i onödan.
mvh
Bra idé, så länge tillräckliga bevis finns.
"Problematiken ligger väl i att rånarna kanske har spenderat en del av pengarna eller förlagt dem. Då kommer rånarna att torteras i onödan."
Här ser jag inget problem, det ända problemet med ditt fantastiska förslag är att ingen vill vara den som torterar. I alla fall inte jag.
MasterChief
2009-10-02, 19:12
Ja, det är en bra idé. Torterare är något jag alltid velat bli, men det förutsätter givetvis att den finns en marknad. Detta skulle ju göra det helt legalt att dra naglarna av folk.
Nej vi ska inte släppa rånare fri för att det talar om var pengarna finns. Eller vad menar du med "släppa in låsta". Klart som ska sitta bakom lås och om x antal år.
Menade givetvis att de ska åka tillbaka till fängelsecellen om de ger upp pengarna. Inte gå fria. Ursäkta om det missuppfattades.
Bra idé, så länge tillräckliga bevis finns.
"Problematiken ligger väl i att rånarna kanske har spenderat en del av pengarna eller förlagt dem. Då kommer rånarna att torteras i onödan."
Här ser jag inget problem, det ända problemet med ditt fantastiska förslag är att ingen vill vara den som torterar. I alla fall inte jag.
Det kan man lösa genom att tvinga andra rånare att tortera. Vägrar de så kan man tortera dem tills de gör det!
Problemet är väl att någon eller flera av de misstänkta eventuellt skulle vara oskyldiga, kanske inte i det här fallet, kanske inte i nästa eller nästa osv men i något fall.
En bättre metod som borde vara effektiv är att tortera familjemedlemmar framför rånarna. Tror nog merparten av rånarna skulle tala efter några timmars liveshow med deras barn som stjärnor.
Med denna metod elimineras risken att rånaren dör under tortyren, dör en familjemedlem finns det vanligvis några kvar att fortsätta på.
Problemet är väl att någon eller flera av de misstänkta eventuellt skulle vara oskyldiga, kanske inte i det här fallet, kanske inte i nästa eller nästa osv men i något fall.
collateral damage är en petitess när vi arbetar för "the greater good".
De mest korkade idag här.
Ni alla som säger att det är korkat, varför tycker ni det? Att det är gammalt är inte en anledning.
kungconny
2009-10-02, 19:27
Aldrig. De är fortfarande människor och ska behandlas därefter.
De mest korkade idag här.
Fan det är lika bra att vi gifter oss, vi är som gjorda för varandra.
Ni alla som säger att det är korkat, varför tycker ni det? Att det är gammalt är inte en anledning.
Att det är barbariskt, motsäger allt vårt civiliserade samhälle står för, värdelöst för att få fram korrekt information och bryter mot ett dussin av internationella lagar.
Räcker det inte så kan jag nog lista ytterligare en 15-20 orsaker.
Smått skrämmande att du ens behöver fråga.
Fan det är lika bra att vi gifter oss, vi är som gjorda för varandra.
Hahaha hade man gillat killar hade ju vart opti, lyckat golddigging då antar jag för mig :D
Herr Oberst
2009-10-02, 19:43
Räknas det som tortyr om fångarna bara får äcklig mat varje dag fram tills dess att pengarna återfinns?
Jag tänker att man enbart serverar typ kycklinglever, surströmming och eventuellt grönsakssoppa till morgon, middag och kväll.
Räknas det som tortyr om fångarna bara får äcklig mat varje dag fram tills dess att pengarna återfinns?
Jag tänker att man enbart serverar typ kycklinglever, surströmming och eventuellt grönsakssoppa till morgon, middag och kväll.
De är en jävla skröna att de är bra mat, nu vet inte jag hur de är på alla anstalter men de jag sett och kompisar sagt som suttit på andra.
Summa summarum, dåligt mat.
Scratch89
2009-10-02, 19:49
De är en jävla skröna att de är bra mat, nu vet inte jag hur de är på alla anstalter men de jag sett och kompisar sagt som suttit på andra.
Bara för att det är dyrt behöver det inte vara bra mat. Det som drar upp kostnaderna är extra transporter, specialanställd personal och liknande. Det är inte direkt så att det är oxfilé som serveras på anstalterna. ;)
Sen är det väl individuellt vad man tycker om också. Jag skulle nog inte vara så imponerad av maten om jag skulle sitta inne, för jag skulle vara alldeles för deprimerad för att känna smak.
Nej tortyr kostar bara pengar i utrustning och personal, vanlig hederlig lynchning av en pöbel låter bättre.
Tänk vad roligt det vore att lyncha en brottsling, gå hem och nita frugan för att maten inte står på bordet avsluta med lite gamma hederlig incest.Hahahahahhaa
Det är klart, om någon hade snott mina livsbesparingar hade jag gärna tagit till både bilbatteri och hovtång för att få tillbaka dom, men att etablera institutionell tortyr är helsjukt och inget ett samhälle bör sträva efter. Det är skillnad på personliga hämndbegär för att man är lite crazy i bollen och systematisk tortyr genomförd av läkare o dyl. Det senare är helt sjukt och inte värdigt det här landet.
Bara för att det är dyrt behöver det inte vara bra mat. Det som drar upp kostnaderna är extra transporter, specialanställd personal och liknande. Det är inte direkt så att det är oxfilé som serveras på anstalterna. ;)
Sen är det väl individuellt vad man tycker om också. Jag skulle nog inte vara så imponerad av maten om jag skulle sitta inne, för jag skulle vara alldeles för deprimerad för att känna smak.
Du har såklart poäng, men min erfarenhet är att de är 90% dålig potatis å sen nåt tråkigt till, typ dålig fisk lr tråkig å fet kassler.
Jag är tex laktos intolerant, fick jag sån mjölk? Icke, fick äta flingor med vatten. mums....
Du har såklart poäng, men min erfarenhet är att de är 90% dålig potatis å sen nåt tråkigt till, typ dålig fisk lr tråkig å fet kassler.
Jag är tex laktos intolerant, fick jag sån mjölk? Icke, fick äta flingor med vatten. mums....
Det är inte heller annat än helt rätt!
Seriöst svar: Nej det är ingen bra ide, bland annat för är det organiserad brotslighet inblandat så finns det just en ganska stor chans att de faktiskt inte vet var pengarna göms.
Och då har vi inte ens blandat in den mer relevanta moraliska aspekten. Tummen ner.
Det är inte heller annat än helt rätt!
Jg säger inte att de är fel, säger bara att de är en skröna att de ska va bra mat.
Herr Oberst
2009-10-02, 20:41
Så man torterar redan fångarna med kycklinglever och surströmming då?
Fan också... Där fick jag
*edit*
har för övrigt själv jobbat på ett SiS-hem och där var då maten allt annat än kass. Godare käk än så får jag bara om jag gör den själv för dyra pengar. Under de 6 månader grabbarna "sitter" där ökar de flesta också en 10-15kg i vikt
Det hade säkert gått att servera betydligt billigare mat dock. I Arizona vet jag att maten kostar under dollarn/intagen och dag, vill minnas att det var 60 cent, dvs drygt 4kr. I Sverige kostar den 45kr, jag tvivlar på att mat är 11ggr så dyr i USA.
OT: Bara om man kan få Jack Bauer att ställa upp.
Jag är tex laktos intolerant, fick jag sån mjölk? Icke, fick äta flingor med vatten. mums....Hahaha jag äter fan sämre än så, men å andra sidan, jag är inte särskilt kräsen utan äter det katten släpat in bara det kostar mindre än 20 kr för en portion. Jag tror helt klart att om jag hade suttit i ett svenskt fängelse hade jag ätit roligare och "finare" mat än nu. Detta är inget klagomål utan det är helt enkelt så att jag kan äta en kastrull pasta med olivolja och tycka det är riktigt gott.
Vill gärna se scenen framför mig där en fångversion av Carl-Jan rynkar på näsan åt helt vanlig skolmat i fängelsets cafeteria, hahaha.
Wille005
2009-10-02, 21:08
Absolut. Skit ska ha skit.
Nitrometan
2009-10-02, 21:45
Det är skillnad på personliga hämndbegär för att man är lite crazy i bollen och systematisk tortyr genomförd av läkare o dyl. Det senare är helt sjukt och inte värdigt det här landet.
Ja, det är ju sånt som spionorganisationer sysslar med. ;)
Tortyr är dåligt.
Tortyr är för U-länder och idioter.
Bara om dom är invandrare och/eller turkar! Vissa finnar med! Kan även tänka mig norrlänningar, exkludera skaparn dock, han är halvgrek.
Herre gud. Det är bara pengar.
Rockhard
2009-10-02, 22:06
Herre gud. Det är bara pengar.
Bara? Pengar är det viktigaste som finns i vårt samhälle.
Är inne på Baans spår. Bara samer, föreslår jag.
Bara? Pengar är det viktigaste som finns i vårt samhälle.
Ja, visst, säg det till modern som får sin dotter ihjälkörd av rattfylleristen eller tjejen som blir våldtagen när hon är påväg hem, eller varför inte killen som åker på en spontanmisshandel av några som har tråkigt?
Nej, är det brott och det enda rånarna gjort är att få med sig pengar är det faktiskt BARA.
Ska vi ta till sådan här behandling på samtliga som drar skattebrott oxå, eller varför inte fildelning, det handlar ju oxå om pengar?....
Nitrometan
2009-10-02, 22:12
Är inne på Baans spår. Bara samer, föreslår jag.
Är det bara samer som ska bli torterare?
mvh
Pengar är bara pengar i slutändan. Att vissa kommer åt dem är skicklighet och kunskap på olika nivåer som samhället antinger accepterar eller inte.
Tiger Woods tjänar 500 millar på et tår genom att spela bra golf och bli belönad = accepteras av staten
Några rånare är skickliga nog att göra allt som krävs för att länsa en värdedepå och komma undan med x antal miljoner = accepteras ej av staten.
Båda dessa fall visar på skicklighet inom olika grenar av livet. Att det senare är kriminaliserat är en helt annan femma.
I första fallet förlorar någon/några pengar på att Tiger Woods vinner en fet prischeck.
I det andra fallet förlorar någon på att en jävla massa pengar har försvunnit.
Summa summarum är att man värderar de olika bedrifterna olika, i första fallet har allting varit legitimt för att det finns sponsorer osv och det är juridiskt korrekt.
I det andra fallet har personerna ifråga gjort något som inte rättsystemet accepterar eftersom ingen är med på det.
Pengar är något vi människor behöver i dagens samhälle för att överleva och göra det vi vill. Om man inte kan bli världens bästa golfspelare, om man inte kan bli artist kanske man är bra på något annat som inte samhället och juridiken accepterar, men man kanske gör det jävligt bra, ja varför inte.
Stöld är bara en juridisk definition på att man stjäl saker. Varför stjäl man föremål/pengar? Jo för att man inte har tillräckligt av det helt enkelt och för att staten inte ser till att människor får det när det behövs.
Svaret på din fråga är att inget straff överhuvudtaget bör utdömas för något som inte är ett brott.
Pengar sägs ska förtjänas vilket är en jävla lögn. De som i mina ögon mest förtjänar dessa är personer som räddar andras liv osv, dessa förtjänar pengar men det skiter staten i, de är underbetalda, sjuksköterskor osv.
Sen de som roffar åt sig som bar atittar på siffror traders osv, överbetalda idioter som bar akan titta på siffror, vad gör de som är så bra för samhället, betalar skatt hahahah
Ja, visst, säg det till modern som får sin dotter ihjälkörd av rattfylleristen eller tjejen som blir våldtagen när hon är påväg hem, eller varför inte killen som åker på en spontanmisshandel av några som har tråkigt?
Nej, är det brott och det enda rånarna gjort är att få med sig pengar är det faktiskt BARA.
Ska vi ta till sådan här behandling på samtliga som drar skattebrott oxå, eller varför inte fildelning, det handlar ju oxå om pengar?....Utan pengar skulle vi inte ens ha bilar så du skulle inte ihjälkörningar förekomma.
Jag vet inte riktigt vad som vill uppnås i diskussionen. Pengar är oumbärligt för ett modernt samhälle post-stenåldern. Men att säga vad som är viktigast mellan människoliv och pengar är svårt, det blir en balans. Vägverket värdesätter ett människoliv till give take 30 miljoner kr.
Längre fängelsestraff om inte pengarna hittas!
Tortyr är för U-länder och idioter.
Jag håller inte med om det sista. Det krävs både intelligens och kreativitet för att hålla offret vid liv så länge som möjligt. Tortyr är ett krävande hantverk som tar lång tid att bemästra. Har jag hört.
Pengar sägs ska förtjänas vilket är en jävla lögn. De som i mina ögon mest förtjänar dessa är personer som räddar andras liv osv, dessa förtjänar pengar men det skiter staten i, de är underbetalda, sjuksköterskor osv.
Sen de som roffar åt sig som bar atittar på siffror traders osv, överbetalda idioter som bar akan titta på siffror, vad gör de som är så bra för samhället, betalar skatt hahahah
Utan personerna drivna av pengar så skulle vi sakna väldigt mycket teknologi som räddar liv. Jag förstår att en del ogillar finansvalpar men utan riskkapitalisterna så skulle mycket av den teknologi som gör gott för samhället inte vara något mer än en vag tanke hos ett gäng individer.
Att sjuksköterskor, brandmän och liknande yrken har dålig lön är inte samhället fel, det är prioriteringar av staten och till en viss del yrkesgruppens eget fel.
Nitrometan
2009-10-03, 08:32
Att sjuksköterskor, brandmän och liknande yrken har dålig lön är inte samhället fel, det är prioriteringar av staten och till en viss del yrkesgruppens eget fel.
Jag kan hålla med om ditt resonemang här. Men hur menar du att det är brandmännens fel att de har låg lön?
Ska de kräva mer betalt innan de släcker nästa brasa?
Ja varför inte införa dödstraff igen, och ett såhär färglatt och spännande sätt att göra det på ser jag endast fördelar med.
Vi kombinerar det. Tortyr till döds.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.