handdator

Visa fullständig version : Kakao - Hit eller shit om man äter mycket, optimalt? osv

Madame
2009-10-01, 22:01
Efterssom jag gillar choklad brukar jag vräka ner kakao i mat där det kan tänkas passa. Även protteshejken (som är chokladprotte i chokladmjölk) spetsas naturligtvis med mycket kakao.

Nu tror jag inte att det skulle kunna vara så värst dåligt att äta mycket kakao varje dag, men man vet ju aldrig?

Så, kan det vara ofördelaktigt på något vis? Eller innehåller det rentav massa superoptimala grejer så att man borde satsa på att höja dosen?

Tell me! *drool*

Bozar
2009-10-02, 16:51
Skulle säga att det beror på vad det är i förpackningen förutom kakao.

AJO
2009-10-02, 16:56
Det utsöndras mycket insulin när man har ätit kakao.

Rockhard
2009-10-02, 17:14
Efterssom jag gillar choklad brukar jag vräka ner kakao i mat där det kan tänkas passa. Även protteshejken (som är chokladprotte i chokladmjölk) spetsas naturligtvis med mycket kakao.

Låter lite overkill med chokladmjölken :laugh: men men, choklad är gott.

stafh
2009-10-02, 17:21

Insöndras.

Apos78
2009-10-02, 17:35

Vilket även sker av proteindrinken i sig.

MrBurner
2009-10-02, 18:44
Jag brukar slänga i bl a kakao i min kesellablandning och säkerligen är det inte optimalt men man behöver inte alltid vara optimal heller utan kan unna sig lite kakao :)

stevebc
2009-10-02, 20:45
Kakao är sjukt bra. Innehåller mycket av mineraler som är viktiga för en som styrketränar: zink, magnesium och järn. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det kanske är den mest näringsrika vegetabiliska källan som finns (iofs är nötter väldigt näringsrika per massenhet, men jämför man kalori per kalori så är de nog lika). Och då ska vi inte ens snacka om antioxidanterna. Har väl käkat runt 50 gram kakao dagligen sedan några år tillbaka. Underbart gott och nyttigt.

Har även stora mängder mättat fett, för de som vill undvika omega-6, samt är proteinrikt med hyfsad aminosyreprofil.