Visa fullständig version : åsikter på wiklund vs rytter mfl?
barbafant
2009-10-01, 15:56
sprang av en slump in i den här intervjun (http://www.reclaimthegym.se/?page_id=710). Nyfiken på åsikter från folk med erfarenhet, är det så illa som wiklund säger?
Kul namn på siten annars. Reclaim The Gym :)
Jag visste inte att det var så där exakt, men det förvånar mig inte.
Scorpionida
2009-10-01, 16:21
Vad annars? Tro att BB-världen är ren är ju som att tro på jultomten.
Vilken jäkla tur att det inte varit några pengar i SL. Så att man kunde få bort dopingen.
Trapper Buzz
2009-10-01, 16:26
Amen, EkarN. Lätt att välja inriktning.
LillSkalman
2009-10-01, 16:31
Bra läsning! Tack :)
Wiklund och Rytter har en massa gammalt groll mellan sig och delar av det Kennet skriver är ganska överdrivet.
Vad annars? Tro att BB-världen är ren är ju som att tro på jultomten.
Att tro att någon sport är helt ren är som att tro på jultomten. :)
Wiklund och Rytter har en massa gammalt groll mellan sig och delar av det Kennet skriver är ganska överdrivet.
Vilka delar?
delta_mats
2009-10-01, 16:42
Möjligt, men i många sporter testas det i alla fall.
Gillade den här: http://www.reclaimthegym.se/?page_id=28
Sluklämmen påminner mig om när jag under en lunch hörde ifrån bordet bredvid mig om någon kvinna som berättade att hon gillade sin nya träningsform för den inte var så jobbig.
är ju kraftigt överdrivet av en bitter gammal man anser jag iaf..:)
Kul med en sån sida, det behövs mera sånt! Alltså själva sidan och dess inställning , och dess matnyttiga tips och korrekta beskrivningar av utförande, inte en massa hokuspokus som på många andra liknande sidor. Uttalar mig inte om artikeln:)
barbafant
2009-10-01, 17:17
ja två saker framgår tydligt av artikeln: att wiklund tycker j*igt illa om aas och att han inte skräder orden. Sen tycker jag ju bitterhet är ett tecken på karaktär och livserfarenhet så det stör mej inte. Ang att wiklund överdriver så undrar jag om det gäller hans mer allmänna åsikter om rytter mfl eller om det gäller de saker han mer specifikt påstår har hänt?
bigtraps
2009-10-01, 17:23
Bland det bästa jag läst på länge
Verbatim
2009-10-01, 17:25
Helt sant, därmeot finns det få andra sporter som har dessa problemen även på låg amatörnivå.
bigtraps
2009-10-01, 17:29
Det finns steroider gräsrotsnivå i gymvärlden. Det saknar helt motstycke i övriga "idrottsvärlden"
Helt sant, därmeot finns det få andra sporter som har dessa problemen även på låg amatörnivå.Om man nu kan kalla det sport, men ja, det är ju nästan ett kriterium för att vinna även på låg nivå. Det är rätt unikt tror jag.
Om man nu kan kalla det sport, men ja, det är ju nästan ett kriterium för att vinna även på låg nivå. Det är rätt unikt tror jag.
Inte alls.
Degpekka
2009-10-01, 19:10
Beror ju helt på vad man klassar som låg nivå. :)
Inte alls.
Orka leva på en annan planet.
Orka leva på en annan planet.
Ville mest se om du skulle hoppa på och tjafsa. Och se på fan..........
Ville mest se om du skulle hoppa på och tjafsa. Och se på fan..........
Det är inte tjafs för att man inte delar din åsikt, Jörgen. Du beter dig fan inte helt ärligt i tråden. För du är inte blind så du LÄR se precis hur utbredd dopingen är och hur folk beter sig inför tävlingar och vad som krävs. Så... varför säger du något annat? Det är inte hederligt och med tanke på din position så blir det jävligt konstigt bara.
Beror ju helt på vad man klassar som låg nivå. :)Typ lokala tävlingar en bra bit under SM-nivå.
Men ja, jag ångrade nästan inlägget i samma sekund jag skrev det pga min bristande erfarenhet. Känner bara till ett fåtal placeringar, men i jämförelse med andra idrotter eller aktiviteter så har jag svårt att se att just kurande tar så stor plats på så låg nivå som i bodybuilding. Och det är väl inget kontroversiellt uttalande?
bigtraps
2009-10-01, 19:30
Det är inte tjafs för att man inte delar din åsikt, Jörgen. Du beter dig fan inte helt ärligt i tråden. För du är inte blind så du LÄR se precis hur utbredd dopingen är och hur folk beter sig inför tävlingar och vad som krävs. Så... varför säger du något annat? Det är inte hederligt och med tanke på din position så blir det jävligt konstigt bara.
Underbart inlägg!
Egentligen går det ju inte att säga eftersom regelbunda dopingtester inte förekommer. Man kan bara spekulera. Jag spekulerar som så att majoriteten använder det, och att det i princip/nästan/i många fall behövs för att vinna på låg nivå - inte att det är ett måste.
Egentligen går det ju inte att säga eftersom regelbunda dopingtester inte förekommer. Man kan bara spekulera. Jag spekulerar som så att majoriteten använder det, och att det i princip/nästan/i många fall behövs för att vinna på låg nivå - inte att det är ett måste.
Jag tror inte att det kategoriskt behövs, men att det används ändå.
Jag känner ett flertal SM-vinnare som är jag vet kör rent, så nej "...det är inte ett kriterium för att vinna på låg nivå". Men visst, jag håller med om att doping är väldigt vanligt inom byggning.
FolkePudas
2009-10-01, 21:26
Jag känner ett flertal SM-vinnare som är jag vet kör rent, så nej "...det är inte ett kriterium för att vinna på låg nivå". Men visst, jag håller med om att doping är väldigt vanligt inom byggning.
vilka skulle de vara då?
ManuelIT
2009-10-01, 21:58
Jag säger inte att du ljuger, det kan mycket väl stämma. Men jag rullar ändå på ögonen när folk drar sånna kommentarer.
Förfan, min egen brorsa tryckte i ett par år och med tanke på hans storlek så var det självklart att man undra, han förneka och självklart trodde jag på honom, jag kände liksom att vi var tillräckligt nära, så att om han nu skulle ta ngt så skulle det inte vara några problem att berätta för mig. Ett par år efteråt kom han ren (no pun intended) och "erkände".
Med det sagt så är jag knappast den som går runt på gymmet och tittar snett på folk och snackar bakom ryggen om hur jag misstänker att de preppar eller inte. I couldn't give a shit. Men samtidigt så sätter jag personligen absolut noll värde i kommentarer som "jag känner honom, han är ren!"
Jag säger inte att du ljuger, det kan mycket väl stämma. Men jag rullar ändå på ögonen när folk drar sånna kommentarer
Det är en del av problemet. Är du ren blir du alltid misstrodd och måste alltid bevisa dig oskyldig. Inte som i normala fall där man måste åka dit för att vara skyldig, här vet alla redan att alla som tävlar preppar.
Inte konstigt att folk börjar då heller, för alla säger hela tiden att man måste för att kunna tävla.
Jag känner också folk som tävlat och vunnit både SM och Decembercupen rena. Men det är inte lönt att berätta det, att det faktiskt går. För man blir i stort sett alltid anklagad för att vara en lögnare osv.
Du vet dessutom inte i vilka viktklasser det talas om.
Sir Anselm
2009-10-02, 08:11
Det är en del av problemet. Är du ren blir du alltid misstrodd och måste alltid bevisa dig oskyldig. Inte som i normala fall där man måste åka dit för att vara skyldig, här vet alla redan att alla som tävlar preppar.
Inte konstigt att folk börjar då heller, för alla säger hela tiden att man måste för att kunna tävla.
Jag känner också folk som tävlat och vunnit både SM och Decembercupen rena. Men det är inte lönt att berätta det, att det faktiskt går. För man blir i stort sett alltid anklagad för att vara en lögnare osv.
Du vet dessutom inte i vilka viktklasser det talas om.
Finns väl en rätt enkel lösning på det problemet? Börja testa alla som tävlar, eller åtminstone de som hamnar på pallplats. Det borde väl inte vara så svårt?
Arne Persson
2009-10-02, 08:13
Finns väl en rätt enkel lösning på det problemet? Börja testa alla som tävlar, eller åtminstone de som hamnar på pallplats. Det borde väl inte vara så svårt?
Inte om man har obegränsat med pengar. Vem skall sponsra? Du? Kamprad?
FolkePudas
2009-10-02, 08:42
vaddå de verkade ju inte vara några problem att skramla fram pengar på wiklunds tid?
MasterChief
2009-10-02, 08:42
Men om det kostar 5000kr/test borde man väl åtminstone kunna genomföra några tester av personer som placerar sig på pallen? Om man nu tyckte att det var en viktig fråga hade man väl helt enkelt skrapat fram pengarna. Nu hittar jag inga färska siffror men de verkar ha en omsättning runt 300-400 ksek.
Sir Anselm
2009-10-02, 08:47
Om man inom sporten bara slår ifrån sig med att det kostar för mycket, då får man nog också ta att folk tar för givet att de flesta dopar sig.
Säg såhär då: Testa slumpmässigt en av de tre som hamnar på pallplats. Fortfarande för dyrt? Då är det nog dags att höja avgiften för tävlingslicens eller biljettpriset till tävlingarna.
Eller så skiter man i att testa, men då kan man inte heller gnälla om att folk tror att de flesta dopar sig.
Men om det kostar 5000kr/test borde man väl åtminstone kunna genomföra några tester av personer som placerar sig på pallen? Om man nu tyckte att det var en viktig fråga hade man väl helt enkelt skrapat fram pengarna. Nu hittar jag inga färska siffror men de verkar ha en omsättning runt 300-400 ksek.
Har de bara en omsättning på 300-400 kkr så har de troligen inte en krona över till något utöver det absolut mest nödvändiga för att förbundet ska finnas kvar, om ens det.
Testerna är inte heller riktigt så enkelt som att köpa ett test, det ska till en organisation som sköter allt juridiskt runt omkring och internationella förbundet kräver att labbet är godkänt av WADA vilket gör det ganska så dyrt per test/man måste köpa ganska många test för att få ner kostnaden.
Därmed inte sagt att om alla intresserade verkligen var intresserade så skulle det troligen gå att fixa ett antal test då kostnaden totalt inte är astronomisk men det verkar av döma av omsättningen att det inte är så många som är intresserade av förbundet oavsett om det gäller test eller inte.
CrazyJoeDavola
2009-10-02, 10:12
Varför ens hyckla med att det finns ett genuint intresse att ha en omfattande dopingkontroll? Det finns ju ingen som tjänar på det, tror ni kosttillskottsföretagen eller alla tidningar skulle vara intresserade av det? Samma företag och tidningar som tjänar sina pengar på att visa upp bodybuilders har ju samtigt åsikten att doping är fel. Men vad skulle de sälja om de inte kunde visa upp dessa proffs?
Samma personer som sitter och beklagar sig över "problemet" hyllar ju samtidigt olympia-vinnarna.
Personligen ser jag inget problem med att folk preppar, folk gör som de vill. Vad som är problemet är nog främst att de som säljer preparaten kanske inte är de mest laglydiga medborgarna och dessa pengar omsätter nog en mörkare verksamhet i samhället.
Och det här med att kalla det för sport? HAHA, det är ju en uppvisning. Eller kallar ni Miss Universum för sport också? Men det är bara min personliga uppfattning. *popcorn*
Jacksatan
2009-10-02, 10:29
Haha, samma gamla slitna försvar som alltid. "Det förekommer inom andra sporter också." samt "jag känner några SM-vinnare som varit rena". Detta ska alltså rädda ryktet inom bodybuildingen?
Jodå, det är sant att det förekommer inom andra idrotter också (men det är nog extremt lätträknade idrotter där ~90 % av deltagarna är dopade) - men det förekommer åtminstone tester inom andra idrotter; man FÖRSÖKER hålla sporten ren.
Det vore bäst för alla ifall de packade ihop hela den här jävla BB-cirkusen för gott då jag inte ser på vilket sätt den bidrar till nåt gott varesig på kort eller lång sikt.
Arne Persson
2009-10-02, 10:42
Om man inom sporten bara slår ifrån sig med att det kostar för mycket, då får man nog också ta att folk tar för givet att de flesta dopar sig.
Säg såhär då: Testa slumpmässigt en av de tre som hamnar på pallplats. Fortfarande för dyrt? Då är det nog dags att höja avgiften för tävlingslicens eller biljettpriset till tävlingarna.
Eller så skiter man i att testa, men då kan man inte heller gnälla om att folk tror att de flesta dopar sig.
Det var ju regelbundet tester förr när ekonomin tillät det. Jag tror säkert att förbundet kommer att börja testa igen när ekonomin är återställd samt att dom får i hop ett vettigt avtal med företaget som utför testerna.
Som sagt jag vet ingen som kan trolla om det inte finns pengar.
CrazyJoeDavola
2009-10-02, 10:43
Glöm inte "-det finns inga pengar" argumentet heller. hehe. Undrar vad dessa företag som har råd att sponsra deltagarna omsätter på ett år :)
MasterChief
2009-10-02, 10:50
Har de bara en omsättning på 300-400 kkr så har de troligen inte en krona över till något utöver det absolut mest nödvändiga för att förbundet ska finnas kvar, om ens det.
Testerna är inte heller riktigt så enkelt som att köpa ett test, det ska till en organisation som sköter allt juridiskt runt omkring och internationella förbundet kräver att labbet är godkänt av WADA vilket gör det ganska så dyrt per test/man måste köpa ganska många test för att få ner kostnaden.
Därmed inte sagt att om alla intresserade verkligen var intresserade så skulle det troligen gå att fixa ett antal test då kostnaden totalt inte är astronomisk men det verkar av döma av omsättningen att det inte är så många som är intresserade av förbundet oavsett om det gäller test eller inte.
Nu hittar jag väldigt skiftande siffror överallt. Det sista jag hittade var (från RF):
"Förbundet (Nuvarande SKKF) omsatte 1998 drygt 1 MKR. Intäkterna utgjordes främst av tävlingsintäkter (biljetter) samt av avgifter (sanktions-, licens- och årsavgifter). På kostnadssidan noteras att resor/logi samt information utgör tunga kostnadsposter. Ca 60 TKR utgör kostnadspost för dopingtester. Förbundets ekonomi är ordnad och uppvisade för 1998 ett överskott på drygt 20 TKR."
Siffran 300k verkar vara för låg. De verkar ligga på minst det dubbla.
Då finns det alltså regelbundna tester om 60 TKR läggs på dopingtester? Hur ordnas dessa? Helt slumpmässiga eller t ex "SM-vinnaren testas". Tycker det senare borde vara mycket effektivt. Att lägga testerna på de allra högsta positionerna på de högsta tävlingarna. Om doping nu förekommer så borde det vara precis som i andra sporter att ju högre upp man kommer desto mer förekommande är det.
I styrkelyft är det, vad jag sett hittils, slumpmässigt genomfört men varje gång en person slumpmässigt valts så har det varit den/de största starkaste på tävlingen.
MasterChief
2009-10-02, 10:55
Då finns det alltså regelbundna tester om 60 TKR läggs på dopingtester? Hur ordnas dessa? Helt slumpmässiga eller t ex "SM-vinnaren testas". Tycker det senare borde vara mycket effektivt. Att lägga testerna på de allra högsta positionerna på de högsta tävlingarna.
I styrkelyft är det, vad jag sett hittils, slumpmässigt genomfört men varje gång en person slumpmässigt valts så har det varit den/de största starkaste på tävlingen.
Citatet var från 1998. 11 år sen, så det har nog hänt en del sen dess.
WHITEFOLKS
2009-10-02, 10:57
Det där var 1998, är nog inte omöjligt eller till och med troligt att de ekonomiska förhållandena har förändrats en hel del sedan dess.
Jag inte ens varför de försöker komma in i RF eller OS.
Commando1980
2009-10-02, 14:18
hela 'sporten' är en jävla cirkus.
bigtraps
2009-10-02, 14:53
Är det nån som innerst inne tror att det skulle finnas ett intresse att göra BB dopingfritt?
Sir Anselm
2009-10-02, 14:59
Är det nån som innerst inne tror att det skulle finnas ett intresse att göra BB dopingfritt?
Det borde ju finnas hos dem som faktiskt vill kunna tävla och placera sig bra utan att behöva dopa sig.
bigtraps
2009-10-02, 15:08
Det är en minoritet
Det är rätt kul i all sin tragiskhet detta. Lite som övervintrade hippies som för faen vill ha kvar sitt gräs/sina roider.
AAS kommer alltid vara en central del i bodybuilding, även om de testar antar jag. Det gör ju så stor skillnad och i och med att man tävlar när man känner sig redo så är det ju inte omöjligt att preppa i 3-4 år och sedan vara ren 1 år (inte för ett helt år behövs) och ställa upp. Det kommer inte blodtester fånga och fördelen man har är ju ganska stor.
Om vi leker med tanken på att det skulle finnas klasser för "rena" tävlande och klasser där doping är tillåtet eller iaf inte kollas upp, så vet jag då vilka tävlingar jag skulle besöka och köpa biljett till.
"Åhhhh, [det övergår i ett morrande]..." :D
Riktigt bra intervju! Eldsjäl, som ger upp...
AAS kommer alltid vara en central del i bodybuilding, även om de testar antar jag. Det gör ju så stor skillnad och i och med att man tävlar när man känner sig redo så är det ju inte omöjligt att preppa i 3-4 år och sedan vara ren 1 år (inte för ett helt år behövs) och ställa upp. Det kommer inte blodtester fånga och fördelen man har är ju ganska stor.Sant, men det gäller i alla sporter. Styrkelyft, strongman, "styrkegrenar" i friidrott osv.
Är det nån som innerst inne tror att det skulle finnas ett intresse att göra BB dopingfritt?Från insidan? Det vet jag inte, men jag hoppas det. Hade varit kul att ställa upp och tävla inom BB och det är något jag för en tid sen bestämde mig för att i framtiden göra. Men om dopingen är så utbredd så är det verkligen inte kul.
Nu hittar jag väldigt skiftande siffror överallt. Det sista jag hittade var (från RF):
"Förbundet (Nuvarande SKKF) omsatte 1998 drygt 1 MKR. Intäkterna utgjordes främst av tävlingsintäkter (biljetter) samt av avgifter (sanktions-, licens- och årsavgifter). På kostnadssidan noteras att resor/logi samt information utgör tunga kostnadsposter. Ca 60 TKR utgör kostnadspost för dopingtester. Förbundets ekonomi är ordnad och uppvisade för 1998 ett överskott på drygt 20 TKR."
Siffran 300k verkar vara för låg. De verkar ligga på minst det dubbla.
2006 var storleken på förbundskassan -370 000. I dagsläget finns det ett överskott i kassan, men låt oss räkna lite på det.
14 klasser på SM, två testas i varje klass, det ger 28 tester á 5000:- = 140 00:-. Så mycket pengar går inte förbundet plus per år.
Men det är väl bara att fixa mer pengar, är ju inte så svårt. ;)
2006 var storleken på förbundskassan -370 000. I dagsläget finns det ett överskott i kassan, men låt oss räkna lite på det.
14 klasser på SM, två testas i varje klass, det ger 28 tester á 5000:- = 140 00:-. Så mycket pengar går inte förbundet plus per år.
Det är omöjligt när alla gubbar i förbundet säger som du: Nääeee det går inte!
Kanske kunde arrangören av tävlingarna och festivalerna skjuta till en slant till testerna, då förbundet själva inte har ekonomin för detta.
AAS kommer alltid vara en central del i bodybuilding, även om de testar antar jag. Det gör ju så stor skillnad och i och med att man tävlar när man känner sig redo så är det ju inte omöjligt att preppa i 3-4 år och sedan vara ren 1 år (inte för ett helt år behövs) och ställa upp. Det kommer inte blodtester fånga och fördelen man har är ju ganska stor.
Varför inte göra så som man gör i andra sporter?
Pudzianovski
2009-10-02, 23:09
Jag är inte insatt men jag undrar lite hur tankarna går? är det bara: nä, vi har inte pengar så då skiter vi i att motverka doping.
Jag vet faktiskt inte hur mycket eller hur hårt det jobbas emot doping i förbundet? Men det verkar inte läggas allt för mycket energi på det. Jag kanske har fel.
Sant, men det gäller i alla sporter. Styrkelyft, strongman, "styrkegrenar" i friidrott osv.
Varför inte göra så som man gör i andra sporter?
Visst går det att testa aktiva men det är lite annorlunda innan man tävlar för första gången. Det är rätt vanligt att någon lägger en plan där man skall upp på scenen någon gång i framtiden eller om 2-3 år medan det nog är ovanligare att någon tränar t.ex. höjdhopp själv utan klubb eller småtävlingar.
Nitrometan
2009-10-02, 23:18
Jag är inte insatt men jag undrar lite hur tankarna går? är det bara: nä, vi har inte pengar så då skiter vi i att motverka doping.
Jag vet faktiskt inte hur mycket eller hur hårt det jobbas emot doping i förbundet? Men det verkar inte läggas allt för mycket energi på det. Jag kanske har fel.
"Vi har ingen lokal"
WMZdA-b2Vdw
Jag menar - "vi har inga pengar"
Det är lätt att göra sig lustig åt situationen verkar det som, men fast att SSF får sina tester betalda av staten så håller hela förbundet på att gå omkull och ekonomin är katastrofal. Så lätt verkar det inte vara att få pengarna att gå ihop, ens när man får testerna utförda gratis. Eller?
Nitrometan
2009-10-02, 23:47
Det är lätt att göra sig lustig åt situationen verkar det som, men fast att SSF får sina tester betalda av staten så håller hela förbundet på att gå omkull och ekonomin är katastrofal. Så lätt verkar det inte vara att få pengarna att gå ihop, ens när man får testerna utförda gratis. Eller?
Det går alltid att missköta en ekonomi. Men SSF testar iaf.
Och har en ambition att utövarna ska vara rena.
Arne Persson
2009-10-03, 00:17
Det går alltid att missköta en ekonomi. Men SSF testar iaf.
Och har en ambition att utövarna ska vara rena.
Jag tror även att SKKF hade testat, i samma utsträckning, om dom också hade fått RF-bidrag eller dylikt.
Ignatius72
2009-10-03, 07:19
Jag ser det inte som meningsfullt att titta på hur mycket pengar förbundet har. Man får ju titta på hur mycket pengar som pumpas in på andra sätt genom sponsorer och i marknadsföring. 150000 spänn är väl inte mycket mer än 2-3 helsidors reklam i en tidning. Något som i sin tur nog inte är mycket mer än en promille av vad de stora kosttillskottsföretagen spottar ut per år. Min tanke är alltså att det inte är pengarna som fattas utan motivationen.
Fredrik_S
2009-10-03, 08:45
Men om man börjar testa och folk börjar åka dit så kommer förbundet få in mindre och mindre pengar. Det är inte kostnaden för testet som kommer vara det dyraste.
Färre stora som vågar tävla, färre som vill sponsra etc etc.
Jag menar vad skulle hända med ekonomin i muscletech och IFBB om de plötsligt började testa stora delar av eliten regelbundet och stänga av de som åker dit?...
Nitrometan
2009-10-03, 08:50
Jag tror även att SKKF hade testat, i samma utsträckning, om dom också hade fått RF-bidrag eller dylikt.
Hur ska de få RF-bidrag (bli medlemmar) om de inte har en ambition att testa?
De visar ju ingen vilja att förbättra situationen?
Då blir det svårt för RF att ta dem på allvar då de söker medlemskap.
MasterChief
2009-10-03, 08:51
Men om man börjar testa och folk börjar åka dit så kommer förbundet få in mindre och mindre pengar. Det är inte kostnaden för testet som kommer vara det dyraste.
Jag menar vad skulle hända med ekonomin i muscletech och IFBB om de plötsligt började testa stora delar av eliten regelbundet och stänga av de som åker dit?...
BB skulle gå igenom ett stålbad och efter 10 år kanske man hade en sund BB där man nöjer sig med naturens begränsningar?
I detta ser jag bara en potential för de seriösa kosttillskottföretagen.
Nitrometan
2009-10-03, 08:53
BB skulle gå igenom ett stålbad och efter 10 år kanske man hade en sund BB där man nöjer sig med naturens begränsningar?
I detta ser jag bara en potential för de seriösa kosttillskottföretagen.
Ja. Det är ett möjligt framtidsscenario.
Kanske inte det mest troliga, men definitivt möjligt.
Jag ser det inte som meningsfullt att titta på hur mycket pengar förbundet har. Man får ju titta på hur mycket pengar som pumpas in på andra sätt genom sponsorer och i marknadsföring. 150000 spänn är väl inte mycket mer än 2-3 helsidors reklam i en tidning. Något som i sin tur nog inte är mycket mer än en promille av vad de stora kosttillskottsföretagen spottar ut per år. Min tanke är alltså att det inte är pengarna som fattas utan motivationen.
De pengarna kommer ju aldrig in till förbundet och det är också det artikeln delvis handlar om.
Självklart håller jag också med om att alla intressenter verkligen ville testa så skulle det gå att lösa och det speciellt eftersom det bara motsvarar några helsidor i en tidning.
Det gäller dessutom för idrotter i allmänhet, om Nike bestämmer sig att betala pisstest för alla idrottare de sponsrar borde idrottarna som säger sig vara emot doping med glädje få några par skor mindre per år eller i fallen med storstjärnorna några 100 kkr mindre per år för att betala för att WADA testar.
Undrar varför det inte finns ett sådant program?
Det finns andra förbund och om de inte testar skulle troligen IFBB minska rejält och de som fortfarande tävlar skulle få svårt att synas, utom i de tidningar som är emot doping där de självklart skulle välja testade före otestade.
Nitrometan
2009-10-03, 09:01
Det gäller dessutom för idrotter i allmänhet, om Nike bestämmer sig att betala pisstest för alla idrottare de sponsrar borde idrottarna som säger sig vara emot doping med glädje få några par skor mindre per år eller i fallen med storstjärnorna några 100 kkr mindre per år för att betala för att WADA testar.
Undrar varför det inte finns ett sådant program?
Jag tror att det delvis är för att WADA vill vara oberoende och inte få beskyllningar om att Nike bestämmer vilka som ska testas och när.
Jag tror att det delvis är för att WADA vill vara oberoende och inte få beskyllningar om att Nike bestämmer vilka som ska testas och när.
Styrkelyftsförbundet kan beställa ett antal test utan att RF blir beskyllda för att vara beroende och en enskild förening kan också beställa test. Nike behöver bara starta en idrottsförening för alla sina medlemmar och betala någon låg summa som 100 miljoner per år som en början för att testa idrottare som ingår i idrottsföreningen så bör det inte vara några problem? När bestämmer självklart WADA. Om man vill kan man även dela in det i proffs och amatörer och testa proffsen mer för att verkligen vara säkra på att de är rena. Vill idrottaren inte bli testad så väljer man en annan sponsor/förening.
Det här är självklart en utopi och det finns inte så många som vill att alla ska åka dit som det borde med tanke på vad som sägs offentligt och det samma gäller alltså även inom byggningen. Stålbadet som skulle bli inom många sporter om några riktigt stora sponsorer faktiskt bestämde sig för att börja testa vore intressant men jag tror inte det kommer att ske.
Nitrometan
2009-10-03, 10:31
Jag instämmer helt i det du säger, z_bumbi. Jag säger bara att jag tror att det är det argumentet WADA använder.
bigtraps
2009-10-03, 10:52
sveriges största stjärna fastnar med fingrarna i kakburken. "Talar" ut i kvällspressen att han dopar sig dagligen. Tydligen inga problem att få tävla några månader senare. Det skulle inte hända ens i proffscykling. Nån som tycker att det sänder ut signaler om en seriös sport?
Kvinnliga BB tjänar sitt leverne på privata liveshower via nätet. Seriöst?
Att kvinnliga (och en del manliga) tävlande gör suspekta saker för att tjäna pengar säger väl inte så mycket om hur seriös själva sporten i fråga är?
Jag menar vad skulle hända med ekonomin i muscletech och IFBB om de plötsligt började testa stora delar av eliten regelbundet och stänga av de som åker dit?...Detta är pudelns kärna. Man får helt enkelt ta ställning - tillåta eller ej. Nu är det någon slags halvmesyr - jaoo man får ju inte dopa sig men vi har ju inte råd att testa...
Finns det överhuvudtaget något intresse i branschen för dopningstester?
Nej. På våra möten har till och med kosttillskottsbranschen sagt att: ”gud, ta inga tester på den här tävlingen”. Killarna och tjejerna på scenen som dom har sponsrat är ju inte rena. Du kan ta Twinlab, Big boss, Sweden Pro. Spelar ingen roll.
Dom som tillhandahåller och säljer kosttillskott är livrädda för att vi skall testa. Ungefär som en travtränare har fyra hästar i ett lopp, så har kosttillskotten fyra-fem killar i sitt stall som går för deras varumärke. Testar vi så torskar dom naturligtvis.
Citat taget från http://www.reclaimthegym.se/?page_id=710
Vilket jäkla hyckleri från dessa företag som sponsrar! Att de ens kan tänka sig sponsra folk som de vet att de säkerligen dopar sig. Skriver inte företagen kontrakt med de som får spons? Lägg till ett stycke om doping, där de som får spons skall gå med på att dopingtestas, avlägga rapporter om var dom tränar o.s.v. Samt så skall personen "böta" företaget för den skada som uppstår om de testas positivt. Mer eller mindre samma avtal som vissa SL föreningar har.
Dumleman
2009-10-03, 12:32
Detta är ungefär som att fråga prästen i kyrkan om gud finns.
Låt de som torskar betal testet > problem löst;)
Visst går det att testa aktiva men det är lite annorlunda innan man tävlar för första gången. Det är rätt vanligt att någon lägger en plan där man skall upp på scenen någon gång i framtiden eller om 2-3 år medan det nog är ovanligare att någon tränar t.ex. höjdhopp själv utan klubb eller småtävlingar.
Det går att ändra på det. Förstår du inte att vi på STK som RF-anslutna blir testade om dopingpolisen kommer helt oberoende av vår eventuella tävlingskarriär?
SKKF skulle kunna ställa krav på de tävlande att de måste vara aktiva medlemmar i klubbar som är anslutna till RF där dopingtester utförs utan förvarning. Ett sätt att visa RF att man vill göra någonting åt doping och kanske på det sättet komma in i riksidrottsförbundet.
Ignatius72
2009-10-03, 13:16
Det går att ändra på det. Förstår du inte att vi på STK som RF-anslutna blir testade om dopingpolisen kommer helt oberoende av vår eventuella tävlingskarriär?
Skillnaden (som jag tror Trance är ute efter) är väl att man kan träna på sitt hemmagym i 18 år och sedan ställa upp på en tävling. Sånt förekommer inte inom tex friidrotten där man som regel är ansluten till en förening från barnsben.
SKKF skulle kunna ställa krav på de tävlande att de måste vara aktiva medlemmar i klubbar som är anslutna till RF där dopingtester utförs utan förvarning. Ett sätt att visa RF att man vill göra någonting åt doping och kanske på det sättet komma in i riksidrottsförbundet.
Hur många RF-anslutna föreningar skulle tycka det är ett bra förslag?
Att byggningen inte kommer in i RF beror inte bara på dopingfrågan och eftersom avslagen är motiverade så syns känns det som att blanda in ev medlemskap i dopingfrågan är lite avslaget idag. Vid tiden för första eller andra avslaget så kanske det var mer motiverat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.