Visa fullständig version : Roman Polanski gripen
Shakemynuts
2009-10-01, 13:27
Artikel på DN:
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/polanski-1.964891
Personligen tycker jag att det är befängt, "Polanskis konst vägs mot hans brott" jag mår illa.
Han drogade och hade sex med en 13årig flicka och för det ska han straffas. Han har själv erkänt det. Jag tycker nog inte att det spelar någon roll om hans mamma dog i Auschwitz och hans gravida fru blev mördad. Han har begått straffet och han ska ta ansvar för det.
Förståligt men synd att hon som blev drogad av Polanski bara vill lägga allt bakom sig.
Nitrometan
2009-10-01, 13:34
Iofs borde han straffas...
Men vad är preskriptionstiden för ett sexbrott i Kalifornien?
Det är väl över 30 år sen han gjorde det?
Frankrike har vägrat lämna ut honom eftersom han är fransk medborgare.
Verbatim
2009-10-01, 13:38
Vad gjorde en 13årig flicka hemma hos Jack Nicholson under en fest full med droger och alkohol?
Arrestera han också och ta en titt på hans fester, ni är garanterade att hitta något där.
Shakemynuts
2009-10-01, 13:39
han kan väl få en linjal över fingrarn eller nått åtminstone.
Vad gjorde en 13årig flicka hemma hos Jack Nicholson under en fest full med droger och alkohol?
Arrestera han också och ta en titt på hans fester, ni är garanterade att hitta något där.
Det var väl ingen fest, det var väl en fotografering för något modemagasin.
Jag gillar inställningen att usa inte sopar det under mattan utan att man ska fanimig dömas för brott man begått, även om man råkar vara världsberömd och hyllad av kultureliten.
Fast nånstans i mig så tänker jag också: 'Vafan det har gått över 30 år, glöm det'.
Verbatim
2009-10-01, 13:42
Seriösare så, självklart ska han arresteras om inte preskriptionstiden har gått ut. Oavsett hur högt uppsatt man är så står man inte över lagen.
Å ena sidan borde ingen stå över lagen, oavsett hur flådig kostym personen har.
Å andra sidan har offret och förövaren redan gjort upp i godo, enligt SvD (http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3580549.svd).
Fast till sist: Ett brott är ett brott, och som sådant bör det bestraffas. Om inte annat för att visa att man aldrig kan köpa sig fri från straff.
Seriösare så, självklart ska han arresteras om inte preskriptionstiden har gått ut. Oavsett hur högt uppsatt man är så står man inte över lagen.
Kungen gör :)
För övrigt så är det väl bara att glömma om de nu "gjort upp"..? Man ska inte glömma att det finns omständigheter. Utan att veta(bara info från tråden), så var hon alltså 13 bast och var på en fest full med droger? Hon vill inte vara med i mediacirkusen, och dessutom har dem "gjort upp" och hon vill alltså inte åtala honom? Så varför ska man åtala honom? Kvinnan lär väl knappast skita i ett åtal pga dödshot?
Doctor Snuggles
2009-10-01, 15:28
Varför ska hans konst inte tas i beaktelse? Det är ju precis det man gör när man arresterar honom efter 30 år. Tror ni seriöst att den amerikanska staten skulle ha letat efter nån Joe Schmoe i 30 år som begått samma brott, oavsett preskibtionstid?
Och dessutom; på samma sätt som en fucked up uppväxt kan vara förmildrande omständigheter, så kan traumatiska händelser i ens vuxna liv också vara det.
D Andersson
2009-10-01, 15:49
Varför ska hans konst inte tas i beaktelse? Det är ju precis det man gör när man arresterar honom efter 30 år. Tror ni seriöst att den amerikanska staten skulle ha letat efter nån Joe Schmoe i 30 år som begått samma brott, oavsett preskibtionstid?
Och dessutom; på samma sätt som en fucked up uppväxt kan vara förmildrande omständigheter, så kan traumatiska händelser i ens vuxna liv också vara det.
Här tror jag vi har ett veckans uttalande igen.
Vilken hade medias och kulturelitens inställning varit om det varit en lastbilschaufför som våldtagit en 13-åring? Hade det blivit ramaskri i pressen om hur hemskt det var att han arresterades?
Det handlar för övrigt inte om att USA "letat" efter någon, utan schweiziska myndigheter som agerat som de ska göra och alltid gör när de stöter på någon som är efterlyst. De gör, till skillnad från kultureliten, inte skillnad på folk och folk. Precis som det ska vara med andra ord.
Vilken hade medias och kulturelitens inställning varit om det varit en lastbilschaufför som våldtagit en 13-åring? Hade det blivit ramaskri i pressen om hur hemskt det var att han arresterades?
Nej, men hade antagligen tryckt på ännu hårdare eftersom man automatiskt hade antagit att han gjort det mer än 1 gång. Om omständigheterna nu är att det var på en "knarkfest" dit tjejen på något sätt hade kommit så är det ju iaf mer tal om en engångshändelse, "olycka", whatever. Hade det varit en lastbilschaufför hade det väl troligtvis inte varit en "knarkfest" utan en kidnappning + våldtäkt.
Ja
Det är bara lättare att hitta en person som får mer media.
Kanske inte som dumheter på hög nivå, men någorlunda orimmligt är det.
Förutom att Roman Polanski och offret redan hade gjort upp i godo är han arresterad i ett 3e land som inte ens har med saken att göra (Fransk medborgare, brottet skedde i USA, arresterad i Schweiz. WTF!?) Så som jag ser det har han endast blivit arresterade nu för att den schweiziske domaren är kåt på att få sätta dit en kändis.
Att han faktiskt är känd bör hursomhelst inte ha med saken att göra i en ideal värld (inser självklart att så inte är fallet), men det jag antar att jag försöker komma fram till är att detta brott bör förhandlas i Amerikansk domstol och inte i Schweiz. Det som sker är nära på justitiemord.
Doctor Snuggles
2009-10-01, 16:53
Här tror jag vi har ett veckans uttalande igen.
Det handlar för övrigt inte om att USA "letat" efter någon, utan schweiziska myndigheter som agerat som de ska göra och alltid gör när de stöter på någon som är efterlyst. De gör, till skillnad från kultureliten, inte skillnad på folk och folk. Precis som det ska vara med andra ord.
Här har vi återigen ett prov på oförmåga att läsa vad som är skrivet.
Min poäng är just att det inte skulle blivit ett "ramaskri", d.v.s. det fanns ingen status att ta hänsyn till. Åt något håll.
Hur exakt stötte de Schweiziska myndigheterna på Polanski egentligen?
Visa gärna på hur det flaggades i något register (via vad, passet?) att en brottsling som skall utelämnas enligt deras gamla avtal med USA finns i landet, och hur det skulle ha skett på exakt samma sätt om lastbilschaffören hade vart där 30 år senare istället.
Doctor Snuggles
2009-10-01, 16:58
Ja
Det är bara lättare att hitta en person som får mer media.
Att ha ett register över brottslingar är inte vad jag kallar att "leta efter" (nu har fortfarande ingen visat för mig att det faktiskt automagiskt flaggades för Polanski och att det inte var pga han var där på officiellt, mediauppmärksammat, besök).
Letar man efter någon så måste man bedriva ett aktivt arbete i min mening.
Vad jag förstår så finns det en hel del politiska/karriärspoäng att vinna på Polanski.
Och varför skulle inte konstnärer vara över lagen, när diplomater är det. Konstnärer tillför samhället oftast ofantligt mycket mer än diplomater ändå. ;)
Doctor Snuggles: Det är inte så himla svårt att ha en webcrawler eller för den delen en bunt praktikanter som håller koll på media och letar efter intressanta namn men i det här fallet fick de om jag förstår saken rätt fått ett tips? Då finns det ju ingen anledning i världen att inte begära en häktning med efterföljande utlämning.
Om du t ex springer på Jorge Alberto Lopez-Orozco (Efterlyst av FBI) i Stockholm och ringer amerikanska ambassaden så kommer de troligen att handla på samma sätt. Ingen kulturredaktion i Europa kommer däremot att reagera på det vilket är skillnaden i den här fallet.
D Andersson
2009-10-01, 17:14
Här har vi återigen ett prov på oförmåga att läsa vad som är skrivet.
Min poäng är just att det inte skulle blivit ett "ramaskri", d.v.s. det fanns ingen status att ta hänsyn till. Åt något håll.
Är du berusad? Det enda scenario som hade förtjänat uppmärksamhet vore om polisen inte hade brytt sig om att arrestera någon som är efterlyst, oavsett vem det är. Du avslöjar bara din bristande syn på likhet inför lagen.
Det är skrämmande hur många som försvarar en man som analvåldtagit en 13 åring med hjälp av droger.
Doctor Snuggles
2009-10-01, 19:33
Doctor Snuggles: Det är inte så himla svårt att ha en webcrawler eller för den delen en bunt praktikanter som håller koll på media och letar efter intressanta namn men i det här fallet fick de om jag förstår saken rätt fått ett tips? Då finns det ju ingen anledning i världen att inte begära en häktning med efterföljande utlämning.
Om du t ex springer på Jorge Alberto Lopez-Orozco (Efterlyst av FBI) i Stockholm och ringer amerikanska ambassaden så kommer de troligen att handla på samma sätt. Ingen kulturredaktion i Europa kommer däremot att reagera på det vilket är skillnaden i den här fallet.
Så då så. Tipset kom pga att hans vistelse där var publik, medial, kännedom. Och ser man inte hur mycket politiska poäng man kan tjäna på att fängsla kända människor, så är man ganska naiv. M.a.o. så går det åt båda håll - är man artist/konstnär så är det lättare att åka fast, men också lättare att få dispans för sina brott. Min poäng är bara att det är så världen ser ut, inget att uppröra sig över.
Är du berusad? Det enda scenario som hade förtjänat uppmärksamhet vore om polisen inte hade brytt sig om att arrestera någon som är efterlyst, oavsett vem det är. Du avslöjar bara din bristande syn på likhet inför lagen.
Jag skulle nog kunna vara stupfull och ändå inte slänga ur mig så mycket halmgubbar som du. ;)
Vem snackar om polisens skyldighet att arrestera någon eller inte?
Och uttryck dig lite nogrannare; vad menas egentligen med "bristande syn på likhet inför lagen"?
Doctor Snuggles
2009-10-01, 19:37
Det är skrämmande hur många som försvarar en man som analvåldtagit en 13 åring med hjälp av droger.
Är det mindre hemskt att våldta någon i könsorganen?
Jag vet inte, har ingen erfarenhet av det, men det kanske gör mindre ont?
Verbatim
2009-10-01, 19:49
Med tillräkligt mycket droger så gör nog ingen av hålen nämnvärt ont.
Doctor Snuggles
2009-10-01, 19:55
Jag vet inte, har ingen erfarenhet av det, men det kanske gör mindre ont?
Jag bara undrade över din anledning att specificera just vilken öppning som besudlades.
Det stämmer säkert. Jag vidhåller dock att det är skrämmande hur många som försvarar en man som analvåldtagit en 13 åring. Han borde rimligtvis sättas i finkan, vilket förhoppningsvis är det som kommer hända nu.
Doctor Snuggles
2009-10-01, 19:57
Med tillräkligt mycket droger så gör nog ingen av hålen nämnvärt ont.
M.a.o. om man använder smärta som kriterie, så är det mindre hemskt om man har drogat offret innan?
Doctor Snuggles
2009-10-01, 19:58
Det stämmer säkert. Jag vidhåller dock att det är skrämmande hur många som försvarar en man som analvåldtagit en 13 åring. Han borde rimligtvis sättas i finkan, vilket förhoppningsvis är det som kommer hända nu.
Så du tycker det borde inte finnas preskribtionstider heller då? Varför finns dem isf?
Jag bara undrade över din anledning att specificera just vilken öppning som besudlades.
Kan vara bra att understryka det så folk förstår att det var rätt grovt.
Så du tycker det borde inte finnas preskribtionstider heller då? Varför finns dem isf?
Nej, jag ser ingen anledning att ha det. Antagligen finns de till för att man inte kan leta efter brottslingar i all evighet, men jag ser ingen anledning till att inte ta upp fall på nytt när det t.ex. finns chans att gripa gärningsmannen. Varför skulle en våldtäktsman gå fri för att han lyckas fly från rättvisan en längre tid?
var står det anal?
Doctor Snuggles
2009-10-01, 20:12
Kan vara bra att understryka det så folk förstår att det var rätt grovt.
M.a.o. så var det grövre än ngn annan mindre grov våldtäkt? Och vad är kriterierna för hur grovt det är? Om det är smärta, så undrade jag t.ex. redan om det då är mindre grovt att droga offret.
Nej, jag ser ingen anledning att ha det. Antagligen finns de till för att man inte kan leta efter brottslingar i all evighet, men jag ser ingen anledning till att inte ta upp fall på nytt när det t.ex. finns chans att gripa gärningsmannen. Varför skulle en våldtäktsman gå fri för att han lyckas fly från rättvisan en längre tid?
Så om man är 85 år gammal och begick brottet när man var 15, har levt sitt liv exemplariskt sedan dess osv så är det in i finkan med en, inget snack? M.a.o. det handlar inte om rehabilitering eller riskhantering (nya brott osv) utan om pur hämnd?
Så om man är 85 år gammal och begick brottet när man var 15, har levt sitt liv exemplariskt sedan dess osv så är det in i finkan med en, inget snack? M.a.o. det handlar inte om rehabilitering eller riskhantering (nya brott osv) utan om pur hämnd?
Spenderar man 70 år på flyende fot från rättvisan är det väl knappast exemplariskt? Klart han ska få en rättegång, sen om den kommer fram till att han redan är rehabiliterad är det ju en annan sak. Men att bara låta honom löpa för han lyckats hålla sig undan tillräckligt länge låter inte som en sund lösning.
Spenderar man 70 år på flyende fot från rättvisan är det väl knappast exemplariskt?
Kan väl ändå inte klandra nån för att inte vilja bli frihetsberövad.
Doctor Snuggles
2009-10-01, 20:20
Spenderar man 70 år på flyende fot från rättvisan är det väl knappast exemplariskt? Klart han ska få en rättegång, sen om den kommer fram till att han redan är rehabiliterad är det ju en annan sak. Men att bara låta honom löpa för han lyckats hålla sig undan tillräckligt länge låter inte som en sund lösning.
Enligt vem? Hur bedömer man exemplarisk? Skulle denne person under sin livstid botat cancer, skulle den vart exemplarisk då?
I vilket fall så talade jag förstås om exemplarisk förutom själva brottet och undvikandet av dess påföljd (han kanske bodde i ett annat land, whatever).
var står det anal?
I Geimer's vittnesmål, och Polanski har erkännt anklagelserna.
M.a.o. så var det grövre än ngn annan mindre grov våldtäkt? Och vad är kriterierna för hur grovt det är? Om det är smärta, så undrade jag t.ex. redan om det då är mindre grovt att droga offret.
Nej, det är inte smärta. Förnedring, kanske. Poängen är att det var mer än lite småtaffsande. Det var en regelrätt våltäkt, även om han endast blev dömd för "statutory rape" efter en uppgörelse med offret.
Inte hämnd, utan rättvisa. Han har levt ett liv han inte förtjänat, på grund av ett brott han begått och sedan flytt från.
Vad jag vet så bestreds ingenting eftersom de gjorde upp. Så att säga att det självklart var en våldtäkt kanske är lite fel.
Doctor Snuggles
2009-10-01, 20:52
Inte hämnd, utan rättvisa. Han har levt ett liv han inte förtjänat, på grund av ett brott han begått och sedan flytt från.
Rättvisa, hämnd - stöpt i samma moralmall. Och lite väl abstrakt, vad exakt menar du med rättvisa, och hur blir det rättvisst om en 85 årig man som redan levt sitt liv (det går inte att ta det ifrån honom) åker i fängelse? Det är inte som han kommer leva särskilt länge till.
Är det förresten inte mer rättvist om han själv blir våldtagen, om vi nu snackar rättvisa. Hela fenomenet att bestämma vissa straff för vissa brott är rätt fascinerande.
(Och jag tror du menar att förverka sin rätt till ett fullgott liv - man kan inte förtjäna något som är utgångspunkten. )
”Polanskis mor dog i Auschwitz. Hans far överlevde Mauthausen. Han har fått sin beskärda del av orimliga straff”.
Vad enda in i helvetes djupaste jävla eld har det med saken att göra? Fy fasiken vad förbannad jag blir!
Rättvisa, hämnd - stöpt i samma moralmall. Och lite väl abstrakt, vad exakt menar du med rättvisa, och hur blir det rättvisst om en 85 årig man som redan levt sitt liv (det går inte att ta det ifrån honom) åker i fängelse? Det är inte som han kommer leva särskilt länge till.
Är det förresten inte mer rättvist om han själv blir våldtagen, om vi nu snackar rättvisa. Hela fenomenet att bestämma vissa straff för vissa brott är rätt fascinerande.
(Och jag tror du menar att förverka sin rätt till ett fullgott liv - man kan inte förtjäna något som är utgångspunkten. )
Klart det vore mer rättvist med öga för öga, men ett rättsystem kan inte funka under de premisserna. Han får väl helt enkelt sitta i inlåst tills han dör. Det viktiga är att lagen har konsekvenser för brott som begåtts, och helst i proportion till brottet. Att det inte lönar sig att fly undan lagen.
Ja, förverkat är ett mer korrekt ord. Han har förverkat sin rätt att leva i frihet.
Nu är jag trött på att argumentera för att personer som våldtagit 13 åringar ska sättas i fängelse och jag tänker inte skriva mer i tråden.
Och vaddå skött sig efter det? Natasja Kinski någon?
Och vaddå skött sig efter det? Natasja Kinski någon?
Ok jag har missat detta och fick inga snabba resultat av en googlesökning. Du får hjälpa till.
Doctor Snuggles
2009-10-01, 21:18
Klart det vore mer rättvist med öga för öga, men ett rättsystem kan inte funka under de premisserna. Han får väl helt enkelt sitta i inlåst tills han dör. Det viktiga är att lagen har konsekvenser för brott som begåtts, och helst i proportion till brottet. Att det inte lönar sig att fly undan lagen.
Ja, förverkat är ett mer korrekt ord. Han har förverkat sin rätt att leva i frihet.
Nu är jag trött på att argumentera för att personer som våldtagit 13 åringar ska sättas i fängelse och jag tänker inte skriva mer i tråden.
M.a.o. så inser du att västvärldens rättssystem inte primärt är byggt på nån slags abstrakt rättvisa, så varför använder du rättvisa som argument för fängsling?
Har du argumenterat för att våldtagare skall fängslas? Intressant, för jag har inte sett eller skrivit något motargument.
Ok jag har missat detta och fick inga snabba resultat av en googlesökning. Du får hjälpa till.
15-åringen som Polanski inledde ett förhållande med sen han flytt från USA efter att ha våldtagit 13-åringen.
Läsvärda tankar (http://www.alternet.org/blogs/peek/142939/it's_still_rape:_a_much_needed_dose_of_sanity_on_r oman_polanski/).
15-åringen som Polanski inledde ett förhållande med sen han flytt från USA efter att ha våldtagit 13-åringen.
Läsvärda tankar (http://www.alternet.org/blogs/peek/142939/it's_still_rape:_a_much_needed_dose_of_sanity_on_r oman_polanski/).
tack
Doctor Snuggles
2009-10-01, 21:44
I sverige är man byxmyndig vid 15 års ålder. I (de flesta) andra länder är det våldtäkt/utnyttjande av minderåring. Är vi alla perverterade barnvåldtagare i Sverige?
I sverige är man byxmyndig vid 15 års ålder. I (de flesta) andra länder är det våldtäkt/utnyttjande av minderåring. Är vi alla perverterade barnvåldtagare i Sverige?
Enligt amerikansk lag, ja. Enligt svensk, nej. Vilken är det Roman Polanski ska dömas under?
Doctor Snuggles
2009-10-01, 21:57
Enligt amerikansk lag, ja. Enligt svensk, nej. Vilken är det Roman Polanski ska dömas under?
Polanski hade inte ett förhållande med en 15 åring i USA, så varför "skötte han sig" inte efteråt? Om vi nu talar om amerikanska lagar.
Det lät snarare som du talade på ett mer allmängiltigt moraliskt plan, vilket var det jag ifrågasatte. Vems moral gäller?
Polanski hade inte ett förhållande med en 15 åring i USA, så varför "skötte han sig" inte efteråt? Om vi nu talar om amerikanska lagar.
Det lät snarare som du talade på ett mer allmängiltigt moraliskt plan, vilket var det jag ifrågasatte. Vems moral gäller?
Varför försvarar du pedofili?
Det Polanski som 44-åring gjorde var att först våldta en 13-åring och därefter inleda ett förhållande med en 15-åring som står i beroendeställning till honom (hon skådis i hans film). Hur kan man försvara det?
Jag undrar om stödet för honom hade varit lika oförblommat om det hade varit en präst som våldtagit ett barn.
Doctor Snuggles
2009-10-01, 22:41
Det Polanski som 44-åring gjorde var att först våldta en 13-åring och därefter inleda ett förhållande med en 15-åring som står i beroendeställning till honom (hon skådis i hans film). Hur kan man försvara det?
Jag undrar om stödet för honom hade varit lika oförblommat om det hade varit en präst som våldtagit ett barn.
Jag försvarar ingenting. Jag påpekar hål i ditt resonemang. Dessutom så skulle jag inte kunna försvara pedofili med det argumentet (inte för att jag vill det på något sätt) då det faktiskt återigen är tillåtet enligt lag att ha sex med en 15 åring i sverige.
För det första så hade Polanski inte sex med Natascha i USA, så amerikansk lag gäller inte. Så tar man bara det i hänsyn så "skötte han sig".
Om du talar om en allmängiltig, moraliskt eller annorstädes baserad, syn på när man är minderårig och ej byxmyndig, så måste du motivera varför du tycker det är fel att han hade sex med en 15 åring, då det uppenbarligen finns olika regler i olika länder. Varför är det ok i Sverige men inte i USA? Varför tycker du att det inte är ok, då det faktiskt är lagligt i Sverige?
Beroendeställning är inte straffbart direkt i sig dessutom, så det är ett vekt argument för att han inte skötte sig om vi nu snackar lag och rätt.
High1ander
2009-10-01, 23:07
Hon klädde väl sig utmanande kanske det menar?
Skitsamma om tjejen nu inte vill att han ska straffas och att hon inte ville det direkt efter heller.
I USA är det på det flesta ställena 18 år som gäller, det är inte som i Sverige där det är 15 och därmed "bara" 2 års skillnad. Utan nu är det 5 års skillnad, ganska enkelt för folk att se den skillnanden.
Det är en självklarhet att personen ska straffas oavsett om barnet var med på det eller inte, per definition så kan inte barn i flera delstater medge till sexuellt umgänge och man automatiskt får "statutory rape" oavsett vad och i andra delstater om de medger till samlag så innebär det pedofili.
Sen kan det ju disskuteras om det är fel att man döms för våldtäkt eller pedofili när "barnet" är med på det, men någon gräns får man ha, jag har svårt att tro 8-åringar förstår innebörden av att medtycka till sex, och tror inte säkert att 13-åringar gör det heller, så simplaste sättet att slippa godtycklighet är att dra en linje och inte böja på den...
Det är inte ett fall om pedofili dock.
Verbatim
2009-10-01, 23:29
Snarare hebefili om något.
Doctor Snuggles
2009-10-02, 00:34
Snarare hebefili om något.
Roman, Woody... finns det nån mer så skulle man tro det var en trend.
D Andersson
2009-10-02, 09:52
”Polanskis mor dog i Auschwitz. Hans far överlevde Mauthausen. Han har fått sin beskärda del av orimliga straff”.
Vad enda in i helvetes djupaste jävla eld har det med saken att göra? Fy fasiken vad förbannad jag blir!
Det var förvånande, av flera anledningar. Du använder ju precis samma typ av resonemang (bara omvänt) i tråden om 11 september, och med din världsuppfattning borde väl judarna ha "had it coming" rentav? Äckliga och avskyvärda kapitalister, profitörer på folks arbete.
Det är inte så komplicerat, bortse från konsten och allt vad det heter. Precis som andra slags brottslingar åker dit efter 20-30 år p.g.a. polisarbete eller ren tur så är detta inget exceptionellt.
D Andersson
2009-10-02, 10:05
Det är inte så komplicerat, bortse från konsten och allt vad det heter. Precis som andra slags brottslingar åker dit efter 20-30 år p.g.a. polisarbete eller ren tur så är detta inget exceptionellt.
För en del är det uppenbarligen väldigt komplicerat.
Nitrometan
2009-10-02, 10:14
Det är inte ett fall om pedofili dock.
Inte? Vad är det då?
Ja, arresteringsorden har legat ute länge. När han kom till Schweiz så kollade gränskontrollen i sina datorer och grep honom. Nu blir det rättegång så får vi se vad som händer.
Precis min åsikt. Förstår inte hur man kan försvara Polanskis gärning, fast de har väl glömt hur grovt brott det faktiskt var frågan om.
Jag blir bara irriterad på pedofil-försvararna så jag lämnar den här diskussionen.
Precis min åsikt. Förstår inte hur man kan försvara Polanskis gärning, fast de har väl glömt hur grovt brott det faktiskt var frågan om.
Jag blir bara irriterad på pedofil-försvararna så jag lämnar den här diskussionen.
Jag håller med dig. Undra hur resonemanget hade sett ut om det var en person som inte var berömd och kanske dessutom såg lite snuskig ut?
Roligt att Woody Allen stöttar honom. Känns som en bra supporter.
Doctor Snuggles
2009-10-02, 12:40
Varken våldtäkt eller pedofili har blivit försvarat i tråden, återigen.
Nitrometan
2010-07-12, 13:51
http://www.dn.se/nyheter/varlden/schweiz-slapper-polanski-1.1136553
De schweiziska myndigheterna har avvisat USA:s begäran att få filmregissören Roman Polanski utlämnad. I stället försätts Polanski på fri fot.
Han greps i Schweiz i september 2009 på begäran av USA. Efter några veckor i häkte har han hållits i husarrest.
Så. Då är han fri nu. Fast han får antagligen passa sig för att åka till USA.
32 år gammalt brott? Dom måste skämta, släpp han bara.
Nitrometan
2010-07-13, 13:35
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/frislappt-polanski-ogillas-i-usa-1.1137024
Måndagens besked att Roman Polanski släpps ur schweizisk husarrest och inte utlämnas till USA möttes knappast med glädje av amerikanska myndigheter.
– En 13-årig flicka drogades och våldtogs av en vuxen. Det här handlar inte om teknikaliteter, sade en talesperson för det amerikanska utrikesdepartementet, med syftning på att Schweiz motiverade avslaget med att USA:s begäran om utlämning hade tekniska brister, skriver nyhetsbyrån Reuters.
– Det här synliggör hur kvinnor och flickor behandlas runt om i världen. Det är beklagligt att de lägger fallet åt sidan och skyller på teknikaliteter, fortsatte talespersonen.
shut teh face
2010-07-13, 13:37
Känns som någon i USA bara vill sätta dit honom... hoppas han fått tillbaka alla pengar också för jag har för mig att de blev frysta.
Trist. Tycker gott han kunde ha blivit dömd för sitt brott.
Jag gillar Usa's inställning till det här, skit i att han är känd och det gått lång tid, brott är brott och det ska beivras.
Doctor Snuggles
2010-10-16, 16:00
Bra dokumentär om honom och fallet. Man får en lite mer nyanserad bild av vad som skedde. Som vanligt är allt i livet inte alltid så svart eller vitt.
http://svtplay.se/t/129797/dox__roman_polanski_-_efterlyst_och_eftertraktad
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.