Visa fullständig version : Hur fungerar en förkylning?
Larsson85
2009-10-01, 11:54
Nu när man har blivit förkyld igen så börjar man tänka efter och bli nyfiken på vad som egentligen händer i kroppen.
Jag är medveten om att det är en virusinfektion, men inte mycket mer än så.
Var i kroppen är det infektionen finns, går det runt i blodet? Vad är det för åverkan viruset gör på kroppen?
Jag kollade upp lite på wikipedia, men den artikeln känns aningen tveksam, bla för följande citat
Då förkylning beror på virus, och inte bakterier, fungerar inte antibiotika. Därför ska det det inte användas som behandling, eftersom det kan leda till resistensutveckling.
Om den första meningen skulle gälla med att antibiotika inte fungerar så borde det räcka som anledning till att inte använda det som behandling. Det hade varit aburt att använda något som inte fungerar, oavsett resistensutveckling.
Nitrometan
2009-10-01, 12:04
Om den första meningen skulle gälla med att antibiotika inte fungerar så borde det räcka som anledning till att inte använda det som behandling. Det hade varit aburt att använda något som inte fungerar, oavsett resistensutveckling.
Antibiotika fungerar inte på virus.
Antibiotikaanvändning bidrar till resistenta bakterier.
Bara för att ett virus gör dig sjuk betyder inte det att du inte har bakterier (som kan utveckla resistens) i kroppen.
Larsson85
2009-10-01, 12:07
Antibiotika fungerar inte på virus.
Antibiotikaanvändning bidrar till resistenta bakterier.
Bara för att ett virus gör dig sjuk betyder inte det att du inte har bakterier (som kan utveckla resistens) i kroppen.
Är dessa bakterier kopplade till förkylningen? Var kommer dom från isåfall, infekteras du av ett virus som sen gör att du får en bakterieinfektion, eller hur menar du?
Nitrometan
2009-10-01, 12:20
Är dessa bakterier kopplade till förkylningen? Var kommer dom från isåfall, infekteras du av ett virus som sen gör att du får en bakterieinfektion, eller hur menar du?
Nej, bakterierna finns där ändå. Det finns nästan alltid nån bakterie närvarande. Är de i liten mängd så klarar immunförsvaret av dem utan problem.
Herr Oberst
2009-10-01, 12:21
Om antibiotika
http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=30225
Om förkylning
http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=26122
Finns faktist ett läkemedel mot förkylning, men det finns här i Sverige mig veterligen och det är inte särskilt effektivt. Det pågår rätt stor utveckling av förkylningsmedicin, lär nog inte dröja många år (5-15år) innan dom släpper något mot förkylning.
vandelay
2009-10-01, 12:25
En förkylning är en infektion i de övre luftvägarna (näsa, svalg, hals). Den klassiska förkylningen orsakas av ett virus som kallas rhinovirus. Att det är så svårt att bota en förkylning, och att man inte kan göra ett effektivt vaccin mot förkylning beror på att rhinoviruset kan skilja sig väldigt mycket från stam till stam.
Virus är små kapslar (tror skalet är gjort av olika protein) som innehåller DNA (eller i vissa fall RNA). När viruset infekterar en cell så tar det över processerna i cellen och använder cellens egna funktioner för att kopiera upp sig till miljontals exemplar. Till slut går cellen sönder och alla dessa viruspartiklar sprids till omkringliggande celler som de infekterar osv. osv.
Jag är inte säker på exakt vad det är som orsakar obehaget man känner onder en förklning. Jag gissar att det beror på att cellerna dör och att det bildas en inflammation i det infekterade området.
Nitrometan
2009-10-01, 12:27
Finns faktist ett läkemedel mot förkylning, men det finns här i Sverige mig veterligen och det är inte särskilt effektivt.
En läkare sa en gång att "en förkylning går över på sju dagar om den inte behandlas och modern läkarvetenskap kan bota den på en vecka!".
Det pågår rätt stor utveckling av förkylningsmedicin, lär nog inte dröja många år (5-15år) innan dom släpper något mot förkylning.
Vi får väl se. Nya mediciner är spännande.
Larsson85
2009-10-01, 12:31
Nej, bakterierna finns där ändå. Det finns nästan alltid nån bakterie närvarande. Är de i liten mängd så klarar immunförsvaret av dem utan problem.
Jag tror jag behöver en djupare förklaring av detta.
Menar du att vi alltid har skadliga bakterier i kroppen, och att det ständigt pågår ett krig. Det enda förkylningsviruset gör är att det pushar på dessa bakterier och ger dom ett överläge?
Är förkylningsviruset i sig ofarligt?
vandelay
2009-10-01, 12:40
Nej, förkylningsviruset är inte "ofarligt". Det orsakar de symtom som det gör.
Vad som kan hända däremot är att eftersom en förkylning påfrästar immunsystemet, även ifall just en förkylning kanske inte medför så särskilt allvarlig påfrästning, så kan andra sjukdomsbakterier eller virus - som i normala fall skulle hållas i schack av immunsystemet "passa på" att flamma upp och börja orsaka problem. Dessa infektioner kallas för "opportunistiska infektioner".
http://en.wikipedia.org/wiki/Rhinovirus
Nitrometan
2009-10-01, 12:42
Jag tror jag behöver en djupare förklaring av detta.
Menar du att vi alltid har skadliga bakterier i kroppen, och att det ständigt pågår ett krig. Det enda förkylningsviruset gör är att det pushar på dessa bakterier och ger dom ett överläge?
Är förkylningsviruset i sig ofarligt?
Nej. Det är två olika saker.
Du utsätts ofta för både bakterier och virus. De flesta gångerna kan immunförsvaret hantera dem.
Om ett virus får fäste i tillräckligt många celler blir det snart ett virusangrepp. Vilket kan ge en förkylning. Om det är ett rhinovirus.
Om det är bakterier fungerar det lite annorlunda. Men de är alltså inte relaterade till varandra.
Men de kan komplicera varandras förlopp om man angrips av båda samtidigt.
Edit: Vandelay och trance hade bra grejer också.
Larsson85
2009-10-01, 12:44
Nej. Det är två olika saker.
Du utsätts ofta för både bakterier och virus. De flesta gångerna kan immunförsvaret hantera dem.
Om ett virus får fäste i tillräckligt många celler blir det snart ett virusangrepp. Vilket kan ge en förkylning. Om det är ett rhinovirus.
Om det är bakterier fungerar det lite annorlunda. Men de är alltså inte relaterade till varandra.
Men de kan komplicera varandras förlopp om man angrips av båda samtidigt.
Edit: Vandelay och trance hade bra grejer också.
Kallas det fortfarande för förkylning om det är bakterier?
Nitrometan
2009-10-01, 12:44
Kallas det fortfarande för förkylning om det är bakterier?
Nej.
Förkylning orsakas av virus.
Men det finns lunginflammationer som orsakas av bakterier.
Larsson85
2009-10-01, 12:50
Nej.
Förkylning orsakas av virus.
Men det finns lunginflammationer som orsakas av bakterier.
Då vill jag återknyta till min första fråga. Anledningen till att man inte behandlar en förkylning med antibiotika är alltså eftersom det är verkningslöst mot virus, och inte pga resistensutveckling? Är inte formuleringen på wikipedia konstig då eftersom den förutsätter att man samtidigt har drabbats av en annan sjukdom som kan behandlas med antibiotika.
Larsson85
2009-10-01, 12:56
En förkylning är en infektion i de övre luftvägarna (näsa, svalg, hals). Den klassiska förkylningen orsakas av ett virus som kallas rhinovirus. Att det är så svårt att bota en förkylning, och att man inte kan göra ett effektivt vaccin mot förkylning beror på att rhinoviruset kan skilja sig väldigt mycket från stam till stam.
Virus är små kapslar (tror skalet är gjort av olika protein) som innehåller DNA (eller i vissa fall RNA). När viruset infekterar en cell så tar det över processerna i cellen och använder cellens egna funktioner för att kopiera upp sig till miljontals exemplar. Till slut går cellen sönder och alla dessa viruspartiklar sprids till omkringliggande celler som de infekterar osv. osv.
Jag är inte säker på exakt vad det är som orsakar obehaget man känner onder en förklning. Jag gissar att det beror på att cellerna dör och att det bildas en inflammation i det infekterade området.
Hur bekämpar kroppen ett virus, jag har sett en cellsam historia där det flyger in antikroppar och slåss med svärd. Det jag undrar är hur det fungerar i verkligheten, vad är det för processer som sätts igång osv? Är sjukdommen alltid begränsad till näsa, svalg och hals? Man upplever ofta att hela kroppen blir angripen, man blir slö och får feber. Man säger också att man ska undvika att träna eftersom det kan sprida sig till hjärtat, då måste det väl finnas potential att andra delar blir drabbade?
Nitrometan
2009-10-01, 12:57
Man vill minska användningen av antibiotika. För att minska utvecklingen av resistens.
Varför hänga upp dig på en eventuellt klumpig formulering på wiki?
1 - Antibiotika funkar inte på virus. Därför används det inte mot förkylning.
2 - Antibiotika bidrar till resistensutveckling. Därför används det inte mot förkylning.
Använd inte antibiotika i onödan.
Då vill jag återknyta till min första fråga. Anledningen till att man inte behandlar en förkylning med antibiotika är alltså eftersom det är verkningslöst mot virus, och inte pga resistensutveckling? Är inte formuleringen på wikipedia konstig då eftersom den förutsätter att man samtidigt har drabbats av en annan sjukdom som kan behandlas med antibiotika.
Vad i Wikicitatet är det du inte förstår?
-> Förkylning beror på virus
-> Antibiotika hjälper mot bakterier
= Antibiotika hjälper inte mot förkylning
-> Antibiotikaanvändning kan göra bakterier resistenta
-> Det finns bakterier i kroppen
= Det är inte bra att använda antibiotika när man inte måste (som när man är förkyld, till exempel).
vandelay
2009-10-01, 12:59
Ja och Nej.
Ja för att självklart ska man inte behandla en sjukdom med något som inte biter på sjukdomen. Som att amputera en fot när du har ont i en tand.
Nej därför att ALL användning av antibiotika bidrar till resistensutveckling. Antingen genom att du har bakterier i kroppen som påverkas, eller att rester av antibiotikan försvinner ut i miljön där den kan komma i kontakt med bakterier och kan bidra till resistensutveckling.
Att resistensutveckling hos bakterier kan ske så fort beror på att den genetiska variationen mellan individuella virus är så hög samt att generationscykeln är så kort.
Människor har också en förmåga att utveckla resistens mot olika skadliga saker såsom sjukdomar - enda skillnaden är att det tar en mycket mycket mycket lång tid att göra det.
Nitrometan
2009-10-01, 13:00
En liten video: http://videos.med.wisc.edu/videoInfo.php?videoid=1691
En animering: http://www.cellsalive.com/howbig.htm
Larsson85
2009-10-01, 13:01
Man vill minska användningen av antibiotika. För att minska utvecklingen av resistens.
Varför hänga upp dig på en eventuellt klumpig formulering på wiki?
1 - Antibiotika funkar inte på virus. Därför används det inte mot förkylning.
2 - Antibiotika bidrar till resistensutveckling. Därför används det inte mot förkylning.
Använd inte antibiotika i onödan.
Jag hänger inte upp mig på wikipedia, jag hänger upp mig eftersom jag inte förstår. Din andra punkt låter fortfarande inte vettig för mig, det är som att säga att "antibiotika används inte mot frakturer eftersom det kan utvecklas resistens". Anledningen är ju att det inte används mot frakturer är att det helt enkelt inte fungerar.
vandelay
2009-10-01, 13:10
Hur bekämpar kroppen ett virus, jag har sett en cellsam historia där det flyger in antikroppar och slåss med svärd. Det jag undrar är hur det fungerar i verkligheten, vad är det för processer som sätts igång osv? Är sjukdommen alltid begränsad till näsa, svalg och hals? Man upplever ofta att hela kroppen blir angripen, man blir slö och får feber. Man säger också att man ska undvika att träna eftersom det kan sprida sig till hjärtat, då måste det väl finnas potential att andra delar blir drabbade?
Well.... Det var ett tag sedan jag var riktigt insatt i de här sakerna, men i stora drag:
En förkylning, som är en äkta förkylning och inget annat, är lokaliserad till de övre luftvägarna - mun, näsa, svalg, hals och som nämndes i Trance's länk även bihålor och öron.
Feber är egentligen ingenting som orsakas av viruset utan ett svar från kroppen. Virus är så fiffigt anpassade att de trivs bäst i 37-gradig värme - precis det som en frisk människokropp håller. Genom att höja temperaturen så minskas virusets effektivitet och det blir lättare för immunförsvaret att kontrollera infektionen. Nackdelen är ju att man mår rätt kasst under den tiden.
Detsamma gäller svullnad (orsakas av ökad blodtillströmning som gör det enklare för immunsystemet att komma till det infekterade området).
Kort sagt kan man säga att det egentligen är kroppens svar på virusinfektionen som gör att man mår dåligt. I krigstaktiska termer kanmmna kanske jämföra med "Den brända jordens taktik".
vandelay
2009-10-01, 13:15
En förkylning, som är en äkta förkylning och inget annat, är lokaliserad till de övre luftvägarna - mun, näsa, svalg, hals och som nämndes i Trance's länk även bihålor och öron.
Förlåt... Herr Oberst's länk skulle det vara...
vandelay
2009-10-01, 13:22
Man säger också att man ska undvika att träna eftersom det kan sprida sig till hjärtat, då måste det väl finnas potential att andra delar blir drabbade?
Rätta mig någon om jag har fel - men detta gäller väl för bakteriella infektioner?
Tror det man oroar sig för är en så kallad Endokardit.
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=467
Alltså ingenting som kan uppkomma till följd av en Förkylning (som alltså alltid orsakas av ett virus).
Men som sagt - Rätta mig om jag har fel *slap*
Larsson85
2009-10-01, 13:25
Well.... Det var ett tag sedan jag var riktigt insatt i de här sakerna, men i stora drag:
Vad är det då som händer när man tränar och man kan få hjärtproblem. Om kroppen nu har skapat en ogynnsamm miljö för virus (och bakterier?) så borde det vara höjden av otur om det lyckas ta sig in en ny sjukdom som kan angripa hjärtat.
Vad är snor och slemm, var kommer det ifrån? Kan det betraktas som döda celler som har blivit angripna av viruset?
Larsson85
2009-10-01, 13:26
Rätta mig någon om jag har fel - men detta gäller väl för bakteriella infektioner?
Tror det man oroar sig för är en så kallad Endokardit.
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=467
Alltså ingenting som kan uppkomma till följd av en Förkylning (som alltså alltid orsakas av ett virus).
Men som sagt - Rätta mig om jag har fel *slap*
Ja jag har ingen aning, jag vet bara att det brukar vara en väldig hysteri om att man absolut inte ska träna när man är förkyld eftersom det kan ge komplikationer på hjärtat.
Nitrometan
2009-10-01, 13:29
Vad är snor och slemm, var kommer det ifrån? Kan det betraktas som döda celler som har blivit angripna av viruset?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Snor
Snor eller nasalt mucus är det slem (mucus) som bildas av slemhinnorna i näsan. Slem bildas även av ackumulerad extracellulär vätska, vilken ökar i omfattning vid ett inflammationssvar. Under en dag kan det bildas upp emot ett par deciliter slem.
Slemmet transporteras bakåt i näsan och ned i svalget av cilieförande celler i slemhinnan. Luften som inandas innehåller en mängd damm och andra partiklar vilka delvis fastnar i snoret och därmed fungerar snoret som ett luftfilter och skonar lungorna. Detta syns tydligt då man vistas i förorenad luft då snoret får en gråsvart färg. Då nasofarynx är tillhåll för en mängd bakterier och virus är snoret en smittväg för fortplantning av infektioner såsom lunginflammation orsakad som komplikation av en rinit.
Färgen på slemmet beror på dess innehåll. Ju mer celler (vita blodkroppar) som slemmet innehåller desto mer trögflytande och färgat (gult - grönt) blir det. Vid infektioner ökar mängden celler i snoret. Snor kan normalt också innehålla mindre mängder blod, eftersom blodkärlen i näsans slemhinnor är ytliga och kan brista vid mycket liten påfrestning. Om sekretet i näsan innehåller övervägande blod har en näsblödning uppstått.
Vid olika sjukdomar, exempelvis förkylning kan slemhinnorna bli inflammerade och vätskefyllda (akut rinit), varvid mängden snor ökar markant. Den vanligtvis gulaktiga färgen beror på vita blodkroppar, med viss inblandning av röda sådana.
Viktig kunskap från wiki.
Att blåsa ut snor från näsan kallas för en snytning, vilket man brukar göra i en näsduk.
vandelay
2009-10-01, 13:35
Snor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Snor
Jag tror att den allmänna rekommendationen att man ska undvika att träna om man är sjuk/har feber eller vad det nu brukar vara är att det kan vara svårt för en själv att avgöra om man har en virusinfektion eller en bakteriell infektion.
Eftersom endokarditen är ett mycket allvarligt tillstånd så tar man det säkra före det osäkra.
I artikeln jag länkade till tidigare skriver man att hjärtklaffarna är ett område som är mycket svåråtkomligt för immunsystemet.
Edit: Good one Mr. Nitrometan :)
Att det bara är bakterieinfektioner som kan orsaka hjärtproblem i samband med träning stämmer inte. Den vanligaste orsaken till hjärtmuskelinflammation är virus (och orsakas ofta av att immunförsvaret angriper hjärtat, inte viruset i sig)
Alla infektiösa agens kan orsaka perimyokardit. I Sverige är virus den vanligaste genesen (främst coxsachie B, men även influensa, herpes, varicella, HIV mm)
vandelay
2009-10-01, 13:49
Att det bara är bakterieinfektioner som kan orsaka hjärtproblem i samband med träning stämmer inte. Den vanligaste orsaken till hjärtmuskelinflammation är virus (och orsakas ofta av att immunförsvaret angriper hjärtat, inte viruset i sig)
Jag böjer mig ödmjukast för detta.
Fast det jag länkkade till var endokardit, som innebär att det byggs upp beläggningar på hjärtklaffarna och som sedan kan lossna och orsaka proppar. Men som sagt, tack för rättelse :smash:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.