Visa fullständig version : Heja diktaturen! Kommunistkina fyller 60 år!
Nitrometan
2009-10-01, 08:04
60 år sen Mao tog makten i Kina.
Nu har det kommunistiska partiet styrt landet i 60 år.
Grattis kineserna? :confused:
Nitrometan
2009-10-01, 08:06
World Fact Book om Kina: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ch.html
Trapper Buzz
2009-10-01, 08:08
Mycket extremism idag.
Jag tror annars min favoritdiktatur är Kuba.
Men mest för bilarna och vädret.
spoonchest
2009-10-01, 08:09
http://1.bp.blogspot.com/_0uZr4Rc8W28/SUdI8AMDAVI/AAAAAAAAAH0/sRCWmgjmI6Y/s320/congratulations0pi2.jpg
Nitrometan
2009-10-01, 08:10
Mycket extremism idag.
Jag tror annars min favoritdiktatur är Kuba.
Men mest för bilarna och vädret.
Inte Nord Korea då?
Är inte deras diktatur tuffare?
Trapper Buzz
2009-10-01, 08:34
Joo, Nitrometan, Nordkorea är faktiskt tuffare.
Hade inte Moldavien också något på gång?
9;e september hade kanske varit mer passande att fira.
Nordkorea är faktiskt tuffare.
http://aretheyserious.files.wordpress.com/2009/05/kim-jong-il-r.jpg
Nitrometan
2009-10-01, 08:40
Joo, Nitrometan, Nordkorea är faktiskt tuffare.
Hade inte Moldavien också något på gång?
Å Albanien. Glöm inte Albanien!
Alone_in_the_dark
2009-10-01, 09:06
Å Albanien. Glöm inte Albanien!
Hur är det med Guinea, Somalia, Burma, Zimbabwe osv?:)
Trapper Buzz
2009-10-01, 09:55
Libyen är en bubblare.
Nitrometan
2009-10-01, 10:00
Hur är det med Guinea, Somalia, Burma, Zimbabwe osv?:)
Burma har en totalitär och stark diktatur.
Zimbabwe kanske är en skendiktatur då Mugabe släppte in motståndarna i regeringen efter förra valet? Iofs har han börjat fängsla och mörda dem igen så han kanske är på väg upp igen.
Somalia, ja de kvalar in. Likaså Guinea.
Det finns en del diktaturer i världen.
Thailand? Ska vi räkna dem som en diktatur?
Inte Nord Korea då?
Är inte deras diktatur tuffare?Dagens särskrivning :)
Nä tacka vet jag Kina, jag gillar hycklare. låll vi e kommunister men ni får bo i fabriken o tjena 10 öre i timmen låll så vi kan selja selja selja
Nitrometan
2009-10-01, 10:03
Dagens särskrivning :)
Det heter sär skrivning!
Jag jobbade länge med den.
Grattis Kina! *love*
Inget land är perfekt men när alla andra ekonomier faller så står Kina kvar, när alla andra företag går i konkurs så växer de kinesiska bolagen, när det tog 300000000 år att bygga upp vilken europeisk storstad som helst så byggdes exempelvis Shanghai upp från scratch på trettio år. Osv.
Kina har en annan kultur men det vi får veta här i Europa är så otroligt förvrängt att det inte ens går att skratta åt eländet. Det finns självklart mycket att jobba på också i ett så stort land som Kina men med tanke på att de lyckades ändra i princip hela det kinesiska kommunistpartiet och modernisera det, separera ekonomi från politik åtminstone till den milda grad att Kina kan växa, skolorna blir bättre, jobbmöjlighetena ökar, Kinas öppenhet mot omvärlden ökar osv osv så ser det riktigt ljust ut - Grattis! :)
Nitrometan
2009-10-01, 10:30
separera ekonomi från politik
Va?
Är det nåt de har gjort så är det väl att styra ekonomin politiskt?
Nu har de bestämt att den ekonomiska tillväxten i Kina ska bli 8%. Då ska den bli det. Riksbanken har bestämt att bankerna i Kina ska börja låna ut pengar för konsumtion så att ekonomin ska fortsätta växa.
Va?
Är det nåt de har gjort så är det väl att styra ekonomin politiskt?
Nu har de bestämt att den ekonomiska tillväxten i Kina ska bli 8%. Då ska den bli det. Riksbanken har bestämt att bankerna i Kina ska börja låna ut pengar för konsumtion så att ekonomin ska fortsätta växa.
Jämfört med för, säg 40 år sedan, så har ekonomin separerats riktigt rejält från statens inblandning.
Att styra ekonomin politiskt och vägra att lära sig av andra är inte hur Kina opererar idag - de tar till sig av sina egna och andras misstag och gör inte om dem. Alla länder bestämmer ju hur mycket tillväxt som önskas, så även Kina.
Nitrometan
2009-10-01, 11:47
Jämfört med för, säg 40 år sedan, så har ekonomin separerats riktigt rejält från statens inblandning.
Ja. Från att ha varit lika hårt planekonomiskt som sovjet till en kommunistiskt styrd kapitalism.
Att styra ekonomin politiskt och vägra att lära sig av andra är inte hur Kina opererar idag - de tar till sig av sina egna och andras misstag och gör inte om dem.
Jag tycker att den senaste driven med att öka utlåningen till privatpersoner liknar den belåningscirkus som föregick den senaste finanskrisen.
Alla länder bestämmer ju hur mycket tillväxt som önskas, så även Kina.
Det är inte alls samma sak att ett land vill höja sin tillväxt som att Kina i förväg bestämmer att 2009 blir tillväxten 8%.
Ja. Från att ha varit lika hårt planekonomiskt som sovjet till en kommunistiskt styrd kapitalism.
Jag tycker att den senaste driven med att öka utlåningen till privatpersoner liknar den belåningscirkus som föregick den senaste finanskrisen.
Det är inte alls samma sak att ett land vill höja sin tillväxt som att Kina i förväg bestämmer att 2009 blir tillväxten 8%.
Ja, och sedan till ett ännu mer utvecklat mindre kommunistiskt styrd kapitalism. Hej och hå, det går framåt. Till skillnad från övervktiga Europa som står still eller möjligtvis backar bakåt i utvecklingen.
Jaha.
Nej, det är inte samma sak. Men det fungerar ju uppenbarligen.
Ja, och sedan till ett ännu mer utvecklat mindre kommunistiskt styrd kapitalism. Hej och hå, det går framåt. Till skillnad från övervktiga Europa som står still eller möjligtvis backar bakåt i utvecklingen.
Jaha.
Nej, det är inte samma sak. Men det fungerar ju uppenbarligen.
va?
Kina hade ju varit kvar på stenåldern om det inte varit för att väst.
va?
Kina hade ju varit kvar på stenåldern om det inte varit för att väst.
Men läs en bok eller två innan du uttalar dig. Jösses, vi lär väl av varandra elller har jag missat något?
Jaha.
Nej, det är inte samma sak. Men det fungerar ju uppenbarligen.Att Kina har hög tillväxt beror på att de börjar utnyttja modern teknik. Tillväxten kommer börja plana av när bnp per capita närmar sig de industrialiserade länderna. Då kommer Kina ha högst BNP av alla världens länder.
Det handlar inte om Europa har en viss politik eller är föråldrat, inte alls. Det handlar om att Kina nu utnyttjar sin massiva arbetskraft att producera med hjälp av den teknik västvärlden haft tillgång till de senaste årtiondena. En helt vanlig catching-up-effekt som U-land, inga konstigheter. Jag önskar att det lyckades för fler länder i världen men det verkar som det för tillfället är förbehållet ostasiatiska länder. Det har bl a med investeringskvot (i t ex utbildning) att göra.
Europa och OECD-länderna har en internationellt sett hög och stabil tillväxt på ca 2% om jag inte missminner mig. Sen finns det Ryssland, Kina och några andra asiatiska länder som uppvisar hög tillväxt, över 2%. Afrika, Sydamerika, Mellanöstern och "resten" ligger lägre.
va?
Kina hade ju varit kvar på stenåldern om det inte varit för att väst.Nä, inte stenåldern.
Det är awesome, jag ska göra mooncake för 200pers och bjuda på stan. :)
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/01/folkrepubliken-kina-60ar
Den 1 oktober 2009 är det 60år sen Folkrepubliken Kina grundades. Den kinesiska revolutionens seger innebar att kineser blev herrar i sitt egna hus för första gången på över hundra år. Sen 1949 har medellivslängd, BNP/capita, läskunnighet, fattigdomsbekämpning mm ökat i en takt som få andra länder i världshistorien erfarit. Tvärtemot den gängse mediebilden har den kinesiska statens dominerande roll i den kinesiska ekonomin haft avgörande positiva effekter på landets utveckling. Demokrati och en rad andra djupgående förändringar av det kinesiska samhället behövs men de måste byggas på krafter inom Kina och inte på västvärldens hycklande pekfinger.
Nästan all svensk mediarapportering om Kina utgår ifrån två perspektiv och lär så även göra under 60årsdagen av den kinesiska revolutionen:
1. Att man kan dela in kineser i två kategorier: Onda förtryckare av mänskliga rättigheter samt passiva offer som är eländiga stackare och som, om dem inte befinner sig på flykt eller i arbetsläger, är för hjärntvättade av kommunistpropaganda för att hjälpa sig själva.
2.Att det först var kommunism i Kina vilket ledde till en katastrofal utveckling och massdöd men att situationen nu är på väg att vändas tack vare att man slutligen underkastade sig västerländsk marknadsekonomi.
Dessa två utgångspunkter är som sagt starkt dominerande i beskrivningen av den kinesiska utvecklingen sen 1949 men det är en missvisande och falsk bild. Som halvkines har jag alltid reagerat med en känsla av avsmak som sträcker sig från magen till intellektet när jag matas med denna bild.
Det är demoniserande och schablonartat, för vilket land det än gäller, hur illa det än är ställt, att dela in dess befolkning i onda förtryckare samt passiva offer. Den underförstådda slutsatsen av denna beskrivning av ett folk är att det är inkapabelt att lösa sina problem och det måste in en riddare på vit springare utifrån för att rädda situationen. Denna bild målas ofta upp av länder i tredje världen och stämmer självklart inte överens med verkligheten. Den tjänar snarare den utomstående "riddarens" intressen än folkets i landet ifråga.
Antalet protester, illegala demonstrationer, strejker och upplopp uppgår till nästan 100.000 varje år och långt ifrån alla som deltar slås ner eller sätts i fängelse. Mellan 1995 och 2005 ökade antalet protester från 10.000 till 87.000 enligt officiella siffror. (manskligarattigheter.gov.se) Det finns självklart fall där de protesterande arresteras men det finns också fall där de lyckas mer eller mindre med att få igenom sina krav eller pressa fram eftergifter och till och med politiska reformer. Om lyckade resultat som kommer av kinesiska protester är svensk media däremot mindre intresserade av att rapportera.
Resultatet blir en demoniserande bild av förhållandena i landet och att kineser, även i Sverige, distanseras ifrån den västerländska kritiken av den kinesiska diktaturen och istället samlas runt flaggan. Inget folk tjänar på att framställas som onda förtryckare eller passiva offer.
Ett av de främsta områden som protester i Kina idag handlar om är arbetsplatsrelaterade. Enligt China Labour and Social Security Handbook ökade antalet arbetare inblandade i en konflikt mellan 1993-2002 med 18 gånger. Inom detta område finns också ett av de värsta exemplen på västerländskt hyckleri kring mänskliga rättigheter i Kina. 2008 skulle en ny arbetsrättslag antas. Dess innehåll gällde att grundläggande rättigheter för arbetare skulle respekteras och stärkas såsom rätten till kollektivavtal, begränsad övertid, rätt till anställningsavtal etc. Speciellt i landets ekonomiska frihandelszoner kränks de mest grundläggande rättigheter och förutsättningar för anständig tillvaro på arbetsplatsen. När lagen kom på förslag efter en kampanj från facket som bl.a. samlat 190.000 namnunderskrifter, ett sällsynt stort gräsrotsarbete med medborgerligt deltagande för en politisk reform i Kina, började multinationella företag lobba hårt mot lagen och EU: s och USA: s handelskammare kom med hot om att dra tillbaks sina investeringar från Kina. Så mycket för riddaren på vit springare när det kommer till praktiken. När det var västerländska ekonomiska intressen som stod på spel fick värnande om mänskliga rättigheterna och nationellt självbestämmande stryka på foten. Lagen antogs ändå, trots hoten, efter stöd från bl.a. presidenten Hu Jintao.
(nytimes.com samt evatt.org)
Jag ska nu gå in på varför även den andra utgångspunkten är felaktig.
Min morfars föräldrar var under 1920-talets Kina inte bara fattiga utan också nedknarkade i opium och heroin. Morfar fick som 13-14-åring förse sina föräldrar med droger då han fick syn på en krigsherre med sin armé. Livet som soldat var för den unga tonåringen mer lockande än att förse sina föräldrar med droger så han tog värvning hos krigsherrens armé. Under denna kaotiska period i Kinas historia växlade krigsherrar allianser och fiender regelbundet och min morfars krigsherre slöt allians med nationalistpartiet Kuomindang (KMD). Han tjänstgjorde där, likväl som en stor del av de övriga i KMD´ s armé, inte av ideologiska skäl utan för att det erbjöd möjligheten att få mat i magen och man blev skjuten om man deserterade. Efter andra världskriget, mot Japan, tröttnade han på inbördeskriget och flydde från armén. Vid Kinesiska Kommunistpartiets, KKP: s, seger, för 60år sedan, då Mao Zedong utropade Folkrepubliken Kinas grundande, sa han till sina barn att kommunismen var framtiden och skulle lyfta Kina.
Till en början hade han bra relation till den lokala partitjänstemannen. Allt eftersom försämrades dock hans situation och han blev skickad till arbetsläger där han fick sitta i 20år för att ha tjänstgjort i KMD. Min mamma nekades pga. detta till högre utbildning och fick åka till landsbygden i Xinjiang. På 1970-talet kunde hon genom sin bror komma till Sverige och har sen dess bott här. Detta är en historia om en familjs erfarenheter av Mao-perioden i Kina. Den har det berättats om i boken "No, I´m from Borås" skriven av min kusin Ola Wong och den bör berättas. Det finns miljoner kinesiska familjer som på olika sätt kan relatera till dessa erfarenheter av Mao-perioden. Men det finns också andra historier som miljoner kinesiska familjer också kan relatera till. Historier om hur bönder på avlägsna trakter i Kina för första gången fick tillgång till anständig primärsjukvård via barfotadoktorer. Om hur mammor med nyfödda barn för första gången fick tillgång till mödravårdscentraler. Om fattiga bönder och arbetare som lärde sig läsa. Om kvinnor som inte bara slapp, utan förbjöds bli utsatta för att få sina fötter bundna, legal rätt att skilja sig och rätt till abort. Historier om barn som slapp langa knark till sina föräldrar. Dessa historier är det däremot total tystnad om i svensk media varje gång Mao Zedong och Kinesiska Kommunistpartiets historia kommer på tal.
Spädbarnsdödligheten mer än halverades under Mao-åren (globalis 1). Medellivslängden 1949 låg på 35 år, 1979 hade den ökat till 69 år (WHO). Läskunnigheten 1949 låg på omkring 10% (manskligarattigheter.gov.se), år 1980 kunde nästan 70% läsa (globalis 2) och 2008 kunde 90,9 % läsa (UNDP).
Om man räknar de som dog i förtid till följd av Maos politik, bör man inte då också räkna med den ökande levnadstid som möjliggjordes, genom t ex utbyggnaden av sjukvården, som en effekt av Maos politik? Ökningen av medellivslängden och minskningen av spädbarnsdödlighet var liksom de 30milj som svalt ihjäl under det Stora Språnget en effekt av Maos politik. Men bara det senare nämns när svensk media ska ge ett omdöme av Mao och kinesiska revolutionens effekter.
Ska man i ett omdöme av Maos eftermäle ställa upp en tabell med liv som förlängts pga. hans insatser och sen dra av den genom en tabell med liv som förkortats pga. hans insatser? Någon kanske har tid, möjlighet och lust att göra detta men för mig känns det spontant ganska motbjudande. Jag föredrar hellre att analysera orsakerna till vad som gick bra och vad som gick dåligt.
KKP: s maktbas låg inom landets gränser, inte i händerna på västerländska imperialister. Den vilade på miljoner fattigbönder. Detta möjliggjorde t ex satsningen på sjukvård, utbildning och tillgång till jord för fattigbönder som inte tilläts i andra neokoloniala länder i Asien och tredje världen. Däremot fanns det inga fria val där det kinesiska folket tillsattes eller avsatte sina makthavare, det fanns inte heller fri yttrande- och pressfrihet. Detta ledde till en rättsosäkerhet och att satsningar som gick fel inte mötte någon kritik utan läts fortsätta och till och med uppmuntrades tills t ex hungerkatastrofen med Det Stora Språnget hade inträffat.
Summan av dessa ingredienser i Kinas politik blir den komplexa och motsägelsefulla utveckling vi sett sen 1949. En utveckling som ändå är klart bättre än utvecklingen i jämförbara länder vid Kinas nivå 1949, som t ex Indien om man ser till medellivslängd, spädbarnsdödlighet och analfabetism, även under Mao-perioden (Sen, 61, 256).
1976 dog Mao och 1978 inleddes de reformer som enligt den gängse mediebilden la om Kinas ekonomi till en marknadsekonomi som räddade landet. Att tillåta privatägda småföretag och bönder att sälja och köpa produkter från den statligt ägda jorden på en marknad har utan tvivel gynnat den kinesiska ekonomin och produktiviteten som sen 1978 legat på 8-9 % årligen. Aldrig förr har så många människor på så kort tid lyfts ur fattigdom.
Jag vänder mig däremot emot bilden att detta är enbart tack vare privatiseringarna av ekonomin och att statens inflytande har varit och är ett hinder som snabbast bör avvecklas. Kinas snabba fattigdomsminskning de senaste årtiondena står i skarp kontrast till övriga tredje världen. Fattigdomen i världen utanför Kina har faktiskt ökat de senaste två decennierna. Den ekonomiska politiken i tredje världen präglades av Värdsbankens och IMF: s strukturanpassningsprogram som ledde till multinationella företags brutala exploatering av ländernas resurser. Kina är ett av de få länder i tredje världen som inte följt dessa institutioners budord. Landets självständighet politiskt har också gjort att man kunnat föra en relativt självständig ekonomisk politik som andra länder i tredje världen inte kunnat. Man har skyddat basindustrier från utländsk konkurrens och släpper inte in spekulativt kapital (Stiglitz). Multinationella företag har inte fått härja fritt utan tvingats bidra till Kinas teknologiska utveckling samt köpa kinesiska delkomponenter för att få tillgång till marknadsandelar . Detta har lett till att landet inte bara kunnat tillgodogöra sig modern teknologi utan också använda denna till att bygga upp sin egna industri och företag som i vissa fall även blivit internationellt konkurrenskraftiga. Man har kunnat i ganska hög grad, plockat russinen från globaliseringens kaka utan att kvävas av den. Med en västerländsk marionettregim, eller mindre befolkning med svagare förhandlingskraft hade detta inte varit möjligt.
Även de statliga kinesiska företagen är, tvärtemot mediebilden, i hög grad produktiva efter en stor upprensning i början av 2000-talet. 40% av de anställda avskedades men den statliga sektorn behöll ändå sin andel av BNP, omkring en tredjedel (Dougherty). Bara 87 av 500 kinesiska statliga företag går nu i förlust (Economist). Det finns vissa som hävdar att detta beror på att statliga företag får bättre och billigare banklån och krediter än vad privata företag får. Det stämmer att statliga företag gynnas i dessa avseenden, men de har också kostnader som privata företag inte har, som t ex sociala försäkringar, pensioner och högre lön.
Ett ofta prisat resultat av reformerna är uppkomsten av Township Village Enterprices, sk. TVE:s. De flesta av dessa till antalet är privatägda, men de största och mest produktiva är offentligt ägda. Totalt kommer ca hälften av BNP från TVE:s från offentligt ägda TVE:s (Huanng).
Banksektorn är till överväldigande majoritet statligt ägd. 2008-08-07 intervjuade tidningen realtid.se Christer Lungswall, nationalekonom och "sveriges främsta kinaexpert". Som en underrubrik på artikeln stod det "Kinas stabiltet hotas inte alls av att Shanghaibörsen halverats eller att den kinesiska tillväxten styrs av utländska investerare som kan dra vidare. De stora hoten är inflationen och de dolda dåliga krediterna.". Sveriges ledande kinaexpert sa under intervjun "Det kinesiska bankväsendet är instabilt och en stor orosfaktor. Det beror till största delen på interna processer mellan statliga bolag och statliga banker." Några månader efter artikelns publicering kollapsar det amerikanska banksystemet och drar ner världsekonomin i den värsta krisen sen 1930-talets depression. Alan Greenspan sitter i skamvrån och förklarar att han haft för stark tilltro till marknadsekonomins mekanismer. Medans västvärlden desperat försöker pumpa liv i sitt banksystem står de kinesiska statligt ägda bankerna stadigt kvar och investeringarna ökar i Kina det första kvartalet 2009 med nästan 30 % jämfört med samma period föregående år. De sektorer av den kinesiska ekonomin som främst drabbas av krisen är den av västmarknaden uppbundna exportsektorn där ca 20milj blir uppsagda. De statligt ägda företagen däremot till och med höjer lönen för sina anställda. Totalt har Kina en tillväxttakt på 6% det första kvartalet av 2009 och spås få en BNP ökning på 8% vid årets slut(SVD). Sveriges främste Kinaexpert hade milt sagt, extremt fel.
Anledningen till att Kina krisprogram får denna effekt är just att bankerna är statliga, staten tvingar bankerna att investera medans stödpaketen i de västerländska privatägda bankerna försvinner ner i svarta hål, utanför statens kontroll. Detta är något som t ex Sverige kan lära sig något av. Antagligen kommer dock svenska journalister och politiker vara för upptagna med att leta fram negativa sidor i det kinesiska samhället och försöka härleda det till kommunism för att dra någon lärdom. Under tiden kommer fortsätter Kina att växa. Jag hoppas landet fortsätter gå sin egna väg politiskt och ekonomiskt, demokratiseras och förbättras genom krafter inifrån landet, lyssnar och tar till sig lärdomar ifrån andra länder men vägrar underkasta sig väst-styrd marknadsekonomi.
Arne Persson
2009-10-02, 07:56
Folkhjälten Mao förtjänas att hyllas av alla sina kamrater världen över för att i överlägsen stil, tagit död på flest människor av sitt eget folk, av alla diktatorer (inkl. Stalin). Han styre samt alla vansinniga idéer projekt mm gjorde denna insats möjlig. Han lyckades bl.a även i stort utrota alla småfåglar mm som "åt upp säden" så att insekter mm spred sig lavinartat.
Bara att buga!:)
Nitrometan
2009-10-02, 07:58
Han lyckades bl.a även i stort utrota alla småfåglar mm som "åt upp säden" så att insekter mm spred sig lavinartat.
Bara att buga!:)
Men hans efterföljare har lyckats döda alla pollinerande insekter så nu måste de pollinera äpplen m.m. för hand.
Kommunistkina? Snarare Kapitalistkina. *screwy*
Efter Maos död (med början -1978) har den ekonomiska politiken förändrats från kommunistisk planekonomi till kapitalistisk marknadsekonomi med tillhörande privatiseringar. Framgångarna med den ekonomiska tillväxten sker på arbetarklassens bekostnad (med t.ex. urholkad arbetsrätt). Kina är en kapitalistisk enpartidiktatur som ömsom applåderas, ömsom fördöms av liberalerna i väst. Jag tycker att det är motsägelsefullt att tro att Kinas hårdföra högerpolitik kommer leda till en demokratisering av landet.
Det är awesome, jag ska göra mooncake för 200pers och bjuda på stan. :)
Vissa Mooncakes(de som är gröna, med en gul boll i) Är lätt de godaste bakverken som finns. Andra kan dock smaka tobak imo.
Tes: Mooncake = bra ekonomi? =)
Det finns en del diktaturer i världen.
Thailand? Ska vi räkna dem som en diktatur?
Vitryssland kan vi räkna in i alla fall.
Kommunistkina? Snarare Kapitalistkina. *screwy*
Efter Maos död (med början -1978) har den ekonomiska politiken förändrats från kommunistisk planekonomi till kapitalistisk marknadsekonomi med tillhörande privatiseringar. Framgångarna med den ekonomiska tillväxten sker på arbetarklassens bekostnad (med t.ex. urholkad arbetsrätt). Kina är en kapitalistisk enpartidiktatur som ömsom applåderas, ömsom fördöms av liberalerna i väst. Jag tycker att det är motsägelsefullt att tro att Kinas hårdföra högerpolitik kommer leda till en demokratisering av landet.Det är en diktatur ja. Men det har blivit bättre i takt med kapitaliseringen av landet. Det ser man på tillväxten. Det är väldigt sällan även de allra fattigaste i ett land får det sämre om den allmäna tillväxten är hög - vilket den varit i Kina.
Jag skulle säga att de flesta kineser idag upplever betydligt högre standard och komfort nu jämfört med förr. Med det sagt så är många industriarbetares villkor förjävliga, och det är en diktatur som för en hårdför politik. Antingen så följer man deras beslut (vi bygger en damm här så 1 miljon får flytta - nu ska vi riva de här gamla rucklena, ut med er - oj vi spillde ut 3 miljoner ton svavel i den här floden, aja det löser sig) eller så får man vika sig för dom.
Om kapitaliseringen leder till ökad demokrati eller ej har jag ingen koll på. Verkar inte som mycket har förändrats vad gäller rösträtt, censur osv. Men det är nog betydligt säkrare nu än det var innan under kulturrevolutionen osv. Mao var ju en psykopat, en massmördare. Jag tror personligen att den ökade handeln och kontakten med väst kommer underlätta demokratisering mer än isolation, men det är en jävligt lång väg kvar dit.
...Efter Maos död (med början -1978) har den ekonomiska politiken förändrats från kommunistisk planekonomi till kapitalistisk marknadsekonomi med tillhörande privatiseringar....
Yes. :bow:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.