handdator

Visa fullständig version : Chins och bröstdips

Fjäderfrans
2009-09-30, 21:14
Jag har strax tränat i mer än ett halvår och har nu valt att lägga in chins och dips i mina pass.

Att jag lägger in dem så sent är för att jag anser att de är väldigt tunga och kräver en viss grundstryrka för att klara av dem.

Jag är intresserad utav hur man skall utföra övningen korrekt.

Vid chins tar jag ett ganska brett supinerat grepp och hänger helt ut och sträcker ut latsen till fullo. Sedan häver jag mig upp kontrollerat till adamsäpplet och sakta ner. Jag försöker verkligen att dra med ryggen.. Är det här ett korrekt utförande? Bör jag hålla repantalet till hur många reps jag klarar av att göra helt korrekt nu i början för att bana in rörelsen eller är det OK att de sista repsen blir lite mindre strikta?

Angående dipsen har jag lagt in den övningen på bröstpasset och undrar då hur jag kopplar in bröst så mycket som möjligt? Jag går upp på en V-liknande ställning och sätter händerna väldigt brett eller långt bak(?). Samma här som med chinsen går jag ner så långt ner som möjligt med ett kontrollerat utförande och sedan upp. Är det rätt sätt för att försöka koppla in bröst i dipsen?

Tacksam för svar!

tjabon
2009-09-30, 22:32
Vik underbenen bakåt och försök hålla kroppen i en båge också i dipsen.
Du känner om det tar i brösten.

Fjäderfrans
2009-10-01, 12:50
vik underbenen bakåt och försök hålla kroppen i en båge också i dipsen.
Du känner om det tar i brösten.

ok.