handdator

Visa fullständig version : Tips för datorköp

Sparven från Minsk
2009-09-30, 18:50
Japp i know, ännu en "hjälp mig välja dator" tråd men men hoppas ni står ut!

Sitter på en gammal bärbar hp (används som stationär) som är 3 år gammal med xp. På sistone har den börjats kännas seg och strular allt mer. Är nu dags att byta upp sig ett snäpp.

Nya datorn ska främst användas till:
- surfa
- skolarbete
- lyssna musik/se film

Spelar inte spel längre (wow-nörd innan) så det kräver inget supergrafikkort direkt.

Vad den ska ha:
- vista eller windows 7.
- Inte superstor, 12-17 är lagom
- Bra tangenter, smidig att skriva på
- skarp och bra skärm, bra ergonomi
- okej prisklass (ej 10 + i alla fall)

Eller ska man tänka om helt, och skaffa en mini-dator och koppla in en större skärm?

Baan
2009-09-30, 18:52
Om du använder en bärbar som stationär är det dags att bli smart och köpa en riktig stationär dator. En bärbar som inte bärs är underlägen en stationär dator (för ungefär samma peng) på alla sätt. !!!11

Sparven från Minsk
2009-09-30, 18:58
Om du använder en bärbar som stationär är det dags att bli smart och köpa en riktig stationär dator. En bärbar som inte bärs är underlägen en stationär dator (för ungefär samma peng) på alla sätt. !!!11

Jo är ju medveten om det, men då jag inte kräver så hög prestanda så känns det smidigare med en bärbar som tar mindre plats, låter mindre och kan bäras bort vid behov.

pbiddy
2009-09-30, 20:14
Föreslår http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200

Min flickvän köpte en sådan i måndags. Sjukt billig och jävligt bra prestande för det priset. Skärm finns för 1000 kr och uppåt.

Albatross
2009-10-01, 05:55
Netbook + extern skärm är det fina. Möjligen nån liten htpc som server att spara dina grejer på. Stationärt dog för länge sen ;)

krebbe
2009-10-01, 06:42
Så länge vi anväder samma teknologi som idag med elektronbanor osv kommer aldrig bärbar vara överlägsen stationär på grund av att du inte får ner samma mängd komponenter på mindre yta...

D-Crawler
2009-10-01, 10:11
Om du vet hur man bygger ihop en dator på egen hand så är detta val självklart enligt min mening (om inte så är det lätt att lära sig). Surfa in på Sweclockers och läs lite stickys, finns massa bra tips ang. komponent val och hur man går till väga. Du får SÅ mycket mer för pengarna om du bygger själv. Stationära märkesdatorer är enligt min mening skit. Kan vara håra ord, men du får bra mycket mer prestanda för betydligt mindre pengar om du bygger själv. Dessutom är det roligt :).

Putte91
2009-10-01, 12:59
Om du vet hur man bygger ihop en dator på egen hand så är detta val självklart enligt min mening (om inte så är det lätt att lära sig). Surfa in på Sweclockers och läs lite stickys, finns massa bra tips ang. komponent val och hur man går till väga. Du får SÅ mycket mer för pengarna om du bygger själv. Stationära märkesdatorer är enligt min mening skit. Kan vara håra ord, men du får bra mycket mer prestanda för betydligt mindre pengar om du bygger själv. Dessutom är det roligt :).

Agreed! Om du inte kan bygga en egen ännu så är mitt tips, förutom sweclockers, youtube. Sök på "How to build a computer" eller liknande så kan du snart bygga själv och spara en slant.

Baan
2009-10-01, 13:02

Märkesdatorer ja, men det går även beställa valfria komponenter och få den monterad för kanske 500-1000 kr om man inte har tid/lust att pilla med det själv. En annan fördel kan vara att man kan ha garanti på monteringen också.

Toel
2009-11-06, 18:46
Får jag välsignelse att kapa tråden för nya köpråd? Är bättre än att skapa ny tänkte jag.

Jag är på jakt efter en stationär dator samt skärm. Datorn ska jag ha till att spela spel och porrsurfa. Problemet är att jag har dålig koll på vad som är bra komponenter i en dator och jag litar inte ett dugg på säljare ala On-off, Elgiganten osv etc mm. Därför tänkte jag fråga objektiva och vänliga medlemmar här på brädan ;)

Jag har fastnad för denna dator; http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10180.

Lite specs:
* CM Storm Scout Midi Tower Sort
* Chieftec Smart Series 550W PSU
* Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19
* AMD Athlon II X4 620
* Gigabyte GA-MA785GT-UD3H, Socket-AM3
* Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9,
* Samsung SpinPoint F3 500GB
* USB2 multikortläsare 3.5" svart för
* Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5
* Logitech Deluxe 250 Keyboard SE
* Logitech OEM Optical Wheel Mouse Svart
* BenQ 21,5" LCD T2210HD
* Logitech OEM S-120 2.0 högtalare
* Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit
* Dragon Age Origins, PC
* Garanti 3 år - Skicka in

Hur länge kommer en sådan här dator räcka om man vill vara med och spela de nya spelen? Är skärmen som medföljer ok? Hur är ljudet? Man kan även konfigurera dator, är där något ni anser jag borde lägga till? Räcker det med 10k för att få en bra speldator eller måste jag vara beredd lägga mer pengar? Är datorn uppgraderingsbar inför framtida behov?

Litecore
2009-11-06, 20:16
Asus UL30 eller Acer Timeline 3810/4810 :)