Visa fullständig version : Ni som jobbar och äter mellanmål
Jag syftar mest på er som jobbar mellan 8.00-17.00.
Vad äter ni efter frukost men innan middag?
Antar att några av er äter frukost mellan 7-8 och sen middag mellan 12-13. Men vad äter ni då till mellanmål vid 10? eller kanske 11?
och sen efter middag, kanske vid 15, 16 ?
lite tips önskas.
Som det är nu tänkte jag mig en banan och lite yoggi alt välling.
shirunai
2003-09-02, 08:44
yogurt eller ärtsoppa, nu ska jag testa ostkaka, frukt blire ibland...bara sånt där lätt men ändå bra kalorier....½-1liter mjölk och nån frukt det är fina grejjer det
Jag äter proteindrink och rågbröd brukar bli vid 10.Brukar vara tämligen utsvulten vid den tiden :eating:
Kan även bli gröt när jag inte går på diet.Snabbt & gott
men går ni ifrån jobbet och börjar koka gröt?
en halvliter yoghurt med en kesella*mums*
Langster
2003-09-02, 09:19
Jag käkar en väldigt lätt frukost hemma, vid 6:30-7:00 innan jag sticker till jobbet. Sen äter jag ett mellanmål kl 9 på jobbet bestånde av proteindrink, havre och frukt (blandar havre direkt i drinken). Sen äter jag LUNCH vid 12, sen ett likadant mellanmål vid 15:30 igen.
Originally posted by Hominus_Nocturna
men går ni ifrån jobbet och börjar koka gröt?
Hört talas om mikrovågsugn?:smash: :D
ja kokar det inte i micron då?
Så du tar med dig ut en tallrik varmgröt sen på kontoret/bygget etc?
ja kokar det inte i micron då?
Så du tar med dig ut en tallrik varmgröt sen på kontoret/bygget etc?
Japp ut på kontoret..bygget?:D ja det skulle se ut det..en klen liten tjej :laugh:
jasså där ser man, :)
Vilket är bäst som mellanmål mellan Yoghurt och Vuxen Välling? ngn som vet?
Grub vet.. :)
Det går ju även att läsa närings- och innehållsdeklarationen och dra sin egen slutsats, istället för att vänta på att Grub ska göra det åt en.
Helt klart berry! och det har jag gjort också. Välling är enligt det bättre. men grub brukar ha koll på de djupare sakerna som jag i detta fallet eftersökte. Tex: för mycket av vissa ämnen som inte är bra. (sånt har jag ingen koll på alls)
jag menar jämför man en volvo mot en ferrari så ser man att ferrarin spöar volvon enligt "innehållsföreteckningen" men du stoppar inte gärna in en familj i ferrarin... hoppas ni förstår vad jag menar.
shirunai
2003-09-02, 11:11
Jag tror att vällingen är lite sämre då den innehåller snabba kolhydrater, vilket inte yogurten gör men du för stort påslag insulin av yogurt också, men det spelar ingen roll, välling är bättre än inget....bättre att äta än att inte äta alls.
shirunai : tack, sådana svar jag menar.
För min del vill jag gå upp ivikt. Men det kanske ändå är sämre med snabba kolisar?
Sen är där ganska mycket mer protein i välling.
King Grub
2003-09-02, 11:23
shirunai : tack, sådana svar jag menar.
För min del vill jag gå upp ivikt. Men det kanske ändå är sämre med snabba kolisar?
Sen är där ganska mycket mer protein i välling.
Snabba kolhydrater är "sämre" än långsamma, även vid bulk, eftersom det försämrar insulinkänsligheten om man baserar sitt kolhydratsintag på snabba. Men högt och lågt GI går inte att översätta direkt med nyttigt och onyttigt. Välling innehåller massor av nyttigheter, så gillar du det - ät.
Pasta och ris går att koka i förväg och ta med sig, för att inte tala om flerkornsbröd.
Men det kanske ändå är sämre med snabba kolisar?
I längden har du ingen nytta av att gå och dra på dig onödiga insulintoppar, så undvik ändå dem så långt det går förutom efter träning och kanske på morgonen.
Yoghurt och andra mjölkprodukter har högt II, men det är beräknat på en ganska stor mängd. Dessutom är det gott, kolhydraterna är långsamma och proteinet är kasein med hög kvalitet. Jag skulle välja yoghurten.
EDIT: King Grub var före som alltid ;)
okej vad tror ni om detta till en 65kg kille som vill gå upp i vikt och få lite muskler?
07.00- 07.30 Gröt och ägg + mjölk alt lite välling + protteshake
9.45- 10.15 Yoggi + banan
12.00-13.00 husmanskost + mjölk och sallad
15.45 -16.45 . yoggi + banan
17.45- Gröt + mjölk
Träning
efter träning supermassfuel i mjölk
1-2 timme efter shaken ca: mackor med en burk makrillfilé och två ägg och mjölk.
protte innan sovdags.
lagom`?
Kanske skulle sett till att äta ett riktigt mål mat efter träning. Annars :thumbup:
Se till att äta mycket bara! ;)
ja fast makrill, bröd, mjölk och ägg, räknas inte det eg som riktig mat?
jag är hemma så sent så finns inte alltid tid att börja laga mat då.
sen ett supermassfuel skall väl täcka det mesta direkt efter träningen.
Din SMF ska bara påbörja glykogeninlagring och tillgodose dina musklers kortsiktiga behov av aminosyror efter träning. Du behöver äta en rejäl måltid med fett, protein och kolhydrater ca 1 timme senare. Visst, makrill och all annan fisk är bra, men du får äta ganska mycket bröd. Jag äter helst kyckling eller fisk stekt i olivolja med massor ris och grönsaker.
King Grub
2003-09-02, 11:49
07.00- 07.30 Gröt och ägg + mjölk alt lite välling + protteshake
:thumbup:
9.45- 10.15 Yoggi + banan
Beror ju på hur mycket yoghurt du får i dig här, men det kan lätt bli för lite protein om du inte sveper en liter eller så. Och då går det för lång tid mellan frukosten och lunchen. Koka ett par extra ägg hårt på morgonen och ta med dig, kanske?
Inga negativa kommentarer.
15.45 -16.45 . yoggi + banan
Samma som förra mellanmålet.
17.45- Gröt + mjölk
Finns knappt något bättre att äta före passet. Skulle vara pasta då.
Träning
1-2 timme efter shaken ca: mackor med en burk makrillfilé och två ägg och mjölk.
protte innan sovdags.
Resten ser bra ut. Själv skulle jag föredragit ett mål liknande lunchen när jag kom hem från träningen, men mackor och tillbehör funkar bra, bara det blir tillräckligt mycket av det. Det skall motsvara en rejäl middag.
17.45- Gröt + mjölk
Träning
protte innan sovdags.
lagom`?
Risken är, som en del andra redan har sagt, att det blir lite för lite mat i målet efter träningen, iofs innehåller supermassfuel en hel del kolhydrater så det kanske inte blir någon akut brist på den fronten.
Lägg äggen på egna brödbitar så blir det kanske bättre, iofs tar det ju bara 15 minuter att göra pasta.
Allt beror ju på hur mycket du äter också så det är svårt att säga något säkert.
Tack för kommentarerna.
Ser detta bättre ut?
07.00- 07.30 Gröt och + mjölk alt lite välling + protteshake
9.45- 10.15 0.5 l Yoggi + banan + 1ägg
15.45 -16.45 . 0.5l yoggi + banan +1ägg
17.45- Gröt + mjölk
Träning
1-2 timme efter shaken ca: mackor med en burk makrillfilé och två ägg och mjölk
klämmer kanske in ett paket nudlar här också. kanske även lite välling.
Det blir itne för mycket med fyra ägg om dagen?
protte innan sovdags.
en sak till. Ni tänker på att jag bara väger knappt 65 kg? Det är inte så att ni rekommenderar till en som väger 80+ ? Det känns iallfall jättemycket mat för mig,.
shirunai
2003-09-02, 13:21
8minuter tar det att koka pasta
ta 3pannor med lite vatten i varje full effekt på varje
när allt vattnet börja koka lägg det i en kastrul koka pastan i 5minuter ALDENTE 8minuter
nej men 10minuter normal tid 5min uppkokningstid 5min kokningstid....så 10minuter tar inte lång tid ?
eller gör matlådor
Tack för kommentarerna.
Ser detta bättre ut?
07.00- 07.30 Gröt och + mjölk alt lite välling + protteshake
9.45- 10.15 0.5 l Yoggi + banan + 1ägg
15.45 -16.45 . 0.5l yoggi + banan +1ägg
17.45- Gröt + mjölk
Träning
1-2 timme efter shaken ca: mackor med en burk makrillfilé och två ägg och mjölk
klämmer kanske in ett paket nudlar här också. kanske även lite välling.
Det blir itne för mycket med fyra ägg om dagen?
protte innan sovdags.
en sak till. Ni tänker på att jag bara väger knappt 65 kg? Det är inte så att ni rekommenderar till en som väger 80+ ? Det känns iallfall jättemycket mat för mig,.
Det är ungefär vad jag väger och jag äter BRA mycket mer än så..
:eating:
seriöst? alltså detta jag stoppar i mig närmar sig ju nästan 4000kcal om inte mer...
Jag får trycka bokstavligen trycka ner det. jag har faktiskt svårt att se att du äter BRA mycket mer.
shirunai: med mackorna menar du efter träningen och mass fuelen?
King Grub
2003-09-02, 13:33
Ni tänker på att jag bara väger knappt 65 kg? Det är inte så att ni rekommenderar till en som väger 80+ ? Det känns iallfall jättemycket mat för mig,.
Vill du lägga på dig lite muskelmassa får du vara beredd att äta rejält med bra mat. :) Det finns väl en anledning till att du bara väger 65 kilo, eller hur? Om du inte är riktigt kortväxt så beror det väl på att du inte ätit tillräckligt för att väga mer. Med hård träning och om du har ett relativt fysiskt arbete går det ofta åt betydligt mer energi än vad man kan tro. Det är inte många hårt tränande idrottsmän som ligger under 3000-4000 kcal per dag, oavsett vad de väger, och ofta får man plussa på ett par tusen på den siffran. Hård, tung träning + mycket, bra mat + tillräcklig vila = resultat.
Min kroppsvikt går ner när jag lägger mig under 4500 kcal per dag.
Ok, men med det schemat så borde ju väl gå upp? Fast kanske inte så snabbt och optimalt. Jag måste kunna överleva måltiderna och kunna sköta mitt jobb.
Kanske skall testa schemat nu och när jag stagnerar på en vikt en längre tid kanske då klämma in något till att äta!?
nästa alla mina kompisar som tränar äter mindre men de växer ändå.. så något borde ju hända. Men att du tinus som säger att du äter så mycker mer, hur kan du ligga kvar på 65 kg?
Är 1.75 för övrigt.
King Grub
2003-09-02, 13:49
Prova och se. Du lär ju märka om du går upp eller inte och i vilken takt. Händer det inget - tryck i dig lite till. Går du upp för fort - ät lite mindre portioner. Så enkelt är det.
alltså jag äter allt jag kommer över och tänker inte ens på nr jag äter det kan till och med gå 1½-2 timmar innan jag äter en till portion med mat men jag går inte upp i vikt för det! :(
ligger kvar på ynkliga 75 kg, visseligen så gick jag upp 3kg eller något sånt under sommaren då jag åt mat som dräpte av fett :/ så nu ligger jag på 78-80kg varierar lite och så.
och under den tiden som jag gjorde lumpen så gick jag inte varken upp eller ner utan bibehöll samma vikt 75 kg under dom 10 månaderna. Visseligen så utformades min kropp till en annorlunda form, bla bredare rygg och axlar vilket är positivt :D men jag fick inte nån viktökning iaf :(
Men det beror väl på att kroppen är van vid en viss vikt så ifall man äter mer kcal än vad kroppen behöver förutsäg att det är 100-200 kcal så höjer väl den bara värmen och förbränner den extra energin som man tillför?
Rob The Man
2003-09-02, 14:10
8.00 Frukost Gröt mjölk bröd kalkon ägg äppelmos
10.00 Mellanmål Ris,tonfisk,grönsaker
12.00 Lunch Ris,kyckling,grönsaker
14.00 Mellanmål Proteindrink+bröd
16.00 Mellanmål före träning Ris+proteindrink
18.30 Mål efter träningen Proteindrink Creatin+glutamin+2 bananer
19.00 Middag potatis,torsk,grönsaker
21.00 Kvällsmål gröt+proteindrink
23.00 innan läggdags tonfisk
rob: "18.30 Mål efter träningen Proteindrink Creatin+glutamin+2 bananer
19.00 Middag potatis,torsk,grönsaker"
låt säga att du stoppar i dig det 18.30 det tar väl iallfall 10 min,, då menar du på fullaste allvar att du äter rejäl middag igen efter 20 minuter*?
Crooms?
King Grub
2003-09-02, 14:56
Men det beror väl på att kroppen är van vid en viss vikt så ifall man äter mer kcal än vad kroppen behöver förutsäg att det är 100-200 kcal så höjer väl den bara värmen och förbränner den extra energin som man tillför?
Så gott som allt överskott lagras. Det går inte bara upp i rök. Men ju mer muskelmassa du lägger på dig, desto mer energi förbrukar du, dygnet runt. Fettvikt förbrukar också mer, inte i sig själv, men genom att det kostar energi att kånka runt på fläsket.
Rob The Man
2003-09-02, 15:04
rob: "18.30 Mål efter träningen Proteindrink Creatin+glutamin+2 bananer
19.00 Middag potatis,torsk,grönsaker"
låt säga att du stoppar i dig det 18.30 det tar väl iallfall 10 min,, då menar du på fullaste allvar att du äter rejäl middag igen efter 20 minuter*?
Crooms?
Japp det gör jag.
Jag är tok hungrig kan nog bero på att jag nästan jämt är i gång
Rob The Man: Kör du med gainer förutom de där banaerna och proteinet ?
Om din inte gör det så är väl det där lilla målet lagom för att man inte ska svimma medan den andra maten blir varm i micron :)
den ene värre än den andre. :bow:
Rob The Man
2003-09-02, 15:30
Originally posted by z_bumbi
Rob The Man: Kör du med gainer förutom de där banaerna och proteinet ?
Om din inte gör det så är väl det där lilla målet lagom för att man inte ska svimma medan den andra maten blir varm i micron :)
inte gainer brukar blanda ner ett par msk med oboy pulver i drinken
Originally posted by Rob The Man
inte gainer brukar blanda ner ett par msk med oboy pulver i drinken
hmmm, är inte Oboy rätt långsamt ändå? har för mej att GI:t ligger på 49... är själv rätt sugen på att blanda i Oboy då det hela smakar så jädra bra då men hur bra är det?
King Grub
2003-09-02, 17:37
Originally posted by Fartman
hmmm, är inte Oboy rätt långsamt ändå? har för mej att GI:t ligger på 49... är själv rätt sugen på att blanda i Oboy då det hela smakar så jädra bra då men hur bra är det?
O'Boy-pulver är toksnabbt. Det är O'boy färdigblandad i mjölk som har GI 49, och det är mjölkens förtjänst. Äter du det med sked blir det en helt annan sak. :)
King Grub: Är oboypulver snabbare än vanligt socker ?
Originally posted by King Grub
O'Boy-pulver är toksnabbt. Det är O'boy färdigblandad i mjölk som har GI 49, och det är mjölkens förtjänst. Äter du det med sked blir det en helt annan sak. :)
ok, låter vettigt... så bör man skippa mjölken i träningsdrinken eller vad tycker du?
King Grub
2003-09-02, 18:16
Originally posted by Fartman
ok, låter vettigt... så bör man skippa mjölken i träningsdrinken eller vad tycker du?
Nej, absolut inte. Mjölk ger en rejäl insulinspik, precis vad du vill ha efter ett hårt träningspass, plus lite extra protein på köpet.
King Grub
2003-09-02, 18:23
Originally posted by z_bumbi
King Grub: Är oboypulver snabbare än vanligt socker ?
Har ingen exakt siffra, men det är väl ungefär likvärdigt. Och sackaros får räknas till snabba.
Originally posted by King Grub
Nej, absolut inte. Mjölk ger en rejäl insulinspik, precis vad du vill ha efter ett hårt träningspass, plus lite extra protein på köpet.
danke! jag hade det på känn liksom, men var inte riktigt säker så då frågar man gamle grubben :hbang:
Vad tror ni om en banan och 0.5l yoggi + 1 ägg jämfört med macka med 100g skinka och yoggi som mellanmål?
mellan middag och frukost?
King Grub
2003-09-04, 08:52
Vad tror ni om en banan och 0.5l yoggi + 1 ägg jämfört med macka med 100g skinka och yoggi som mellanmål?
mellan middag och frukost?
Båda är helt okej. Ät det du är sugen på, eller variera.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.