handdator

Visa fullständig version : Te (i större mängder) och dess effekter på hälsan - positiva som negativa

pepl
2009-09-30, 14:53
Hej

Jag pluggar på universitetet och läser väldigt mycket. Då jag inte gillar kaffe har det blivit så att jag dricker te istället, och de dagar jag sitter hemma och pluggar har det av olika anledningar blivit så att jag dricker väldigt mycket te. Det rör sig om åtta-tio koppar mellan 0900-1600 de dagar jag pluggar hemma och det jag dricker är i huvudsak grönt te. Därutöver dricker jag te till frukost och på kvällen.

Teet jag dricker är inte särskilt starkt och jag känner aldrig någon koffeinkick, höjd kroppstemperatur eller risig mage (som jag gör med kaffe) på grund av det, ej heller något särskilt välbefinnande förutom den goda smaken.

Jag undrar nu hur detta påverkar min kropp i positiv och negativ riktning, både i relation till min träning och till min hälsa i största allmänhet.

Onigiri
2009-09-30, 15:19
Kan inte komma på att grönt te är dåligt för något mer än för kanske tänderna i stora mängder.

Dricker också allt från 5-10 koppar grönt te om dagen, 2-3 starka max. håller nere hungern och orken uppe. ;)

austria
2009-10-01, 08:28
Dricker också en hel del Te om dagen. Har inte stött på några negativa effekter. Det enda är väl att det är rätt vätskedrivande, så det kan bli lite springande på toaletten :)

Koma
2009-10-01, 08:34
Det ger fläckar/beläggning på tänderna i större grad än kaffe. Dock så är det mest ett estetiskt problem.

pony
2009-10-01, 09:05
Det ger fläckar/beläggning på tänderna i större grad än kaffe. Dock så är det mest ett estetiskt problem.

Du menar alltså att te den blaskiga drycken skulle ge mer missfärgningar på tänderna än svart kaffe? Källa på det? *popcorn*

z_bumbi
2009-10-01, 09:41
Du menar alltså att te den blaskiga drycken skulle ge mer missfärgningar på tänderna än svart kaffe? Källa på det? *popcorn*