handdator

Visa fullständig version : Te (i större mängder) och dess effekter på hälsan - positiva som negativa

pepl
2009-09-30, 14:53
Hej

Jag pluggar på universitetet och läser väldigt mycket. Då jag inte gillar kaffe har det blivit så att jag dricker te istället, och de dagar jag sitter hemma och pluggar har det av olika anledningar blivit så att jag dricker väldigt mycket te. Det rör sig om åtta-tio koppar mellan 0900-1600 de dagar jag pluggar hemma och det jag dricker är i huvudsak grönt te. Därutöver dricker jag te till frukost och på kvällen.

Teet jag dricker är inte särskilt starkt och jag känner aldrig någon koffeinkick, höjd kroppstemperatur eller risig mage (som jag gör med kaffe) på grund av det, ej heller något särskilt välbefinnande förutom den goda smaken.

Jag undrar nu hur detta påverkar min kropp i positiv och negativ riktning, både i relation till min träning och till min hälsa i största allmänhet.

Onigiri
2009-09-30, 15:19
Kan inte komma på att grönt te är dåligt för något mer än för kanske tänderna i stora mängder.

Dricker också allt från 5-10 koppar grönt te om dagen, 2-3 starka max. håller nere hungern och orken uppe. ;)

austria
2009-10-01, 08:28
Dricker också en hel del Te om dagen. Har inte stött på några negativa effekter. Det enda är väl att det är rätt vätskedrivande, så det kan bli lite springande på toaletten :)

Koma
2009-10-01, 08:34
Det ger fläckar/beläggning på tänderna i större grad än kaffe. Dock så är det mest ett estetiskt problem.

pony
2009-10-01, 09:05
Det ger fläckar/beläggning på tänderna i större grad än kaffe. Dock så är det mest ett estetiskt problem.

Du menar alltså att te den blaskiga drycken skulle ge mer missfärgningar på tänderna än svart kaffe? Källa på det? *popcorn*

z_bumbi
2009-10-01, 09:41
Du menar alltså att te den blaskiga drycken skulle ge mer missfärgningar på tänderna än svart kaffe? Källa på det? *popcorn*

För tyg ger te en mer permanent infärgning (snyggare färg också) men jag vet inte om det är så relevant.

maRRtin
2009-10-01, 09:43
Frågan är hur mycket fluor man får i sig.

stevebc
2009-10-01, 09:45
Jag skulle säga att koffeinet från grönt te är närmast försumbart. Koffeinmängden är bara halva den jämfört med svart te. Jag är också ett stort fan av grönt te, både till smak och nyttighet.

Å andra sidan är 8-10 koppar en hel del. Hur stor är en kopp för dig, 2 dl? Då blir det närmare 2 liter te om dagen vilket motsvarar ungefär 340 mg koffein. Det är en del, men inget jag skulle bry mig om. Spritt över en dag så tror jag inte ens det ger någon effekt alls.

Nitrometan
2009-10-01, 09:47
Vita porslinsmuggar blir iaf mer infärgade av te. Svårare att diska bort.

Men både kaffe, te och rödvin missfärgar/fläckar tänderna. Det får man ha med i tankarna när man väljer att dricka.

Fru_Flisa
2009-10-01, 10:13
Angående missfärgningar så går det lösa genom att dricka med sugrör.

Kinsei
2009-10-01, 10:27
Grönt te i stor mängd kan hämma kroppens järnupptag, så det kan vara bra att låta bli teet i samband med vissa måltider.

Siamand
2009-10-01, 10:29
Hur är det med te och ämnesomsättning? Och hur är det med vitaminupptag i samband med teförtäring? Påverkas upptaget negativt?

Mvh

TomasB
2009-10-01, 10:53
Kan inte komma på att grönt te är dåligt för något mer än för kanske tänderna i stora mängder.

Dricker också allt från 5-10 koppar grönt te om dagen, 2-3 starka max. håller nere hungern och orken uppe. ;)

Grönt te är bra för tänderna.
Eller menar du rent estetiskt?

Koma
2009-10-01, 12:47

Ja, enligt min tandläkare, fråga din.
+ samma reflektion som Nitrometan.

Onigiri
2009-10-01, 13:35
Tomas: Menade just för missfärgningar men jag var osäker på om det missfärgade på samma sätt som kaffe kan göra.

bollio
2009-10-01, 14:28
För mycket fluor och bekämpningsmedel.

Doctor Snuggles
2009-10-01, 14:35
För mycket fluor och bekämpningsmedel.

Det verkar dock inte skada folk i de studier som gjorts.
Sen finns det väl mer eller mindre ekologiskt te.
Men i vilket fall, alla (många) fördelar överväger nog med flera mil eventuella nackdelar.

Turbo Rico
2009-10-01, 15:21
Jag dricker också mycket grönt och rött te, har inte märkt nåt mer än att jag måste pinka väldigt ofta...

Sniggel
2009-10-01, 21:39
Kan det urlaka elektrolyter (mer än vad vatten kan göra)?
Jag börjar misstänka detta nämligen.

Doctor Snuggles
2009-10-01, 21:50
Kan det urlaka elektrolyter (mer än vad vatten kan göra)?
Jag börjar misstänka detta nämligen.

Koffein - urindrivande.

mikaelj
2009-10-01, 21:52
Koffein - urindrivande.

Bara för den ovane. Det krävs väldigt höga doser koffein för att det skall ha någon vätskedrivande effekt.

Sniggel
2009-10-01, 22:20
Jag är ovan. Kan nog räkna ut mängden koffein jag fått i mig från kaffe och piller och red bull innan jag började med té. Hmmm, skulle uppskatta det mellan tummen o pekfingret till 1-2 gram under en sisådär 25 år. Det gör mig till ovan antar jag? :D
Ok, det kan kanske vara en vits att dra ner på teet, eller försöka få i mig mer salter överlag eftersom jag är dålig på detta.

mikaelj
2009-10-01, 22:24
http://nutriand-idrottsnutrition.blogspot.com/2009/02/te-har-inte-heller-nagon-vatskedrivande.html

och

http://iform.se/kost/fragor-om-kost/hur-mycket-ska-jag-dricka

Både te och kaffe har beskyllts för att vara vätskedrivande, men på senare år flera forskargrupper faktiskt bevisat att bara personer som inte är vana vid att dricka dryckerna upplever en mindre vätskeförlust, som betyder att de bara utnyttjar 75-80% av vätskan. Orsaken till den vätskedrivande effekten är bland annat det uppiggande ämnet koffein.
En kopp te innehåller cirka 50 milligram koffein - en kopp kaffe 100-150.

Dessutom finns i te ett annat stimulerande ämne, teofylin, som är tre gånger så vattendrivande som koffein.

En kopp te innehåller 1 mg teofylin. Ämnet ökar produktionen av urin i njurarna samtidigt som mindre mängd vatten kvarhålls.

1mg = 3mg koffein vad gäller den vätskedrivande effekten. Tämligen marginell effekt, gissningsvis.

pony
2009-10-05, 23:03
Ja, enligt min tandläkare, fråga din.
+ samma reflektion som Nitrometan.

Jag har frågat min, just därför jag reagerade. Snus och svart kaffe är värst, sade hon. Te - not so much.
:confused: