handdator

Visa fullständig version : Organisera sitt sparande?

Solros
2009-09-29, 21:02
Jag är ekonomisk idiot, och behöver lite hjälp med att organisera mitt sparande.
Just nu har jag ett e-sparkonto hos Swedbank, samt ett HSB-konto hos samma bank.

Jag funderar på att lägga om det hela till något liknande detta:

Nordax sparkonto
Här förvaras sparpengarna inför framtiden / semesterersättning.
insättning på 1500:- / månad

Aktiefond
Långsiktigt sparande
sätta in 1000:- / månad

Swedbank e-sparkonto
För oförutsedda utgifter.
500:- / månad

HSB-bospar
300:- / månad
för att få bospararpoäng

Verkar detta vara en rimlig fördelning?
Borde jag skära ner på antal konton?

PowPow
2009-09-29, 21:04
Bra tråd. Är också ekonomisk idiot.
Sparar just nu uteslutande på mitt e-sparkonto hos Nordea. Ganska praktiskt, men kanske inte så ekonomiskt.

LoTiX
2009-09-29, 21:13
Schysst ränta på Nordax Sparkonto.

Var ska du fond-spara? Tycker Skandia fungerar fint men så jobbar jag också där...

The_RobRoy
2009-09-29, 21:16
Bor du i hyresrätt eller? Annars känns siffrorna lite fel.

Skäggmiffot
2009-09-29, 22:03
Kanske kan vara något:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917037466X

LoTiX
2009-09-29, 22:09
Kanske kan vara något:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917037466X

Den korta beskrivningen verkar ju direkt skrattretande och det är knappast den första boken någon utan koll på ekonomi bör börja med.

Solros
2009-09-30, 08:26
Schysst ränta på Nordax Sparkonto.

Var ska du fond-spara? Tycker Skandia fungerar fint men så jobbar jag också där...

Sparar i Spiltans Sverigefond.

Ja, bor i hyresrätt.

PowPow
2009-09-30, 08:30

Vad är det som ser fel ut?

Alone_in_the_dark
2009-09-30, 09:20
Jag skulle nog rekommendera att du skaffar dig en VP-depå utanför banken, samla ditt sparande (inklusive ditt pension/PPM sparande) där istället, du har ett mycket större utbud på fonder och aktier än vad banken har. Det är lättare att följa marknadsrörelserna (hausse/baisse).

Minska på antalet konton i bank, du gynnar bara din bank inte dig själv. Och hyresrätt är oftast en dålig affär då du betalar till ett företag än dig själv. Nu har du HSB bospar förmodar att du letar efter en bostadsrätt?

LindaS
2009-09-30, 09:32
Jag kan inte säga något om fonderna/kontona du valt, men det är bra att spara på olika ställen och att ha en plan med sitt sparande. Har själv 3-4 sparformer.

Vad är det som ser fel ut?Jag undrar samma sak.

Skäggmiffot
2009-09-30, 17:03
Den korta beskrivningen verkar ju direkt skrattretande och det är knappast den första boken någon utan koll på ekonomi bör börja med.

Ja, men du jobbar ju också på bank/försäkringsbolag så du vill ju naturligtvis att folk undviker sådana böcker.

Det sista jag skulle rekommendera någon utan koll är att gå till banken och prata med dem.

petah
2009-09-30, 17:34
Banker får helt enkelt inte vara vinstdrivande företag. De skall jobba gratis.

LoTiX
2009-09-30, 18:06
Ja, men du jobbar ju också på bank/försäkringsbolag så du vill ju naturligtvis att folk undviker sådana böcker.

Det sista jag skulle rekommendera någon utan koll är att gå till banken och prata med dem.

Ett temporärt extrajobb. Jag har ingen som helst vilja att um "förslava okunniga människor i mitt bank-spindelnät". Min poäng är att för någon som inte vet något om ekonomi öht. känns det dumt att börja med en bok som bestämt sig för att gå in och leta upp små specifika delar utav enskilda bankers tjänster för att berätta att här gör de kapitalistiska bankerna sina vinster (generalisering). Utifrån sammanfattningen på Adlibris känns boken riktigt konstig och vinklat.

Skäggmiffot
2009-09-30, 18:56
Ett temporärt extrajobb. Jag har ingen som helst vilja att um "förslava okunniga människor i mitt bank-spindelnät". Min poäng är att för någon som inte vet något om ekonomi öht. känns det dumt att börja med en bok som bestämt sig för att gå in och leta upp små specifika delar utav enskilda bankers tjänster för att berätta att här gör de kapitalistiska bankerna sina vinster (generalisering). Utifrån sammanfattningen på Adlibris känns boken riktigt konstig och vinklat.

Jag uppfattar att meningen med boken (jag har inte läst den) är att uppmärksamma människor på att banken faktiskt är en vinstdrivande institution. Den har inte som främsta uppgift att tala om för just dig vad som är bra utan att styra dig gentemot de produkter som banken tjänar mest på.

Att en bank tillhandahåller praktiska funktioner råder det ingen tvivel om, men det kan vara nyttigt för alla konsumenter att vara uppmärksamma på varför en säljare av en tjänst (banken) rekommenderar vissa produkter. Är man medveten om vad som motiverar en säljare, och det gäller oavsett om köper banktjänster, bilar eller digitalkameror, så är det iaf min uppfattning att man själv gör en bättre affär.

coxie
2009-09-30, 19:13
Jag uppfattar att meningen med boken (jag har inte läst den) är att uppmärksamma människor på att banken faktiskt är en vinstdrivande institution. Den har inte som främsta uppgift att tala om för just dig vad som är bra utan att styra dig gentemot de produkter som banken tjänar mest på.

Att en bank tillhandahåller praktiska funktioner råder det ingen tvivel om, men det kan vara nyttigt för alla konsumenter att vara uppmärksamma på varför en säljare av en tjänst (banken) rekommenderar vissa produkter. Är man medveten om vad som motiverar en säljare, och det gäller oavsett om köper banktjänster, bilar eller digitalkameror, så är det iaf min uppfattning att man själv gör en bättre affär.

Så det är en barnbok?

mojoo
2009-09-30, 20:07
Jag skulle nog rekommendera att du skaffar dig en VP-depå utanför banken, samla ditt sparande (inklusive ditt pension/PPM sparande) där istället, du har ett mycket större utbud på fonder och aktier än vad banken har. Det är lättare att följa marknadsrörelserna (hausse/baisse).

Minska på antalet konton i bank, du gynnar bara din bank inte dig själv. Och hyresrätt är oftast en dålig affär då du betalar till ett företag än dig själv. Nu har du HSB bospar förmodar att du letar efter en bostadsrätt?

varför är de inte bra med många konton?

Tycker de är bra om man vill spara olika mycket och till olika saker

The_RobRoy
2009-09-30, 20:14
Vad är det som ser fel ut?

Jag undrar samma sak.

Ingen post för amortering (det kan ju dock diskuteras, om man i övrigt har en fet buffert eller ett övervärde i bostaden). Samt alldeles för lite på oförutsedda utgifter.

Sen om du inte verkligen har det knapert/familj och barn tycker jag det är lite tunt att spara 3300kr i månaden.

Challenge
2009-09-30, 20:18
Om du är helt novis skulle jag nog rekommendera dig att boka ett besök med en rådgivare på din bank. Helt gratis och eftersom du är ute efter ett långsiktigt sparande kan de erbjuda dig ett bredare utbud än vad du skulle hitta själv.

petah
2009-09-30, 20:23
så det är en barnbok?

:d

om du är helt novis skulle jag nog rekommendera dig att boka ett besök med en rådgivare på din bank. Helt gratis och eftersom du är ute efter ett långsiktigt sparande kan de erbjuda dig ett bredare utbud än vad du skulle hitta själv.

+1

Alone_in_the_dark
2009-09-30, 21:07
varför är de inte bra med många konton?

Tycker de är bra om man vill spara olika mycket och till olika saker

Det sa jag inget om:D.

Ta mig som exempel:
Har en VP depå i ett fristående bolag. Har alla mina sparkonton (kapitalförsäkring) där plus pension och PPM och tillgång till över 800 olika foner och hela världens aktiemarknad. Detta retar givetvis gallfeber på banken. Så bara för att hålla dem på mattan så har jag ett symboliskt sparande i banken typ 100 kr/mån (det var ett krav ifrån SEB att man måste ha ett sparande i banken*screwy*).
Argumenten som banken kommer med köper jag inte, jag är inte världsmästare på ekonomi men så mycket hum har jag att bankens alla avgifter för diverse tjänster i slutändan kostar rejält. D v s saker jag kan göra själv till ingen kostnad. Jag sparar pengar, smålänning? Möjligtvis:D Men det är kul att lära sig något nytt och utmanade.

Jag har ännu inte vågat mig på aktiemarknaden, kommer väl den dagen också.:)

jakke
2009-09-30, 22:06
Det sa jag inget om:D.

Ta mig som exempel:
Har en VP depå i ett fristående bolag. Har alla mina sparkonton (kapitalförsäkring) där plus pension och PPM och tillgång till över 800 olika foner och hela världens aktiemarknad. Detta retar givetvis gallfeber på banken. Så bara för att hålla dem på mattan så har jag ett symboliskt sparande i banken typ 100 kr/mån (det var ett krav ifrån SEB att man måste ha ett sparande i banken*screwy*).
Argumenten som banken kommer med köper jag inte, jag är inte världsmästare på ekonomi men så mycket hum har jag att bankens alla avgifter för diverse tjänster i slutändan kostar rejält. D v s saker jag kan göra själv till ingen kostnad. Jag sparar pengar, smålänning? Möjligtvis:D Men det är kul att lära sig något nytt och utmanade.

Jag har ännu inte vågat mig på aktiemarknaden, kommer väl den dagen också.:)
Vilket är ditt fristående bolag?

Alone_in_the_dark
2009-10-01, 07:53
Vilket är ditt fristående bolag?

Jag använder Avanza:)

jakke
2009-10-01, 07:58
Jag använder Avanza:)

jaha, Varför skulle inte Avanza BANK vara lika elak som alla andra banker?

Alone_in_the_dark
2009-10-01, 08:11
jaha, Varför skulle inte Avanza BANK vara lika elak som alla andra banker?

Kostnader, jag vill ha koll på mina utgifter, Nordnet är också billig. Courtaget är lägre hos Avanza/Nordnet än banken. Privata Affärer hade en jmf för några månader sen och det blev billigare för enskilda individen att inte ha VP i bank.

Och varför ska jag betala 5000 kr till SEB för en Kapitalrådgivning när jag kan göra sånt själv?

jakke
2009-10-01, 08:45
Kostnader, jag vill ha koll på mina utgifter, Nordnet är också billig. Courtaget är lägre hos Avanza/Nordnet än banken. Privata Affärer hade en jmf för några månader sen och det blev billigare för enskilda individen att inte ha VP i bank.

Och varför ska jag betala 5000 kr till SEB för en Kapitalrådgivning när jag kan göra sånt själv?

Ditt jämnförande haltar ju. Avanza är en bank. Hur kan du säga något annat? Du har din VP i en bank.

Alone_in_the_dark
2009-10-01, 08:58
Ditt jämnförande haltar ju. Avanza är en bank. Hur kan du säga något annat? Du har din VP i en bank.

Ok, då säger vi så här Avanza, Nordnet m fl är BANKer. Det som inte haltar är kostnaderna.

Ge mig en vettig förklaring varför jag ska betala SEB, NORDEA, Swedbank m fl för att få en tjänst utförd??

TheGredde
2009-10-01, 09:00

Det jag tror att Alone in the Dark menar är att Avanza och andra mer internetbaserade företag, inte är en bank i den klassiska benämningen som exempelvis Swedbank, Nordea och Handelsbanken, med stora kontor, konferensrum och vattenfontäner. I Sverige vill jag minnas att alla som håller på med bankverksamhet måste ha tillstånd att få förvalta pengar. Detta berör också en lag (om jag kommer ihåg rätt) om att banken inte får ge några ekonomiska råd om de inte har full tillgång till den ekonomiska situation du är i. Säkerheten i att ha en reglerad bank-marknad är att det finns en delvis säkerhet, om en bank går i konkurs kan banken gå in och säkra upp vissa delar av pengarna som finns i banken.

Jag vet inte Avanzas hela affärside, men som jag minns det började de mer som en värdepappersdepå, och nu på senare tid utvecklat sig till en större verksamhet och liknar därför en storbank. Ursprungligen var tanken att låta intresserade personer ta sig bort från storbankerna och slippa betala dyra avgifter för sånt som man kan göra själv, se över sitt sparande, placeringsrådgivning etc.

Alone_in_the_dark
2009-10-01, 09:04
Det jag tror att Alone in the Dark menar är att Avanza och andra mer internetbaserade företag, inte är en bank i den klassiska benämningen som exempelvis Swedbank, Nordea och Handelsbanken, med stora kontor, konferensrum och vattenfontäner. I Sverige vill jag minnas att alla som håller på med bankverksamhet måste ha tillstånd att få förvalta pengar. Detta berör också en lag (om jag kommer ihåg rätt) om att banken inte får ge några ekonomiska råd om de inte har full tillgång till den ekonomiska situation du är i. Säkerheten i att ha en reglerad bank-marknad är att det finns en delvis säkerhet, om en bank går i konkurs kan banken gå in och säkra upp vissa delar av pengarna som finns i banken.

Jag vet inte Avanzas hela affärside, men som jag minns det började de mer som en värdepappersdepå, och nu på senare tid utvecklat sig till en större verksamhet och liknar därför en storbank. Ursprungligen var tanken att låta intresserade personer ta sig bort från storbankerna och slippa betala dyra avgifter för sånt som man kan göra själv, se över sitt sparande, placeringsrådgivning etc.

Tack, precis vad jag menar:thumbup:. Avanza har ff låga kostnader även om de växer så det knakar.

Sparven från Minsk
2015-01-23, 18:27
Blåser liv i denna tråden.

Har idag en ISK konto på avanza där jag pensionsparar eller bygger en pengamaskin, fonder och aktier, skall ej röras utan ligga i en vääääldigt lång tid.

Har ett ISK konto till barnen, sparar i fonder och aktier likt kontot ovan. Skall användas först när de fyller 18 år.

Har ett till ISK konto där jag långtidssparar i fonder och aktier, hus m.m 5-10 års sparhorisont.

Ett sparkonto med 1 % ränta, korttidsspar allt från pengar till semester och liknande.

Ett buffertkonto på Hoist där det ska ligga runt 30.000 kr och skvalpa runt för regniga dagar.

Synpunkter på detta, låter vettigt? Hur organiserar ni upp det?

Frantic
2015-02-02, 10:14
Jag behöver också lite hjälp här.

Jag har nyss öppnat ett ISK hos Avanza och tänkte ordna upp mitt sparande. Jag har för närvarande 120 000:- sparat hos Handelsbanken. Hur ska jag placera dessa på Avanza samt hur jag ska organisera mitt månadsspar?

Jag månadssparar redan 500:- i månaden till en fond på handelsbanken som har gått hyfsat bra (ökat 18% på 18 månader). Jag kanske ska låta den vara? Jag har bara 10 000:- där för närvarande.

Ska jag flytta över det mesta till Avanza Zero? Ska jag följa det här - http://www.rikatillsammans.se/2015/01/30/nyborjarportfoljen-pa-shareville/ ?

Jag sparar långsiktigt.
Jag vill inte ha för hög risk på majoriteten av mina pengar men jag tänka mig att ha ganska hög risk på en viss del.

tumme
2015-02-02, 10:26
HSB-bospar
300:- / månad
för att få bospararpoäng

Gammal tråd och TS har försvunnit men för er andra med HSB. Tips är att alltid köra 500 kr månaden för att få max antal poäng. Du får 1 poäng per hundralapp du sparar hos dom men max 5 poäng per månad.

Frantic
2015-02-03, 16:58
Jag behöver också lite hjälp här.

Jag har nyss öppnat ett ISK hos Avanza och tänkte ordna upp mitt sparande. Jag har för närvarande 120 000:- sparat hos Handelsbanken. Hur ska jag placera dessa på Avanza samt hur jag ska organisera mitt månadsspar?

Jag månadssparar redan 500:- i månaden till en fond på handelsbanken som har gått hyfsat bra (ökat 18% på 18 månader). Jag kanske ska låta den vara? Jag har bara 10 000:- där för närvarande.

Ska jag flytta över det mesta till Avanza Zero? Ska jag följa det här - http://www.rikatillsammans.se/2015/01/30/nyborjarportfoljen-pa-shareville/ ?

Jag sparar långsiktigt.
Jag vill inte ha för hög risk på majoriteten av mina pengar men jag tänka mig att ha ganska hög risk på en viss del.

Bump!