handdator

Visa fullständig version : Dr. Åsa om träning för viktnedgång kl. 20/SVT1 29/9-09

mikaelj
2009-09-29, 11:36
Del 7 av 8. Den perfekta formen.

Är du en sån som springer och springer men aldrig förbättrar ditt tempo eller går ner i vikt? Eller lyfter du massor av vikter på gymmet utan att få muskler? Vad gör du för fel? Och hur mycket ska vi träna för att nå effekt? Och vad är egentligen en vältränad kropp? Dr Åsa gör ett träningsexperiment med helt otränade Tove Palm. Vilken effekt ger en månads träning?

Programledare och läkare: Åsa Vilbäck. Även i SVT24 30/9, SVT1 30/9, SVT2 1/10 och SVT2 3/10. Textat sid. 299.

ceejay
2009-09-29, 11:37
Nice

Blir att glutta

Onigiri
2009-09-29, 11:48
Verkar intressant, skall beskådas.

Mental
2009-09-29, 11:53
Men alltså, n=1, vad säger det, generaliserbarheten i experimentet känns lite svag, vad är syftet?

Tjuckot
2009-09-29, 12:00
Men alltså, n=1, vad säger det, generaliserbarheten i experimentet känns lite svag, vad är syftet?

Jag tror du misstolkar svt för valfri vetenskaplig journal. Visst vet du väl att syftet är underhållning?

kalajset
2009-09-29, 12:25
Eller lyfter du massor av vikter på gymmet utan att få muskler? Vad gör du för fel? *gah!*

:D

Tack för tipset, ska kika på detta.

Lellan
2009-09-29, 12:26
Jag tror du misstolkar svt för valfri vetenskaplig journal. Visst vet du väl att syftet är underhållning?

Jo, men texten innan experimentet hänger ju inte ihop med vad de testar, fast man kanske får svar i programmet. Vilket kanske var avsedd slutledning av den infon man fick! :)

Mental
2009-09-29, 12:40
Jag kollade på frågeställningarna och metoden och konstaterade att det inte blir mycket till slutsats, villket iof ändå kan vara underhållande :)

Tjuckot
2009-09-29, 12:49
Jag kollade på frågeställningarna och metoden och konstaterade att det inte blir mycket till slutsats, villket iof ändå kan vara underhållande :)

Såklart det inte blir mycket till slutsats, förutom för Tove. Men det vore det lite underhållande om Tove fick magrutor och sprang milen på sub 40 i slutet ;) Förövrigt ska jag se heroes ikväll, och tänker nog icke nyttja svt play för att se dr Åsa.

Nitrometan
2009-09-29, 12:54
Dr Åsa gör ett träningsexperiment med helt otränade Tove Palm. Vilken effekt ger en månads träning?
Jag tror att det är detta som är frågan de söker svaret på.

Men visst har försöket brister.

Eller lyfter du massor av vikter på gymmet utan att få muskler? Vad gör du för fel? Och hur mycket ska vi träna för att nå effekt?
Och sen är rubriken på programmet:
Dr. Åsa om träning för viktnedgång

Om man verkligen försöker gå ner i vikt så är det klart att det är svårt att lägga på sig muskler.

Men det ska bli kul att se vad de kommer fram till.

Sucker
2009-09-29, 14:53
Tack för tipset, bra uppmärksammat.

kallap
2009-09-29, 14:54
Dr. Åsa är väldigt attraktiv i mitt tycke, så blir antagligen att man kollar för den sakens skull.

Slartibartfast
2009-09-29, 19:08
Åsa är snögg. *drool*

Och den andra tjejen hade ju grymm kropp för att vara helt otränad krogbrud.

ceejay
2009-09-29, 19:13
Den personliga tränaren förespråkade iaf att man skulle börja träna som barn :)

LindaS
2009-09-29, 19:15
Åsa är snögg. *drool*

Och den andra tjejen hade ju grymm kropp för att vara helt otränad krogbrud.Jobbat mkt med shakern kanske.

mikaelj
2009-09-29, 19:17
Det Åsa går igenom är vettigt. Förväntade mig något Anna Skipper-aktigt.

http://svt.se/content/1/c8/01/68/62/74/drasa_traning.pdf för testet. Får särskilt många verkligen under Bra? Kanske inte jättebra referensramar här på Kolo, i och för sig. :-)

LindaS
2009-09-29, 19:19
Åsa är verkligen kunnig/påläst och tydlighet är ju aldrig fel.

Slartibartfast
2009-09-29, 19:20
Jobbat mkt med shakern kanske.

Antagligen.

Det är annars ett fenomen som man iakttar i allmähet. Folk som tränar varje dag och har bloggar där dom lägger upp bilder på sina hälsosamma frukostar och dylikt har ofta mycket sämre kroppar rent visuellt än folk som inte bryr sig ett skit.

Onigiri
2009-09-29, 19:24
Fan fan jag kom för sent hem! Har det slutat? :(

LindaS
2009-09-29, 19:25
Fan fan jag kom för sent hem! Har det slutat? :(Svt2

mikaelj
2009-09-29, 19:25
Det är annars ett fenomen som man iakttar i allmähet. Folk som tränar varje dag och har bloggar där dom lägger upp bilder på sina hälsosamma frukostar och dylikt har ofta mycket sämre kroppar rent visuellt än folk som inte bryr sig ett skit.

Är det så vanligt, verkligen? Hm..

Varför tror du att det är så? Genetisk tur - de som har tur tränar inte, de med otur tränar mer?

--

Oni, SvtPlay i efterhand tror jag.

LindaS
2009-09-29, 19:26
Det är annars ett fenomen som man iakttar i allmähet. Folk som tränar varje dag och har bloggar där dom lägger upp bilder på sina hälsosamma frukostar och dylikt har ofta mycket sämre kroppar rent visuellt än folk som inte bryr sig ett skit.Det var en grov generalisering. :)

Jag tror det är en smaksak helt klart. Det många av pojkarna verkar eftersträva här inne(stor och grov) är inte det jag "söker" t ex.

Ch4rles
2009-09-29, 19:27
Vad roligt att frågan om energidryck var bättre än flingor och mjölk kom upp när jag för bara några timmar sedan läste Eddie Vedders artikel: http://traningslara.se/blogg/skippa-sportdrycken-valj-flingor-och-mjolk/

ceejay
2009-09-29, 19:29
Tyckte programmet var lite för kort och med för lite "fakta"

CrazyJoeDavola
2009-09-29, 19:51
http://svtplay.se/t/102768/dr_asa

Mental
2009-09-29, 19:57

http://svt.se/content/1/c8/01/68/62/74/drasa_traning.pdf för testet. Får särskilt många verkligen under Bra? Kanske inte jättebra referensramar här på Kolo, i och för sig. :-)

Jag skulle uppskatta att bland mina manliga bekanta kanske 15% uppnår bra. Det är få jag känner i min åldersgrupp som gör 30 korrekta armhävningar...

forslund
2009-09-29, 20:00
Jo, cyklisters spermier simmar långsammare var det, ja.

Våra kläder sitter ju sååå hårt och det är ju såååå varmt i dem också. Usch, kommer aldrig få barn. :(

mikaelj
2009-09-29, 20:00
Jag skulle uppskatta att bland mina manliga bekanta kanske 15% uppnår bra. Det är få jag känner i min åldersgrupp som gör 30 korrekta armhävningar...

Och resten når inte ens upp till bra, eller vaddå? Hmm.. Ja, jag kanske har lite skeva perspektiv.

Action
2009-09-29, 20:14
Jo, cyklisters spermier simmar långsammare var det, ja.

Våra kläder sitter ju sååå hårt och det är ju såååå varmt i dem också. Usch, kommer aldrig få barn. :(

Jag skapade min dotter ca 1 vecka efter vätternrundan.. hm.. kanske därför det blev en dotter och inte en son...

young_george
2009-09-29, 20:15
Bra program, men vi fick ju inte svaret på den fråga som betyder något när det kommer till djurriket.

Hur mycket bänkar en brunbjörn?

Tolkia
2009-09-29, 20:19
Tja, början han från noll och gör som hon säger kommer slutsatsen förmodligen bli att om man tränar så blir man starkare och får bättre kondition (jag antar att det inte blir fråga om att nörd-nischa in sig, så jag vågar dra till med bägge). D.v.s. träning "funkar". Otippat. :D

Fatcan
2009-09-29, 20:23
Antagligen.

Det gäller mest tjejer tycker jag. En otränad killkropp ser nästan alltid helt anonym ut.

kalajset
2009-09-29, 20:26
Programmet var faktiskt bättre än väntat, riktigt bra för den huvudsakliga målgruppen. :thumbup:

Hade dock också önskat att de gick in aningens mer djupt i de olika ämnena, men har man bara en halvtimmes programtid så har man.

LoTiX
2009-09-29, 20:41

Visade hon i programmet vad det är för en armhävning man ska göra? Vi har allt ifrån den klassiska pojk-hävningen där man går ner till runt 90 grader i armbågsleden till kolosuper-hävningen där bröstet ska toucha golvet utan momentum.

Går väl 3-4 av den första på en utav de andra.

Slartibartfast
2009-09-29, 20:59
Det gäller mest tjejer tycker jag. En otränad killkropp ser nästan alltid helt anonym ut.

ja, till allra största delen tjejer.

young_george
2009-09-29, 21:00
Visade hon i programmet vad det är för en armhävning man ska göra? Vi har allt ifrån den klassiska pojk-hävningen där man går ner till runt 90 grader i armbågsleden till kolosuper-hävningen där bröstet ska toucha golvet utan momentum.

Går väl 3-4 av den första på en utav de andra.

Det var en kille som gjorde hävningar i programmet. Det var väl en typisk "svenssonhävning", inga strika kollohävningar.

mikaelj
2009-09-29, 21:23
Vi har allt ifrån den klassiska pojk-hävningen där man går ner till runt 90 grader i armbågsleden till kolosuper-hävningen där bröstet ska toucha golvet utan momentum.

Jag har för små bröstmuskler. :-(

Nitrometan
2009-09-29, 21:26
Fan fan jag kom för sent hem! Har det slutat? :(

http://svtplay.se/t/102768/dr_asa
Det finns på SVT Play. :thumbup:

Scratch89
2009-09-29, 22:35
Jag har för små bröstmuskler. :-(

För stor mage!

Tolkia
2009-09-29, 22:40
ja, till allra största delen tjejer.
Det är väl också till allra största delen (det känns om 99,99%, men det är nog en överdrift) tjejer som ägnar sig åt att bokföra sin mat, sin träning och sin mer eller mindre påklädda kropp i offentligheten.

Mental
2009-09-29, 22:49
Det är väl också till allra största delen (det känns om 99,99%, men det är nog en överdrift) tjejer som ägnar sig åt att bokföra sin mat, sin träning och sin mer eller mindre påklädda kropp i offentligheten.

En snabb kik i journalforumet säger mig att du har fel ;)

Piranha
2009-09-29, 22:54
Hon gjorde situps i kronobegspaken i gräset, en av stans största hundbajslådor.

Annars ett klart lyft emot Skipper.

Scratch89
2009-09-29, 22:56
En snabb kik i journalforumet säger mig att du har fel ;)

En snabb kik på hur medlemsfördelningen ser ut mellan könen säger mig att din kritik är rätt så irrelevant för samhället i övrigt. ;)

Scratch89
2009-09-30, 07:11
Dr Åsa är väldigt snygg.
I övrigt ett bra program. Vad var det för nötter hon valde ut som panel i slutet mot frågorna?

Nitrometan
2009-09-30, 07:15
Hon gjorde situps i kronobegspaken i gräset, en av stans största hundbajslådor.
Hundbajs i situppen. Undrar om det är bra. :Virro

Dr Åsa är väldigt snygg.
Som har konstaterats flera gånger. Ja.

Undrar om läkarrocken gör sitt till också. Apropå uniformstråden.

Scratch89
2009-09-30, 07:46

För mig var det snarare det skoluniformsliknande hon hade på sig. Håret i tofs, kjol och en blus är som upplagt för att man inte ska lyssna på vad hon säger.

Och tajta träningsbrallor då.

D Andersson
2009-09-30, 07:55
Som har konstaterats flera gånger. Ja.

Nu kanske de flesta börjar inse vad och vem programmet egentligen handlar om - Dr. Åsa själv.

Nitrometan
2009-09-30, 08:13
Nu kanske de flesta börjar inse vad och vem programmet egentligen handlar om - Dr. Åsa själv.

Ja?

Vad är din poäng?

Har inte alla program en huvudperson?

Turbonisse
2009-09-30, 08:19
För mig var det snarare det skoluniformsliknande hon hade på sig. Håret i tofs, kjol och en blus är som upplagt för att man inte ska lyssna på vad hon säger.

Och tajta träningsbrallor då.

Tove var inte så dum hon heller ;)

D Andersson
2009-09-30, 08:31
Ja?

Vad är din poäng?

Har inte alla program en huvudperson?

Poängen är att programmet så övertydligt handlar om Dr. Åsa själv och främst går ut på att hon ska visa upp sig så mycket som möjligt. Jag har inget emot det i sig, hon är vilsam för ögonen, förutom just att programmet mest känns som ett halvtimmeslångt reklaminslag om Dr. Åsa, istället för att fokusera på det det utger sig för.

Nitrometan
2009-09-30, 08:49
Poängen är att programmet så övertydligt handlar om Dr. Åsa själv och främst går ut på att hon ska visa upp sig så mycket som möjligt. Jag har inget emot det i sig, hon är vilsam för ögonen, förutom just att programmet mest känns som ett halvtimmeslångt reklaminslag om Dr. Åsa, istället för att fokusera på det det utger sig för.
Ah. Du menar så. Jo, men hon är ju gammal Robinson-deltagare. Man kan anta att hon har ett visst behov av att synas.

Föroppningsvis håller programmet en viss informationsnivå ändå.

Jag tror att de flesta som söker sig till rollen som programledare har en vilja att synas och vill framhäva sig själva till viss del. Så även i detta fall.

Jay-Z
2009-09-30, 13:31

Wimenz hater.

Nitrometan
2009-09-30, 13:37
Wimenz hater.

Du tror inte att han hade uttryckt samma åsikt om det hade varit Dr. Ulf?

mikaelj
2009-09-30, 13:43

Nä? Dr. Ulf är ju ful.

Jay-Z
2009-09-30, 15:00

Ärligt? Nej.

D Andersson
2009-09-30, 15:10
Wimenz hater.

Attentionwhore hater möjligen, men som andra redan sagt gäller det alla programledare i varierande utsträckning, även Dr. Ulf förstås, men det är långtifrån lika extremt övertydligt och uppenbart som i det här fallet.

Apropå attentionwhores, var det inte kolo som hade förbud på att ens nämna Linda "Bionda" Rosing när det var som värst? Åsa är som henne men i lite finare förpackning.

Imni
2009-09-30, 17:21
Hon klär sig otroligt porrigt. Tar liksom lite fokus från programmet:D

Annars känns det som ett mer jordnära program än "Du är vad du äter".

spoonchest
2009-09-30, 17:26
Apropå attentionwhores, var det inte kolo som hade förbud på att ens nämna Linda "Bionda" Rosing när det var som värst? Åsa är som henne men i lite finare förpackning.

Det där är inte riktigt rättvist. Linda Rosing kan ingenting om det som hon utger sig för att vara.
Pokerproffs, sångerska, politiker, karismatisk. You name it.

Åsa är ju både (f.d) ST-läkare och bra programledare.

AmericanDragon
2009-09-30, 17:35
Jävlar va snygg?!?! Hon skulle få undersöka mig varje dag :naughty::naughty::naughty::naughty::naughty:

Denstillasittande
2009-09-30, 18:06
Rätt okej program skulle gärna ser mera av träning kanske men klart godkänt.
Jag tränar inte ens och klassas ändå som vältränad motionär enligt Åsa känns ju bra också :D

Carolinew
2009-09-30, 22:14
Det där programmet kändes väldigt intetsägande. Slutsatsen var väl ungefär likvärdig med att man förmodligen dör om man slutar äta.

tjabon
2009-09-30, 22:17
Inslaget med kamelerna var bäst.

Falle_
2009-09-30, 23:21
Kolla 22:40

http://svtplay.se/v/1673941/dr_asa/del_3_av_8?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,1707750/sb,p102769,1,f,-1
"Vill du bygga mer muskler ska du träna vid 17:00. Då kan du få upp till 20 % mer muskelmassa än om du tränar på morgonen."

ceejay
2009-09-30, 23:24
20% mer muskelmassa är inte jättmkt mer egentligen om man tänker efter.

vi säger att 17:00 är opti

Sen att man normalt bygger 2kg rena muskler per år, då skulle man alltså kunna 400gram mer om man tränar vid den tidpunkten.

Om vi sedan drar ut det på 200 träningspass per år så blir det 2 gram extra per träningstillfälle. Inte så mycket väl?

Kan vara ute och cykla ;)

AmericanDragon
2009-10-01, 13:23
Kolla 22:40

"Vill du bygga mer muskler ska du träna vid 17:00. Då kan du få upp till 20 % mer muskelmassa än om du tränar på morgonen."

Vill ha källa på det :D

Verbatim
2009-10-01, 13:27
Attentionwhore hater möjligen, men som andra redan sagt gäller det alla programledare i varierande utsträckning, även Dr. Ulf förstås, men det är långtifrån lika extremt övertydligt och uppenbart som i det här fallet.

Är det inte du som gillar Dr Phil?

Nitrometan
2009-10-01, 13:30
Vill ha källa på det :D

Det har gåtts igenom i trådar i träningsdelen.

Det stämmer.

D Andersson
2009-10-01, 14:45

Vad jag kan minnas har jag aldrig uttalat mig om Dr. Phil, i något sammanhang.

Eddie Vedder
2009-10-01, 14:46
Vad roligt att frågan om energidryck var bättre än flingor och mjölk kom upp när jag för bara några timmar sedan läste Eddie Vedders artikel: http://traningslara.se/blogg/skippa-sportdrycken-valj-flingor-och-mjolk/

Ja jag reagerade direkt kan jag säga. "Oh my god asså, Robinson-Åsa bara MÅÅÅÅSTE läsa min blogg juuu!!!":D

On topic så tycker jag Dr. Åsa är ett väldigt bra program. Helt klart et bra infotainmentprogram med lagom mycket vetenskaplighet och lagom mycket underhållning. Dessutom är det ofta väldigt mycket pedgogiska småknep i programmet, t.ex. när hon visade upp de olika köttstyckena när muskelfibrer beskrevs.

Jag har sett alla program både den här och förra säsongen.

MasterChief
2009-10-01, 15:08

Du blandar nog ihop Herr Andersson med vår gode Bärs. Han är en Dr Phil Groupie.

MasterChief
2009-10-01, 15:09
Det där programmet kändes väldigt intetsägande. Slutsatsen var väl ungefär likvärdig med att man förmodligen dör om man slutar äta.

Nu ser du programmet från dina synvinkel enbart. Eftersom du är kunnig inom detta område kändes programmet rätt meningslöst. Men för en person son inte vet ett skvatt gav den faktiskt en hel del information.

D Andersson
2009-10-01, 15:20
Nu ser du programmet från dina synvinkel enbart. Eftersom du är kunnig inom detta område kändes programmet rätt meningslöst. Men för en person son inte vet ett skvatt gav den faktiskt en hel del information.

Jag tror snarare att folk mest blir distraherade av Dr Åsas exhibitionism. Det mest grundläggande om man ska få folk att lyssna på vad som sägs är att inte "sticka ut", detta vet alla som jobbar med TV nu för tiden så det är helt medvetet av Åsa.

MasterChief
2009-10-01, 16:12
Jag tror snarare att folk mest blir distraherade av Dr Åsas exhibitionism. Det mest grundläggande om man ska få folk att lyssna på vad som sägs är att inte "sticka ut", detta vet alla som jobbar med TV nu för tiden så det är helt medvetet av Åsa.

Nu tror jag nog allt att du extrapolerar dina egna våta drömmar på hela tittarskaran. Åsa är snygg och jag instämmer i att kameravinklar och upplägg inte är optimalt utifrån ett informationsperspektiv, men denna typ av program lär dock mest attrahera kvinnor och de har nog inga problem att filtrera bort Åsa när hon sitter på huk i kort hejarklackskjol.

Eller så har jag fel. Tjejer kanske mest sitter och stör sig på henne (på ett sätt som bra tjejer kan).

mikaelj
2009-10-01, 16:19
Nu tror jag nog allt att du extrapolerar dina egna våta drömmar på hela tittarskaran. Åsa är snygg och jag instämmer i att kameravinklar och upplägg inte är optimalt utifrån ett informationsperspektiv, men denna typ av program lär dock mest attrahera kvinnor och de har nog inga problem att filtrera bort Åsa när hon sitter på huk i kort hejarklackskjol.

Eller så har jag fel. Tjejer kanske mest sitter och stör sig på henne (på ett sätt som bra tjejer kan).

./~ hon har ett sätt som får alla män (alla män) att tro dom är i himmelen ./~

D Andersson
2009-10-01, 17:20

Ja du har fel, kvinnlig avundsjuka saknar motstycke.

MasterChief
2009-10-01, 17:24
Ja du har fel, kvinnlig avundsjuka saknar motstycke.

Jo, jag kan tänka mig hur de sitter och blir upprörda över att en tjej är snyggare än dem själva. Fullt möjligt. :D

Nåja, jag klagar inte. Jag kan både lyssna och titta samtidigt.

D Andersson
2009-10-01, 17:26
Jo, jag kan tänka mig hur de sitter och blir upprörda över att en tjej är snyggare än dem själva. Fullt möjligt. :D

Nåja, jag klagar inte. Jag kan både lyssna och titta samtidigt.

Samma här :P

Verbatim
2009-10-01, 17:29
Vad jag kan minnas har jag aldrig uttalat mig om Dr. Phil, i något sammanhang.

Du blandar nog ihop Herr Andersson med vår gode Bärs. Han är en Dr Phil Groupie.

Japp, det var mitt misstag.