handdator

Visa fullständig version : Olivolja

Honken
2009-09-28, 17:01
Det har varit många trådar om att steka i olja, men det känns som att denna frågan inte blivit helt besvarad:

Om köttet inte absorberar fettet, vart tar det vägen? När jag lagar köttfärssås så har jag i ½dl olivolja och när det är färdigt så finns där inget fett kvar i pannan.

Jag vill nämligen ha fettet från olivoljan och om allt evaporerar så känns det som att det är lika bra att steka i vanligt margarin.

MVH,
-Honken

Koma
2009-09-28, 17:34
Nu framgår det ju inte hur du lagar köttfärssås men rent logiskt så är oljan i såsen tillsammans med köttfärsen=)

Om du nu steker köttfärsen separat för att sedan placera den i en gryta är oljan tillsammans med köttfärsen. Köttfärs har stor yta vilket gör att även om köttet inte direkt absorberar oljan så finns oljan i utrymmena mellan köttet och köttet, typ.

Eddie Vedder
2009-09-28, 17:36
Du svarar ju på frågan själv. Du pratar om köttfärssås, inte en köttbit.

Mr.Cosybear
2009-09-28, 17:55
Absorberar inte fett, fett? Tänker då på exempelvis stekta ägg. Bör inte fettet i (bara)köttfärsen då absorbera oljan?

Eddie Vedder
2009-09-28, 17:59
Absorberar inte fett, fett? Tänker då på exempelvis stekta ägg. Bör inte fettet i (bara)köttfärsen då absorbera oljan?

Det är strukturen i själva livsmedlet. Toastbröd är ju närmast fettfritt t.ex. Ändå suger det åt sig fett som en svamp. Likaså med t.ex. potatis.

En fet köttbit släpper ifrån sig mer än den absorberar, likaså med fet fisk.