handdator

Visa fullständig version : axlar o ryggfrågor

Svarten81
2003-09-01, 20:09
Hur skar man köra schruggs? ska man rulla på axlarna eller inte? själv gör jag det inte då jag hört att man sliter ut ledkulan.

Sen så tänkte jag kolla vad ni har för råd till mig ang. min ryggträning.
Brukar köra chins lastdrag skivstängs rodd o försöker mig på lite marklyft men det är där problemet ligger har svårt att utföra övningar som belastar ländryggen för jag har ett diskbrock som sitter där. Så några övningar o tipps ni kan komma med?¨

:hbang: Rock on!/Svarten

shirunai
2003-09-01, 20:19
1) rulla inte på axlarna är inte bra för axeln...sen kostar det massa energi.

2) Om problemet i marken sitter byt till bellybacks (rygg resningar) utan vikt

shirunai
2003-09-01, 20:20
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBBackExtension.html

Svarten81
2003-09-01, 20:25
Originally posted by shirunai
1) rulla inte på axlarna är inte bra för axeln...sen kostar det massa energi.

2) Om problemet i marken sitter byt till bellybacks (rygg resningar) utan vikt

har testat den med men enligt min läkare är den ännu värre, enligt han ska man inte köra den övningen alls då den gör mer skada än nytta om man har dålig rygg.

testade en övning förra veckan som Chris Cormier körde i B&K korta marklyft i smith maskin, funkade ganska bra. NÅgra mera förslag på övningar som är bra för en skadad man:D

z_bumbi
2003-09-01, 20:25
Tips 1 Prata med läkare/sjukgymnast om vilka övningar du kan köra med ett diskbrock.

Svarten81
2003-09-01, 20:27
Originally posted by z_bumbi
Tips 1 Prata med läkare/sjukgymnast om vilka övningar du kan köra med ett diskbrock.

han jag pratade med på ortopeden kunde inte direkt mycket om kroppsbyggande men får höra med sjukgymnasten på gymmet.

spas
2003-09-01, 20:33
Jag har själv haft diskbrock och rätt rejäl ischias. Tack vare duktiga kiropraktorer har det fixat sig rätt bra. Det har desutom blivit ännu bättre sedan jag minskat vikterna i ryggövningarna och börjat köra riktigt djupa rörelser och börjat arbeta med hela ryggen.

Svarten81
2003-09-01, 20:35
Originally posted by spas
Jag har själv haft diskbrock och rätt rejäl ischias. Tack vare duktiga kiropraktorer har det fixat sig rätt bra. Det har desutom blivit ännu bättre sedan jag minskat vikterna i ryggövningarna och börjat köra riktigt djupa rörelser och börjat arbeta med hela ryggen.

har gått på sjukgymnastik i ca 1 år o sedan varit hos kiropraktor runt 15 gånger. hur gick din kiropraktor tillväga o vem var det, låter som om det vore något för mig

spas
2003-09-01, 20:41
Har varit hos väldigt många olika, vissa är bra andra är kassa. Är du inte nöjd med den du har byt. Vill inte ge folk för mycket råd efterssom jag inte bara har erfarenheter från mig själv och inte har en aning om hur andras ryggproblem är.

Allan
2003-09-01, 20:46
Diskbråck låter inte som en grej som passar sig för instruktioner över nätet. Det kan ju sitta på olika ställen, se ut på olika sätt. Vad du ska kräva är naturligtvis att få komma till en sjukgymnast med kompetens inom styrketräning, eftersom det är det du gillar.

allan

Svarten81
2003-09-01, 20:49
Har varit hos väldigt många olika, vissa är bra andra är kassa. Är du inte nöjd med den du har byt. Vill inte ge folk för mycket råd efterssom jag inte bara har erfarenheter från mig själv och inte har en aning om hur andras ryggproblem är.

men du slapp operation, enligt läkaren var det , det ända som var tänkbara lösningen om det inte läker ut av sig själv men det är inte aktuellt på ca 10 år :whipped:

Svarten81
2003-09-01, 20:50
Originally posted by Allan
Diskbråck låter inte som en grej som passar sig för instruktioner över nätet. Det kan ju sitta på olika ställen, se ut på olika sätt. Vad du ska kräva är naturligtvis att få komma till en sjukgymnast med kompetens inom styrketräning, eftersom det är det du gillar.

allan

Jo får väll göra det bara de inte ska hålla på att slita o dra i mig så jag blir sämre än jag är hehe ska prata med dem på gymmet i morgon

spas
2003-09-01, 21:11
Originally posted by Allan

allan

exakt min mening. :thumbup:

lycka till svarten hoppas det löser sig.

Svarten81
2003-09-01, 21:19

exakt min mening. :thumbup:

lycka till svarten hoppas det löser sig.
tack det får vi hoppas:bow:

shirunai
2003-09-01, 21:26
förnuftigt :thumbup: