Logga in

Visa fullständig version : Behövs bildstabilisator på videokamera?

Guybrush
2009-09-27, 11:52
Hej!

Ska köpa en videokamera i dagarna och behöver lite råd. Behövs verkligen bildstabilisator på en videokamera? Hur fungerar den? Min erfarenhet är att de flesta extrafinesser på kameror och tv-apparater o.s.v bara är skit och används aldrig.

Jag funderar på att köpa en sån här:

http://www.elgiganten.se/product/foto-video/digital-videokamera/GZMS120BLUE/jvc-gz-ms120ae

Sonys produkter i samma klass verkar bli sågade i de flesta recensioner jag har läst pga den dåliga bildkvalitén. Dessutom tycker jag att det är irriterande med deras egna MemoryStick-standard.

Griffin
2009-09-27, 12:21
är ju behändigt när du Zoomar mycket.
blir det mjukare rörelser och inte lika hackigt

Baan
2009-09-27, 12:23
På vanliga kameror är det ju mer zoom desto mer kritiskt. Å andra sidan kan man alltid köpa ett stativ då, vilket man köper oavsett om man har stabilisering eller inte om man är lite mer seriös.

Guybrush
2009-09-27, 12:42
Jag kan förstå behovet på en vanlig stillbildskamera. Men är det verkligen ett behov när vi snackar rörliga? Jag förstår faktiskt inte riktigt hur det fungerar.

Arf Pingvin
2009-09-27, 15:29
Kort sagt ja, det behövs. Folk brukar ha en ovana att filma utan stativ. Traditionellt sett har Sony haft den överlag bästa bildstabilisatorn(optisk) jämfört med sina konkurrenter(ofta digital==skräp). Hur det ser ut på just de modeller du är intresserad av vet jag inte.

Guybrush
2009-09-27, 16:16
Kort sagt ja, det behövs. Folk brukar ha en ovana att filma utan stativ. Traditionellt sett har Sony haft den överlag bästa bildstabilisatorn(optisk) jämfört med sina konkurrenter(ofta digital==skräp). Hur det ser ut på just de modeller du är intresserad av vet jag inte.

OK. Ja optisk borde ju vara att föredra, men när Sony hela tiden får skit i recensioner över dålig och grynig bild så går den bort ändå. Sen vill jag inte ha MemoryStick!