Visa fullständig version : Pizza och godis?
Tja då äre så att jag är snart 15 år 65 kg och ca 165 cm. Jag går ca 50 mins/dag och jag styrketränar ca 5 ggr per vecka. Jag tar 1-2 proteinshakes per dag (beroende på om jag tränar) har gymnastik 3 h i veckan och badminton (ja, det är ansträngande på högre nivå) 1h i veckan. För ca 3 veckor sen började jag äta extremt lite men då blev jag extremt trött på dagarna så jag har börjat äta någorlunda mera så jag iallafall håller pigg på dagen. Jag hörde att en tonåring som växer bör få i sig ca 2800 kcal per dag och jag stoppar i mig ca 2300 nu. Men nu till problemet även fast jag håller mig så nyttig jag kan så äter jag pizza 1 eller 2 gånger i månaden och jag äter ca 200 gram godis i veckan.
1.) Hur många kcal ska jag få i mig om jag vill behålla vikten?
2.) Gör det stor skillnad om jag äter pizza och godis som jag gör?
3.) Vad kan jag ändra för att förbättra min träning så gott som möjligt? Vill både öka muskelmassa och förlora fett. Inte äta pizza eller godis är en självklarhet men andra saker? :D
Är du i viktbalans eller går du upp/ner?
Du har hög träningsgrad och äter nu för lite för ligga i balans, tror du ligger på 2700-3000 beror på dag, så säg 2800 i snitt för ligga i balans.
Du bör med andra ord om du vill behålla vikten äta lite mer.
Godis och 1-2 pizzor i månaden är inget att oroa dig för, kommer inte hända något speciellt på det lilla och speciellt inte när du tränar och rör på dig hela tiden och säkert har ett varierande intag. Ät normala mål och träna på, ät godis om du vill och pizza. Du är 15 år så lev livet :)
okej soft :D
Frågan gällande hur många kcal jag skulle ta i mig för att hålla vikten var bara för att se att jag inte minskar för mycket så jag blir trött eller så. Vill ligga på ca 300-500 kcal i underskott
Tja då äre så att jag är snart 15 år 65 kg och ca 165 cm. Jag går ca 50 mins/dag och jag styrketränar ca 5 ggr per vecka. Jag tar 1-2 proteinshakes per dag (beroende på om jag tränar) har gymnastik 3 h i veckan och badminton (ja, det är ansträngande på högre nivå) 1h i veckan. För ca 3 veckor sen började jag äta extremt lite men då blev jag extremt trött på dagarna så jag har börjat äta någorlunda mera så jag iallafall håller pigg på dagen. Jag hörde att en tonåring som växer bör få i sig ca 2800 kcal per dag och jag stoppar i mig ca 2300 nu. Men nu till problemet även fast jag håller mig så nyttig jag kan så äter jag pizza 1 eller 2 gånger i månaden och jag äter ca 200 gram godis i veckan.
1.) Hur många kcal ska jag få i mig om jag vill behålla vikten?
2.) Gör det stor skillnad om jag äter pizza och godis som jag gör?
3.) Vad kan jag ändra för att förbättra min träning så gott som möjligt? Vill både öka muskelmassa och förlora fett. Inte äta pizza eller godis är en självklarhet men andra saker? :D
Du kan äta pizza varje dag och fortfarande stå still i vikt. Samma sak med godis. Men det kanske inte är optimalt ur näringssynpunkt.
Har du läst King Grubs deffguide?
Jag skulle rekommendera dig att läsa den först om du vill deffa. Men jag tycker du borde bestämma dig för vad som är viktigast, bli större eller gå ner i fett. Att göra bägge samtidigt brukar rent praktiskt sett bli rätt svårt!
Du kan räkna ut ditt basala energibehov via harris och benedict ekvationen om du vill veta hur mycket energi du gör av med per dag.
Vad jag förstått, så länge jag ligger på tillräckligt mkt proteiner och tillräckligt lite kcal så förlorar jag fett och får muskler. sant eller? :S Men såklart så är jag i tonåren och mina muskler växer ganska rejält även om jag inte styrketränar så...
V.A.R.G.A
2009-09-27, 01:51
Wow grabben, va inte rädd för 2 pizzor i månaden du är bara 15!! jag växte på längden till jag va runt 20 så ät. du vill ju inte stanna i växten för att du deffar? sikta på att bygga muskler istället (kalori+) lycka till med träningen
Vad jag förstått, så länge jag ligger på tillräckligt mkt proteiner och tillräckligt lite kcal så förlorar jag fett och får muskler. sant eller? :S Men såklart så är jag i tonåren och mina muskler växer ganska rejält även om jag inte styrketränar så...Vid en viktnedgång så förlorar du troligen fett, muskler, vätska och kanske lite annat. Ifall du sköter det förjävla bra med massa protein och hård styrketräning kan du kanske öka lite i muskelmassa.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.