handdator

Visa fullständig version : Examensarbete på 15hp jämfört med 30hp, vad är skillnaden?

kalle_banan
2009-09-25, 09:21
Jag blev lite nyfiken på vad skillnaden vore om jag gjorde ett examensarbete på 15hp vs 30hp inom molekylärbiologi, den enda skillnaden jag känner till är att 30hp är en hel termin, men vad är de andra skillnaderna? Och hur många hp var erat examensarbete på och hade ni velat haft det längre/kortare? Oavsett om ni läste något inom biologi eller inte alltså, alla får gärna svara.

träningsgossen
2009-09-25, 09:22
15 hp är på kandidatnivå och gör du vanligtvis när du avslutar ditt tredje läsår. 30hp är på masternivå och görs oftast den sista terminen i ditt femte läsår.

kalle_banan
2009-09-25, 09:35
15 hp är på kandidatnivå och gör du vanligtvis när du avslutar ditt tredje läsår. 30hp är på masternivå och görs oftast den sista terminen i ditt femte läsår.

Fick jag det om bakfoten nu? Jag kan alltså inte göra ett exjobb på 30hp direkt?

träningsgossen
2009-09-25, 09:42
Fick jag det om bakfoten nu? Jag kan alltså inte göra ett exjobb på 30hp direkt?

De brukar oftast ha krav på att man ska ha läst minst X hp eller ha kandidatexamen inom ett relevant ämne för att få kunna skriva ett masterexamen.

träningsgossen
2009-09-25, 09:57
masterexamen.
Masterarbete ska det stå

Mental
2009-09-25, 10:17
Första akademiska uppsatsen man skriver så lär man ju sig så sjukt mycket om metod, källor, all formalia mm. Det är en lång och arbetssam process. Bra att klara det på C nivå innan man ger sig på ett D-jobb. Dessutom kan det vara skönt att ha läst några metodkurser innan man ger sig på det.

Sen här är jag mycket osäker, men måste man inte ta en examen (och ha en uppsats, på grundnivå)) innan man får ta en master med uppsats (en till)

träningsgossen
2009-09-25, 10:41
examensarbete på 15hp vs 30hp inom molekylärbiologi
Vill du satsa på forskning i framtiden? Du vill då skriva så bra examensarbeten (kvalitativt, alltså) som möjligt och därför vore det dumt att skriva ett examensarbete tidigare än du måste. Du vet förmodligen mycket mer mikrobiologi i åk5 än åk4 och därför gör du bäst i att vänta med att skriva dessa arbeten till de två sista terminerna i åk3 och åk5.

Mental
2009-09-25, 10:42
På "min" institution krävs en godkänd 15HP uppsats och 7.5HP metodkurs på avancerad nivå innan man får skriva 30HP uppsatsen.

kalle_banan
2009-09-25, 10:44
Nej det verkar som att man kan göra ett examensarbete på 30hp på en treårig utbildning.

Examensarbete i molekylärbiologi C02, 15 hp alt. C01, 30 hp
http://utbildning.his.se/Programtillfalle.aspx?PtKod=CMBPG09h

Men men, det är inte förräns 2011 det gäller ändå.

sweetkarolina
2009-09-25, 10:45
Jag läser till civ.ing och gör bara ett exjobb a 30 poäng

Som högskoleingenjör räcker det med 15 poäng har jag fattat det som.

träningsgossen
2009-09-25, 11:15
Nej det verkar som att man kan göra ett examensarbete på 30hp på en treårig utbildning.

http://utbildning.his.se/Programtillfalle.aspx?PtKod=CMBPG09h

Men men, det är inte förräns 2011 det gäller ändå.

Vilka är dina mål med utbildningen och efter utbildningen? Vill du bara skrapa ihop poängen så spelar det ingen roll. Vill du satsa på forskning får du tänka smart och inte slänga 30 hp på ett examensarbete som är på en sådan grundläggande nivå att den inte är till hjälp för dig i framtiden.

Baan
2009-09-25, 14:25
Första akademiska uppsatsen man skriver så lär man ju sig så sjukt mycket om metod, källor, all formalia mm. Det är en lång och arbetssam process. Bra att klara det på C nivå innan man ger sig på ett D-jobb. Dessutom kan det vara skönt att ha läst några metodkurser innan man ger sig på det.

Sen här är jag mycket osäker, men måste man inte ta en examen (och ha en uppsats, på grundnivå)) innan man får ta en master med uppsats (en till)

Bologna har rört om en del. För min del skrev jag både C- och D-uppsats (om jag förstått det rätt är den första kandidat och andra magister) men vi var första generationen som gjorde det på CTH. Tidigare skulle man gått på D direkt efter fyra år när man läser en civilingenjörsutbildning. Civilingenjör som den ser ut är i princip en svensk utbildning utan direkt motsvarighet i andra delar av världen. Förmodligen kommer den fasas ut helt i hela landet och till slut blir det nog som du säger att man får skriva en grundutbildningsuppsats först innan man ger sig på D-uppsatsen.