Visa fullständig version : Snabba Cash- Film.
Premiär Januari 2010. Ni som har läst boken, vad tror ni om filmen?
Jag gillade boken, den var bra på många sätt och vis. Jag tror att filmen kan bli en hit och någorlunda trovärdig utan alltför kända svenska skådespelare.
JW och Jorge tycker jag ser ut nästan som jag föreställde mig. Mrado däremot är lite för liten gentemot vad som beskrevs i boken.
Liten teaser finns på http://www.myspace.com/snabbacash
Jag tycker boken är helt okej, den faller ibland lite i handlingen, alltså de är inte helt troligt att man skulle göra sådär på riktigt, men skit samma.
JW ser juh exakt rätt ut men va fan Mrado ska va en dopad jävla beast han som spelar Mrado i filmen såg typ ut som min farsa mer, sjukt kasst.
Jag tycker boken är helt okej, den faller ibland lite i handlingen, alltså de är inte helt troligt att man skulle göra sådär på riktigt, men skit samma.
JW ser juh exakt rätt ut men va fan Mrado ska va en dopad jävla beast han som spelar Mrado i filmen såg typ ut som min farsa mer, sjukt kasst.
Mrado har mukkler, när han står med bar överkropp i en scen, i bakom kulisserna klippet. Men förväntade mig att han skulle vara större. Fast vi som tränar kanske målar upp en annorlunda bild, än vad en icke tränande gör.
Jo men i boken pratar dom om att han preppar typ 24/7 etc + att den där snuten som får hanteln på foten ska till å med va ännu större, förväntar mig typ rippad Magnus Samuelsson där.
Jens Lapidus (författaren) är ju försvarsadvokat. Så han lär ha sett och hört mycket, så därför tror jag att det kan bli mer trovärdig än liknande filmer som har kommit ut tidigare, som t ex Gangster (2007).
Jo men i boken pratar dom om att han preppar typ 24/7 etc + att den där snuten som får hanteln på foten ska till å med va ännu större, förväntar mig typ rippad Magnus Samuelsson där.
Det finns ju vissa saker i boken som är svårt att ha med i en film. Det kan vara en av filmens svagheter.
Jens Lapidus (författaren) är ju försvarsadvokat. Så han lär ha sett och hört mycket, så därför tror jag att det kan bli mer trovärdig än liknande filmer som har kommit ut tidigare, som t ex Gangster (2007).
Jag håller med dig där, han borde ha bättre koll men samtidigt från min egen erfarenhet när jag vart i rätten har jag inte direkt lixom "delat med mig av alla detaljer" till min försvarsadvokat. Klart jag sagt allt som påverkar utgången så han ska få ut mig etc, men menar bara att vissa saker säger man juh inte.
Nordenator
2009-09-25, 07:12
Jag tycker boken var svårt överskattad, men den kanske gör sig bättre på film då man slipper regelbundet sucka över språket han brukar. Det känns som om Lapidus ska sticka ut ur massan genom att skriva som en fjortonåring med starka svenskakunskaper. Jag tvivlar på att det blir någonting vettigt av en filmatisering av boken, däremot. Speciellt så här snart efter den kommit ut. Det känns som om svenska filmer ofta bara försöker segla in på vågen böckerna skapat, och kommer i de flesta fallen vara medelmåttiga som bäst.
Jag tycker att boken var riktigt bra! Och jag hoppas verkligen att filmen lever upp till förväntningarna :)
jag tycker att boken var riktigt bra! Och jag hoppas verkligen att filmen lever upp till förväntningarna :)
+111 :)
Civilrätt
2009-09-25, 08:35
Boken var helt ok, dock så tror jag filmen nog tyvärr kommer bli en klassisk svensk flopp.
pragmatist
2009-09-25, 08:36
Jag tycker boken var svårt överskattad, men den kanske gör sig bättre på film då man slipper regelbundet sucka över språket han brukar. Det känns som om Lapidus ska sticka ut ur massan genom att skriva som en fjortonåring med starka svenskakunskaper. Jag tvivlar på att det blir någonting vettigt av en filmatisering av boken, däremot. Speciellt så här snart efter den kommit ut. Det känns som om svenska filmer ofta bara försöker segla in på vågen böckerna skapat, och kommer i de flesta fallen vara medelmåttiga som bäst.
Språket är ju en sorts plagiat av James Ellroy (Svarta dahlian, LA Confidential etc.) så det är ju ett väldigt medvetet val av stil. Men jag kan hålla med om att det blir lite överdrivet ibland.
Apropå Mrado så har det väl aldrig hänt att man i en svensk film lyckats pricka rätt när det gäller att hitta skådisar som ska porträttera fysiskt imponerande rollkaraktärer. Jmf t.ex. Hamiltonfilmerna.
Mrado ser liten ut... Synd. I boken ska han väl mäta 2 meter och 130kg semi-hård?
Nitrometan
2009-09-25, 08:45
Apropå Mrado så har det väl aldrig hänt att man i en svensk film lyckats pricka rätt när det gäller att hitta skådisar som ska porträttera fysiskt imponerande rollkaraktärer. Jmf t.ex. Hamiltonfilmerna.
Menar du att Peter Haber inte är fysiskt imponerande i "Fiendens Fiende"?
Eller Pekka Paloviita som Åke Stålhandske i samma film?
:D
Jag håller med dig där, han borde ha bättre koll men samtidigt från min egen erfarenhet när jag vart i rätten har jag inte direkt lixom "delat med mig av alla detaljer" till min försvarsadvokat. Klart jag sagt allt som påverkar utgången så han ska få ut mig etc, men menar bara att vissa saker säger man juh inte.
Tror inte heller att man berättar allt till sin försvarsadvokat och tror inte heller att allt som händer boken händer i riktiga Stockholm, men vissa saker tror jag att han har bra koll på för att vara försvarsadvokat. Han har kanske samarbetat med ex-kriminella eller folk som vet vad som händer i Stockholms undre värld när han har skrivit boken.
Jag gillade boken men är skeptisk till filmen. Hoppas jag har fel. Men jag tycker svenska filmare har svårt att göra den här typen av filmer.
Jag tyckte boken var riktigt dåligt skriven, men kanske kan för en gångs skull filmen bli bättre. Tyckte teasern kändes riktigt lovande faktiskt!
+ att den där snuten som får hanteln på foten ska till å med va ännu större, förväntar mig typ rippad Magnus Samuelsson där.
Ja precis vad jag funderade på, den polisen borde ju vara stor som ett hus enligt boken.
JW såg ju större ut än Mrado:MrT:
Sedan ska det ju vara killen som får hanteln på foten, han ska ju vara ännu större än mrado, vilket nu kommer bli typ en snubbe som gymmat i 3 år:confused:
Breadboy
2009-09-25, 09:57
http://images.paraorkut.com/img/pics/images/b/batista_in_car-11897.jpg
Ungefär så tänkte jag mig Mrado :)
Nitrometan
2009-09-25, 10:13
http://images.paraorkut.com/img/pics/images/b/batista_in_car-11897.jpg
Ungefär så tänkte jag mig Mrado :)
Ja. Nåt sånt.
Eller såhär kanske:
http://img10.imageshack.us/img10/373/mikemillerlowres1.jpg
http://img10.imageshack.us/img10/5250/mikemillerlowres2.jpg
När det gäller boken så visste jag att han var intresserad av James Ellroy och Bret Easton Ellis. Jag ställde förväntningarna efter det och tyckte den var rätt OK.
Kliché: Boken är alltid bättre än filmen.
pragmatist
2009-09-25, 10:29
Menar du att Peter Haber inte är fysiskt imponerande i "Fiendens Fiende"?
Eller Pekka Paloviita som Åke Stålhandske i samma film?
:D
Jag låter lite försiktigt antyda det, ja. ;)
Ja. Nåt sånt.
Eller såhär kanske:
http://img10.imageshack.us/img10/373/mikemillerlowres1.jpg
http://img10.imageshack.us/img10/5250/mikemillerlowres2.jpg
När det gäller boken så visste jag att han var intresserad av James Ellroy och Bret Easton Ellis. Jag ställde förväntningarna efter det och tyckte den var rätt OK.
Kliché: Boken är alltid bättre än filmen.
Så borde ungefär han patrik (exskinnet) se ut, som sammarbetar med Mrado.
Men ärligt talat, Mrado är ju typ en vanlig halvtjockis på bilden som vem som helst kan se ut som utan steroider bara man tränat målmedvetet. Jag trodde han skulle vara en sådan som folk på stan vänder sig om för att se om man verkligen kan vara så stor.
Ser lovande ut i senaste trailern, den finns på sf.se. Premiär 15 januari, vilka ska se den?
Angående Mrados vikt så står det väl någonstans i boken att han väger 120-130kg?
Är Paul Pin2 med i filmen? :D (eller är det han som gör titellåten?)
-LPna6mgveg
2007 var det väl dessa tre som var påtänkta för rollerna?
Ola Rapace som Mrado, Dogge som Jose, Alexander Skars som JW?
http://www.realtid.se/ArticlePages/200701/30/20070130181229_Realtid233/Lapidoghit_4731.jpg
http://www.realtid.se/ArticlePages/200701/30/20070130181229_Realtid233/20070130181229_Realtid233.dbp.asp
Angående Mrados vikt så står det väl någonstans i boken att han väger 120-130kg?
Någonting sånt, rippad till och med.
-LPna6mgveg
Haha :D
http://www.realtid.se/ArticlePages/200701/30/20070130181229_Realtid233/Lapidoghit_4731.jpg
http://www.realtid.se/ArticlePages/200701/30/20070130181229_Realtid233/20070130181229_Realtid233.dbp.asp
Klockrent.
Nitrometan
2009-12-29, 12:41
Ja... Vad ska man säga...
"Lycka till med trovärdigheten"? :Virro
Är de tre nya skådisarna bättre? :D
Är den nye Mrado bättre än Ola Rapace? (Passar bättre utseendemässigt alltså, inte bättre skådis)
Det skulle vara nåt. =p
Viktor_Balck
2009-12-29, 16:01
Som jag förstår så spelas den i bakgrunden under hela filmen.
Låter som man får se den filmen då!
Samt köpa soundtracket. En låt.
Verkar lovande för att vara en svensk film, just trovärdigheten har som ni redan tidigare påpekat inte funnits där i någon svensk film med lite explosioner mm, hittills. Alltid känns tillgjort, överdrivet.
Verkar lovande för att vara en svensk film, just trovärdigheten har som ni redan tidigare påpekat inte funnits där i någon svensk film med lite explosioner mm, hittills. Alltid känns tillgjort, överdrivet.
Svårt att tänka mig att man kan satsa på realism i det här filmen... det är väl ingen sådan bok? Har (tyvärr?) inte läst den.
Gillade boken väldigt mycket, hoppas filmen blir lika bra. Men jag är lite besviken över vem som ska spela Mrado.
Svårt att tänka mig att man kan satsa på realism i det här filmen... det är väl ingen sådan bok? Har (tyvärr?) inte läst den.
Trovärdighet och realism i förhållande till boken kanske? Har ingen koll själv på hur det ser ut i Stockholm på dessa fronter, men det bör finnas ganska stora likheter med verkligheten då författaren tagit det mesta från sitt jobb som försvarsadvokat i Stockholm.
Slartibartfast
2009-12-29, 16:41
Gällande Mrado är jag snarare nöjd att dom valt nån som kanske kan agera istället för nån nolla som bara är stor.
Det är Javatrollkarlen som spelar Mrado! Titta på trailern igen bara! Känns skönt att han lagt Kolo bakom sig.
Gällande Mrado är jag snarare nöjd att dom valt nån som kanske kan agera istället för nån nolla som bara är stor.
-1
Han som ska spela Mrado måste kunna fylla Mrados skor. Jag röstar på att Kwon snabbt roidar upp sig 20kg sen jävlar har vi Mrado^2, kmr bli awzom!
PixelMiner
2009-12-29, 18:42
När jag läste boken så var den Mrado jag såg framför mig ganska lik Fedor:
http://img.thesun.co.uk/multimedia/archive/00735/fedor_380x529_735098a.jpg
Dvs. Stor, stark men inte särskilt deffad...
För genomsnittssvensson är det nog ingen större skillnad på den Mrado de har tagit till filmen och alla bilder som lagts upp. Många ser inte direkt skillnad mellan stor och gigantisk på samma sätt som genomsnittskolomedlemmen.
PixelMiner
2009-12-29, 18:51
För genomsnittssvensson är det nog ingen större skillnad på den Mrado de har tagit till filmen och alla bilder som lagts upp. Många ser inte direkt skillnad mellan stor och gigantisk på samma sätt som genomsnittskolomedlemmen.
Nej.. Men den de valt nu ser alldeles för snäll ut. Och det kan även genomsnittssvensken se...
Soundtracklåten finns på spotify
redbrigade
2009-12-29, 19:57
En polare som har sett filmen tyckte att den var riktigt bra dock så hade han inte läst boken, nu har han lånat den av mig och det är en hel del som inte är med filmen. Att det är så är ju ganska självklart men man blir ändå besviken, tex var i boken kan man läsa om Jorges vänner från Tyskland? Att Abdulkarim inte bryter alls i trailern gillar jag inte heller och sen det självklara att Mrado inte är stor alls i filmen.
Wille005
2009-12-29, 20:00
Tror som många andra redan sagt att filmen inte kommer leva upp till dom personbeskrivningar/ideal boken förmedlar.
Jag kommer att se den, precis som jag såg filmatiseringarna av Stieg Larssons böcker, förväntar mej dock inte att filmen kommer att vara ens hälften så bra som boken. Det är liksom hans sätt att skriva som gör så mkt av känslan i boken, och som någon annan skrev så brukar svenska filmer av denna typen inte vara härligt bra precis.
Nitrometan
2010-01-13, 11:20
Mrado och Jorge. ?? :confused:
http://i48.tinypic.com/2n1hl4y.jpg
Såå jävla grooooovfa!!!11
Jag har aldrig ens hört talas om boken eller filmen förrän jag idag såg tråden, kollade på trailern och det såg väl sevärt ut iaf. Joel Kinnaman gillade jag i GSI-filmerna.
Nitrometan
2010-01-13, 13:03
Boken är några år gammal. När jag läste den så fick jag intrycket att Mrado var "monsterstor".
Å sen hade jag förväntningar på en actionfilm, men det är klart att det går att göra mer åt dramahållet också baserat på handlingen i boken.
Nitrometan
2010-01-13, 13:06
Här är omslagsbilden till en "serieroman" han har gjort.
http://i48.tinypic.com/nvrwg6.jpg
Även den gör ju att man kanske hade lite andra förväntningar på nån som är "stor".
Som tidigare sagt i tråden ser jag hellre en lite mindre kille som kan spela än ett monster med noll känsla.
Som tidigare sagt i tråden ser jag hellre en lite mindre kille som kan spela än ett monster med noll känsla.
Va fan, kolla bara Schwartzeneger - lyckas säga "I'll be back" så är en hel film räddad. Det kallar jag känsla.
Även den gör ju att man kanske hade lite andra förväntningar på nån som är "stor".
ser bra ut, lite mer tjocklek på ryggen, toppat med lite vidd hade inte skadat
mvh
Tycker han har dåliga kappmuskler där, för lite riods.
Kan vi inte sätta Pirahna som Mrado? Nej? Elak sysadmin?
Vad jag har läst så är filmen inte tänkt att spela upp boken. Den har mer varit en inspiration och beskrivning av miljöer och personligheter.
Har börjat att lyssna om boken nu innan jag ska se filmen... Gillar boken grymt mycket... Hoppas att filmen blir bra... :)
9A6dWk2LeHI
kan säkert vara old men sf la upp den 1dag så man vet aldrig.
Snubben som ska spela Mrado är en jävligt skön snubbe. Pratar som att han vore gammal i gamet och ser rätt elak ut. Nu har jag inte haft någon lust att läsa en bok av en snubbe som aldrig upplevt dessa saker, men filmen kan säkert bli okej. Ska definitivt se den på bio.
Ska nog se denna film imorgon & har höga förväntningar om den! :D
Fatalist
2010-01-14, 12:53
Filmer jag ser fram emot brukar alltid bjuda på minst en enorm för mig oförklarlig besvikelse, och i detta fallet är det såklart Mrado. Jag förstår inte hur regissören tänkt, regissören verkar förövrigt dålig från en första kik så han har inga stora krav på sig. Jag hoppas filmen överbevisar mina fördomar så jag kan börja love'a istället för att hate'a.
Lasse Kongo
2010-01-14, 14:01
Ska se skiten imorgon eller på lördag, verkar bra Joel är riktigt bra tycker jag, han gjorde Johan Falkfilmerna sevärda.
Jag har inga större förväntningar av filmen, filmerna brukar vara oftast sämre än sina böcker. Kommer vara intressant att se hur mycket man känner igen från boken.
Nitrometan
2010-01-14, 14:31
SNu har jag inte haft någon lust att läsa en bok av en snubbe som aldrig upplevt dessa saker,
Jo, för författare måste ju ha upplevt det de skriver om. De kan ju inte ha fantasi eller så. Dokumentärt ska det vara.
Bear Grylls
2010-01-14, 15:01
Precis som många har sagt så förväntade jag mig att de skulle leta upp någon slavisk hobbybyggare eller något som såg enotm jävla grov ut. Sen är ju regisören ganska ung också så som jag förstått det men man får väl hoppas på att det blir bra. Ska se filmen i helgen eller nästa vecka.
hendrong
2010-01-14, 15:19
Orka bry sig om Mrados muskler. Huvudsaken är att de hittat en slavisk kille som ser ut att kunna slåss, och det har de väl gjort. Orka bry sig ännu mindre om han som får vikten på foten, hur lång tid är han närvarande, 40 sekunder totalt?
Verkar inte som om ni har läst så många böcker som har blivit film... Hade ni det, så hade ni sett att de ändrar på nästan allting, i regel.
AlmostRipped
2010-01-14, 15:49
Vill inte lägga för mycket tanke på Mrado, han ser inte ut som jag förväntade mig nej... Killen i filmen är mycket mindre än jag trott, dock har han kört kampsport i många många år och även vart svensk mästare, han har samma bakgrund så det kanske jämnar ut sig ändå? Svårt att hitta en kille som är lång, väger 130kg muskler som kan slåss bra och har det utseendet som samtidigt är en bra skådespelare. JW och Jorge var nog lättare att hitta likheter med och göra förändringar men tvivlar starkt på att någon går upp 20kg muskler för en film :)
Även hon som JW dejtar är inte speciellt snygg, jämfört med boken där hon skulle vara extremt snygg... Men man kan inte få allt i filmen, hoppas de fångar boken tillräckligt bra, jag är taggad på att se filmen och hoppas göra det i helgen!
Är inte JW ganska ung i boken? Jag kanske minns fel men jag har ett minne av att det står något om att det bara var några år sedan han gick ut gymnasiet.
Är inte JW ganska ung i boken? Jag kanske minns fel men jag har ett minne av att det står något om att det bara var några år sedan han gick ut gymnasiet.
Oavsett så tycker jag inte Joel Kinnaman ser så gammal ut. Kommer inte ihåg om det vara några år sen om han gick ut gymnasiet. Han pluggade visst på universitet iaf.
Jens.Andersson
2010-01-14, 19:30
Såg den på Lucia Movie night i Göteborg, helt klart sevärd. Lite tråkigt dock att historien om JV's syster inte nämns öht.
bigtraps
2010-01-14, 19:35
Verkar vara många som blir upprörda över att man inte hittat tillräckligt stora killar till rollerna.........
Rockhard
2010-01-14, 19:36
Har inte sett den men har höga förväntningar!" En ny svensk klassiker i stil med Sökarna eller Nattbuss 807 annars blir jag besviken.
Har inte sett den men har höga förväntningar!" En ny svensk klassiker i stil med Sökarna eller Nattbuss 807 annars blir jag besviken.
vi lär komma ihåg den pga samma anledningar man kommer ihåg sökarna och nattbus 807 ändå, oroa dig inte..
mvh
Doctor Snuggles
2010-01-14, 19:50
Verkar vara många som blir upprörda över att man inte hittat tillräckligt stora killar till rollerna.........
Visst är det konstigt? På ett träningsforum och allt...
Hellre en kille som faktiskt kan agera än en stor kille som står och ser jävligt dum ut.
Rockhard
2010-01-16, 08:39
Var den bra eller?
Alfred Nobel
2010-01-16, 09:30
Jag är mest imponerad över skådespelarinsatserna. Sjukt bra. Det är även underförstått att man inte kan få med alla delar av boken då den är över 500 sidor lång. Synd att storyn kring JW's syster hamnade åt sidan som faktiskt har en betydelsefull roll i boken. Sen hur man upplever skådespelarna i boken och sen får se något helt annat på duken finns det inte så mycket man kan göra åt. Den som kunde se större ut är Mrrado som upplevs vara ett djur i boken.
I helhelt en klart sevärd film, kanske inte den bästa jag sett på senaste tiden, men fortf. så tycker jag regissören har gjort ett bra jobb. Nyskapande och annorlunda stil i jämförelse med traditionella svenskfilmer.
3.5/5 men går att se en fredagskväll med tjejen eller polarna när den kommer på hyrfilm!
bengdoktor
2010-01-16, 09:37
Helt ok, 3/5, men jag föredrar faktiskt boken
Jag tyckte den var bedrövlig eftersom att jag har läst boken, men min polare som inte har läst den tyckte den var bra :(.
Jag tyckte att filmen var riktigt bra. Skådespelarna var lysande, speciellt de som spelade JW, Mrado och Jorge. Jag fick aldrig den där Sökarna filmkänslan, vilket hade gjort den dålig, utan fick mycket tankar tillbaka till boken, kände igen väldigt mycket från den. Att Mrado inte var någon monster störde mig inte alls, eftersom det handlade inte så mycket om hans träning och så. Jag har inte så mycket att vara missnöjd över, jag är glad att den blev så bra som den blev. Filmen var lyckad helt klart.
ThisIsTheOne
2010-01-16, 23:32
Den var bra. Helt klart sevärd. Snubben som spelar Mrado gjorde sin roll helt fantastiskt.
såg den igår faktiskt. har inte läst boken och visste absolut inte vad den handla om. En av dom bättre svenska filmer jag sett, br skådespeleri och bra handling. Klart myyyyycket bättre än dom där jä*la falk filmerna alla snackar om
AlmostRipped
2010-01-20, 23:07
Jag tyckte att filmen var riktigt bra. Skådespelarna var lysande, speciellt de som spelade JW, Mrado och Jorge. Jag fick aldrig den där Sökarna filmkänslan, vilket hade gjort den dålig, utan fick mycket tankar tillbaka till boken, kände igen väldigt mycket från den. Att Mrado inte var någon monster störde mig inte alls, eftersom det handlade inte så mycket om hans träning och så. Jag har inte så mycket att vara missnöjd över, jag är glad att den blev så bra som den blev. Filmen var lyckad helt klart.
Har du ens läst boken? Filmens story var ju så långt ifrån boken som möjligt..
Händelserna som boken handlade om var inte med i filmen, enda som jag tyckte var bra med filmen var JW och Jorge.
Skulle säga våldtäckt på den bästa svenska boken jag läst... 1/5 om man läst boken, 3,5/5 om man inte läst den.
Bear Grylls
2010-01-20, 23:13
Händelserna som boken handlade om var inte med i filmen, enda som jag tyckte var bra med filmen var JW och Jorge.
Skulle säga våldtäckt på den bästa svenska boken jag läst... 1/5 om man läst boken, 3,5/5 om man inte läst den.
Sen så är väl filmen bara baserad på boken. Ungefär som fight club. Om man läser boken så är det en hel del saker som aviker ganska rejält från boken, slutet är helt annorlunda i filmen.
Filmen var ruskigt dåligt, jag älskade boken men fyfaaaaaan vad filmen var dålig
Jag har läst boken. Och det var inte samma story men jag kände igen en del från boken ändå. Ex. Mrado går in till kvarnen, puckla på en väktare, JW följer efter Jorge med bussen, JW pluggar på ekonomi, när de är där på herrgården osv. Det som hände i Tyskland är med i boken, fast i boken är de i England.
Har du läst boken?
AlmostRipped
2010-01-21, 10:38
Jag har läst boken. Och det var inte samma story men jag kände igen en del från boken ändå. Ex. Mrado går in till kvarnen, puckla på en väktare, JW följer efter Jorge med bussen, JW pluggar på ekonomi, när de är där på herrgården osv. Det som hände i Tyskland är med i boken, fast i boken är de i England.
Har du läst boken?
Läst boken, tydligen klarare än dig för det var inte Mrado som spöade på väktaren på kvarnen... det var Patrik som gjorde det, Mrado kom in efter och hjälpte till, men Mrado blev lack på Patrik för sin idioti och patrik åkte även fast för det i boken.
JW följer efter jorge med bussen ja, men vart går den ifrån? I filmen ifrån slussen... I boken går den utanför KTH, ser ingen anledning att ändra på de små detaljerna. Finns så mycket som skiljer sig från boken och filmen. Nenad med sitt backslick och som hade hand om kokainhandeln i boken? Han bodde inte ens i Sverige utan var med en kort stund i filmen.
Dem gjorde ju om hela boken och använde konstiga sekvenser, tog bort mycket viktigt och jag tyckte inte om det. Den hade lika gärna kunnat heta något annat om dem ändå skulle ändra allting.
Flesta jag pratat med som läst boken tycker filmen var skit, de som inte läst boken tyckte det var en bra film för svensk standard.
Verbatim
2010-01-21, 10:47
Nej det var det värsta?! Böt dom busshållplatsen ifrån utanför KTH till slussen?! Döts straf!!!1
Läst boken, tydligen klarare än dig för det var inte Mrado som spöade på väktaren på kvarnen... det var Patrik som gjorde det, Mrado kom in efter och hjälpte till, men Mrado blev lack på Patrik för sin idioti och patrik åkte även fast för det i boken.
JW följer efter jorge med bussen ja, men vart går den ifrån? I filmen ifrån slussen... I boken går den utanför KTH, ser ingen anledning att ändra på de små detaljerna. Finns så mycket som skiljer sig från boken och filmen. Nenad med sitt backslick och som hade hand om kokainhandeln i boken? Han bodde inte ens i Sverige utan var med en kort stund i filmen.
Dem gjorde ju om hela boken och använde konstiga sekvenser, tog bort mycket viktigt och jag tyckte inte om det. Den hade lika gärna kunnat heta något annat om dem ändå skulle ändra allting.
Flesta jag pratat med som läst boken tycker filmen var skit, de som inte läst boken tyckte det var en bra film för svensk standard.
Okej! Jag minns visst fel vissa detaljer, var ett tag sen jag läste boken. Men jag tycker att det finns mycket likheter, rollfigurerna var samma som i boken, detaljmässigt var det inte kanske så exakt, men i stora drag fanns det likheter. En del modifieringar har det gjorts och Lapidus säger själv också att det var inte hans berättelse i filmen och det var inte heller meningen att det skulle vara så. Filmen har hämtat inspiration från boken. Att få in en hel lång bok i en två timmars film, går inte. Man måste avgränsa sig och om man har höga förväntningar att allt ska vara med i filmen från boken, så kan man förvänta sig att bli besviken.
AlmostRipped
2010-01-21, 11:20
Okej! Jag minns visst fel vissa detaljer, var ett tag sen jag läste boken. Men jag tycker att det finns mycket likheter, rollfigurerna var samma som i boken, detaljmässigt var det inte kanske så exakt, men i stora drag fanns det likheter. En del modifieringar har det gjorts och Lapidus säger själv också att det var inte hans berättelse i filmen och det var inte heller meningen att det skulle vara så. Filmen har hämtat inspiration från boken. Att få in en hel lång bok i en två timmars film, går inte. Man måste avgränsa sig och om man har höga förväntningar att allt ska vara med i filmen från boken, så kan man förvänta sig att bli besviken.
Absolut, det enda jag tyckte var bra med filmen var JW och Jorge så håller med om rollfigurerna, Mrado var lite annorlunda både i storlek och personlighet.
Den har hämtat inspiration, men förstår inte varför man gör om så mycket men försöker hålla en storyline ändå... Dem har ändrat så mycket bra som hade fått plats i filmen, tagit bort väsentliga saker men ändå vet man att det är den boken...
Klart man inte får in 500 sidor på 2h men tycker ändå vissa saker från boken borde ha varit med... Framförallt mer från gymmet för Mrado, mer stureplan för JW och mer flykt för Jorge... Men men, hoppas några tyckte om filmen iallafall, för jag gjorde det inte.
Håller helt med, våldtäckt på boken var en bra beskrivning.
Tycker helt klart att man får vara beredd på att filmens handling kommer att avvika lite ifrån bokens, men inte SÅ mycket. Då kan man lika gärna döpa om filmen till nått annat än snabba cash och hitta på en ny story. Varför låna hälften liksom, blir kasst.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.