Visa fullständig version : 16:9 eller 16:10 för datorskärm?
Hej!
Jag funderar vilket format på datorskärm är bäst att köpa. 16:10 är som jag förstår det det mest populära, men att 16:9 blir mer och mer populärt. Det senare är ju mer anpassat för tv och konsolspel, medan 16:10 är mer anpassat för dagens datorspel. Vad tror ni kommer bli populärast i framtiden?
Många websidor i dagsläget bygger på att information presenteras uppifrån och ner. Mer utrymme i höjdled tycker jag ger bättre upplevelse när man surfar. Fördel 16:10 där alltså.
Det är en vanesak, dra och kolla vad du gillar bäst på närmaste elektronikshop.
Desto högre upplösning desto bättre säger jag. Alltså 1680*1050 skulle jag skippa, men står valet mellan 1920*1080 och 1920*1200 så tar jag 1200 alla dagar, för spel och serier.
Langster
2009-09-24, 13:23
Det är en vanesak, dra och kolla vad du gillar bäst på närmaste elektronikshop.
Desto högre upplösning desto bättre säger jag. Alltså 1680*1050 skulle jag skippa, men står valet mellan 1920*1080 och 1920*1200 så tar jag 1200 alla dagar, för spel och serier.
Vad tjänar du på att se på serier i 1920x1200?
Det är ju fel aspect ratio och det finns inga serier som har den upplösningen.
Vad tjänar du på att se på serier i 1920x1200?
Det är ju fel aspect ratio och det finns inga serier som har den upplösningen.Nej, jag tjänar ingenting, men förlorar heller ingenting gentemot Full HD.
Verkar vara svårare att få tag på 19:10 skärmar nu än förut?
Jag skulle helt klart välja den ration iaf, 1900x1200 är mycket trevligt och jag kan inte se någon anledning varför man skulle vilja ha mindre utrymme på höjden.
Jag skulle helt klart välja den ration iaf, 1900x1200 är mycket trevligt och jag kan inte se någon anledning varför man skulle vilja ha mindre utrymme på höjden.
Ja, 19:10 är nog inte så många.
Du har filtrerat ut 455 av 1145 produkter när jag tar 16:10. Det är inte direkt få, sen verkar det som dyrare skärmar i regel är 16:10.
Langster
2009-09-24, 13:40
Nej, ju fler pixlar desto bättre. Finns ingen anledning att ha en widescreen skärm alls egentligen, för dator skulle jag gärna ha en kvadratisk skärm med så hög upplösning det bara går.
Det är bara när man ska använda en skärm som TV som det egentligen är vettigt med ett fast förhållande mellan bred och höjd, eftersom man kan få signaler från "dummare" källor än en PC och därmed inte få rätt proportioner.
Nej, ju fler pixlar desto bättre. Finns ingen anledning att ha en widescreen skärm alls egentligen, för dator skulle jag gärna ha en kvadratisk skärm med så hög upplösning det bara går.
Det är bara när man ska använda en skärm som TV som det egentligen är vettigt med ett fast förhållande mellan bred och höjd, eftersom man kan få signaler från "dummare" källor än en PC och därmed inte få rätt proportioner.
Är inte anledningen till att gå mot widescreen (i film givetvis mest) att det är så vi människor ser? Philips har väl 21:9 på gång nu som man gissar kan vara nästa standard för skärmar avsedda för film (det kanske är det man använder på bio redan?).
I övrigt håller jag med, även om jag inte vet om jag skulle vilja gå tillbaks till 4:3 nu när jag van vid 16:10...
Langster
2009-09-24, 14:49
Är inte anledningen till att gå mot widescreen (i film givetvis mest) att det är så vi människor ser? Philips har väl 21:9 på gång nu som man gissar kan vara nästa standard för skärmar avsedda för film (det kanske är det man använder på bio redan?).
I övrigt håller jag med, även om jag inte vet om jag skulle vilja gå tillbaks till 4:3 nu när jag van vid 16:10...
Jo, men vad är anledningen till att ha en bred monitor till datorn, som i huvudsak är ett arbetsredskap?
Jag gillar att ha två fönster jämsides, så widescreen tycker jag är absolut trevligast. Skulle inte tänka mig att jobba med det i fullskärm dock.
Problemet är ju att i datorernas värld och web-sidor mm tjänar man mycket på lite mer höjd. Man bygger inte så mycket på bredden. Däremot är jag tämligen övertygad om att detta kommer ändras med tiden.
För film,spel mm så känns Wide-screen mer naturligt
Langster
2009-09-24, 14:53
Jag gillar att ha två fönster jämsides, så widescreen tycker jag är absolut trevligast. Skulle inte tänka mig att jobba med det i fullskärm dock.
Men vad stör dig med att ha två fönster jämsides och dessutom ha plats över ovanför och under dem?
Skärmen måste ju inte vara mindre på bredden bara för att den är högre.
Jo, men vad är anledningen till att ha en bred monitor till datorn, som i huvudsak är ett arbetsredskap?
Det vore kanske att vi ser bättre i bredd än höjd? Frågan är om 4:3 t.ex. var någon optikombo från början för arbete eller om det bara är något som lever kvar i andra sammanhang än filmtittande. Andra saker än film kanske inte riktigt hängt med i utvecklingen?
Langster
2009-09-24, 15:46
Det vore kanske att vi ser bättre i bredd än höjd? Frågan är om 4:3 t.ex. var någon optikombo från början för arbete eller om det bara är något som lever kvar i andra sammanhang än filmtittande. Andra saker än film kanske inte riktigt hängt med i utvecklingen?
Det vanliga är ju widescreen även i arbete nu. 24" widescreen jobbar jag på. Men jag vill inte ha en bredare arbetsyta endast, jag vill ha en större arbetsyta. Jag kan inte "se" (jo, men jag fokuserar inte på hela skärmen) hela min skärm samtidigt nu ändå så att jag har fördel av att den är bred, till skillnad från en TV som sitter på ett sådant avstånd att man har överblick över hela skärmen samtidigt - då är det en fördel med att skärmen tar upp en större del av vårt naturliga synfält.
Jag har oftast inte två fönster uppe, utan kanske 10-15 samtidigt skulle bli en jäkligt lång widescreen monitor om jag ska kolla på allt samtidigt och en massa vridande på huvudet.
Jag skulle hellre vilja kunna dra upp t.ex en A4:a på höjden än att begränsas av att det är widescreen.
16:9 - Film och spel görs till den upplösningen. Vem fan vill ha 16:10 som bilder sträck under och över då?
16:9 - Film och spel görs till den upplösningen. Vem fan vill ha 16:10 som bilder sträck under och över då?
Finns det PC-spel som inte klarar av 16:10? Jag har förvisso inte spelat ihjäl mig dom senaste åren men har inte märkt av att man inte kan köra 1920x1200 i något spel.
hahavaffan
2009-09-24, 16:59
16:9 - Film och spel görs till den upplösningen. Vem fan vill ha 16:10 som bilder sträck under och över då?Vem fan ser på film på en datorskärm? Även om du har 16:9 så kommer du få svarta kanter uppe och nere på de flesta filmer.
16:9 - Film och spel görs till den upplösningen. Vem fan vill ha 16:10 som bilder sträck under och över då?:smash::smash: Film gör inte till upplösningen! Film har ,vad är det 2,35:1 eller nåt annat kul, inte 16:9! Serier passar 16:9 perfekt dock! Spel blir inte utdraget på 16:10 och spel ANPASSAS till de flesta upplösningarna.
Vem fan ser på film på en datorskärm? Även om du har 16:9 så kommer du få svarta kanter uppe och nere på de flesta filmer.
JAG?! Spö?! Har iofs rätt stor skärm, 24".
Många studenter har nog inte råd med TV och kollar på datorn. Nu är jag i och för sig inte student längre men är fortfarande fattig!
Studenter => Filmtjuvar => TV.
:smash::smash: Film gör inte till upplösningen! Film har ,vad är det 2,35:1 eller nåt annat kul, inte 16:9! Serier passar 16:9 perfekt dock! Spel blir inte utdraget på 16:10 och spel ANPASSAS till de flesta upplösningarna.
21:9 på film (pro google!) vilket innebär att du har rätt... ungefär.
Det handlar snarare om "det beror på...":
http://en.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio_(image)
hahavaffan
2009-09-24, 18:27
JAG?! Spö?! Har iofs rätt stor skärm, 24".
Många studenter har nog inte råd med TV och kollar på datorn. Nu är jag i och för sig inte student längre men är fortfarande fattig!
Studenter => Filmtjuvar => TV.:D 24" är okej, om du sitter skönt när du kollar.
Langster
2009-09-25, 09:02
:smash::smash: Film gör inte till upplösningen! Film har ,vad är det 2,35:1 eller nåt annat kul, inte 16:9! Serier passar 16:9 perfekt dock! Spel blir inte utdraget på 16:10 och spel ANPASSAS till de flesta upplösningarna.
Sen är det så att formatet har absolut inget med upplösningen att göra.
En film som är tänkt att visas i 16:9 kan dessutom ha exakt samma upplösning som en film som ska visas i 4:3. Anamorfisk widescreen kallas det.
Och filmer kan spelas in i en mängd olika aspect ratios också för den delen. 16:9 är bara en standard som blivit till för TV-apparater. Det är i stort sett bara nutida serier och nyheter m.m. alltså TV-program som spelas in för 16:9 formatet. Tittar man på film och diverse TV på en widescreen skärm så har man svarta lister både här och där i olika storlekar (läs: man bör ha det, många låter allt bara fylla skärmen).
Så, egentligen så vore en jättestor kvadratisk skäm den bästa. Sen låter man programmen fylla den yta de ska. Eller kanske en i-max biograf!
Sen är det så att formatet har absolut inget med upplösningen att göra.
En film som är tänkt att visas i 16:9 kan dessutom ha exakt samma upplösning som en film som ska visas i 4:3. Anamorfisk widescreen kallas det.
Och filmer kan spelas in i en mängd olika aspect ratios också för den delen. 16:9 är bara en standard som blivit till för TV-apparater. Det är i stort sett bara nutida serier och nyheter m.m. alltså TV-program som spelas in för 16:9 formatet. Tittar man på film och diverse TV på en widescreen skärm så har man svarta lister både här och där i olika storlekar (läs: man bör ha det, många låter allt bara fylla skärmen).
Så, egentligen så vore en jättestor kvadratisk skäm den bästa. Sen låter man programmen fylla den yta de ska. Eller kanske en i-max biograf!Förlåt, menade såklart aspect ratio, shame on me *slap*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.