Visa fullständig version : Brandsäkerhet - I vilken ordning gör man vad?
kalle_banan
2009-09-24, 09:22
Vi gjorde en dugga i skolan där man skulle svara på frågan "I vilken ordning gör man följande steg vid händelse av brand: larma 112, varna, rädda, släcka, stänga".
Googlar man får man fram svaret att man ska rädda, varna, larma, släcka, (stänga), men min lärare vill få svaret till varna, rädda, larma, släcka, stänga. Nu är frågan om det finns någon studie som bekräftar att en utav oss har rätt? Vi har nämligen en labsäkerhetsmanual som han hänvisar till, men borde inte brandkårens information vara 100% korrekt?
Hip Hip lärde väl befolkningen detta: Rädda, Larma, Släck.. rädda, larma, släck..
:D
Surfar du runt på olika räddningstjänsters hemsidor så kommer ordningen på informationen att variera mellan:
Rädda - Larma - Varna - Släck
Rädda - Varna - Larma - Släck.
Det första är det som är mest förekommande
kalle_banan
2009-09-24, 09:31
Ja precis, som jag trodde då, jag fick trots allt inte fel på frågan pga en bra motivering, men det är ändå retligt att få en bock på svaret, så finns det någon objektiv källa, i form av en studie eller så, som jag kan hänvisa till?
Det är det andra som ska vara mest förekommande. Skrev fel.
Din lärare har ju uppenbarligen fel. Kommer du fram till en brand så ska du självklart rädda de som är i direkt fara först så länge du inte utsätter dig själv för fara. Det säger ju sig självt. Börjar du varna grannar och andra människor som kan råka illa ut av branden så kommer personerna som redan påverkats av branden att dö.
Om det finns några studier vet jag inte men här är vad räddningstjänsten för Storgöteborg säger om saken:
http://www.rsgbg.se/Application/user/FrameWork/default.asp?Id={9FBC2103-D685-45F4-BA39-94ABEE39CAA1}
Rädda
Rädda liv som är i uppenbar fara, men utsätt inte dig själv för risker. Tänk på att brandröken är giftig - ta dig ut genom att krypa längs golvet.
Glöm inte att stänga fönster och dörrar.
Varna
Varna dem som hotas av branden.
Larma
Larma genom att utlösa brandlarmet om sådant finns eller ring larmnumret 112 från en säker plats.
Möt upp Räddningstjänsten när de kommer.
Släck
Om du har tillgång till släckutrustning kan du påbörja släckningsarbetet genom att spruta med en brandsläckare mot glöden - inte på lågorna.
Nästan alla andra räddningstjänster har samma text. De som inte håller med har bara bytt plats på varna och larma. Ingen har varna först av den enkla anledningen att det är fel ;) Kan man rädda någon först så ska man göra det. Väntar du tills efter att du har larmat så har branden vuxit till sig och chansen är någon ska överleva har minskat drastiskt
Men å andra sidan, finns det en stor fin röd brandlarmsknapp så trycker jag på den innan jag gör något annat tror jag. Då blir det ju både larmat och varnat.
kalle_banan
2009-09-24, 10:18
Jag mailade min lärare nu, det ska bli spännande att se vad han svarar.
kalle_banan
2009-09-24, 10:31
Jag mailade min lärare nu, det ska bli spännande att se vad han svarar.
Jag fick ett svar, ett politiskt sådant, han kommenterade inte min länk och gav ingen yttre källa till sitt påstående =/
Rädda, larma, släcka, rädda, larma, släcka, rädda, larma, släcka......
patrikjo
2009-09-24, 10:45
Kan det inte bero på vilket sammanhang man pratar om? Om din lärare är insnöad på labbmiljö kanske varna innebär "ropa på läraren", medans i den verkliga världen innebär varna att man börjar knacka dörr för att få ut folk ur närliggande lägenheter (som exempel).
Finns ingen som helst logik i att man skulle varna innan man räddar de som befinner sig i direkt fara.
På gymmets "brandtavla" (professionell sådan med fullständig karta, utgångar etc) så står rädda först. Minns inte ordningen på larma och varna, tycker det beror på möjligheterna man har till att kontakta larmtjänst samt hur pass mycket fara de man varnar befinner sig i.
I lumpen var det Rädda, Larma, Släck.
kalle_banan
2009-09-24, 11:03
Vi kan ju konstatera att han har fel iaf, jag tänker inte försöka övertyga honom.
Som Lotix sa kan det vara kontextberoende, men då tycker jag han borde klart och tydligt säga "varna mig om det börja brinna, försök inte spela allan" om det är vad han tycker, jag håller inte på något sätt med om att man ska vänta på att läraren kan spela allan hellre än att man själv gör det. Detta är bara ett scenario och inget jag hoppas han tycker men som han uttrycker sig skulle det kunna vara så.
Förutsatt att detta är vad han tycker, borde han också säga att i framtiden på en arbetsplats gäller den vanliga regeln: Rädda, larma, släck.
Vi hade brand på jobbet i förrgår, en gnista från ett flexarbete (på en förbjuden plats) tog eld och gick upp i ventilationen, började brinna rejält i rör och fläktmotor, spred sej äöven ner i väggen. Allmänt kaotiskt, med det första vi gjorde var att gå på med pulversläckare samt brandslang. Tog säkert 5min innan någon (jag) ringde brandkåren. Man handlar väldigt instinktivt och orationellt vid sådana händelser helt klart. Pulsen går upp i 250 och inövade rutiner blir som bortblåsta för en kort stund. Slutade dock hyfsat bra med marginella materiella skador och inga personskador.
Nitrometan
2009-09-24, 12:20
Hip Hip lärde väl befolkningen detta: Rädda, Larma, Släck.. rädda, larma, släck..
:D
Kajan har alltid rätt. Rädda, larma, släck.
Larsson85
2009-09-24, 14:10
M1QroWiOhHk
Rädda, larma släck, ska det va så jävra svårt.
Kan väl vara situationsbundet också? Beroende på miljö? På förra jobbet hade vi inget automatlarm, då skulle vi trycka på ett mobilt larm samtidigt som vi lokaliserade branden och rädda om vi kunde men ffa förhindra spridning eftersom byggnaden bestod av intakta branceller som höll i 30 min och branstationen låg nära.
Samtidigt så hoppar ju sunda förnuftet in, en gång var det en kvinna som tände på sitt hår (jag stod med ryggen till, hörde "floff" och när jag vänder mig om tänder hon mitt "floff"), självklart vifta jag till reflexmässigt på oss först. Orka brinna lixom.. :D
Där jag jobbar nu går ett automatlarm, gick av i förrgår och då ser jag på en display var i byggnaden det brinner och tar brandsläckaren och beger mig dit samtidigt som jag ringer 112 för att så snabbt som möjligt kunna hjälpa dem med vad det rör sig om. När jag var framme hänvisar jag till varifrån larmet gått och blir kopplad och kan medsamma säga vad det är som utlöst, varpå brandkåren kan ta det någorlunda chill (för kolla måste de ju oavsett, jag kanske blåljuger!) el begära in förstärkning om det verkligen hade barkat åt skogen..
Din lärare betygsatte antagligen utifrån era läroböcker, vad ni hade att lära er där och det kanske utgick från en specifik situation - tex kem lab, just er skola, vad vet jag.. ? Men dålig stil att han inte utvecklade varför han betygsatte som han gjorde el kunde gå med på att det fanns fler korrekta sätt och att även ditt hade fungerat bra (om det nu inte var just utifrån en given situation där ni lärt in ett visst förfaringssätt).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.