Visa fullständig version : Religionsutövning i skolan
anders172
2009-09-23, 20:48
Som rubriken lyder, hur tycker ni att detta ska hanteras?
Bör man få bära burqa eller slöja?
Ska muslimer få gå från lektioner för att be? Slippa idrotten för att inte visa sin hud osv?
Det har ju även varit en del anmälningar till DO från föräldrar p.g.a att deras barn varit tvungna (?) att sjunga den blomstertid nu kommer och nationalsången. Att skolavslutningar numer inte hålls i kyrkor heller tycker jag också är lite underligt.
Hur ställer ni er?
Trapper Buzz
2009-09-23, 20:51
Kanske har nog med trådar om SD.
Tyckte det verkade vara en pigg idé med denna tråd.
Men vad menar du, mOlle..
Ska alla nykomlingar kastas ut, så slipper vi problemet?
130kg finsk sisu
2009-09-23, 20:53
Slöja bör man få använda
Det finns idrottsdräker som är heltäckande.
Blomstertid behöver man inte sjunga. Nationalsången bör man uppmuntras att sjunga.
Skolavslutningar i kyrkan är en bra tradition.
Mr.Sjöborg
2009-09-23, 20:54
Till viss del tycker jag de är okej, liksom muslimer ska ju inte behöva äta gris, om läraren tycker att de är okej kan få be/ha på sig slöja etc
Men om de tex vägrar vara med på idrotten, sätt IG på dom, man kan ju inte ha oliak betygskriterier för folk med oliak religioner?
Sen att folk blir upprörda över att dom ska sjunga blomstertid eller nationalsången tycker jag e fjantigt, i Sverige är de så, våra traditioner.
Tror inte direkt att folk skulle anpassa sig så mkt efter våra normer/religiösa saker(eller vad man nu ska kalla de) om vi kom till Irak, eller?
Kanske har nog med trådar om SD.
Tyckte det verkade vara en pigg idé med denna tråd.
Men vad menar du, mOlle..
Ska alla nykomlingar kastas ut, så slipper vi problemet?
Det var ironi. Jag syftade på alla SD-trådar på sistone. Trådskaparen röstar helt klart på SD.
Själv tycker jag att det är ett jämrans pack.
Nej, ingen religion. Ej heller gå till kyrkan för diverse grejer, förutom för studiebesök (möjligtvis). Inga religiösa symboler, period. Ingen får skippa lektioner och idrott pga religiösa skäl. Den blomstertid nu kommer och nationalsången SKA sjungas. Vi bor för fasen i Sverige. Skolavslutningen hålls dock i skolan.
anders172
2009-09-23, 20:58
Det var ironi. Jag syftade på alla SD-trådar på sistone. Trådskaparen röstar helt klart på SD.
Själv tycker jag att det är ett jämrans pack.
Gör jag inte. Måste jag rösta på SD bara för att jag tycker att de traditioner vi har ska bibehållas? Dessutom är detta Sverige och då tycker jag att nationalsången kan vara på sin plats, skiter dock i om avslutningar är i kyrkan för de har ändå bara obekväma träbänkar och jag är inget större fan av Jesus.
Ska muslimer få gå från lektioner för att be? Slippa idrotten för att inte visa sin hud osv?
Det har ju även varit en del anmälningar till DO från föräldrar p.g.a att deras barn varit tvungna (?) att sjunga den blomstertid nu kommer och nationalsången. Att skolavslutningar numer inte hålls i kyrkor heller tycker jag också är lite underligt.
Hur ställer ni er?
Ganska lätta frågar att ta ställning till. Invandrare ska enligt mig anpassa sig till den svenska kulturen inte tvärt om. Ta seden dit man kommer är ett väldigt bra ordspråk.
Gör jag inte. Måste jag rösta på SD bara för att jag tycker att de traditioner vi har ska bibehållas? Dessutom är detta Sverige och då tycker jag att nationalsången kan vara på sin plats, skiter dock i om avslutningar är i kyrkan för de har ändå bara obekväma träbänkar och jag är inget större fan av Jesus.
Jag ber om ursäkt. Vill du öka eller minska invandringen? Eller hålla den på en nuvarande nivå?
Trapper Buzz
2009-09-23, 21:02
Fast Blomstertid är bättre än Du Gamla.
Den sjungs ju den 6e juni.
Men i duschen får dom fanimig ta av sig kallingarna.
Trapper Buzz
2009-09-23, 21:03
Fast, mOlle, det var ju inte det tråden handlade om?
anders172
2009-09-23, 21:04
Jag ber om ursäkt. Vill du öka eller minska invandringen? Eller hålla den på en nuvarande nivå?
Jag vet inte riktigt. Har många kompisar som är från andra länder, tycker inte illa om invandrare heller. Detta kanske är för att de invandrare jag träffar har klarat att anpassa sig till samhället och lever som vilken svensson som helst, förutom vissa religionsbaserade olikheter.
Jag vet inte riktigt. Har många kompisar som är från andra länder, tycker inte illa om invandrare heller. Detta kanske är för att de invandrare jag träffar har klarat att anpassa sig till samhället och lever som vilken svensson som helst, förutom vissa religionsbaserade olikheter.
Man behöver inte tycka illa om invandrare bara för att man tycker illa om invandringspolitiken.
Fast, mOlle, det var ju inte det tråden handlade om?
Undermeningen. Du är historiker för Guds skull. Kan du inte se det?
Undermeningen handlar om exakt det. ("Muslimer bär slöja och vägrar ta av den! De vill inte ens sjunga nationalsången för fan!!! o hindrar oss hederliga svenskar att sjunga den DESSUTOM!")
Trapper Buzz
2009-09-23, 21:09
Man behöver inte tycka illa om invandrare bara för att man tycker illa om invandringspolitiken.
Jo.
Jo.
Det där får du nog utveckla. I och med det svaret menar du att alla som inte håller med om dagens invandringspolitik och vill förändra den tycker illa om invandrare.
Trapper Buzz
2009-09-23, 21:12
"Undermeningen. Du är historiker för Guds skull. Kan du inte se det?" (mOlle)
Hedrande. Tänk, där kom Gud in .. *popcorn*
Fast jag undrar om inte du mOlle har lite lågt blodsocker nu.. :)
Man kan ju starta igång en tråd utan vare sig öppen eller hidden agenda.
Själv lurar jag t ex på en vegetariantråd.
Jag tror detta kan diskuteras sansat.
Vi gjorde det på min grundutbildning just på Historia C.
Möjligen är tajmingen halvkass.
Trapper Buzz
2009-09-23, 21:13
Det där får du nog utveckla.---
Titta in om ca en timme. Måste äta och kolla in IRL.
BobaFett
2009-09-23, 21:14
Hur ställer ni er?
Du är emot religion på vissa punkter men vill ha skolavslutningar i kyrkan. Doesn't make sense.
Slöja: Ja folk ska få bära vad de vill. Till och med keps.
Gå ifrån lektioner för att be: Vem är det som gör det, vad jag vet så är det ok att vänta med bönen och ta den på rasten. Nej på den alltså.
Slippa idrott: Nej de får ha på sig kläder som täcker huden.
Sjunga nationalsången: De ska inte behöva bli tvingade till att sjunga nånting om de inte vill, det är väl bara att stänga munnen.
Skolavslutning i kyrka: Nej! Folk som inte är religiösa/har annan religion ska inte behöva gå till kyrkan.
Titta in om ca en timme. Måste äta och kolla in IRL.
Okey, det ska bli intressant att höra hur du klarar dig ur det här.... Snacka om generalisering.
Man kan ju starta igång en tråd utan vare sig öppen eller hidden agenda.
Självklart. Givetvis. Men inte i detta fall. Var trådskaparen står i frågan, och i förlängningen vad hans agenda är, är tämligen uppenbart.
Att ändra på saker som t.ex. kyrkavslutningen är helt fel tycker jag. Jag tycker att dem kan vara hur delaktiga som dem själva vill, det är väll självklart att dem inte ska behöva sjunga svenska nationalsången? Ifall dem inte vill vara med på idrotten så får dem ta ett IG, som alla andra.
anders172
2009-09-23, 21:16
Du är emot religion på vissa punkter men vill ha skolavslutningar i kyrkan. Doesn't make sense.
Slöja: Ja folk ska få bära vad de vill. Till och med keps.
Gå ifrån lektioner för att be: Vem är det som gör det, vad jag vet så är det ok att vänta med bönen och ta den på rasten. Nej på den alltså.
Slippa idrott: Nej de får ha på sig kläder som täcker huden.
Sjunga nationalsången: De ska inte behöva bli tvingade till att sjunga nånting om de inte vill, det är väl bara att stänga munnen.
Skolavslutning i kyrka: Nej! Folk som inte är religiösa/har annan religion ska inte behöva gå till kyrkan.
Jag skrev att jag tycker det är underligt, men om du läser en senare post ser du att jag inte bryr mig.
nmanradnävna
2009-09-23, 21:19
det sekulära samhället...? svenskar är väl det mest traditionsbundna folket någonsin
gifta sig i en kyrka, varför? Jo för att det är fint och tradition! Julavslutning i kyrkan? tradition!
kanske inte va de här de handlade om blabla osv
Trapper Buzz
2009-09-23, 21:19
Okey, det ska bli intressant att höra hur du klarar dig ur det här.... Snacka om generalisering.
Jag ändrar mig så slipper jag svara. man behöver inte tycka illa..
Men dom som prioriterar denna fråga har ofta en negativ grundsyn på
de s k nya svenskarna.
Själv tycker jag det är oerhört mycket viktigare med trafik-,
miljö, arbetsmarknads-, allmänna skol- och framförallt glesbygdsfrågor.
Jag tycker att barn får ha slöja i skolan, dock inget mer heltäckande såsom burka.
Skolidrotten ska man förstås delta i med den klädsel man själv (eller kanske ens föräldrar) finner lämplig. Annars kan man knappast uppfylla kraven för kursen: Solklart IG om man inte deltar, sedan må skälen vara hur religiösa dom fan vill.
Nationalsången ska förstås sjungas i skolan, det är en fin tradition. Innan någon börjar slänga käft, betänk detta: Kommer man till ett nytt land och tar emot hjälp och bidrag är det väl det minsta kan kan göra att sjunga nationalsången och därmed visa respekt för sitt nya hemland, det ar inte ens något med religion att göra, enbart taskig attityd och dålig uppfostran.
Jag är inte heller något större fan av Svenska kyrkan, men jag tyckte det var trevligt och lite högtidligt att ha skolavslutningen i kyrkan, även om jag inte trodde på Gud. Hur mycket acceptans för andra religioner har man om man inte ens kalrar av att vistas i en kyrka? Själv skulle man utan vidare klara av att sitta i en moské eller ett tempel en timme. Däremot tycker jag det kan vara olämpligt att för den sakens skull hålla skolavslutning i en moské på arabiska, vi befinner oss trots allt i Sverige.
I sådana här frågor tycker jag att det är muslimer (ja, det är nästan alltid de som känner sig "diskriminerade" på dessa punkter) som har låg tolerans och inte kan tänka sig att anpassa sig.
BobaFett
2009-09-23, 21:22
Jag skrev att jag tycker det är underligt, men om du läser en senare post ser du att jag inte bryr mig.
Nej, nu försöker du släta över. Det du egentligen tycker är att all religion som inte är din egen inte hör hemma i skolan, i alla fall om man tolkar hur du formulerar dig. Du kallar tråden "religionsutövning i skolan" men du borde ha kallat den "muslimer i skolan - vad tycker ni?" Så skriv vad du tycker egentligen för det är rätt genomskinligt ändå.
Jag ändrar mig så slipper jag svara. man behöver inte tycka illa..
Men dom som prioriterar denna fråga har ofta en negativ grundsyn på
de s k nya svenskarna.
Själv tycker jag det är oerhört mycket viktigare med trafik-,
miljö, arbetsmarknads-, allmänna skol- och framförallt glesbygdsfrågor.
Fast det var ju en helomvändning från ditt tidigare svar.
Är inte det här med nationalsången bara en stor fet myt? I vilken svensk skola sjunger man INTE nationalsången p g a rädsla för att trampa invandrarna på tårna?
Snälla svara! Jag har undrat över detta länge!
Trapper Buzz
2009-09-23, 21:24
Om tre generationer finns inga problem:
då är de framhärdande muslimerna alla i friskolor, och dom andra har integrerats.
Mr.Sjöborg
2009-09-23, 21:25
Är inte det här med nationalsången bara en stor fet myt? I vilken svensk skola sjunger man INTE nationalsången p g a rädsla för att trampa invandrarna på tårna?
I dom jag har gått/går i?
Har inte hört av någon polare att dom heller har fått sjunga nationalsången
BobaFett
2009-09-23, 21:26
har aldrig heller varit med om det :laugh:
Trapper Buzz
2009-09-23, 21:26
Är det bara jag som både i egna skolan
och nu senare i barnas sjungit Den Blomstertid.. ?
Känner inte igen nationalsången.
Scratch89
2009-09-23, 21:27
Varför sätter du "dem" i de utsattas och konstigas bås, medan du själv är normen för allt hederligt och fint? Jag är helsvensk, men har aldrig gillat skolavslutningar i kyrkan. Jag vill inte heller att religionsundervisning i skolan ska ses som en sanning utan helt enkelt som någon slags samhälls/kultur/historia/geografiundervisning. Jag ser inte problemet att folk skulle be i skolan (det behöver inte vara exakt på minuten, så det fungerar bra på rasterna), eller ha på sig slöja.
Som vanligt i såna här trådar får du först definiera vad som är typiskt svenskt, och sedan hur typiska svenska traditioner ser ut.
Nationalsången ska förstås sjungas i skolan, det är en fin tradition. Innan någon börjar slänga käft, betänk detta: Kommer man till ett nytt land och tar emot hjälp och bidrag är det väl det minsta kan kan göra att sjunga nationalsången och därmed visa respekt för sitt nya hemland, det ar inte ens något med religion att göra, enbart taskig attityd och dålig uppfostran.
Håller helt med. Återigen handlar det om att ta seden dit man kommer. Ett litet exempel, jag gick under några år i grundskolan i Mexico. Där var det sed att man varje morgon ställde upp på led och medan den Mexikanska flaggan hissades så sjöng alla nationalsången. Givetvis ställde man upp på detta och att vägra var inget alternativ om man vill fortsätta i skolan.
Mr.Sjöborg
2009-09-23, 21:27
Är det bara jag som både i egna skolan
och nu senare i barnas sjungit Den Blomstertid.. ?
Känner inte igen nationalsången.
Jo de tror nog jag att ja har sjungit ända sen dagis, dock verkar de som att dom har lättare för den än nationalsången
I dom jag har gått/går i?
Har inte hört av någon polare att dom heller har fått sjunga nationalsången
Hur gammal är du? Jag gick i skolan när ingen hade hört talas om detta "nationalsångsfenomen", men vi slutade ändå med traditionen när jag började gymnasiet. Det varierar nog väldigt från skola till skola.
BobaFett
2009-09-23, 21:30
Håller helt med. Återigen handlar det om att ta seden dit man kommer. Ett litet exempel, jag gick under några år i grundskolan i Mexico. Där var det sed att man varje morgon ställde upp på led och medan den Mexikanska flaggan hissades så sjöng alla nationalsången. Givetvis ställde man upp på detta och att vägra var inget alternativ om man vill fortsätta i skolan.
Ja precis, Mexico och Sverige är två lika välutvecklade länder och med samma levnadsstandard :thumbup:
Ja precis, Mexico och Sverige är två lika välutvecklade länder och med samma levnadsstandard :thumbup:
Du missade nog poängen.
Mr.Sjöborg
2009-09-23, 21:32
Hur gammal är du? Jag gick i skolan när ingen hade hört talas om detta "nationalsångsfenomen", men vi slutade ändå med traditionen när jag började gymnasiet. Det varierar nog väldigt från skola till skola.
Jag är 16, bor i sthlm. kan tänka mig att fenomenet är vanligare där de finns gott om folk som är emot nationalsången
Vad har de med saken att göra?
anders172
2009-09-23, 21:34
Jag tycker inte att muslimer ska få gå ifrån lektioner för att be, jag tycker inte att de ska få ha burqa och jag tycker inte heller att de ska få slippa idrotten. Jag tycker inte heller att det ska finnas kristna friskolor t.ex. Jag tycker att skolan ska vara ett ställe där man inte behöver ta ställning till religion på ett sätt såsom att behöva läsa i bibeln eller sjunga psalmer heller. Det enda som ska läras ut av skolan på ett icke objektivt sätt är demokrati, som ska uppmuntras.
:confused:
Och vad har det med saken att göra. Behöver man inte visa respekt i utvecklade länder?
Scratch89
2009-09-23, 21:43
Visa respekt för vem? Gud? Niggha plz.
Mr.Sjöborg
2009-09-23, 21:46
Kanske respekt för det landet man är i deras seder, traditioner och normer?
Givetvis respekt för svenska värderingar och den svenska kulturen. Detta är inget nytt - When in Rome, Do As the Romans Do.
Jag tycker att man ska kunna deltaga i undervisningen på ett fullgott sätt. Vad man sedan väljer för mode, slöja eller att visa kalsongerna, är inte en fråga som man löser via förbud. Jag känner ett starkt motstånd mot att dölja sitt ansikte, jag tycker att det är obehagligt, ett hinder rent socialt och respektlöst, vare sig det handlar om solglasögon inne då man talar med någon eller burka.
Jag tycker också att skolan ska vara fri från religiösa traditioner, så för mig får man gärna skippa kyrkogrejen.
Jag har uppfattat det som att det mer är ängsliga rektorer som strukit nationalsången. Har det verkligen varit DO-anmälningar från invandrarfamiljer?
Trapper Buzz
2009-09-23, 21:48
Fast jag tror att nationalsångssjungandet är lite en myt.
Före, säg, 1990 tror jag man ingenstans sjöng den i gamla landet.
Efter kantänkas, men knappast överallt.
Nymodigheter.
Blir ju en prestigefråga. Nog duger Blomstertid.
Ska man absolut tvinga någon sjunga den, så gör det den 6/6.
Trapper Buzz
2009-09-23, 21:50
mini.. handlade inte om att visa kalsongerna, utan att inte duscha med dom på. Det är snusk! Det har jag dock sett andra grupper göra än de från muslimska länder.
Scratch89
2009-09-23, 21:51
Givetvis respekt för svenska värderingar och den svenska kulturen. Detta är inget nytt - When in Rome, Do As the Romans Do.
Återigen. Sverige är väl ett av världens mest icketroende land; det är lika mycket svensk kultur och norm att inte vilja sjunga i kyrkan. Jag skulle våga satsa en krona på att vår nationalism inte är skyhög heller. Bara för att ni tycker att si eller så är typiskt svenskt, behöver det inte vara så.
Man kan inte välja ut ett av fem hundra levnadssätt och sätta det som någon slags standard, när alla de andra fyrahundranittionio är precis lika svenska.
Ni smygrasister bestämmer inte vad som är svenska värderingar. Det gör svenska folket. Det vill säga alla med svenskt visum, oavsett bakgrund. Sug på den en stund. :)
BobaFett
2009-09-23, 21:54
Du missade nog poängen.
Nej jag missade ingen poäng, att du ens jämför mexico och jämställda sverige och ser mexiko som det rätta exemplet haha
:confused:
Och vad har det med saken att göra. Behöver man inte visa respekt i utvecklade länder?
Ja och bli tvingad till att sjunga nationalsången, tänk om man sjunger som en kratta. Är inte det mer respektlöst? ( :D ) Det som skiljer utvecklade länder från outvecklade är just den fria viljan *screwy*
Återigen. Sverige är väl ett av världens mest icketroende land; det är lika mycket svensk kultur och norm att inte vilja sjunga i kyrkan. Jag skulle våga satsa en krona på att vår nationalism inte är skyhög heller. Bara för att ni tycker att si eller så är typiskt svenskt, behöver det inte vara så.
Man kan inte välja ut ett av fem hundra levnadssätt och sätta det som någon slags standard, när alla de andra fyrahundranittionio är precis lika svenska.
Visst definieras "svenskhet" olika och det är väl också det vi diskuterar här. Vi som röstar på SD och har "vårat" synsätt på vad som är svenskt är ju knappast i majoritet. Tyvärr.
Scratch89
2009-09-23, 21:55
Visst definieras "svenskhet" olika och det är väl också det vi diskuterar här. Vi som röstar på SD och har "vårat" synsätt på vad som är svenskt är ju knappast i majoritet. Tyvärr.
Tack och lov, snarare...
EDIT: Och nej, det verkar inte vara så mycket diskussion. Däremot är det fullt av folk som säger att "såhär är det!" gällande svenska traditioner.
Ni smygrasister bestämmer inte vad som är svenska värderingar. Det gör svenska folket. Det vill säga alla med svenskt visum, oavsett bakgrund. Sug på den en stund. :)
Pfft, visum kan ju var och varannan kotte få, jag har haft kinesiskt visum, inte gjorde det mig kinesisk.
Hah, det här gillar jag faktiskt. Och jag vill göra tillägget att sedvänja och traditioner är vad man gör dem till, inte något som är skrivet i sten.
Nu pratade vi om nationalsången, vad har den med religion att göra?
träningsgossen
2009-09-23, 21:58
Nationaldagen var inte ens en helgdag innan 2005.
Scratch89
2009-09-23, 21:58
Pfft, visum kan ju var och varannan kotte få, jag har haft kinesiskt visum, inte gjorde det mig kinesisk.
Ville du bete dig som en kines då? Fira kinesiska traditioner?
slöja bör man få använda
det finns idrottsdräker som är heltäckande.
Blomstertid behöver man inte sjunga. Nationalsången bör man uppmuntras att sjunga.
Skolavslutningar i kyrkan är en bra tradition.
+1000
träningsgossen
2009-09-23, 21:59
Är man antingen det ena eller det andra? Kan man inte vara lite av både och?
Mr.Sjöborg
2009-09-23, 22:00
Ville du bete dig som en kines då? Fira kinesiska traditioner?
Definiera bete sig som en kines?
Jag har aldrig, i några sammanhang, stött på en person med analysförmåga som röstar på SD. Vad beror det på? Alla kör med samma gamla trötta argument. Det är underhållande en liten stund, men sedan blir det tjatigt. Varför finns det inga bildade personer som röstar på SD?
Förlåt, jag menade permanent visum/uppehållstillstånd.
Scratch89
2009-09-23, 22:06
Anamma kinesiska traditioner. Sjunga nationalsången, trycka undan ens egna (om befintliga) religion, fira skolavslutningen i buddhatemplet.
Mr.Sjöborg
2009-09-23, 22:10
Anamma kinesiska traditioner. Sjunga nationalsången, trycka undan ens egna (om befintliga) religion, fira skolavslutningen i buddhatemplet.
Ja, jag tycker att om man då bor där och studerar så ska man delta på deras idrott(iförd bambu tofflor om det skulle vara deras ''norm''), sjunga nationalsången på avslutningen, nationaldagen eller när dom vill att man ska de, helt enkelt försöka smälta in så gott som möjligt
Hur ställer ni er?
Det fungerar bra i Frankrike med slöjförbudet de tar av sig den när de kommer till skolan och tar på den när de lämnar skolan.
I Turkiet är också slöjan förbjuden varför skulle det inte funka i Sverige?
Blir någon kränkt?*cry*
Blir någon kränkt?*cry*
Blir du kränkt för att någon har slöja?
Blir du kränkt för att någon har slöja?
Ja, jag tycker det är kränkande mot Sverige och den svenska identiteten. För att inte tala om hur kränkande det är mot kvinnor och deras rättigheter.
Scratch89
2009-09-23, 22:20
Ja, jag tycker det är kränkande mot Sverige och den svenska identiteten. För att inte tala om hur kränkande det är mot kvinnor och deras rättigheter.
Så du vill förbjuda en kvinnas val att ha på sig vad hon vill, för att det är kränkande mot kvinnors rättigheter?
Är inte Sveriges kännetecken religionsfrihet, yttrandefrihet och en frihet att ha på sig vad man vill?
Trapper Buzz
2009-09-23, 22:20
Du kanske vill bestämma hur hela världen ska se ut, quality?
BobaFett
2009-09-23, 22:21
Det är väl inte kränkande mot kvinnor om de gör det frivilligt.
Så du vill förbjuda en kvinnas val att ha på sig vad hon vill, för att det är kränkande mot kvinnors rättigheter?
Är inte Sveriges kännetecken religionsfrihet, yttrandefrihet och en frihet att ha på sig vad man vill?
Nu är vi inne på diskussionen om vad som är svenska värderingar, svenskhet etc. Vi tycker uppenbarligen olika här och jag tror inte vi kommer mycket längre än så. Jag har redan accepterat att vad jag tycker är svenskt och vad vi bör sträva mot inte har stöd av majoriteten. Vilket också väljarstödet för SD visar. Återigen tyvärr...
Du kanske vill bestämma hur hela världen ska se ut, quality?
Absolut inte. Då har du verkligen missuppfattad allt jag skrivit hittills. Jag har mina åsikter om hur jag tycker Sverige ska se ut.
den svenska identiteten
tretusen miljarders miljoner på att jag inte kommer få ett svar nu heller... men vad fan menas med den svenska identiteten? min släkthistoria är, så långt det går att spåra, svensk, men jag vetihelvete vad det innebär. jag känner ingen "identitet" med mitt land.
snälla, upplys mig.
Vem är det som gett dig tolkningsföreträde och ömma tår nog att bli kränkt å ett lands vägnar pga en huvudbonad? Jag blir kränkt för att du talar för mitt land som är betydligt mer tolerant än så. Dessutom gör du dig till talesman för en stor grupp kvinnor som troligen inte känner sig förtryckta. Har du rätt att säga att de visst är det?
Vem är det som gett dig tolkningsföreträde och ömma tår nog att bli kränkt å ett lands vägnar pga en huvudbonad? Jag blir kränkt för att du talar för mitt land som är betydligt mer tolerant än så. Dessutom gör du dig till talesman för en stor grupp kvinnor som troligen inte känner sig förtryckta. Har du rätt att säga att de visst är det?
Vi lever väl ändå i en demokrati där jag har rätt att uttrycka mina åsikter? Var har jag tagit på mig tolkningsföreträde för ett helt land? Jag har sagt att flertal gånger att jag vet om att mina åsikter är i minoritet. Jag tycker fortfarande inte att en slöja hör hemma i det svenska samhället.
tretusen miljarders miljoner på att jag inte kommer få ett svar nu heller... men vad fan menas med den svenska identiteten? min släkthistoria är, så långt det går att spåra, svensk, men jag vetihelvete vad det innebär. jag känner ingen "identitet" med mitt land.
snälla, upplys mig.
Anledningen till att jag inte svarar dig är för att jag inte accepterar ditt sätt att argumentera och jag tror inte att det är möjligt att föra en normal diskussion med dig.
Anledningen till att jag inte svarar dig är för att jag inte accepterar ditt sätt att argumentera och jag tror inte att det är möjligt att föra en normal diskussion med dig.
Du är skyldig mig tretusen miljarders miljoner. ;)
Skämt åsido, vill du inte ens försöka definiera en "svensk identitet"?
Ps. Jag lovar att föra en normal diskussion.
Vi lever väl ändå i en demokrati där jag har rätt att uttrycka mina åsikter? Var har jag tagit på mig tolkningsföreträde för ett helt land? Jag har sagt att flertal gånger att jag vet om att mina åsikter är i minoritet. Jag tycker fortfarande inte att en slöja hör hemma i det svenska samhället.
Hur menar du annars att du kan bli kränkt å ett helt lands vägnar om du inte bestämmer vad som är kränkande för landet?
Hör en sjalett/huckle hemma i det svenska samhället? Du vet en sådan bondmororna och sjuttitalstanterna hade? Vad är då skillnaden?
Trapper Buzz
2009-09-23, 22:44
Skicka hem dom
till dig?
Jag tycker man ska förbjuda religionsfrihet och följaktingen ska religionsutövning inte få äga rum i Svea rike över huvudtaget.
Trapper Buzz
2009-09-23, 22:51
Den sovjetiska modellen?
Du är skyldig mig tretusen miljarders miljoner. ;)
Skämt åsido, vill du inte ens försöka definiera en "svensk identitet"?
Ps. Jag lovar att föra en normal diskussion.
För mig är svenskhet solidaritet, harmoni och trygghet som bygger på gemensamma värderingar. Detta kräver enligt mig att största delen av befolkningen har en etnisk och kulturell likhet.
Hur menar du annars att du kan bli kränkt å ett helt lands vägnar om du inte bestämmer vad som är kränkande för landet?
Hör en sjalett/huckle hemma i det svenska samhället? Du vet en sådan bondmororna och sjuttitalstanterna hade? Vad är då skillnaden?
Jag förstår inte vad du menar. Jag svarade att jag tycker det är kränkande därför att det strider mot mina värderingar och vad jag tycker är svenskt. Jag bestämmer inte vad som är kränkande för landet, jag uttrycker en åsikt - MIN ÅSIKT.
Det är stor skillnad på burka och sjalett vad gäller syftet med användningen.
Trapper Buzz
2009-09-23, 22:55
"Det är stor skillnad på burka och sjalett vad gäller syftet med användningen. "
Nja.. Hört talas om horluvan, som vissa kvinnor måste bära fordomdags
i vårt gamla, fina land?
"Det är stor skillnad på burka och sjalett vad gäller syftet med användningen. "
Nja.. Hört talas om horluvan, som vissa kvinnor måste bära fordomdags
i vårt gamla, fina land?
Ja men det hör inte hit. Jag vill inte heller bränna misstänkta häxor på bål
Trapper Buzz
2009-09-23, 22:59
Jo, det hör nog dit, för sjalett i olika bärningar signalerar gift/ogift osv.
Men intressant vore att diskutera länder som Iran och Afghanistan som hade en västerländsk inriktning förr och sedan har det gått så snett (snett är min åsikt).
Iran och Afghanistan som hade en västerländsk inriktning förr och sedan har det gått så snett (snett är min åsikt).
En sak vi är överens om i alla fall.
För mig är svenskhet solidaritet, harmoni och trygghet som bygger på gemensamma värderingar. Detta kräver enligt mig att största delen av befolkningen har en etnisk och kulturell likhet.
1. Men är inte allt det här du eftersträvar bara en relik av Alva Myrdals "folkhem"? Och har det ens existerat?
2. Kan inte svenskhet innebära allt detta, alltså harmoni och trygghet, för en person inte har bott lika länge i landet som du och jag? Muhammad som fick sitt permanenta uppehållstillstånd i förrgår känner väl exakt samma sak? Att han trivs bäst i harmoni och trygghet?
Trapper Buzz
2009-09-23, 23:05
En sak vi är överens om i alla fall.
Säkert fler.
1. Men är inte allt det här du eftersträvar bara en relik av Alva Myrdals "folkhem"? Och har det ens existerat?
2. Kan inte svenskhet innebära allt detta, alltså harmoni och trygghet, för en person inte har bott lika länge i landet som du och jag? Muhammad som fick sitt permanenta uppehållstillstånd i förrgår känner väl exakt samma sak? Att han trivs bäst i harmoni och trygghet?
1. Bra fråga som många har tvistat om. Det finns dessutom avhandlingar i ämnet som inte heller ger samma svar. Här handlar det om att var och en granskar sina egna värderingar och kommer fram till vad som är svenskt och hur de vill att Sverige ska se ut. Där är det SD som bäst beskriver hur jag känner och tycker
2. Nej, jag anser inte det eftersom våra (mina) värderingar ofta är alltför olika för att kunna känna denna samhörighet.
Man bör utgå från att alla ska få göra vad dom vill så länge det inte hindrar arbetet i skolan på något sätt. Argument som att man ogillar religion och diverse religiösa företeelser och därför bör allt sånt förbjudas är inte särskilt genomtänkta.
Å andra sidan om vi tar ett exempel med sexualundervisning där föräldrar anser det olämpligt att barnen får en sådan p.g.a religiösa skäl ska man inte vika sig. Egentligen behöver det inte vara muslimer i det här fallet (som vanligtvis är på tapeten i Sverige). Det skulle lika gärna kunna vara fundamentalistiska/extremistiska katoliker som anser att det är dötsskandal att barnen får lära sig att använda kondom och om kondom kanske..
Jag är lite allergisk mot tankegångar om att förbjuda allt som har med religion att göra i skolan. Detta är Soviet. Man måste hantera det lite smartare än så med tanke på alla friheter vi har och snacka om förbud. Det är så ateistländer (kommunistländer) har hanterat det.
High1ander
2009-09-24, 00:41
Ganska simpelt det hela egentligen. Vi har religionsfrihet i Sverige, det är inte att kränka muslimers religion att förbjuda dem slöja eller burka eftersom det inte står i Koranen att de ska ha sådant på sig. Däremot så kanske det kränker muslimsk kultur där det ingår att bära slöja, men det är iaf inte olagligt eller orimligt anser jag att just förbjuda slöja/burka. Rent praktiskt så tycker jag slöja är OK och något man inte borde ha förbud mot för man kan fortfarande se ansiktet, däremot så tycker jag burka är helt fel eftersom man inte kan se ansiktet. Men, om man godkänner slöja pga. kulturell godtycklighet så borde man som svensk raggare få springa runt i kepsar också, så länge kepsen inte skymmer ansiktet.
Jag tycker självklart också i takt med användandet av religionsfrihet och yttrandefrihet att man också ska kunna skydda sig från att gå till kyrkan eller sjunga nationalsången.
Många verkar tro att meningen med religionsfrihet är att man bara ska få praktisera vilken religion man vill och att yttrandefrihet är att man bara får säga vad man vill, men de innehåller ju även rätten att slippa praktisera någon religion (gå i kyrkan) och att slippa säga saker man inte tycker om (att sjunga nationalsången).
John Steinbeck
2009-09-24, 07:00
Nej, ingen religion. Ej heller gå till kyrkan för diverse grejer, förutom för studiebesök (möjligtvis). Inga religiösa symboler, period. Ingen får skippa lektioner och idrott pga religiösa skäl. Den blomstertid nu kommer och nationalsången SKA sjungas. Vi bor för fasen i Sverige. Skolavslutningen hålls dock i skolan.
Korrekt.
Trapper Buzz
2009-09-24, 07:12
Låt ungarna slippa nationalsången en enda dag.
Varenda jäkla hockeymatch i lingonserien ska nån papphatt sjunga detta.
Det går inflation i Du Gamla, Du Fria och tillslut vill ingen höra den.
Jag anser att detta är en typisk pseudofråga. :cheers:
Om det är så viktigt med förbrödringssånger, så kan jämtarna sjunga
Jamtlandssången, vi Ångermanlandssången, värmlänningarna
Ack, Värmeland.. osv.*jorgen*
Hur ställer ni er?
Slöja är helt klart OK. Ser ingen anledning att ens tulla på det. Burqa ser jag som ett nej då det döljer för mycket. Då ska även andra kunna sitta i heltäckande dräkter, och jag tror inte att det kommer att hålla.
Så vitt jag vet så kan man vänta till rasten, och i så fall ska det göras. Om man inte är med på idrotten får man IG helt enkelt. Ingen bör tvinga dem, men de kan inte räkna med ett godkänt betyg i sådana fall.
Nationalsången:
Personligen sjunger jag aldrig. Jag har inte rösten eller halsen för att sjunga. Jag sitter med, tyst. Någon gång drar jag med i någon vers, men ingen bör ju tvinga någon att praktiskt sjunga. Däremot blir jag förbannad över att det varit anmälningar till DO över en sådan sak. Det är total brist på respekt gentemot vårt land. Jag har jävligt svårt att tro att någon lärare tvingar någon med pekpinne att ta röst till när det ska sjungas, men att vara med i gruppen är väl inget annat än att visa lite respekt!?
Att skolavslutningar numer inte hålls i kyrkor heller tycker jag också är lite underligt.
Jag har aldrig haft en skolavslutning i en kyrka, och jag ser väldigt liten poäng till det.
D Andersson
2009-09-24, 07:38
Hur ställer ni er?
I Sverige gäller svenska lagar och regler, svenska normer, svensk värdegrund, svensk kultur, svenska seder och traditioner.
Trapper Buzz
2009-09-24, 07:49
Europa?
Scratch89
2009-09-24, 07:57
I Sverige gäller svenska lagar och regler, svenska normer, svensk värdegrund, svensk kultur, svenska seder och traditioner.
Precis. Därför borde muslimer få bära slöja och ha vilken religion de vill.
Trapper Buzz
2009-09-24, 09:11
"Däremot blir jag förbannad över att det varit anmälningar till DO över en sådan sak. Det är total brist på respekt gentemot vårt land." (Stoltz)
Håller med till 250%. Om nu sådana anmälningar förekommit.
För vederbörande borde Grimbergs Svenska Historia högläsas i 72 timmar/vecka.
Därtill uppspelas Hermans extatiska fradgetuggande vid slagfälten.
Som balans avrundas med Dick Harrison på mp3 dock med Lena Endre
som uppläsare :naughty: och Moberg svenska historia tvångsges
och tas tentame på efteråt.
Nitrometan
2009-09-24, 09:38
Jag tycker självklart också i takt med användandet av religionsfrihet och yttrandefrihet att man också ska kunna skydda sig från att gå till kyrkan eller sjunga nationalsången.
Många verkar tro att meningen med religionsfrihet är att man bara ska få praktisera vilken religion man vill och att yttrandefrihet är att man bara får säga vad man vill, men de innehåller ju även rätten att slippa praktisera någon religion (gå i kyrkan) och att slippa säga saker man inte tycker om (att sjunga nationalsången).
Det här handlade väl om religion?
Var kom nationalsången in?
Den har väl inget med religionen att göra utan är en symbol för landet (och en samlande kraft för dess medborgare).
Vi har ingen statskyrka längre.
John Steinbeck
2009-09-24, 09:40
Vad har nationalsången med kyrkan och religon att göra? Handlade inte den här tråden om religionsutövning i skolor? Då kan vi skippa snacket om invandring och nationalsång.
Verbatim
2009-09-24, 11:26
Om sederna och traditionerna är idiotiska finns det ingen anledning att respektera dom, jag har ingen respekt för kvinnlig omskärning, eller manlig sådan (på spädbarn som inte har något att säga till om.) oavsett hur vanligt det eventuellt är i olika kulturer.
http://2.bp.blogspot.com/_lxXqsTzdu8s/SMJBoFsJYCI/AAAAAAAAAEI/g8TMW368y8I/s400/Chinese_squat.sized.jpg
Sedan har DO självklart inte fått in anmällningar om nationalsången, även om det hade hänt så hade DO inte tagit mot anmällningarna, det finns inget att göra med dom, ingenstans att gå vidare. Var lite kritiska i erat tänkande snälla.
Man bör utgå från att alla ska få göra vad dom vill så länge det inte hindrar arbetet i skolan på något sätt. Argument som att man ogillar religion och diverse religiösa företeelser och därför bör allt sånt förbjudas är inte särskilt genomtänkta.
Å andra sidan om vi tar ett exempel med sexualundervisning där föräldrar anser det olämpligt att barnen får en sådan p.g.a religiösa skäl ska man inte vika sig. Egentligen behöver det inte vara muslimer i det här fallet (som vanligtvis är på tapeten i Sverige). Det skulle lika gärna kunna vara fundamentalistiska/extremistiska katoliker som anser att det är dötsskandal att barnen får lära sig att använda kondom och om kondom kanske..
Jag är lite allergisk mot tankegångar om att förbjuda allt som har med religion att göra i skolan. Detta är Soviet. Man måste hantera det lite smartare än så med tanke på alla friheter vi har och snacka om förbud. Det är så ateistländer (kommunistländer) har hanterat det.:thumbup:
Särskilt sexual- och simundervisning är viktigt att inte tumma på.
Jag tillhör en väldigt liten men trevlig religion där man för att hedra gud hänger ut dasen genom gylfen när man är inomhus.
Jag hoppas verkligen att mina söner kommer få göra det i skolan om andra får bära burka. Kommer känna mig väldigt diskriminerad om inte annat. :(
Verbatim
2009-09-24, 11:45
Årets komedipris för bästa ironi går till... Ispåse! Med ett klockrent penisskämt som hade fått hela förskolan att brista ut i gapskratt. Grattis Ispåse, och lycka till i din framtida komedi karriär!
Nitrometan
2009-09-24, 12:00
Särskilt sexual- och simundervisning är viktigt att inte tumma på.
Varför är dessa särskilt viktiga?
Årets komedipris för bästa ironi går till... Ispåse! Med ett klockrent penisskämt som hade fått hela förskolan att brista ut i gapskratt. Grattis Ispåse, och lycka till i din framtida komedi karriär!
Tack tack jag hoppas att ditt gapskratt håller i sig länge till. :D
Vad gäller ämnet så tycker jag att det borde arbetas för att få bort religionen från skolan istället för att släppa in den.
Vad jag ville ha sagt med mitt oerhört roliga skämt är att om vi tillåter en grupp att klä sig på ett visst sätt så borde vi väl också tillåta nästa grupp att göra det, och nästa, och nästa.
En nudist kanske vill gå naken, någon värmeintolerant kvinna vill sitta i bikini, en annan vill vara inlindad i aluminiumfolie.
Varför skulle någons idé vara mer värd för att man tillhör en religion än om man inte gör det? Känns lite som att stå och flasha med ett slippa ut ur fängelse kort så fort man inte får sin vilja igenom.
D Andersson
2009-09-24, 12:24
Där är det lättast att upptäcka kulturkrockar, d.v.s. folk som har problem med svensk kultur och värderingar. Det är viktigt att försvara det vi vill försvara helt enkelt.
Förstörde jag ditt lilla test av stevebc nu?
Det handlar om liv och död.
Får en islams kvinna ha burka borde en indiansk kvinna få klä sig så här:
http://hem.passagen.se/helind/gallery/figs/indi.jpg
:hbang:
D Andersson
2009-09-24, 12:36
Det handlar om liv och död.
Det kan man ju skoja om, men den här typen av värderingar brukar komma i paket. T.ex. med arrangerade äktenskap, tvångsgifte, att flickor inte fritt får välja eller ha pojkvän öht, ska vara oskuld, vilket leder till hedersrelaterat våld etc. etc. och det har vi ju sett bli en fråga om liv och död många gånger.
Det kan man ju skoja om, men den här typen av värderingar brukar komma i paket. T.ex. med arrangerade äktenskap, tvångsgifte, att flickor inte fritt får välja eller ha pojkvän öht, ska vara oskuld, vilket leder till hedersrelaterat våld etc. etc. och det har vi ju sett bli en fråga om liv och död många gånger.
Jag skojade inte.
Död: Om du inte kan simma. Man kan nog slippa många drunkningsolyckor om man ser till att en stor del av befolkningen är kunniga inom detta.
Liv: Det gäller ha lite koll på vad som händer när man har sex. Behovet av sju ungar existerar inte direkt i Sverige. Vidare bör man upplysas om preventivmedel.
John Steinbeck
2009-09-24, 12:50
Jag är lite allergisk mot tankegångar om att förbjuda allt som har med religion att göra i skolan. Detta är Soviet. Man måste hantera det lite smartare än så med tanke på alla friheter vi har och snacka om förbud. Det är så ateistländer (kommunistländer) har hanterat det.
Ateism har lika mycket koppling till kommunism som en svart mustasch har till nazism. Dvs ingenting.
Det är inte heller helt ovanligt bland kristna frikyrkor med en sådan inställning och det har varit uppe för debatt (bla med Sivert Öholm om jag inte minns fel) ett antal gånger.
Länk
http://www.rfsu.se/_demoner_orsakar_homosexualitet_.asp
Ateism har lika mycket koppling till kommunism som en svart mustasch har till nazism. Dvs ingenting.
Tror du detta eller vet du detta?
http://en.wikipedia.org/wiki/Communism_and_religion
Tror du detta eller vet du detta?
http://en.wikipedia.org/wiki/Communism_and_religion
Du förstår nog inte poängen. Det var för de var kommunister de motarbetade religionen, inte för att de var ateister. Ateism säger bara att man inte tror på något högre väsen.
Du förstår nog inte poängen. Det var för de var kommunister de motarbetade religionen, inte för att de var ateister. Ateism säger bara att man inte tror på något högre väsen.
Min egen poäng? Kommunister har i praktiken till stor del varit ateister, det säger inte att alla ateister är kommunister. Idéerna som vissa har vilka tankar man ska förbjuda etc är ganska lika kommunisternas.
För övrigt är folk i Sverige jävligt obildade om kommunister och deras syn på religion.
Mr.Sjöborg
2009-09-24, 13:24
1.Om sederna och traditionerna är idiotiska finns det ingen anledning att respektera dom, jag har ingen respekt för kvinnlig omskärning, eller manlig sådan (på spädbarn som inte har något att säga till om.) oavsett hur vanligt det eventuellt är i olika kulturer.
2.Sedan har DO självklart inte fått in anmällningar om nationalsången
1. Okej, så alla borde helt enkelt köra sitt egna race och helt enkelt skita i andras traditioner och seder? Bra där!
Att jämnföra att vägra sjunga nationalsången eller idrottslektionen med könsstympning känns lite overkill?
2. Vad vet du om det? kan mkt väl tänka mig att någon muslimsk familj har blivit upprörda för att deras flicka har behövt sjunga den svenska nationalsången
Min egen poäng? Kommunister har i praktiken till stor del varit ateister, det säger inte att alla ateister är kommunister. Idéerna som vissa har vilka tankar man ska förbjuda etc är ganska lika kommunisternas.
För övrigt är folk i Sverige jävligt obildade om kommunister och deras syn på religion.
Ja, men det har inte med ateism att göra. Deras motivation var inte ateism då ateism inte är en tro på något/motivering. Deras motivation kom från kommunismen.
(I praktiken är förmodligen de flesta i Sverige ateister och är också ett ateistland).
Ja, men det har inte med ateism att göra. Deras motivation var inte ateism då ateism inte är en tro på något/motivering. Deras motivation kom från kommunismen.
(I praktiken är förmodligen de flesta i Sverige ateister och är också ett ateistland).
Nej givetvis inte, men det kom på köpet. Lite osäkert om det var en del som alla uppskattade då religionen ändå överlevde i Soviet/Ryssland och andra kommunistländer.
Min poäng är att det är fel förbjuda åsikter/saker bara för man anser att dom är fel. Det är inte rätt väg för ateisterna att gå och gör man så begår man samma misstag som religionen gjort historiskt. Har man praktiska skäl att förbjuda något - som jag tog upp innan med sexualundervisning och simundervisning - är det en annan sak. Inte bara att man tycker att det är fult. Jag sympatiserar också med ateistiska åsikter men anser inte att det är min ensak säga åt dig att inte gå runt med ett tält om du så vill.
Det handlar om liv och död.Ja, det var så jag tänkte. Nationalsången/firandet i kyrkan bryr jag mig inte ett skvatt om, det får gärna försvinna eller vara kvar. Men sexual- och simundervisning som är så viktigt och grundläggande går enligt mig före alla krav på religionsfrihet. Tänker väl mest på AIDS vad gäller sexualundervisning men även viktigt generellt.
Jag vet förstår dock inte alls D Anderssons replik på ditt inlägg, Nitrometan.
Inte bara att man tycker att det är fult. Jag sympatiserar också med ateistiska åsikter men anser inte att det är min ensak säga åt dig att inte gå runt med ett tält om du så vill.
Jag kanske missförtstår dig här men det handlar inte om vad man tycker är fult eller inte. Självklart vill jag inte förbjuda burka för att det är fult, det handlar om vad burkan sänder ut för signaler och vilka värderingar den står för.
John Steinbeck
2009-09-24, 14:14
Att inte tro på en övernaturlig makt har ingenting med politiska agendor att göra. Att inte förstå detta är jävligt obildat, hur du än vrider och vänder på saken.
Jag kanske missförtstår dig här men det handlar inte om vad man tycker är fult eller inte. Självklart vill jag inte förbjuda burka för att det är fult, det handlar om vad burkan sänder ut för signaler och vilka värderingar den står för.Vill du förbjuda nunnor också?
Jag kanske missförtstår dig här men det handlar inte om vad man tycker är fult eller inte. Självklart vill jag inte förbjuda burka för att det är fult, det handlar om vad burkan sänder ut för signaler och vilka värderingar den står för.
Då säger du att du vill förbjuda en viss åsikt, eller kanske rättare sagt att man propagerar för den åsikten genom sin utstyrsel. Vidare är det ju din tolkning att man står för dom värderingarna du tar upp.
Att inte tro på en övernaturlig makt har ingenting med politiska agendor att göra. Att inte förstå detta är jävligt obildat, hur du än vrider och vänder på saken.
Inte i regel och det har nog ingen påstått. Hur kan du tro något sådant? Däremot liknar idéerna som vissa har i den här tråden om hur kommunisterna hanterade religion.
Vill du förbjuda nunnor också?
Två helt skilda ting. Nunnor har valt att gå den vägen, de väljer att lämna vardagslivet och ingår en form av isolering. Du kan dessutom vara kristen utan några som helst krav på att täcka hår eller ansikte, ser du skillnaden?
Då säger du att du vill förbjuda en viss åsikt, eller kanske rättare sagt att man propagerar för den åsikten genom sin utstyrsel. Vidare är det ju din tolkning att man står för dom värderingarna du tar upp.
Nej, jag vill inte förbjuda åsikter. Jag vill förbjuda något jag tycker är ett verktyg för social och sexuell kontroll.
D Andersson
2009-09-24, 14:46
Inte i regel och det har nog ingen påstått. Hur kan du tro något sådant? Däremot liknar idéerna som vissa har i den här tråden om hur kommunisterna hanterade religion.
Jag förstår hur du menar, men en stor skillnad är varför kommunisterna hade den hållning de hade till religion - att det inte fungerar ihop med deras totalitära förtryckarideologi - och varför vi har synpunkter på vissa religiösa påfund - att det inte fungerar ihop med mänskliga rättigheter eller de värderingar som gäller i det här landet.
träningsgossen
2009-09-24, 14:48
Vad gäller ämnet så tycker jag att det borde arbetas för att få bort religionen från skolan istället för att släppa in den.
Jag håller med! Tyvärr ser framtiden inte alltför ljus ut då ett parti som vill göra det motsatta, att alltså öka religioners (mja, kristendomens snarare) inflytande i skolan, kan komma att bli vågmästare!
John Steinbeck
2009-09-24, 14:54
Du trodde det. Men vill vända på saken nu när vi har informerat dig om att du hade fel.
Nej, jag vill inte förbjuda åsikter. Jag vill förbjuda något jag tycker är ett verktyg för social och sexuell kontroll.
Det är det det blir i praktiken, du begränsar vad folk får tycka och tänka. Dessutom projicerar du din egen åsikt om saker och ting (förtryck, även om du anser att den är positiv uppenbarligen).
Förvisso har man ju knappast total frihet att göra vad man vill idag - prova att gå runt med ett hakkors på ryggen - däremot har inte slöjan samma ondskanivå som ett hakkors.
Jag kan hålla med dig att burkha står för något fel, men i en demokrati ska man få ha fel. Jag föredrar om vi kan argumentera för mer fri klädsel än påtvinga folk det.
Rent generellt är det svåra frågor det här, jag tror varken tillåta allt (i just skolan) eller förbjuda allt som går mot normen är rätt svar.
stolpskott
2009-09-24, 15:19
Jag har inget emor invandrare, men de valde att komma hit, vi tvingade inte hit dem. Så länge de är i Sverige får de respektera vår kultur och våra traditioner, inte vice versa.
Henchman
2009-09-24, 15:40
Jag har inget emor invandrare, men de valde att komma hit, vi tvingade inte hit dem. Så länge de är i Sverige får de respektera vår kultur och våra traditioner, inte vice versa.
Samtidigt så tillät sverige de att komma hit. Och sverige som är mäktigare och mycket mer utvecklat land bör ha planerat klokare om hur deras levnadssätt starka tro på religion kan påverka sverige.
Om man tagit in invandrare med välvilja så skulle inte deras huvudbonad behöva bli ett så stort problem för sverige.
stolpskott
2009-09-24, 15:46
Slöja har jag inget emot, untan det är snarare det följande scenariot som stör mig.
Soon-to-be-invandrare: Jag vill komma in i sverige.
Invandrarverket: Varför?
invandrare: Min familj e död och regeringen jag jobbade för har blivit störtad så jag är jagad av en rebellisk milis.
Invandrarverket: Okej, du får komma in.
Invandrare ett år senare: Nee, nu måste ni reformera hela svenska skolsystemet och byta statsreligion och sluta fira traditioner och sluta sjunga nationalsången för ni kränker min kultur.
Två helt skilda ting. Nunnor har valt att gå den vägen, de väljer att lämna vardagslivet och ingår en form av isolering. Du kan dessutom vara kristen utan några som helst krav på att täcka hår eller ansikte, ser du skillnaden?Nej, jag ser inte skillnaden.
Det finns flertalet kvinnor som bär slöja frivilligt. Det finns flertalet muslimer som inte alls täcker håret eller ansiktet. Jag tror faktiskt de är i majoritet. Det beror lite på hur läget ser ut i Indonesien men i sekulära stater som Turkiet t ex är det mer regel än undantag att man inte beslöjar sig.
Det var en väldigt intressant gissning jag gjorde. Bär majoriteten av muslimska kvinnor slöja, och i så fall, är det av fri vilja eller påtryckning?
Verkar som att Turkiet och Nordafrika har intagit en anti-slöjposition. Turkiet och Tunisien har rentav förbjudit bärandet i statliga byggnader. Egypten (75% slöjbärare) och Marocko råder kvinnor att inte bära slöja.
Mellanöstern och Centralasien är mer konservativa med vissa undantag: Libanon, där användandet dock har ökat sedan 80-talet och där slöjan intressant nog mer representerar ett stöd till Hizbollah (även om det indirekt kan tolkas som ett stöd till konservativa värderingar). I Iran har också användandet ökat sedan revolutionen - före det var Iran mycket mer sekulariserat, var en rätt modern nation jämfört med grannarna.
De mest slöjpåtvingande länderna är Afghanistan, Pakistan (ej från regeringens håll) och Saudiarabien (från regeringens håll). I Jordanien är det 60% som bär men det är varken lag eller förbjudet att bära det.
Slutligen, i Malaysia, Bangladesh och Indonesien som håller ca 50% av jordens muslimer tillsammans är slöjan mer en modesymbol och representerar inte alls de värderingar den gör i t ex Saudiarabien och Afghanistan.
Slutsats: det lutar starkt åt att slöjbärande kvinnor är i minoritet, samt att det i många fall sker av fri vilja. Tusentals kvinnor i länder som Turkiet och Marocko har nämligen ställts inför rätta när de trots lagens påbud fortsatt bära slöja på platser där det är olagligt. Jag tror dock, personligen, att majoriteten av de kvinnor som bär slöja gör det pga den sociala påtryckningen. Det förändrar inte min hållning som är att det bör vara ens eget val huruvida man vill bära slöja eller ej. Precis som det är ett fritt val om man vill gå runt i nunnedräkt eller ej.
träningsgossen
2009-09-24, 20:02
Invandrare ett år senare: Nee, nu måste ni reformera hela svenska skolsystemet och byta statsreligion och sluta fira traditioner och sluta sjunga nationalsången för ni kränker min kultur.
Kan du ge exempel på fall där eleverna eller föräldrarna (invandrare alltså) krävt att man ska sluta sjunga nationalsången? Kan du länka till flera sådana fall? DO-anmälningar o.dyl.
träningsgossen
2009-09-24, 20:04
Du vill förbjuda modetidningar? Är det inte censur?
130kg finsk sisu
2009-09-24, 20:06
jag tror inte det är invandrarna som tycker att de blir kränkta. Jag tror det är politikerna och delvis svenska folket som tror att om man sjunger nationalsången så kränker man invandrarna. Jag tror även att invandrarna lättare skulle integreras om ursprungsbefolkningen vore mer patriotiskt lagd. vad tror ni?
Mycket troende här. Jag tror jag tror på sommaren jag tror jag tror på sol igen...
Jag mailade DO och frågade idag. Vi får se när de hinner svara.
130kg finsk sisu
2009-09-24, 20:15
Do`?
Do`?
Diskrimineringsombudsmannen som enligt rykten ska ha tagit emot drivor av anmälningar från invandrare som kränks av att barnen tvingas sjunga nationalsången på skolavslutningen.
DiskrimineringsOmbudsmannen
edit: tvåa
träningsgossen
2009-09-24, 20:22
Diskrimineringsombudsmannen som enligt rykten ska ha tagit emot drivor av anmälningar från invandrare som kränks av att barnen tvingas sjunga nationalsången på skolavslutningen.
Jepp. Jag kan tänka mig att det finns individer (invandrare) som kanske reagerat, men att det ska vara något systematiskt (som vissa vill få de att verka som) har jag inte sett bevis på. Håll oss uppdaterade.
Det var en väldigt intressant gissning jag gjorde. Bär majoriteten av muslimska kvinnor slöja, och i så fall, är det av fri vilja eller påtryckning?
Verkar som att Turkiet och Nordafrika har intagit en anti-slöjposition. Turkiet och Tunisien har rentav förbjudit bärandet i statliga byggnader. Egypten (75% slöjbärare) och Marocko råder kvinnor att inte bära slöja.
Mellanöstern och Centralasien är mer konservativa med vissa undantag: Libanon, där användandet dock har ökat sedan 80-talet och där slöjan intressant nog mer representerar ett stöd till Hizbollah (även om det indirekt kan tolkas som ett stöd till konservativa värderingar). I Iran har också användandet ökat sedan revolutionen - före det var Iran mycket mer sekulariserat, var en rätt modern nation jämfört med grannarna.
De mest slöjpåtvingande länderna är Afghanistan, Pakistan (ej från regeringens håll) och Saudiarabien (från regeringens håll). I Jordanien är det 60% som bär men det är varken lag eller förbjudet att bära det.
Slutligen, i Malaysia, Bangladesh och Indonesien som håller ca 50% av jordens muslimer tillsammans är slöjan mer en modesymbol och representerar inte alls de värderingar den gör i t ex Saudiarabien och Afghanistan.
Slutsats: det lutar starkt åt att slöjbärande kvinnor är i minoritet, samt att det i många fall sker av fri vilja. Tusentals kvinnor i länder som Turkiet och Marocko har nämligen ställts inför rätta när de trots lagens påbud fortsatt bära slöja på platser där det är olagligt. Jag tror dock, personligen, att majoriteten av de kvinnor som bär slöja gör det pga den sociala påtryckningen. Det förändrar inte min hållning som är att det bör vara ens eget val huruvida man vill bära slöja eller ej. Precis som det är ett fritt val om man vill gå runt i nunnedräkt eller ej.
Turkiet är en ganska speciell situation...
Fransisco
2009-09-24, 20:27
Jag förstår inte. Vill du inte respektera invandrares kultur och traditioner? Varför inte?
http://www.dn.se/opinion/debatt/jag-kan-inte-havda-ratten-att-ga-kladd-i-bikini-i-mosken-1.959085
Artikel i dn i morse, hyfsat inom temat.
Fatalist
2009-09-24, 20:41
Hur ställer ni er?
EHH??
Du döpte tråden fel. Du menade: Ska vi tillåta muslimer att utöva sin religion i skolan?
Turkiet är en ganska speciell situation...Japp. Militären har sedan 80-talet haft mycket inflytande och sålänge de driver den sekulära fronten så antar jag att det förblir sekulärt. Även om Ataturk lade grunden.
Mina barn ska då fan inte ha skolavslutning vare sig i kyrkan eller annan religiöst laddad plats.
Fransisco
2009-09-25, 09:21
Japp. Militären har sedan 80-talet haft mycket inflytande och sålänge de driver den sekulära fronten så antar jag att det förblir sekulärt. Även om Ataturk lade grunden.
Det är mindre sekulärt än vad man kan tro. Och just dessa s.k. "sekulära" i Turkiet är i mångt och mycket dem som är i störst behov av demokratiska ideal, nämligen de fascistoida "ungturkarna" och deras ättlingsrörelser.
stolpskott
2009-09-25, 09:41
Kan du ge exempel på fall där eleverna eller föräldrarna (invandrare alltså) krävt att man ska sluta sjunga nationalsången? Kan du länka till flera sådana fall? DO-anmälningar o.dyl.
Som mini sa är det mest rykten man hört, men jag själv har sett invandrarföräldrar stå och skälla ut lärare pga av att nationalsången sjungits på skolavslutningar, för att deras barn måste skämmas för sitt ursprung. Det förekom rätt ofta på min gamla skola. Men bara för att hindra att de skäms, ska vi svenskar skämmas över vår nationalitet? Det må vara mest rykten, men när jag slutade nian så skippades nationalsången och vi fick sjunga "we are the champions" istället. Jag skiter i hur mkt underlag det finns för faktiska klagomål hos DO, att vi svenskar inte får vara stolta över våran nationalitet är ett faktum (exempel på detta är misshandel som unga män råkat ut för då de sjungit nationalsången eller haft en sverigetröja på sig, och då betraktats som rasister). Dock ser jag fram emot att få se om mini får något mer konkret från DO.
träningsgossen
2009-09-25, 09:49
eller haft en sverigetröja på sig, och då betraktats som rasister).
Gå på en Sverigematch i fotboll så får du se ett antal svartskallar med sådana tröjor. Enstaka fall bevisar inget systematiskt. I min skola fick vi sjunga nationalsången. Det var en skola med många invandrare det också. Jag skrev innan att det säkert finns invandrare som inte vill ha nationalsången. Men vad kan man dra för slutsatser av det? Det finns säkert blonda svenskar som vill att invandrare och förrädare till politiker avrättas. Ska vi dra stora slutsatser från det också?
Nej, det intressanta är om det är något systematiskt.
Det är mindre sekulärt än vad man kan tro. Och just dessa s.k. "sekulära" i Turkiet är i mångt och mycket dem som är i störst behov av demokratiska ideal, nämligen de fascistoida "ungturkarna" och deras ättlingsrörelser.Sekulärt har inte nödvändigtvis med demokrati och liberala ideal att göra. Det handlar helt enkelt om en anti-religiös inställning.
Arméen har haft den inställningen hittils, och ja, jag blir lite mörkrädd av dess uttalanden: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6602375.stm
Jag tolkar det som att de inte tvekar att (åter) ingripa militärt, ifall de är missnöjda med politikernas beslut.
D Andersson
2009-09-25, 12:20
Sekulärt har inte nödvändigtvis med demokrati och liberala ideal att göra. Det handlar helt enkelt om en anti-religiös inställning.
Arméen har haft den inställningen hittils, och ja, jag blir lite mörkrädd av dess uttalanden: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6602375.stm
Jag tolkar det som att de inte tvekar att (åter) ingripa militärt, ifall de är missnöjda med politikernas beslut.
Det kan vara helt rätt att militären ingriper så länge de upprätthåller konstitutionen.
Den så kallade kuppen i Honduras är ett aktuellt exempel där militärens ingripande var helt i sin ordning.
stolpskott
2009-09-25, 21:53
Gå på en Sverigematch i fotboll så får du se ett antal svartskallar med sådana tröjor. Enstaka fall bevisar inget systematiskt. I min skola fick vi sjunga nationalsången. Det var en skola med många invandrare det också. Jag skrev innan att det säkert finns invandrare som inte vill ha nationalsången. Men vad kan man dra för slutsatser av det? Det finns säkert blonda svenskar som vill att invandrare och förrädare till politiker avrättas. Ska vi dra stora slutsatser från det också?
Nej, det intressanta är om det är något systematiskt.
Men du kan inte jämföra främlingsfientliga svenskar med att man inte får sjunga nationalsången. Sen att alla skolor inte slutat sjunga nationalsången är väl rätt självklart, det är nog bara skolor som vill "vara ett ideal för skolar vad gäller integrering av invandrare" som sjunger we are tha champions istället. Sen att man får spö för att man har en sverige tröja sker såklart inte under ett fotbollsevanemang (förutsatt att man inte är på matchen och står i engelsmännens klack), det är när man inte har någon direkt anledning att vara stolt svensk som man inte får vara det. Jag har heller aldrig sagt att det är systematiskt, jag säger att vi måste undvika att det blir det. Inte för att jag inte gillar invandrare, utan för att vi bor i sverige och måste lära oss att komma ihåg det.
träningsgossen
2009-09-26, 08:38
Men du kan inte jämföra främlingsfientliga svenskar med att man inte får sjunga nationalsången. Sen att alla skolor inte slutat sjunga nationalsången är väl rätt självklart, det är nog bara skolor som vill "vara ett ideal för skolar vad gäller integrering av invandrare" som sjunger we are tha champions istället. Sen att man får spö för att man har en sverige tröja sker såklart inte under ett fotbollsevanemang (förutsatt att man inte är på matchen och står i engelsmännens klack), det är när man inte har någon direkt anledning att vara stolt svensk som man inte får vara det. Jag har heller aldrig sagt att det är systematiskt, jag säger att vi måste undvika att det blir det. Inte för att jag inte gillar invandrare, utan för att vi bor i sverige och måste lära oss att komma ihåg det.
Jag har väldigt svårt att förstå vad du försöker säga med ditt inlägg. Vi har fattat att du påstår att ni fick sjunga "we are the champion" istället för nationalsången. Jag tror varje forummedlem vet att det garanterat finns minst en invandrare som ogillar den svenska nationalsången. På samma sätt är nog alla medlemmar medvetna om att det garanterat finns en svensk som ogillar invandrare. Det här är ganska självklara grejer. Vi känner redan till det. På samma samma sätt som er rektor gick med på att stoppa nationalsången efter påtryckningar finns det nog säkert rektorer som inte gick med på det. Människans natur är förunderlig. Alla typer av människor finns, inget chockerande med det. Det är ganska uppenbara saker man lär sig snabbt när man växer upp. Men återigen, vad var andemeningen i ditt inlägg? Ville du säga något mer än att påpeka något som man lärde sig för 10 år sedan?
Att du säger att man inte får vara stolt svensk låter visst som att det finns något systematiskt som motverkar svenskheten. Jag förstår då inte varför du säger att det inte är systematiskt. Om det inte vore systematiskt då har du väl inget att oroa dig för. Det finns idioter i alla läger, man kan inte få alla att älska en så oroa dig inte för det. Men vore det något systematiskt då skulle du behöva oroa dig. Vill du reda ut dessa oklarheter?
stolpskott
2009-09-27, 15:40
Jag försöker inte få något sagt, förutom som jag sa i mitt första inlägg; Jag har inget emot invandrare, men jag stör mig på att de försöker ändra den svenska kulturen till sin egen. När du ifrågasatte min åsikt försökte jag förklara hur jag menade. Tyvärr så förstår du tydligen fortf. inte vad jag menar.
Jag försöker inte få något sagt, förutom som jag sa i mitt första inlägg; Jag har inget emot invandrare, men jag stör mig på att de försöker ändra den svenska kulturen till sin egen. När du ifrågasatte min åsikt försökte jag förklara hur jag menade. Tyvärr så förstår du tydligen fortf. inte vad jag menar.
Hur exakt menar du att dom försöker ändra den svenska kulturen till sin egen? Som jag ser de försöker dom bara behålla sin egen kultur fast än dom flyttat till ett land med en annan kultur!
träningsgossen
2009-09-27, 21:14
Självklart gör jag inte det eftersom du hela tiden talar om olika saker. Först säger du att det inte är ett generellt fenomen/systematiskt för att sen prata om att dom (invandrarna), rent generellt, försöker ändra på den svenska kulturen. Syftar du på enstaka invandrare eller är det större än så? Ena sekunden säger du si för att andra sekunden insinuera så... Bestäm dig liksom, det gör det enklare för läsaren att hänga med i ditt resonemang. Är du upprörd över vissa individer får du i sådana fall gå vidare med ditt liv.
träningsgossen
2009-09-27, 21:24
Btw
Tyvärr så förstår du tydligen fortf. inte vad jag menar.
Enligt egen utsago försöker du inte säga något mer än att man inte får sjunga i din skola:
Jag försöker inte få något sagt, förutom som jag sa i mitt första inlägg;
Vad är det då jag missar att fatta då jag tydligen fattat att man ej får sjunga i just din skola? Återigen ett fall där du motsäger dig själv, nu i samma inlägg.
Har egentligen Burka någonting med religion att göra?
Jag vet mängder med troende muslimer som inte använder den, typ alla?
Burka känns lika religiöst för en muslim som jultomten är religiös för en kristen.
Mer tradition än religion och vad gäller att godkänna eller inte godkänna diverse traditioner i en skola tycker jag helt är upp till den. Ingen keps, ingen burka och skyller någon på sin religion pratar de strunt.
Har egentligen Burka någonting med religion att göra?
Jag vet mängder med troende muslimer som inte använder den, typ alla?
Burka känns lika religiöst för en muslim som jultomten är religiös för en kristen.
Mer tradition än religion och vad gäller att godkänna eller inte godkänna diverse traditioner i en skola tycker jag helt är upp till den. Ingen keps, ingen burka och skyller någon på sin religion pratar de strunt.Burka är typiskt i Afghanistan och fanns innan Islam uppkom. Religioner är ofta en tung konservativ makt i samhället och påverkar bland annat klädseln, men det är inte så att själva klädselns grund ligger i religionen.
Burkas för kvinnor uppkom för att förhindra rivaliserande klaner (Afghanistan och omkringliggande områden har "alltid" byggt på klansamhällen utan centralstyre) att ta deras fertila kvinnor. Burkan dolde då kvinnans ålder vilket försvårade för den attackerande klanen. Sen har den väl varit kvar i de grupperingar som är konservativa, vilket ofta går hand i hand med fundamentalistisk Islam.
Av alla världens muslimer är det oerhört få som använder Burka.
Burka är typiskt i Afghanistan och fanns innan Islam uppkom. Religioner är ofta en tung konservativ makt i samhället och påverkar bland annat klädseln, men det är inte så att själva klädselns grund ligger i religionen.
Burkas för kvinnor uppkom för att förhindra rivaliserande klaner (Afghanistan och omkringliggande områden har "alltid" byggt på klansamhällen utan centralstyre) att ta deras fertila kvinnor. Burkan dolde då kvinnans ålder vilket försvårade för den attackerande klanen. Sen har den väl varit kvar i de grupperingar som är konservativa, vilket ofta går hand i hand med fundamentalistisk Islam.
Av alla världens muslimer är det oerhört få som använder Burka.
Så motiveringen till att få bära burka i skolan torde vara att man vill minska risken att bli bortrövad av en en annan klan, av parallellklassen då kanske. :D
Nej, då tycker jag absolut inte att vi ska tillåta burka.
Ja jag tror då fan inte att någon frivilligt (och detta innefattar indirekt frivilligt genom hjärntvätt) går runt i Burka. Slöja kan jag förstå, särskilt då det ofta är ett helt vanligt kvinnoklädesplagg.
Men burka, naeh, det är extremt. Och som sagt mycket ovanligt. Vad gäller tillåta/förbjuda vet jag inte, bara tanken är bisarr, att sitta i en skolklass med burka. Jag tror faktiskt inte man går i en vanlig, elementär skola som tjej på 14 år om man blir itvingad burka. Det är som att jag skulle gå på en rysk militärakademi i rosa bikini.
Hur pass religiös är slöja då? Står det tydligt om regler mm i koranen och dyl eller är det också något mumbojumbo bakom?
Slöjan fanns före Islam uppkom ja, men har tagits upp i den klädkod som mer konservativa/bokstavstroende muslimer följer. Det finns ett antal citat i koranen som stöder detta.
Så religiös, tja, ursprunget är ju inte till för att vara ödmjuk inför gud eller liknande utan just för att skyla kvinnan i ett samhälle utan regler och lagar. Sen har det utvecklats och blivit en symbol för konservativa värden eller helt enkelt ett vanligt klädesplagg. Det är inte alla som bär den för att skyla sig, t ex i Ostasien. Det blir ju inte lika stort (jävla) liv när indiska kvinnor bär sina traditionella plagg (saris m fl), trots att det är ungefär samma fenomen där.
stolpskott
2009-09-28, 07:55
Hur exakt menar du att dom försöker ändra den svenska kulturen till sin egen? Som jag ser de försöker dom bara behålla sin egen kultur fast än dom flyttat till ett land med en annan kultur!
Det är det som är grejen. Många invandrare tycker att vi borde anpassa oss efter dom istället för vice versa, och det är det jag tycker är fel.
Självklart gör jag inte det eftersom du hela tiden talar om olika saker. Först säger du att det inte är ett generellt fenomen/systematiskt för att sen prata om att dom (invandrarna), rent generellt, försöker ändra på den svenska kulturen. Syftar du på enstaka invandrare eller är det större än så? Ena sekunden säger du si för att andra sekunden insinuera så... Bestäm dig liksom, det gör det enklare för läsaren att hänga med i ditt resonemang. Är du upprörd över vissa individer får du i sådana fall gå vidare med ditt liv.
Om de hade gjort det systematiskt hade det hela varit på en politisk nivå. Jag pratar om att man blir kallad rasist för att man är stolt över sitt land, jag har dock aldrig sagt att det har blivit den korrekta politiska benämningen på en rasist. Det jag beklagar mig över är att många invandrare däremot tycker att det borde vara den korrekta politiska benämningen på en rasist.
Btw
Enligt egen utsago försöker du inte säga något mer än att man inte får sjunga i din skola:
Vad är det då jag missar att fatta då jag tydligen fattat att man ej får sjunga i just din skola? Återigen ett fall där du motsäger dig själv, nu i samma inlägg.
Men kan du släppa sjungandet i min skola? Det var ett exempel.
träningsgossen
2009-09-28, 08:51
Det är det som är grejen. Många invandrare tycker att vi borde anpassa oss efter dom istället för vice versa, och det är det jag tycker är fel.
Jag pratar om att man blir kallad rasist för att man är stolt över sitt land, jag har dock aldrig sagt att det har blivit den korrekta politiska benämningen på en rasist. Det jag beklagar mig över är att många invandrare däremot tycker att det borde vara den korrekta politiska benämningen på en rasist.
Vad stöder du dina iaktagelser på? Anekdotisk bevisföring?
stolpskott
2009-09-28, 10:14
Jag stöder mina iaktagelser på saker man ser varje dag. Gamla tanter som står och skäller på ica-kassörskor för att de inte kan kommunicera med kunderna på felfri spanska. Jag har inga jävla studier på att det är så, men det faktum att du inte har lagt märke till något sådant själv tyder på att du antingen är blind eller bor i ett väldigt invandrarfattigt område.
en stor stark
2009-09-28, 10:22
Jag stöder mina iaktagelser på saker man ser varje dag. Gamla tanter som står och skäller på ica-kassörskor för att de inte kan kommunicera med kunderna på felfri spanska. Jag har inga jävla studier på att det är så, men det faktum att du inte har lagt märke till något sådant själv tyder på att du antingen är blind eller bor i ett väldigt invandrarfattigt område.
Jag är varken blind eller bor i ett invandrarfattigt område, och jag har aldrig lagt märke till något sådant.
träningsgossen
2009-09-28, 10:36
Jag stöder mina iaktagelser på saker man ser varje dag. Gamla tanter som står och skäller på ica-kassörskor för att de inte kan kommunicera med kunderna på felfri spanska.
Det där låter helt främmande för mig. Jag har aldrig hört någon bli utskälld för att hon inte kunnat kommunicera på ett främmande språk, må så vara spanska som arabiska.
Jag har inga jävla studier på att det är så, men det faktum att du inte har lagt märke till något sådant själv tyder på att du antingen är blind eller bor i ett väldigt invandrarfattigt område.
Jag bor just nu i ett invandrarfattigt område (jag räknar inte in utbytesstudenter som invandrare) men jag växte upp i ett invandrartätt område. Jag har gott om erfarenheter.
stolpskott
2009-09-28, 10:41
I sådana fall uppmärksammar vi kanske bara olika saker. Men som sagt så är det här bara min åsikt och ni får gärna tycka något annat. Om ni inte uppfattar situationen som jag gör förstår jag helt och fullt vf ni tycker som ni gör, även om jag tycker det är konstigt att ni inte råkat ut för liknande situationer.
träningsgossen
2009-09-28, 11:02
I sådana fall uppmärksammar vi kanske bara olika saker. Men som sagt så är det här bara min åsikt och ni får gärna tycka något annat. Om ni inte uppfattar situationen som jag gör förstår jag helt och fullt vf ni tycker som ni gör, även om jag tycker det är konstigt att ni inte råkat ut för liknande situationer.
Det här med invandrartätt vs invandrarglest förstår jag mig inte på. Säg att du träffat på 10 idioter i ett invandrartätt område och jag 10 trevliga invandrare i ett invandrarglest område, eller vice versa. Varför ska dina erfarenheter vara mer värda än mina? Jag säger inte att du tycker så men jag har alltför ofta diskuterat med människor som anser att de negativa erfarenheterna utgör en starkare utgångskälla än de positiva när man diskuterar invandring. Om man alltid ska utgå från negativa preferenser vore alla folkgrupper idioter.
Hur många spanjorskor har du stött på som skällt ut en kassörska för att hon inte talade spanska? Hur många spanjorskor har du stött på som stod i kö men inte skällde ut kassörskan? Det är mycket enklare att glömma den senare gruppen som, om jag fick gissa, är ofantligt mycket större än den förra.
stolpskott
2009-09-28, 11:09
Det gör det absolut inte. Det finns många fler trevliga invandrare med korrekt inställning till att bo i sverige än vad det finns av motsatsen. Det jag förargar mig över är att det "fenomen" jag pratar om förekommer mer än vad det borde (dvs. ingenting). Jag har aldrig sagt att alla invandrare är så. Jag har endast sagt att det förekommer.
Jepp. Jag kan tänka mig att det finns individer (invandrare) som kanske reagerat, men att det ska vara något systematiskt (som vissa vill få de att verka som) har jag inte sett bevis på. Håll oss uppdaterade.
Svar kom från DO idag:
DO har inte fått några anmälningar som gäller nationalsången i samband med skolavslutningar.
"Gamla DO" (Ombudsmannen mot etnisk diskriminering) fick under 2006 tre anmälningar som handlade om skolavslutningar i kyrkan.Två anmälningar kom från familjer där föräldrarna hade ateistisk trosuppfattning och en kom från en familj där förärldrarna hade muslimsk trosuppfattning.
Sedan har vi fått in en del frågor och synpunkter angående skolavslutning i kyrkan.Men inga direkta anmälningar.
Anledningen till att jag refererar till gamla och nya DO är att flera ombudsmän slogs samman till en ny myndighet - Diskrimineringsombudsmannen, 2009.
Trapper Buzz
2009-10-06, 14:46
Oh, no, not this thread again. Big business, detdär från DO :smash:
Finns väl inga som är så flagg- och nationalsångsbenägna som dom nya svenskarna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6500438.ab
"Såväl Reinfeldt som Sahlin uttryckte motstånd mot burkan i onsdagens debatt
Den heltäckande burkan hör inte hemma i Sverige.
Och om någon bär den bör personen sluta med det. "
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6500438.ab
"Såväl Reinfeldt som Sahlin uttryckte motstånd mot burkan i onsdagens debatt
Den heltäckande burkan hör inte hemma i Sverige.
Och om någon bär den bör personen sluta med det. "En smula överraskande faktiskt men trevligt. Sen får vi hoppas att det här inte misstolkas ute i stugorna som något annat än vad det är, självklarheter.
[x] massive brain fails in this thread...
En smula överraskande faktiskt men trevligt.
Helt klart välkommet. Symboler för religiös fundamentalism kan man lägga ner om man vill ge sken av att passa in i ett civiliserat samhälle.
Gabriel174
2010-01-28, 00:20
Att förbjuda gris på skolor, att sluta gå till kyrkan på avslutningar, att sluta sjunga nationalsången (wtf?!!) är absurt i min mening.
En smula överraskande faktiskt men trevligt. Sen får vi hoppas att det här inte misstolkas ute i stugorna som något annat än vad det är, självklarheter.
Du är överraskad att dom inte älskar burka men samtidigt är för att man ska ha på sig vad man vill? Varför? Trodde du att Sahlin gillade att klä ut sig i burka i smyg ibland?
Att förbjuda gris på skolor, att sluta gå till kyrkan på avslutningar, att sluta sjunga nationalsången (wtf?!!) är absurt i min mening.
Vill du förbjuda och förändra detta? Eller vilka vill det? http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3912069&postcount=178
Jag ser själv inte varför man måste försvara kyrkoavslutningar. Knappast någon gammal tradition och dom som tillhör fel religion (eller ingen alls) ska inte behöva gå till kyrkan heller på avslutningarna. Dessutom väldigt mycket smidigare ta det i skolan :D
X-Change
2010-01-28, 01:38
...Jag ser själv inte varför man måste försvara kyrkoavslutningar. Knappast någon gammal tradition och dom som tillhör fel religion (eller ingen alls) ska inte behöva gå till kyrkan heller på avslutningarna. Dessutom väldigt mycket smidigare ta det i skolan
...Men det är finare och mer stämningsfullt.
Jag förstår inte varför det är så poppis med att göra allt neutralt? Allt ska vara så på millimetern-på-pricken exakt jämställt och fritt så det är löjligt. Genus-tänk och uni-sexkläder för barn, så de inte riskerar att bli hustrumisshandlare för att pojkarna har blåa overaller och leker med transformers.
Censurering av allt som skrivs, sägs och sjungs för att inte göra ett "felsteg" och råka provocera någon med uttalanden som "alla som inte dansar är våldtäktsmän" - Någon kan ta illa upp och bli kränkt! Arma sate!
För en tid sen hörde jag om en 70-årig pensionär som örfilat en 13-åring för denne kallat mannen för gubbjävel. Tur att svenska rättsväsendet rykte in och skipade rättivisa genom att dömma mannen till skadestånd.
...Och stackars barn (svenska, som invandrare) som måste gå till kyrkan och bli utsatta av svenska kyrkans propagerande!
...Och stackars invandrare som måste lyssna till den främlingsfientliga slagdängan: "Du gamla, du fria"!
Det är väl så att uppfattningen är den att folk som söker stöd och tröst i tanken på ett större andligt väsen är dumma i huvudet. Vi smarta vet ändå att livet egentligen saknar mening, att vi aldrig kommer komma till himlen... för Guds existens har aldrig bevisats med hjälp av naturvetenskapen. Och då vore det ju jävligt puckat om vi tillät folk att gå omkring och hoppas på att det finns en bättre och snällare värld efter denna bara för att de ska orka med sin vardag.
Barn ska inte få välja eller hitta sin egen väg till religionen, utan föds de i en familj som tillhör pingstvänner säger vi bara att hade de bara otur och är offer för sekten. Möjligheterna till att själv introduceras för kyrkan ska vi strypa rakt av.
Vi har redan varit duktiga och satt ner foten genom att gå ut ur Svenska kyrkan för att slippa betala kyrkoskatten, som är på massiva 1,3%. Med dessa enorma summor pengar som nu frigörs för stackars arbetar-svensson har han äntligen råd att köpa en ny bil... eller nej, just ja helt fel! ...han har råd med mer lördagsgodis åtminstone. Stackars arbetar-svensson som så länge blivit snuvad på pengar vet ju då att genom att gå ur svenska kyrkan bekostas inte hans begravning längre. Därför har han mycket duktigt startat ett nytt sparkonto där den årligga kyrkoskatten insätts tills summman är ca 40000, vilket en jordfästning kostar i dagsläget. Detta tar bara x antal år för vår arbetarhjälte, men eftersom hans moral är hög snålar han gärna på godisinköpen de närmsta decennierna.
Dock måste vi tänka på religionsfriheten här i landet och låta alla bära klädesplagg som skyler ansiktet, speciellt när det kommer till förtroende-ingivande yrken som kirurg etc där den mänskliga kontakten individer emellan är viktig. Där är det bäst av vi inte vet hur yrkesmannen/kvinnan ser ut - det är ju bara att lägga sig ner på britsen och hålla käft när de börjar skära.
Hemska tanke på att folk skulle behöva anpassa sig efter samhället och kulturen de befinner sig i. Det är bara i Sverige ett sånt förlegat synsätt finns.
Glöm handskakningar och titta folk i ögonen - det har aldrig ändå skänkt någon nytta. Minimera kontakten med kyrkan då den knappast fyller någon funktion vare sig andligt, eller kulturellt.
Sätt ut spärrband vi entréerna så inga oskyldiga individer från en annan kultur råkar spatsera in och bekantas med den protestantiska kyrkan. Förståelse för varandra skulle kunna sudda ut fördomar, men då skulle ju partier som Sverigedemokraterna knappast kunna ta sig in i riksdagen och vad ska vi då sitta och häckla över på kafferasten?
Nej, som tur är har inte allt gått åt helvete än. Vi har fortfarande kvar våra fina familjära traditioner som Halloween(!) och Julafton (fast tänk på svenskt näringsliv och stryk Jesu födelse bara är du bussig).
Sparven från Minsk
2010-01-28, 08:43
Helt klart välkommet. Symboler för religiös fundamentalism kan man lägga ner om man vill ge sken av att passa in i ett civiliserat samhälle.
Religion har alltid och är fortfarande en stor del av det civiliserade samhället.
Religion har alltid och är fortfarande en stor del av det civiliserade samhället.
Men visst förstår du skillnaden mellan religion och religiös fundamentalism? Tror inte att du förespråkar varken kränkande särbehandling av kvinnor, bortgifte av barn, eller piskstraff för våldtagna kvinnor. Hörde just på nyheterna att två demonstranter i Iran hade avrättats för att de hade "startat krig mot gud"
Vill du förbjuda och förändra detta? Eller vilka vill det? http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3912069&postcount=178
Ang att det inte skulle finnas invandrare som ställer krav:
Enligt Dagens Nyheter 2006-04-27 hade Mahmoud Aldebe, ordförande för Sveriges muslimska förbund med ca 70 000 medlemmar sänt ut ett brev till samtliga riksdagspartier där han krävde införandet av sharialagar på det familjerättsliga området i Sverige samt en rad andra åtgärder för att förändra det svenska samhället i islamistisk riktning. Trots vissa protester från andra muslimer har Aldebe kunnat sitta kvar som ordförande och fortsätta samarbeta med andra muslimska organisationer i Sverige. Nu ämnar han kandidera till riksdagen för centerpartiet.
I bland annat en artikel i Svenska Dagbladet 2008-02-28 framgår det att separata badtider för män och kvinnor blir allt vanligare i Sverige. I artikeln framgår det också att denna utveckling har en koppling till islams krav om att en kvinna inte får visa sin kropp för någon man hon inte är gift med.
I Sydsvenska Dagbladet 2008-04-08 kunde man läsa att Malmös styrande politiker överväger att tillsätta en utredning om att införa könssegregerad simundervisning i skolan eftersom många muslimska föräldrar tycker det är syndigt att pojkar och flickor simmar tillsammans och därför förbjuder sina barn att delta. Attityden bland de muslimska föräldrarna har resulterat i en kraftigt försämrad simkunnighet bland barnen i invandrartäta stadsdelar.
Tvivlar du på riktigheten i uppgifterna går det säkert bra att mejla tidningarna i fråga.
En sak som slår mig är hur lite kunskap europeiska politiker verkar ha om den globala utvecklingen inom islam och hur den påverkar Europa. Den unga generationen av politiker vet t.ex. inte om hur nervösa Wahabister i Saudiarabien blev av att Khomeni genomförde den shiitiska revolutionen i Iran och gjorde anspråk på att vara Islams centrum. Wahabisternas motdrag blev att pumpa in miljoner i den religiösa propagandan i Europa. Till sin hjälp hade de bland annat imamer från Turkiet och Nordafrika som verkade bland turkarna och araberna i Tyskland, Holland och Frankrike. De byggde upp starka organisationer och medlemmarna krävde att samhället skulle anpassa sig efter deras levnadssätt....
Källa (http://www.folkochforsvar.se/images/stories/nalin.pdf)
Vill tillägga att jag inte anser att alla muslimer ställer dessa krav. Däremot finns det inom islam vissa extrema element som tyvärr har bra resurser. Vilka tror du det är som betalar för alla moskébyggen runt om i sverige och värden? Extremister från Libyen, wahabiter från Saudiarabien, eller sekulära muslimer från Bosnien?
Du är överraskad att dom inte älskar burka men samtidigt är för att man ska ha på sig vad man vill? Varför? Trodde du att Sahlin gillade att klä ut sig i burka i smyg ibland?Jag har svårt att se att någon bär Burka för att personen själv vill det. Men jag känner själv ingen som bär Burka så jag kan bara tala utifrån vad jag faktiskt tror. Det är en sån liten klick det handlar om, i en väldigt isolerad kultur, just därför vore det synd att se det som en "attack" på Islam när det egentligen mer är en uppmaning av att man själv ska få bestämma över sin egen klädsel i Sverige om det är så att det är påtvingande från mannen.
[QUOTE=Lucipha;4134721
Ang att det inte skulle finnas invandrare som ställer krav:
Tvivlar du på riktigheten i uppgifterna går det säkert bra att mejla tidningarna i fråga.
Källa (http://www.folkochforsvar.se/images/stories/nalin.pdf)
Vill tillägga att jag inte anser att alla muslimer ställer dessa krav. Däremot finns det inom islam vissa extrema element som tyvärr har bra resurser. Vilka tror du det är som betalar för alla moskébyggen runt om i sverige och värden? Extremister från Libyen, wahabiter från Saudiarabien, eller sekulära muslimer från Bosnien?[/QUOTE]
Första exempel är en person. Andra är tvetydligt om vad det handlar om och hur illa det är. Att ett badhus som kanske inte ens är välbesökt väljer att ha separata badtider för att få in mer pengar är inte särskilt chockerade för mig. Ungefär som gym som har tjejavdelningar eller gym för enbart kvinnor (har för mig ett sånt har öppnat eller ska öppna).
Ska vi bara gissa här? :) Jag TROR det mesta är självfinansierat. Tittade snabbt på wikipedia och man kan säga att det är många olika trosinriktningar som har byggt moskéer i Sverige. I övrigt innebär inte finansiering att man får ett stort inflytande. Araber har t.ex. investerat i flera mosképrojekt i Bosnien, men knappast fått lika mycket inflytande som dom investerat. Förmodligen måste den man hjälper vara ganska likasinnad för att investeringen ska löna sig i form av inflytande.
Jag har svårt att se att någon bär Burka för att personen själv vill det. Men jag känner själv ingen som bär Burka så jag kan bara tala utifrån vad jag faktiskt tror. Det är en sån liten klick det handlar om, i en väldigt isolerad kultur, just därför vore det synd att se det som en "attack" på Islam när det egentligen mer är en uppmaning av att man själv ska få bestämma över sin egen klädsel i Sverige om det är så att det är påtvingande från mannen.
Då kanske du inte ska försöka gissa heller? ;) Jag vet inte heller hur dom få (jag har knappt sett några burkor i Sverige, och inte en enda heltäckande där inte ens ögonen syns) tänker. Man kan se det att dessa personer är fostrade till att tycka att burka är det nya svarta och därmed kanske man inte direkt ser sig som ett offer och tycker synd om sig själv. Vidare kan kritik mot burkan eventuellt göra dessa burka-användare ännu mer bestämda i sin burkamissbruk. Burkan blir en sorts protest.
Bear Grylls
2010-01-28, 15:59
Egentligen så tycker jag väl att det är lite onödigt att gå omkring och flasha med diverse politiska och religösa symboler över huvud taget men tycker ändå alla ska ha sin rätt till religionsfrihet och utöva sin religion så länge den inte stör undervisningen.
När det gäller cermonier i kyrkan, nationalsången etc tycker jag att ALLA ska medverka på dessa evenemang eftersom det är en svensk tradition och kommer man till ett nytt land tycker jag det minsta man kan göra är att sjunga nationalsången de få gånger som det faktiskt görs i Sverige.
Ser inte varför folk har problem med detta eller hur det uppfattas som kränkande. Jag åkte till USA ett år och sjöng med till nationalsången innan varje amerikansk fotbollsmatch jag spelade och rabblade även the pledge of allegiance varje morgon i skolan även fast detta inte var något tvång.
D Andersson
2010-01-28, 16:04
Första exempel är en person. Andra är tvetydligt om vad det handlar om och hur illa det är. Att ett badhus som kanske inte ens är välbesökt väljer att ha separata badtider för att få in mer pengar är inte särskilt chockerade för mig. Ungefär som gym som har tjejavdelningar eller gym för enbart kvinnor (har för mig ett sånt har öppnat eller ska öppna).
Kom igen nu Baan, det här låter som du för 4-5 år sedan. Du är ju en stor pojke nu, vuxen. Du vet att de där argumenten inte är något att hänga i granen.
Egentligen så tycker jag väl att det är lite onödigt att gå omkring och flasha med diverse politiska och religösa symboler över huvud taget men tycker ändå alla ska ha sin rätt till religionsfrihet och utöva sin religion så länge den inte stör undervisningen.
När det gäller cermonier i kyrkan, nationalsången etc tycker jag att ALLA ska medverka på dessa evenemang eftersom det är en svensk tradition och kommer man till ett nytt land tycker jag det minsta man kan göra är att sjunga nationalsången de få gånger som det faktiskt görs i Sverige.
Ser inte varför folk har problem med detta eller hur det uppfattas som kränkande. Jag åkte till USA ett år och sjöng med till nationalsången innan varje amerikansk fotbollsmatch jag spelade och rabblade även the pledge of allegiance varje morgon i skolan även fast detta inte var något tvång.
Ja, folk som kommer hit gnäller för mycket.
Kom igen nu Baan, det här låter som du för 4-5 år sedan. Du är ju en stor pojke nu, vuxen. Du vet att de där argumenten inte är något att hänga i granen.
Jag håller mig ung i själen. Det är viktigt för välbefinnandet.
Verbatim
2010-01-28, 16:59
Att vara i kyrkan på avslutningen är knappast en svensk tradition som vi har hållit på med i alla tider, flera lokala skolor började med detta för ungefär 10 årsedan. Är det verkligen en tradition om man har gjort det i 10 år?
Dessutom är tradition knappast något man blint behöver kasta sig under, det vore ju inte annat än religiöst.
Då kanske du inte ska försöka gissa heller? ;) Jag vet inte heller hur dom få (jag har knappt sett några burkor i Sverige, och inte en enda heltäckande där inte ens ögonen syns) tänker. Man kan se det att dessa personer är fostrade till att tycka att burka är det nya svarta och därmed kanske man inte direkt ser sig som ett offer och tycker synd om sig själv. Vidare kan kritik mot burkan eventuellt göra dessa burka-användare ännu mer bestämda i sin burkamissbruk. Burkan blir en sorts protest.Jag måste i alla fall säga att det var lite lustigt formulerat av Sahlin/Reinfeldt:
"Och om någon bär den bör personen sluta med det"
Haha, jaha? Det är ju inte bruket i sig som skälet bakom som är det intressanta, enligt mig.
Bear Grylls
2010-01-28, 17:53
Att vara i kyrkan på avslutningen är knappast en svensk tradition som vi har hållit på med i alla tider, flera lokala skolor började med detta för ungefär 10 årsedan. Är det verkligen en tradition om man har gjort det i 10 år?
Dessutom är tradition knappast något man blint behöver kasta sig under, det vore ju inte annat än religiöst.
På avslutningar vet jag inte om det har varit någon tradition. Jag har alltid haft avslutnignar ute i sommarvädret. Men vet att vi alltid gått till kyrkan första advent och sjungit lite och så. Även om jag inte är troende och t.o.m har en utländsk pappa så har jag aldrig sett några problem med det. Tycker att det kan vara ltie mysigt att gå till krykan 1 gång per år och lyssna på lite sång.
Det är allt annat än religöst för mig att fira jul, advent och allt annat jävla jippo. Enbart något som jag gör för att träffa familjen. Även fast jag inte är religös på något sett och vis så har jag även varit med på diverse judiska högtider hos vänner, varit med till kyrkan någon söndag, läst någon psalm i kyrkan gjorde jag också som liten och sjungit på när helst det önskats. Det är ju inte så att man spottar på sin egen religion för att man beträder en annan helig byggnad. "Jag blir kränkt om jag går in en kyrka eller sjunger nationalsången" är ju bara skitsnack.
Jag måste i alla fall säga att det var lite lustigt formulerat av Sahlin/Reinfeldt:
Haha, jaha? Det är ju inte bruket i sig som skälet bakom som är det intressanta, enligt mig.
Sahlin har Feeling For Fashion och det innefattar inte att bära burka.
Både Sahlin och Reinfeldt borde, för allmänhetens bästa, börja bära burka.
Baan, du ska ha cred för att du kan ta en saklig diskussion :)
En person som är ordförande i ett förbund med 70 000 medlemmar och som dessutom har varit riksdagskandidat för Centern. Tycker inte att texten med Nalin Pekgul var tvetydig alls.
Ser du inget problem med att man i ett samhälle som förespråkar jämställdhet tillåter segregering och andra primitiva sedvänjor som vår kultur har arbetat hårt för att bli av med?
Ska vi bara gissa här? :) Jag TROR det mesta är självfinansierat. Tittade snabbt på wikipedia och man kan säga att det är många olika trosinriktningar som har byggt moskéer i Sverige. I övrigt innebär inte finansiering att man får ett stort inflytande. Araber har t.ex. investerat i flera mosképrojekt i Bosnien, men knappast fått lika mycket inflytande som dom investerat. Förmodligen måste den man hjälper vara ganska likasinnad för att investeringen ska löna sig i form av inflytande.
Likväl hävdar Schwartz att närmare 80 procent av moskéerna i USA i dag kontrolleras av wahhabiter och att texten till fredagsbönerna ofta faxas direkt från de religiösa mörkmännen i Saudiarabien. Viss tröst finner Schwartz i att de islamofascistiska försöken att göra våld på det sanna islam tycks ha slagit slint i Bosnien, Albanien och Kosovo. Han anser sig kunna konstatera att de europeiska muslimerna, slaviska som albanska, mycket kraftigt motsatt sig en våldsam omtolkning av den i grunden toleranta och pluralistiska muslimska traditionen på Balkan.
Schwartz lämnar detaljerade uppgifter om antalet moskéer, religiösa utbildningsanstalter och välgörenhetsorganisationer som tillkommit inte minst under senare år med saudisk finansiering i praktiskt taget hela världen, i de flesta fall med wahhabitiska läror som grund och under ledning av religiösa fanatiker.
http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/saudiarabien-och-islams-tva-ansikten_82355.svd
…Wahhabiterna har haft en aktiv strategi att ta över och transformera moskéer i den muslimska världen. Samma verksamhet pågår även i Sverige…
http://jinge.se/mediekritik/wahhabismen-vard-att-diskutera-inte-slojan.htm
Wahhabismens slutmål är att, trots sin sektkaraktär, göra sig till det enda legitima språkröret för islam i Sverige och genom hot, våld, infiltration och propaganda undanröja alla andra former av islam.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/islamistisk-sekt-hjarntvattar-barn_2014287.svd
Ritningarna är redan klara och bygglov finns sedan länge. Nu har Sveriges muslimska stiftelse i Göteborg till slut också hittat någon som vill betala kalaset på 80 miljoner kronor. Direktör Saleh al-Rechadi ingår i den delegation från Saudiarabiens finansdepartement som besökte Römosseskolan i Angered för att skriva kontrakt med Sveriges muslimska stiftelse.
Detta är första gången som ett moskébygge i Sverige helt finansieras av en annan stat. Kritiker menar att de saudiska myndigheterna köper sig inflytande över Göteborgs muslimer och att Sveriges muslimska stiftelse därmed hamnar i en beroendeställning. Åke Sander som arbetar på Göteborgs universitet anser att det finns en schism mellan Göteborgs muslimer. Den moderata minoriteten av muslimerna är mycket skeptiska till saudiska pengar.
http://www.ramberget.com/index.php?option=com_content&view=article&id=22:saudiarabien-betalar-mosken&catid=1:latest-news&Itemid=29
Tar man pengar av extremister är man extremist själv.
Baan, du ska ha cred för att du kan ta en saklig diskussion :)
En person som är ordförande i ett förbund med 70 000 medlemmar och som dessutom har varit riksdagskandidat för Centern. Tycker inte att texten med Nalin Pekgul var tvetydig alls.
Ser du inget problem med att man i ett samhälle som förespråkar jämställdhet tillåter segregering och andra primitiva sedvänjor som vår kultur har arbetat hårt för att bli av med?
(länkar)
Tar man pengar av extremister är man extremist själv.
Jag tror en sådan person ändå verkar ganska själv. Det jag vet att dylika föreningar är att det är många medlemmar men det är inte så att medlemmarna påverkar på annat sätt än betalar medlemsavgift, och i vissa fall utnyttjar lokalerna till det dom är tänkta för. Därmed är det knappast 70 000 som snackat ihop sig. Det är en individuell handling eller möjligtvis en mindre grupp som försöker få fram sina idéer. I alla fall när vi pratar om något extremt som införande av Sharia-lagar.
Jag vet inte exakt vad du menar med ditt andra stycke. Vi tog upp badhus och jag ser inte det hemska i att badhusen anpassar sig för att få in mer pengar. Simundervisningen tror jag vi diskuterat innan och givetvis ska simkunnighet gå först.
Angående pengar från saudi-araberna räknas inte dom direkt som extremister, möjligtvis fundamentalister. Det är ganska dramatiska beskrivningar i dina artiklar, å andra sidan är det inte direkt sekulära krafter. I övrigt tror jag vi behöver avvakta och se vad dylika investeringar ger för (negativ) effekt.
Angående badhusen så har s.k. "dambad" funnits länge; bra nog längre än mängden muslimska kvinnor som inte kan bada tillsammans med män har varit särskilt stor.
En annan badhusgrej, bara för att ta upp ett exempel på att allt inte alltid är som man kanske tror, är att ett antal badhus i bl.a. Stockholm som tidigare haft nakenbad på vissa tider, har slutat med detta eftersom de fick in så mycket klagomål. Inte från pryda invandrare, utan från svenska ungdomar och yngre vuxna som tyckte att det typ var äckligt att se "gammfolket" (som utgör en rätt stor andel av badshusknakenbadarna) utan kläder. Källa: Sveriges Radio P1.
Edit: Det är f.ö. lite kul att se hur det i en tråd som denna är hemskt att man slutar hålla skolavslutningarna i kyrkan, medan det i religionstrådarna gärna är hemskt att skolavslutningar hålls i (förtryckar)kyrkan.
Både Sahlin och Reinfeldt borde, för allmänhetens bästa, börja bära burka.Hahahah
Det bästa sättet att få bukt på problemen är att utsätta hela befolkningen för dem. Vi tvingar helt enkelt alla slöjsympatister att tvingas bära slöja så får vi se var Sverige står sedan.
Edit: Det är f.ö. lite kul att se hur det i en tråd som denna är hemskt att man slutar hålla skolavslutningarna i kyrkan, medan det i religionstrådarna gärna är hemskt att skolavslutningar hålls i (förtryckar)kyrkan.
Tycker det är lite kul åt båda hållen. Folk som gör sig lustiga över kristendomen verkar fega när det gäller att göra sig lustiga över samma fenomen inom islam. Men det är väl lättare att både älska och hata det som känns hemtamt :)
Nitrometan
2010-01-29, 10:57
Jag måste i alla fall säga att det var lite lustigt formulerat av Sahlin/Reinfeldt:
Jag lyssnade på debatten. Ingen av dem använde den formuleringen. Var har du fått den ifrån?
Jag lyssnade på debatten. Ingen av dem använde den formuleringen. Var har du fått den ifrån?Hahaha, det har du helt rätt i. Det var faktiskt Aftonbladets tolkning ser jag nu, då citatet i inlägg #180 är från ingressen och inte Sahlin/Reinfeldt.
Tröttsamt men knappast oväntat att de skulle skriva det på det viset. Blev faktiskt förvånad först eftersom det är en klumpigt formulerad mening, men nu förstår jag.
Nitrometan
2010-01-29, 17:47
Ah. AB. Då förstår jag. Helt vanligt ljug, inga konstigheter.
Nitrometan
2010-01-30, 08:05
Jag lyssnade igen. Journalisten var pådrivande för att få svar på sin fråga om slöja/burka/whatever. Det närmaste det uttalandet var Reinfeldt som sa "i ett frihetligt land som Sverige tycker jag inte att någon ska dölja sitt ansikte på det sättet" (inte säker på att det var ordagrant korrekt). Ingen av dem ville ha lagstiftning.
Nitrometan
2010-01-30, 11:26
Sahlin sa nåt om att "hon stöttade kvinnor som ville slippa burka/niqab och på samma gång stöttade hon de kvinnor som av egen fri vilja ville ha slöja."
Jag tror en sådan person ändå verkar ganska själv. Det jag vet att dylika föreningar är att det är många medlemmar men det är inte så att medlemmarna påverkar på annat sätt än betalar medlemsavgift, och i vissa fall utnyttjar lokalerna till det dom är tänkta för. Därmed är det knappast 70 000 som snackat ihop sig. Det är en individuell handling eller möjligtvis en mindre grupp som försöker få fram sina idéer. I alla fall när vi pratar om något extremt som införande av Sharia-lagar.
Skulle du vara lika bortförklarande om det handlade om skumma uttalanden och krav från människor i toppen på SD eller ND?
Angående badhusen så har s.k. "dambad" funnits länge; bra nog längre än mängden muslimska kvinnor som inte kan bada tillsammans med män har varit särskilt stor.
Menar du att det pga vissa kvinnors önskan att bada själv är ok att acceptera att andra kvinnor utsätts för kränkande särbehandling?
En annan badhusgrej, bara för att ta upp ett exempel på att allt inte alltid är som man kanske tror, är att ett antal badhus i bl.a. Stockholm som tidigare haft nakenbad på vissa tider, har slutat med detta eftersom de fick in så mycket klagomål. Inte från pryda invandrare, utan från svenska ungdomar och yngre vuxna som tyckte att det typ var äckligt att se "gammfolket" (som utgör en rätt stor andel av badshusknakenbadarna) utan kläder. Källa: Sveriges Radio P1.
Handlar det om vissa tider känns det bara gnälligt. Tycker personligen att det kan vara skönt med lite naturlig avslappnad nakenhet som kontrast till all sexualiserad nakenhet som syns i samhället.
Jag vet inte exakt vad du menar med ditt andra stycke. Vi tog upp badhus och jag ser inte det hemska i att badhusen anpassar sig för att få in mer pengar. Simundervisningen tror jag vi diskuterat innan och givetvis ska simkunnighet gå först.
Ser du inga problem om anpassningen beror på en medeltida kvinnosyn som vi i väst gör vårt bästa för att bli av med?
Angående pengar från saudi-araberna räknas inte dom direkt som extremister, möjligtvis fundamentalister. Det är ganska dramatiska beskrivningar i dina artiklar, å andra sidan är det inte direkt sekulära krafter. I övrigt tror jag vi behöver avvakta och se vad dylika investeringar ger för (negativ) effekt.
Tycker det här är extremt så det räcker till: :)
"Homosexualitet betraktas som ett brott enligt sharia-lagstiftningen. I april 2007
dömdes två män till 7000 piskrapp vardera. Straffutmätningen inleddes i
oktober i år. Fallet fick betydande internationell publicitet."
"En gruppvåldtäkt som begicks 2006 fick under hösten 2007 stor
uppmärksamhet i media. Omständigheterna för våldtäkten var som följer. En
kvinna ertappades i sällskap med en man som inte tillhörde hennes familj (ett
brott mot sharialagarna). Två män överföll och våldtog både kvinnan och
mannen. Inte bara våldtäktsmännen utan även det kvinnliga offret dömdes till
spöstraff (90 piskrapp) och längre fängelsestraff. Kvinnan överklagade domen,
vilket resulterade i hennes dom skärptes till 200 piskrapp."
www.manskligarattigheter.gov.se (http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/080326/5912a8fc67e2196243f5b6322344d8b9/Saudiarabien.pdf)
Här finns det mer att läsa om wahabiternas inflytande på Islam i Europa och Sverige:
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=630225
Jag måste fråga igen, tycker du att det är ok att ta emot pengar av dessa människor utan moraliska betänkligheter?
Menar du att det pga vissa kvinnors önskan att bada själv är ok att acceptera att andra kvinnor utsätts för kränkande särbehandling?
Jag är osäker på hur det kränker kvinnor att det finns en badtid för kvinnor enbart (eller för den delen för män enbart). Förklara gärna. Min poäng var - vilket jag tror att du mycket väl förstår - att badtider för enbart kvinnor på svenska badhus inte är det optimala exemplet om man vill få det att framstå som att sharia tar över Sverige.
Skulle du vara lika bortförklarande om det handlade om skumma uttalanden och krav från människor i toppen på SD eller ND?
Jag ser det inte som bortförklaringar utan ganska viktig information att beakta när man läser det vi diskuterar. Information som i att den stora majoriteten av muslimer knappast kräver Sharialagar.
Ser du inga problem om anpassningen beror på en medeltida kvinnosyn som vi i väst gör vårt bästa för att bli av med?
Förutom det Tolkia redan sagt bra undrar jag hur man löser detta problem om jag går med på ditt resonemang om det här akuta problemet. Förbjuda badhus viss verksamhet?
Tycker det här är extremt så det räcker till: :)
"Homosexualitet betraktas som ett brott enligt sharia-lagstiftningen. I april 2007
dömdes två män till 7000 piskrapp vardera. Straffutmätningen inleddes i
oktober i år. Fallet fick betydande internationell publicitet."
"En gruppvåldtäkt som begicks 2006 fick under hösten 2007 stor
uppmärksamhet i media. Omständigheterna för våldtäkten var som följer. En
kvinna ertappades i sällskap med en man som inte tillhörde hennes familj (ett
brott mot sharialagarna). Två män överföll och våldtog både kvinnan och
mannen. Inte bara våldtäktsmännen utan även det kvinnliga offret dömdes till
spöstraff (90 piskrapp) och längre fängelsestraff. Kvinnan överklagade domen,
vilket resulterade i hennes dom skärptes till 200 piskrapp."
www.manskligarattigheter.gov.se (http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/080326/5912a8fc67e2196243f5b6322344d8b9/Saudiarabien.pdf)
Här finns det mer att läsa om wahabiternas inflytande på Islam i Europa och Sverige:
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=630225
Jag måste fråga igen, tycker du att det är ok att ta emot pengar av dessa människor utan moraliska betänkligheter?
Det där exemplet är ju bara goda gamla Saudiarabien. Den största faran med inflytandet brukar oftast vara mer terrorism, eller terrorism överlag. Som tur är det något vi knappast - om alls? - sett i Sverige. Att vi ska få Sharialagar snabbt för att saudi-araberna får mer inflytande är jag inte särskilt orolig över. Först måste du övertyga muslimerna som besöker moskéerna och församlingarna här i Sverige, sen måste dessa på något sätt få med sig betydligt många icke-muslimer för att få igenom en sådan lag. Jag ser inte ens att första steget med stor påverkan går igenom.
Jag vet inte vad min moral har med saken att göra men om man ska ta mot pengar: det beror på. Man behöver inte se saudi-araberna som bin Laden direkt - även om dom står för en ganska icke-sekulär Islam. Om pengarna kom som hjälp till muslimer i Sverige utan konstiga krav: varför inte ta mot dom? Om man däremot sen måste anpassa sig efter direktiv från Saudiarabien är det givetvis inget bra då den formen av Islam är ganska inkompatibel med det sekulära Sverige. I det fallet säger man tack men nej tack.
Jag är osäker på hur det kränker kvinnor att det finns en badtid för kvinnor enbart (eller för den delen för män enbart). Förklara gärna.
Om tiden finns pga att man anser att det är syndigt att män och kvinnor badar tillsammans anser jag att samhället bör säga ifrån pga att det inte passar ihop med de värderingar vi har i västvärlden. Det är så att säga motivet som avgör.
Tydligen anser även DO att det är ok att särbehandla kvinnor av religiösa skäl, så det kanske är jag som är fel ute.
http://frianyheter.wordpress.com/2010/02/08/arbetsformedlingen-doms-for-diskriminering/#more-30725
Min poäng var - vilket jag tror att du mycket väl förstår - att badtider för enbart kvinnor på svenska badhus inte är det optimala exemplet om man vill få det att framstå som att sharia tar över Sverige.
Jag har tagit upp fler exempel, men det kanske blir svår att bemöta när källorna är Nyamko Sabuni eller Nalin Pekgul?
Anser du att dessa damer har för lite på fötterna när de kritiserar hur islamister får stort spelrum i Sverige
Jag ser det inte som bortförklaringar utan ganska viktig information att beakta när man läser det vi diskuterar. Information som i att den stora majoriteten av muslimer knappast kräver Sharialagar.
Well, som jag har sagt ett par gånger tidigare är det en liten grupp islamister som jobbar ditåt. Tyvärr har vissa av dem för mycket att säga till om.
Förutom det Tolkia redan sagt bra undrar jag hur man löser detta problem om jag går med på ditt resonemang om det här akuta problemet. Förbjuda badhus viss verksamhet?
Det är redan förbjudet med diskriminering och kränkande särbehandling, även om det glöms bort när gärningsmännen är muslimer
Jag vet inte vad min moral har med saken att göra men om man ska ta mot pengar: det beror på. Man behöver inte se saudi-araberna som bin Laden direkt - även om dom står för en ganska icke-sekulär Islam. Om pengarna kom som hjälp till muslimer i Sverige utan konstiga krav: varför inte ta mot dom? Om man däremot sen måste anpassa sig efter direktiv från Saudiarabien är det givetvis inget bra då den formen av Islam är ganska inkompatibel med det sekulära Sverige. I det fallet säger man tack men nej tack.
Jag har redan länkat till artiklar om hur det förhåller sig med pengar till moskébyggen och hur läromedel/predikningar skickas från givarländerna. Om du vill kan jag säkert hitta uppgifter på vilka byggen som är sponsrade av Saudiarabien eller Libyen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.