Visa fullständig version : Gå upp i vikt
Hejsan, Jag är 16 år, är ca 183 cm lång och väger strax över 63 kg, ganska smal och tanig alltså, jag har gymmat snart 2 månader. Problemet är att jag har väldigt svårt att gå upp i vikt som jag nu vill. Jag har väldigt hög ämnesomsättning. Har ni några tips på hur jag ska gå upp i vikt, jag äter ganska ofta och mycket. tack !
Ät mer och oftare. Ät energitätt. Fortsätt träna hårt.
okej tack, vad menar du med energitätt? är det ingen bra idé att börja med typ gainer eller nåt efter träning ?
Gainer är en bra idé efter träning.
Energität mat är mat som innehåller mycket energi per 100 gram.
Lättkvarg är inte energitätt (60 kcal/100 gram)
Macademianötter är energitätt (700kcal/100 gram)
Typiskt "byggarkäk", tonfisk, ris och grönsaker
Bättre käk om man vill gå upp i vikt. Lax, majonäs, fralla och grönsaker.
Skillnaden är hur mycket energi det blir för samma volym mat dvs hur mycket mat man får i sig vid varje måltid.
Det enklaste är helt enkelt att kolla på varje måltid och se hur man kan få in mer energi, om man t ex dricker mjölk så välj en fetare variant osv. Nu gissar jag att du bor hemma så det går kanske inte att styra maten fullt ut men mjölk, majonäs, jordnötter mm är kanske sådant du kan köpa och använda till familjens övriga mat.
En gainer efter träningen är inte heller någon nackdel om man snabbt vill öka kalorierna men i många fall går det ganska enkelt att justera kosten för att öka kalorierna en hel del.
Alltså så svårt kan det väl inte vara att få i sig 2000-2500 kcal utan en gainer? Om du vill gå upp 1-2 kilo i månaden räcker ju ett intag på 2300-2500 kcal. Det är ju hur lätt som helst att få i sig. 1 liter mellanmjölk och 1 dl jordnötter är drygt 800 kalorier bara det.
Vad äter du en vanlig dag?
Enda vettiga tipset för att du ska gå upp i vikt är att du måste äta mer, finns inga genvägar.
nmanradnävna
2009-09-23, 17:55
Alltså så svårt kan det väl inte vara att få i sig 2000-2500 kcal utan en gainer? Om du vill gå upp 1-2 kilo i månaden räcker ju ett intag på 2300-2500 kcal. Det är ju hur lätt som helst att få i sig. 1 liter mellanmjölk och 1 dl jordnötter är drygt 800 kalorier bara det.
Vad äter du en vanlig dag?
2300-2500 låter dock lite, låter typ som energibalans iaf för mig och jag anser mig inte behöva käka så mkt för att gå upp i vikt (3000kcal brukar ja köra på)
hög ämnesomsättning o de där jiddret tror jag inte på, du äter helt enkelt inte mkt, faaan va man har läst trådar där folk har hög ämnesomsättning och tror dom äter mkt
hög ämnesomsättning o de där jiddret tror jag inte på, du äter helt enkelt inte mkt, faaan va man har läst trådar där folk har hög ämnesomsättning och tror dom äter mkt
Det finns något som heter puberteten men det kanske du inte har läst lika många trådar om?
smeander
2009-09-23, 19:34
Det finns något som heter puberteten men det kanske du inte har läst lika många trådar om?
Puberteten är en myt, den existerar inte, precis som Påskharen, Tomten, Varulvar och Eskimåer....
Ät mer och träna hårt, en 100g chokladkaka om dagen kan göra susen för dig ;) det är nästan 600Kcal, kostar bara 10kr också.
thompaboy
2009-09-23, 21:23
Behöver inte handla om grisätande eller pizzeriabesök varje dag, utan att helt enkelt lägga till lite mer här och där som redan föreslagits i tråden. Det viktiga är att du äter lite mer sett över en längre mätperiod. Folk som har svårt att gå upp i vikt tenderar ofta att referera till enskilda dagar när dem äter mycket och sen inte förstår varför det inte händer nåt på vågen eller i spegeln. Grejen är som sagt att göra det kontinuerligt.
justscrap
2009-09-23, 21:41
Lyft tungt i basövningar. Bara käka massa godis och gainers om du inte lyfter ordentligt tungt kommer bara göra dig fet.
2300-2500 låter dock lite, låter typ som energibalans iaf för mig och jag anser mig inte behöva käka så mkt för att gå upp i vikt (3000kcal brukar ja köra på)
Jag går upp 1-1.5 kg i månaden med ett intag på cirka 2400 (2100 på icke-träningsdagar). Har ungefär liknande mått som trådskaparen, väger ett par kilo mer bara.
nmanradnävna
2009-09-23, 22:13
Jaja så det är aldrig värt att påpeka att de kanske inte äter tillräckligt mycket trots allt?
My bad jag kanske var för påstridig och dum
Jag började också på ungefär samma mått som trådskaparen (3cm längre och 1kg tyngre) och som 29-åring var jag övertygad om att jag hade svårt för att gå upp. Men sen började jag räkna kalorier för att verkligen se till att jag åt tillräckligt och då kom kilona flygande.
Började med 2400kcal/dagen och gick upp 3kg på en månad, sen åt jag ungefär 2500kcal och gick upp 3kg på månaden efter det :P Sedan dess har jag siktat på 2500-2600kcal och legat rätt stadigt på +2kg/mån. Det bästa är att allt lagt sig på rätt ställen så att säga, trots att jag bara gjorde armhävningar och lite situps 2-3 ggr/vecka de tre första månaderna.
Ovan angiven energikonsumption var dock för vila/stillasittande, så om jag tränade eller cyklade till jobbet fick jag förstås äta mer för att kompensera.
Eddie Vedder
2009-09-24, 14:36
Text om "bulkande" (http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/)
Konkreta tips för att underlätta viktökningen (http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.