Logga in

Visa fullständig version : Checklista för formatering och ominstallation av ett OS?

hahavaffan
2009-09-22, 12:20
Nu är det dags igen. Har kört Win7 RC 7100 x64 nu sen den kom, och har idag fått tillgång till MSDN-AA och därmed en äkta version av Win7 Pro x64. Så därför blir det en formatering och ny installation.

Meeeeen. Jag har en förmåga att ALLTID glömma göra backup på minst ett par viktiga saker, så därför undrar jag om någon sitter på en bra checklista? Eller bara har lite bra tips på vad man bör göra backup på eller spara. T.ex. bokmärken, inställningar för vissa program, codecs osv.

Tacksam för hjälp, orkar inte sitta hela dagen och hata mig själv för att jag glömde något viktigt :(

En liten bonusfråga till er med OS X. Vet ni om Apple har samma validering av produktnycklar som Microsoft har? Enligt en polare kan man köpa Snow Leopard tillsammans några stycken och sen installera det på hur många datorer som helst utan att det blir problem. True or false? Att det är tillåtet eller inte spelar mindre roll... vi är inte direkt guds bästa barn ändå. Frågan är alltså bara om det fungerar eller ej ;)

Tricce
2009-09-22, 12:24
Mail (viva la Moz backup)
Favoriter
Konton (username och passwords)
Om du har något viktigt i My Documents
Jag brukar spara undan application data mappen just in case också.

DanielF
2009-09-22, 12:25
Ta backup på sådant som är privat såsom bilder och dokument och sånt. Allt som går att ladda ner igen från nätet behöver man ju inte spara.

Nej, Apple validerar inte vid installation.

hahavaffan
2009-09-22, 12:26
Tack för mailbackup! Glömde det sist, och hade LÄTT glömt det igen om det inte vore för dig Tricce.

Tack till dig också Daniel :)

Basil
2009-09-22, 12:33
Om du har handelsbankens e-legitimation, så glöm inte att kopiera din profil eller vad man ska kalla det.

Baan
2009-09-22, 12:34
C:\pron! Glöm ej!

Baan
2009-09-22, 12:36
Ett mer seriöst tips är att ta en screenshot (eller något mer smidigt) på installerade program. Finns inget värre när man glömt bort installera något dötsviktigt program!

hahavaffan
2009-09-22, 12:44
Sjukt bra, keep 'em coming! Handelsbanksbajset var grymt. Sånt brukar jag också glömma!

C:\pr0n är äntligen överförd... 743GB tar sin tid när det mest är småfiler ;)

Har gjort en lista över dötsviktiga program också. Det närmar sig!

Nån som vet om man kan göra backup på konto-informationen i Outlook 2007? Dvs så man slipper skapa nya mailkonton där för ens mailadresser.

DanielF
2009-09-22, 13:25
Nån som vet om man kan göra backup på konto-informationen i Outlook 2007? Dvs så man slipper skapa nya mailkonton där för ens mailadresser.

Här kanske det står? Har inte läst igenom själv :)
http://www.sitedeveloper.ws/tutorials/outlook.htm

jonteman
2009-09-22, 13:28
Windows har ju dessutom en egen liten funktion för det där. Guiden överföra filer och inställningar, eller något liknande.
kör -> migwiz

Albatross
2009-09-22, 17:13
Äh... missledande trådtitel ;)

Jag som bara tänkte rekommendera att lägga /home på egen partition :(

Kimball
2009-09-22, 19:31
Använder du firefox är det sjukt smidigt att kopiera hela profilmappen för att behålla såväl favoriter som plugins.

C:\Documents and Settings\Användare\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles