Visa fullständig version : Styra middag på min födelsedag men vad??
På lördag fyller jag 21 år och hade tänkt bjuda hem vännerna på middag och sedan blire väl en utgång. Nu är det så att jag är urusel på att laga mat (Bor fortfarande hemma och lagar inte alls ofta, när jag väl lagar blire simplare måltider), men hade ändå tänkt styra upp en hyffsat trevlig måltid till oss.
Vad kan ni tipsa om som inte är för "billigt" utan de ska va hyffsat fint iaf men ändå inte för svårt. Vill själv kunna laga allt så de blir lite paffade iaf :naughty:
Länka gärna till recept eller liknande.
Gissar på att vi blir 6-8 personer iaf!
Tackar
tntballe
2009-09-21, 23:56
http://www.recepten.se/recept/porterstek.html
http://www.recepten.se/recept/hasselbackspotatis.html
http://www.recepten.se/recept/porterstek.html
http://www.recepten.se/recept/hasselbackspotatis.html
Verkar kanon :) tack för svaret! Blir nog detta! Kan jag väl inte misslyckas med.. Jobbiga är att göra till 8 pers. Tänkte mest på potatisen i ugnen och köttet i grytan
en kväll som ger dig växel tillbaka på en gustav vasa
fördrink
en flaska mousserande från bolaget
fyll 8 glas till hälften, fyll upp med apelsinjuice
tacoskväll
en skål med isbergssallad
en skål med tomater
en skål med majs
en skål med gurka
en skål med stark sås
en skål med icke start sås
lite tortillabröd
en gryta med köttfärs gjord på knorr's kryddmix
efterrätt
vaniljglass, chokladsås & maränger
efterdrink
en flaska tequila, citronklyftor och bordssalt
DONE!!
tacoskväll är väl det tråkigaste man kan göra.
Detta gillar jag: http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14740
Gör något som kan förberedas dagen innan, t.ex. en paj, en lasagne. Vill du göra en efterrätt finns mängder av kakor som inte förlorar på att stå en dag. På själva födelsedagen värmer du pajen/whatever i ugnen, skär en sallad, kyler dricka och hinner sedan t.o.m. duscha innan du ägnar dig åt att ta emot gästernas hyllningar.
Scratch89
2009-09-22, 07:53
Kombinera Tolkias och Chiddes inlägg. Tacos/tacopaj är det absolut bästa. Hur finsnofsig man än är, så kan man inte tacka nej till det. Det är ungefär som Ahlgrens bilar.
Blomstrande
2009-09-22, 07:55
Gör något som kan förberedas dagen innan, t.ex. en paj, en lasagne. Vill du göra en efterrätt finns mängder av kakor som inte förlorar på att stå en dag. På själva födelsedagen värmer du pajen/whatever i ugnen, skär en sallad, kyler dricka och hinner sedan t.o.m. duscha innan du ägnar dig åt att ta emot gästernas hyllningar.
+1
Lasagne är kanonbra att laga i förbereda i förtid! :)
Och mycket godare dagen efter. :)
shut teh face
2009-09-22, 11:49
Jag skulle gjort en eller två stora former dagen innan med Lasagne. Eller inte vanlig lasagne, det finns massor med olika alternativ. Här är två förslag jag har:
# Tacogratäng
Köttfärs (med tacomix)
Tacosås
Nachos
Ost
Varva så många lager du vill, servera med gräddfil och sallad
# Kyckling taco gratäng
Kycklingfile i bitar (med fajitamix), stek tillsammans med röd paprika, lök
Mjukt tacobröd
Ost
Varva så många lager du vill, servera med gräddfil och sallad
Eller min favorit
# Nyttig lasagne som är godare än vanlig lasagne :P
Stek köttfärs med skogschampioner, salta peppra o ha lite tomatpure
Lägg köttfärsen i formen och varva med lasagneplattor, mellan varje lager ska du ha denna hemmagjorda sås: keso, färsk timjan, salt, peppar -> Mixxa
tacoskväll är väl det tråkigaste man kan göra.
det är det absolut bästa om man inte har några kökskunskaper
att ge sig på t ex potatisen och den portersteken är inte så lätt som det ser ut, steken kan lätt bli förr torr och potatisen kan bli överkokt/underkokt.. och lasagnen behöver man inte ens börja prata om, det krävs lätt ett par år i köket innan man kan få till en bra lasagne
jag vill ändå tro att tacos går hem hos de flesta eftersom man kan välja vad man vill ha i
chidde, du glömde
En skål med riven ost
En skål med gräddfil
:)
Sjukt god och enkel förrätt:
Rosta pinjenötter i torr panna, OBS se upp så du inte bränner dom.
Stek baguelleskivor i lite olivolja, 2-3 st/person är lagom.
Bre rikligt med Philadelphiaost på brödskivorna.
Lägg på en skiva serranoskinka på varje, Parma/Proscutto funkar men Serrano är godare.
Häll lite slytande honung på varje macka.
Toppa med lite rostade pinjenötter.
Sjukt gott med den salta skinkan och söta honungen ihop, blir en garanterad succe
EDIT: Tacos/tacospaj/tacosgratäng är sjukt svenne, gott men jävligt bonnigt. Hoppas jag inte förolämpar nån nu ;)
chidde, du glömde
En skål med riven ost
En skål med gräddfil
:)
Och vad hände med guacamolen? ;)
hahavaffan
2009-09-22, 12:25
det är det absolut bästa om man inte har några kökskunskaper
att ge sig på t ex potatisen och den portersteken är inte så lätt som det ser ut, steken kan lätt bli förr torr och potatisen kan bli överkokt/underkokt.. och lasagnen behöver man inte ens börja prata om, det krävs lätt ett par år i köket innan man kan få till en bra lasagne
jag vill ändå tro att tacos går hem hos de flesta eftersom man kan välja vad man vill ha iFan vad skicklig jag måste vara. Gjorde en jävligt nice lasagne i princip direkt efter min flytt hemifrån. :D
Shakemynuts
2009-09-22, 12:34
En av de godare grejer jag gjort som inte var alltför dyrt. Jag tar mitt recept + mängd som räckte till 4 pers.
6st potatisar - färsk
600g fläskfilé
150g kantarell
5dl creme fraische - 30%+ fetthalt, annat smakar skit :D
1 röd paprika
1 broccoli-250g
1 kruka timjan
Fläskfilén ska ner i en stekpanna med olivolja, häll på alla grönsaker, stek ett par minuter tills fläskfilén fått färg, creme fraischen, salta och peppra (vitpeppar), på den mängd jag hade här blev det ungefär 1,5dl timjan (färsk), låt stå ett tag och kontrollera så att fläskfilén är genomstekt, dvs inte rosa innuti.
Potatisen skall tillagas i ugnen, 200grader i ungefär 30-40min, vad jag gör är att jag tvättar potatisarna (med skal) och delar dom på mitten, sen lägger jag dom i en ugnsform, skalet ska ligga nedåt, du kan skära av en liten bit på undersidan om dom ej står upp av sig själva, häll på olivolja + salt på varje halva.
Sen går det självklart att byta ut potatisen mot vad sjutton man vill. :)
Det är mitt tips, inte alltför dyrt heller.
Fan vad skicklig jag måste vara. Gjorde en jävligt nice lasagne i princip direkt efter min flytt hemifrån. :D
modigt, det var inte halvfabrikat som man värmde i micron va? :)
(skämt åsido)
jag är ingen mästerkock, därför ger jag mig inte in på det heller.. ett vanligt misstag brukar vara att ytan blir krispig... sen är det extrmt drygt att diska formen :D
Ganska lätt att slänga på något saftigt på grillen och sen något gott till det :)
Taccos är ganska uteslutet då vi hade det för bara ett par veckor sen tillsammans innan en utgång. Möjligen taccospaj men vettefan! Det första alternativet låter ändå ganska nice
Potatisgratäng eller potatisklyftor är lite mindre arbetskrävande än hasselbackspotatis och även lite enklare att lyckas med (skillnaden är iofs inte så stor).
Till det antalet personer så är annars gulasch eller en chili inte fel, det är i princip omöjligt att misslyckas med någon av maträtterna och serverar man med ett gott bröd och/eller ris plus någon trevlig grönsak så funkar det bra även på lite finare tillställningar. Gulasch är dessutom riktig höstmat.
Jag hade gjort brutala hamburgare, marängswiss och druckit whiskey efteråt :)
Det fick bli det första alternativet och jag måste bara säga att portersteken och potatisen blev en succé :-)
Tog ganska lång tid att göra men de mesta sköttes av sig själv. Rekommenderas skarpt till andra, som inte hellre är så duktiga i köket men vill spexa till de litegrann.
Bra tips i tråden, fyller 20 på lördag och skall också anordna en middag, porterstek är ju jävligt gott.
shadowfire
2009-09-27, 12:52
citronkyckling med ris är annars också en rätt lätt grej... går utmärkt att förbereda dagen innan och tar då inte mer än 20 min att göra på festdagen. Sök på citronkyckling med oliver så finner du recept.
shadowfire
2009-09-27, 12:53
Det fick bli det första alternativet och jag måste bara säga att portersteken och potatisen blev en succé :-)
Tog ganska lång tid att göra men de mesta sköttes av sig själv. Rekommenderas skarpt till andra, som inte hellre är så duktiga i köket men vill spexa till de litegrann.
Porterstek är en stående favorit i receptsamlingen. Kul att höra att det gick bra! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.