handdator

Visa fullständig version : Mjölk?

BadlyDrawnboy
2003-09-01, 09:07
Vilken mjölk ger mest näring,protein mm

Jag dricker mycket mjölk och då standardmjölk alltså den med ca 3% fett. Det är den godaste men är den bra?

King Grub
2003-09-01, 09:23
Skillnaden är just fettmängden och smaken. Fettkvalitén är väl inte av "bästa" sort, men om du inte bryr dig om det behöver du inte oroa dig över att proteinet skulle vara sämre eller mindre i alla fall.

storm
2003-09-01, 14:39
Är det okej att späda standard mjölk till minimjölk, rent logiskt borde ju 1 liter standard mjölk kunna bli 5 - 10 liter minimjölk?!? :naughty:

z_bumbi
2003-09-01, 14:45
storm: Jo det kan du väl göra... enda nackdelarna är att du också minskar proteinhalten med samma faktor samt att det smakar skit..

Fartman
2003-09-01, 14:48
nu är väl iofs inte minimjölk allt för god den heller bumbi..
däremot Lättmjölken är god som bara fan, enligt mej den godaste mjölksorten...

storm
2003-09-01, 14:54
Originally posted by z_bumbi
storm: Jo det kan du väl göra... enda nackdelarna är att du också minskar proteinhalten med samma faktor samt att det smakar skit..
;) Jag håller med Fartman, minimjölk har väl aldrig varit nåt man definierar som gott, men det skulle ju kunna funka att späda standard mjölken för att blanda proteindrinken... :angel: då minskar man ju inte proteinhalten. OCH så sparar man pengar... :naughty:

z_bumbi
2003-09-01, 15:30
storm: Du minskar ju i alla fall proteinhalten om du inte kompenserar med mer pulver.

Att minimjölk kanske inte är den godaste mjölken kan jag nog hålla med om men att späda vilken mjölk som helst med i förhållandet 1:1 med vatten smakar total snusk. Att späda 1:10 ger ett svagt grådaskigt vatten med en konstig smak.. inget att rekommendera i alla fall.

shirunai
2003-09-01, 15:43
Minimjölk lättmjölk, mellanmjölk :hbang: alla är bra i olika tillfällen minimjölken halsas lättast
lättmjölken smakar bäst
mellanmjölken funkar i alla rätter tex allbran+mjölk