handdator

Visa fullständig version : Diesel vs. bensin

dojjan
2009-09-20, 21:30
Hej, är inne på att köpa bil att pendla till jobb med. Är sugen på en diesel för att de generellt har lägre bränsleförbrukning. Jag är inte ute efter någon flashig bil med 200+ hästar, den ska ta mig från punkt A till punkt B på billigaste vis. Vad finns det för nackdelar med en dieselbil jämfört med en bensinare? Skatten ska vara högre på dieselbilar har jag hört men kan man inte få ngt avdrag för det är miljövänligare, eller det gäller kanske bara om man köper ny bil? Är det kortare serviceintervall eller är det samma? Är en modern dieselbil svårare att starta när det är kallt ute? I lumpen var vi tvungna att glöda ett bra tag för att få igång kärran. Varför ska/ska jag inte köpa en diesel?

Mental
2009-09-20, 21:33
hur långt kör du med den per år tänkte du?
Man måste köra rätt långt om det inte ska ätas upp av skatten

dojjan
2009-09-20, 21:41
Det kommer väl bli ca 2000-2500 mil per år. Det räknas väl inte som långt, men hur många mil är det ungefär för att man ska tjäna på det?

Jarod
2009-09-20, 21:45
Köper du en nyare bil med partikelfilter and shit yo, så är skatten inte mycket högre än för en bensinare. Gamla dieslar som du betalar full dieselskatt på så måste du köra typ 4000mil eller liknande för att tjäna på det.

dojjan
2009-09-20, 21:50
Köper du en nyare bil med partikelfilter and shit yo, så är skatten inte mycket högre än för en bensinare. Gamla dieslar som du betalar full dieselskatt på så måste du köra typ 4000mil eller liknande för att tjäna på det.

Jo, det är en nyare modell jag funderar på. -00 och framåt.

David Brent
2009-09-20, 21:50

Så är det väl även för nya dieslar, om dom inte klassas som miljödiesel (typ småbilar som drar extremt lite)?. Iallafall är det mycket högre skatt på en 08 a4 tdi. Mer insatt än så är jag inte.

dojjan
2009-09-20, 21:55
Så är det väl även för nya dieslar, om dom inte klassas som miljödiesel (typ småbilar som drar extremt lite)?. Iallafall är det mycket högre skatt på en 08 a4 tdi. Mer insatt än så är jag inte.

Jag funderar på en VW Lupo 1.2 eller 1.4 TDI, vet du om den klassas som miljödiesel?

Jarod
2009-09-20, 22:02

Så är det nog nu när jag efterforskat lite.
Min syrra jobbar på bilfirma och där kan dom gå in direkt i nåt system och se hur mycket skatten är. Vet inte vad det är för system dock.

Mental
2009-09-20, 22:09
Så är det nog nu när jag efterforskat lite.
Min syrra jobbar på bilfirma och där kan dom gå in direkt i nåt system och se hur mycket skatten är. Vet inte vad det är för system dock.

Det är lite omständigt, men man kan använda https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Men då behöver man regnummret på en bil av samma år och modell som man ska köpa. årsskatten står bland uppgifterna man får fram.

dojjan
2009-09-21, 17:28
Ingen mer som har ngt vettigt att tillägga?

jelp snela!

Rockhard
2009-09-21, 17:32
Ingen mer som har ngt vettigt att tillägga?

jelp snela!

En parentes bara, dieselpumpar har oftast sjukt dåligt tryck så det tar mycket lång tid att tanka. Det är irriterande.

dojjan
2009-09-21, 17:39
En parentes bara, dieselpumpar har oftast sjukt dåligt tryck så det tar mycket lång tid att tanka. Det är irriterande.

Hehe, det känns som ett mindre problem i sammanhanget men tack för tipset ;)

_slipknot1_
2009-09-21, 17:43
Diesel gör helt klart finare kläder än bensin*rolleyes*

Baan
2009-09-21, 17:52
Klena dieselbilar har rätt låg skatt, typ 2k. Säg en A2:a 1.4 TDI, förmodligen dina Lupo med. Blir riktigt billigt pendla jämfört med en bensinbil. Går kolla upp på Mentals sida, går ju även räkna med men enklare bara kolla ;)

Currenthill
2009-09-21, 18:01
Jag kör en Hyundai Getz 1.5 CRDi. Jag kör cirka 2500 mil per år och min kalkyl går ihop alldeles utmärkt. Skatten är inte ohemul, cirka 2000 kr per år. Den drar cirka 0,45 l/mil vilket är helt OK.

Sedan har en diesel mycket högre vridmoment vilket gör körningen mycket roligare. Speciellt jämfört med en annan småbil med typ 1-1,4 liters bensinmotor.

thenut
2009-09-21, 18:05
Lupon ligger nog på ca 1100, svårt att hitta en snålare bil.

Baan
2009-09-21, 18:09
För miltalet du tänkt köra lönar det sig även med en diesel med skatt på 5000, om man räknar att en bensinbil drar det dubbla ungefär och lite billigare bränsle med diesel. Men om hästar är helt skitsamma för dig ska du givetvis ha någon 1.2-1.4TDI för att snåla maximalt :)

Zetor99
2009-09-21, 18:53
Ska du snåla och inte bryr dig om prestanda är det klart du ska ha diesel.

Sedan har en diesel mycket högre vridmoment vilket gör körningen mycket roligare. Speciellt jämfört med en annan småbil med typ 1-1,4 liters bensinmotor.
Det stämmer dock endast då man jämför en turbodiesel med en bensimotor utan turbo, vilket ju är väldigt orättvist. En bensinturbo är riktigt rolig att köra den med, har inte samma problem med trånga varvtalsområden och låter mycket bättre.

Inte för att det är något fel med turbodiesel heller, kör man mycket blir det dyrt med bensin och även turbodieslar går ofta att trimma en hel del, så prestandan och körglädjen behöver inte bli lidande, men jag tycker det är väldigt orättvist att jämföra turbomotorer med motorer utan och därifrån dra slutsatsen att motortypen som i jämförelsefallet råkar ha turbo överlag är bättre.

Currenthill
2009-09-21, 19:13
Ska du snåla och inte bryr dig om prestanda är det klart du ska ha diesel.

Det stämmer dock endast då man jämför en turbodiesel med en bensimotor utan turbo, vilket ju är väldigt orättvist. En bensinturbo är riktigt rolig att köra den med, har inte samma problem med trånga varvtalsområden och låter mycket bättre.

Inte för att det är något fel med turbodiesel heller, kör man mycket blir det dyrt med bensin och även turbodieslar går ofta att trimma en hel del, så prestandan och körglädjen behöver inte bli lidande, men jag tycker det är väldigt orättvist att jämföra turbomotorer med motorer utan och därifrån dra slutsatsen att motortypen som i jämförelsefallet råkar ha turbo överlag är bättre.

I stort håller jag med dig. Dock, har själv kört uteslutande bensinturbobilar under alla år, dock inte som pendlarbilar. Jämförelsen var snarast mellan små/mikrobilar där det oftast sitter en 1,0-1,4 liters N/A bensinare jämfört med småbilar med dieslar. Självklart kan du gå upp till större turbobensinare, men då blir det genast svårt att jämföra bränsleförbrukningen.

Så min erfarenhet av pendlarbilar är att kör man hyfsat långt och vill hålla ekonomin i schack samt fortfarande vill ha möjlighet att köra om medtrafikanter på ett effektivt sätt är smådieslarna överlägsna.

Pepparkakssmurfen
2009-09-21, 19:53
1. Vad finns det för nackdelar med en dieselbil jämfört med en bensinare?

2. Skatten ska vara högre på dieselbilar har jag hört men kan man inte få ngt avdrag för det är miljövänligare, eller det gäller kanske bara om man köper ny bil?

3. Är det kortare serviceintervall eller är det samma?

4. Är en modern dieselbil svårare att starta när det är kallt ute? I lumpen var vi tvungna att glöda ett bra tag för att få igång kärran.

5. Varför ska/ska jag inte köpa en diesel?

1. Bara fördelar med diesel. Låg förbrukning är den största.

2. På nya (lite mindre/lättare)dieselbilar är skatten ofta nästan samma som för bensinversionen,men på äldre är den högre,MEN en sak som man ofta glömmer är att det även är skatt på bensinbilar."ojojoj är det en skatt på 3500kr!!?" fast bensinverisonen kanske ligger på 1800kr,inte så stor skillnad egentligen.

3. Serviceintervallerna är generellt längre än för bensinbilarna,sen brukar även motorerna hålla bättre.

4. Börjar det bli runt -15 så kan man få glöda i några sekunder,det är inte som på en dieselmerca från -76

5. Varför: skön motorkaraktär,låg förbrukning.
Varför inte: om du är ute efter stor&tung bil så brukar dieselskatten skena iväg rätt ordentligt.

Till sist: har du inte provkört en modern diesel,gör det innan du väljer bort dieseln!

dojjan
2009-09-21, 20:08
Till sist: har du inte provkört en modern diesel,gör det innan du väljer bort dieseln!

Jag har provkört en modern diesel. Vi har en ny (-05) VW transporter på jobbet och jag har blivit helt förälskad i den bilen. OTROLIGT skön att köra, fint sug, även på låga varv, mycket bra låda (automat) växlar precis när jag vill. Hade det funnits en miniversion av den bilen hade jag köpt en :) Det är lite därför jag är sugen på en VW Lupo 3L, hoppas den har fått ärva en liknande automatlåda. Har dock läst att lupons låda kan krångla och låsa sig i 1:ans växel. De flesta veckade fock fixa sig genom omstart av motorn.

Jag kollade upp skatten på några dieslar med hjälp av Mentals länk och insåg att jag kommer tjäna ihop de pengarna på förbrukningen ganska fort.

Tack för tipsen alla, har i princip bestämt mig för en diesel nu! Ska bara hitta en som är till salu också.

Edit: det är väldigt sällsynt att det blir kallare än -15 här i Skåne ;)

pragmatist
2009-09-22, 07:54
Jag körde en Polo med samma lilla turbodiesel som sitter i Lupon, den var miljöbilsklassad och helt ok att köra. Inte direkt snabb men helt klart lite sug i turbon. Däremot lät den som en liten traktor, charmigt eller inte kan man låta var och en bedöma. Den var också hyggligt snål men kanske inte så sensationellt snål som man skulle kunna tro, den drog strax under halvlitern vid mest landsvägskörning.

I valet mellan Polo och Lupo måste jag säga att Polon verkar mycket mer funkis utrymmes- och komfortmässigt.

saab900
2009-09-22, 11:27
Jag har ägt två bensinturbos, en saab 900 aero och min nuvarande ng900 2,0T steg 2. Bensinturbo är skönt, och man ska upp på stor motorvolym innan en dieselturbo spöar min ng900 i acc. Däremot känns en 2,0 TID jäkligt mycket snabbare än den är tack vare det sköna vridmomentet som trycker en mot sätet :)

En bensinturbo har ju helt annan karaktär. Slö som fan i botten innan turbon går in, och aeron var ju extrem. Ketchupturbon som satt i den gjorde bilen seg som sirap upp till 2500 varv, alltså normalt varvtalsområde när man kör vanligt, och sedan brakade hela helvetet löst, vilket inte minst var spännande på vintern :D
ng900 får i alla fall en aning mer drag ungefär från 1800 varv, men gillar som som jag att glida på så lågt varv som möjligt är det egentligen fel motor. Backig 70-väg känns det som om man får sitta och gasa onödigt mycket för att bilen inte ska tappa farten på 5:an.

Jag har kört nya passat 2,0 TID ganska mycket, och 170 hk TID-motorn är en riktig fullträff. Den drar mindre än 0,6 blandad körning, och känns och är fullt tillräckligt rapp, tillsammans med det underbara bottenvridet. Den är även sexväxlad. Under 1500 varv i 90 är tyst och skönt. Sätena är däremot under all kritik, ger träsmak nästan direkt och är för smala för mina lilla röv t o m. Min nästa bil blir en sådan eller en saab 9-5 aero sedan. 9-5:an är ju tyvärr en tickande oilsludge-bomb så det lutar år hitlersläden faktiskt. Nämnde jag att passaten givetvis går att trimma lätt också? :D

Sugmotorer skulle aldrig falla mig in att skaffa.

Pepparkakssmurfen
2009-09-22, 18:57
....

Jag har kört nya passat 2,0 TID ganska mycket, och 170 hk TID-motorn är en riktig fullträff. ...

Du är ju helt saab-skadad,det heter ju tdi på volkswageniska :Virro

dojjan
2009-09-27, 10:09
Bumpar denna tråden då jag upptäckt att VW Lupo, som jag hade planer på att köpa en, inte tillverkas längre. Hur lyckat är det att köpa en sån bil? Det enda jag kan tänka mig är nackdel är att det är svårt att få tag i reservdelar. Ngt annat?

Baan
2009-09-27, 10:16
Bumpar denna tråden då jag upptäckt att VW Lupo, som jag hade planer på att köpa en, inte tillverkas längre. Hur lyckat är det att köpa en sån bil? Det enda jag kan tänka mig är nackdel är att det är svårt att få tag i reservdelar. Ngt annat?

Det är en väldigt liten bil. Köp en Polo istället, tror du har bättre urval. Ecolinemotorerna har låg skatt för att vara diesel, och drar nog bara en skvätt bränsle per dag.

Även om en bil inte tillverkas längre bör reservdelar, åtminstone vanliga slitagedelar, säljas ganska länge. Sen om det inte finns originaldelar kan du alltid kolla efter kopior eller köpa delar på skroten. Med andra ord är det nog ganska lugnt så länge det är en hyfsat ny bil. Ingen Lupo från 1878 mao.

saab900
2009-09-27, 11:59

Biltillverkarna är skyldiga enligt lag att tillhandahålla reservdelar tills 10 år gått sedan den sista bilen av modellen rullade av bandet. T ex SAAB 9000 har nu inte SAAB någon skyldighet att tillverka och lagerhålla delar till i och med att den sista tillverkades i slutet av -98.

Men, biltillverkare gör grova pengar på reservdelar, och att sluta tillverka delar till en modell som sålt bra är inte aktuellt ur företagsekonomisk synvinkel. Det finns alltid folk som vill serva och byta delar på märkesverkstad även på 11 år gamla bilar.
Dessutom har vi en stor marknad för piratdelar, med t ex Biltema och Mekonomen (som reklamen till trots även har piratdelar) i spetsen. Biltema säljer ju delar till betydligt äldre bilar, så länge det finns tillräckligt stort intresse för dem, och en VW Lupo är inte direkt en ovanlig bil. Jag skulle tryggt köpa den.

EDIT: Snabbkoll på Biltema.se visar att delar till Lupo finns det gott om.

mangs
2010-03-31, 14:10
Lyfter upp denna tråden igen då jag står i tagen att köpa en småbil att pendla med.

Är mycket inne på en DIesel dels för lägre förbrukning, bättre miljö, mindre ljud på motorvägen, mer sällan ett behov av att tanka. :)

Eftersom jag nyligen kört BMW 118i samt 320d är jag inne på en kombination här i form av 120d. Lite räkning:

Dieselbil typ 120d

Försäkring 6000
Skatt 3700kr (360kr+15krx52g koldioxid)x3.3
Bränsle 12krx2000milx0.55
22900kr

Bensinare typ golf/1-serie, a3 mm
Försäkring 5000
Skatt 1800
Bränsle 13krx2000milx0.75kr
26300kr

Som ni ser är vinsten kostnadsmässigt inte så stor vid runt 2000mil om man räknar in värdeminskningen för man får räkna in att motsvarande diesel kostar åtskilliga 1000mer.

Vad finns det egentligen för vettiga alternativ i Golf-klassen som jag missat.

BMW 1-serien
+ bra motor, relativt snål, snygg ,komfortabel, tyst, schysst inredning
- dyr

Audi A3
+ se ovan
- dyr, dyr service

Golf
+ Tysk kvalité
- Inte så glamorös, dyr i service, dyrare försäkring än bilarna ovan :(

Mazda 3
+ snygg utvändigt, billig
- plastig invändigt

Peugeot 307
+ rätt ok och billig
- Kvalitén?

Toyota Corolla
+ Bra kvalité
- lite trång och intetsägande

Honda Civic
+ Bra och snål motor
- lite väl specig design

Volvo C30
+ Volvo
- Volvo

Skoda, Hyundai, Ford etc känns inte så intressant då de alla är extremt plastiga vilket jag är allergisk mot. Kan någon komma med förslag och då helst diesel.

omnibus
2010-03-31, 14:25
118d då? Har kört 318d och den är verkligen inte så seg som man kan tro. 118d kommer under 120g/km också så den klassas som miljöbil vilket gör att du slipper fordonsskatten i fem år.

thenut
2010-03-31, 14:51
Lyfter upp denna tråden igen då jag står i tagen att köpa en småbil att pendla med.

Är mycket inne på en DIesel dels för lägre förbrukning, bättre miljö, mindre ljud på motorvägen, mer sällan ett behov av att tanka. :)

Eftersom jag nyligen kört BMW 118i samt 320d är jag inne på en kombination här i form av 120d. Lite räkning:

Dieselbil typ 120d

Försäkring 6000
Skatt 3700kr (360kr+15krx52g koldioxid)x3.3
Bränsle 12krx2000milx0.55
22900kr

Bensinare typ golf/1-serie, a3 mm
Försäkring 5000
Skatt 1800
Bränsle 13krx2000milx0.75kr
26300kr

Som ni ser är vinsten kostnadsmässigt inte så stor vid runt 2000mil om man räknar in värdeminskningen för man får räkna in att motsvarande diesel kostar åtskilliga 1000mer.

Vad finns det egentligen för vettiga alternativ i Golf-klassen som jag missat.

BMW 1-serien
+ bra motor, relativt snål, snygg ,komfortabel, tyst, schysst inredning
- dyr

Audi A3
+ se ovan
- dyr, dyr service

Golf
+ Tysk kvalité
- Inte så glamorös, dyr i service, dyrare försäkring än bilarna ovan :(

Mazda 3
+ snygg utvändigt, billig
- plastig invändigt

Peugeot 307
+ rätt ok och billig
- Kvalitén?

Toyota Corolla
+ Bra kvalité
- lite trång och intetsägande

Honda Civic
+ Bra och snål motor
- lite väl specig design

Volvo C30
+ Volvo
- Volvo

Skoda, Hyundai, Ford etc känns inte så intressant då de alla är extremt plastiga vilket jag är allergisk mot. Kan någon komma med förslag och då helst diesel.

Har en Peugeot 307 Kombi, 1.6 liters dieseln. En enkel bil, men helt ok att köra tycker jag. Tror jag skattar ca 2800 för den, och den ligger och drar ca 0.56. Kvalitetsmässigt verkar Peugeot ha blivit en hel del bättre på senare år (min är en 07-a), men snackar man inredningsdetaljer och dylikt så är det rätt enkelt...

Vansinnigt nöjd med den iaf, billig i drift och rymlig...

mangs
2010-03-31, 15:05
jag kommer troligtvis inte köpa en helt ny bil utan någonstans kring 06-08 är väl där jag funderar i dagsläget. Jag ahr kört en helt ny 318d och de är fina. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en 118d om jag hittar en sådan men det verkar nästan lättare att hitta en bra 120d.

Mikeman
2010-03-31, 16:03
Ingen som har nämnt Kia Ceed 1.6CrDi Eco.
Kör en sån och är grymt nöjd.

ArcTiC
2010-03-31, 21:02
Ingen som har nämnt Kia Ceed 1.6CrDi Eco.
Kör en sån och är grymt nöjd.

Samma här så +1 på den.

mangs
2010-04-01, 22:40
Var faktiskt på er inrådan och provkörde Kia idag då man verkar få väldigt mycket för pengarna men tyvärr för min del kändes det inte rätt. Vägljud och motorljud låt ganska mycket och den upplevdes plastig. Problemet är att jag vant mig vid BMW och Audi och det finns få bilar som mäter sig med dessa när det gäller interiören. Den är viktig för mig då det är vad jag ser huvuddelen av tiden då jag ser min bil.

bladhet
2010-04-02, 07:35
Var faktiskt på er inrådan och provkörde Kia idag då man verkar få väldigt mycket för pengarna men tyvärr för min del kändes det inte rätt. Vägljud och motorljud låt ganska mycket och den upplevdes plastig. Problemet är att jag vant mig vid BMW och Audi och det finns få bilar som mäter sig med dessa när det gäller interiören. Den är viktig för mig då det är vad jag ser huvuddelen av tiden då jag ser min bil.

Har själv varit ägare till både nya audi bilar och nya bmw 5 serie bilar, men idag kör jag kia och är helnöjd. För att vara en billig bil håller den väldigt hög kvallitet på saker och ting. Och motorljudet är nästan mindre än i en 08 audi a4 tdi.
Men dom tar inte 0,49 blandad körning som många tror, för då måste du ha ett ägg under foten. Jag har själv varit nere på 0,5 som lägst med bilen ( långkörning ). Får väl se om förbrukningen sjunker lite efter första servicen som kommer nu i maj.

Currenthill
2010-04-02, 08:20

Frugan kör en Kia Cee'd SW 2.0 CRDI. Det är alltså tvålitersdiesel som inte längre finns till Cee'd:en. Min upplevelse av bilen är att den är mycket prisvärd - OM man kan leva med den tvivelaktiga interiören och det enormt höga vägljudet. Det råder inget tvivel om att det är områden man måste ha överseende med om man vill ha en ny billig bil med lång garanti.

Frugan kör på ca 0,50-0,55 l/mil till och från jobbet. Själv ligger jag på runt 0,6 l/mil vid långkörningar med den.

Vår har dock krånglat rätt mycket, rätt radikala fel också. Det har kommit in fukt i kontaktstycken till databoxar etc vilket gjort att den varit stendöd ett antal gånger och behövts bärgas till närmaste verkstad.