handdator

Visa fullständig version : Sälja nyligen ombildad lgh - skatter?

bear.flowertwig
2009-09-20, 17:39
Vad gäller? Har sökt men blir inte klok på reglerna :Virro

Lägenheten är ombildad för en månad sen. Frågan är vilka regler som gäller för reavinstskatt, uppskov osv om jag säljer nu och köper ny?

Vad jag vill veta är om jag åker på en onödigt stor skattesmäll nu i förhållande till om jag väntar med försäljning och hur länge jag isf ska vänta med försäljning?

Har bott i lägenheten i 4 år som hyresrätt innan ombildning och sen ombildning 1 månad.

PixelMiner
2009-09-20, 17:43
Nu är jag ingen auktoritet på området. Men i princip borde ju samma regler gälla som om du köpte en bostadsrätt för en månad sedan och sedan sålde...

Cilia
2009-09-20, 17:57
Du måste ha bott i lägenheten (varit skriven) i den i 1 år efter anskaffningsdatum för att få skjuta upp skatten.

Sen var det länge sedan jag läste på om försäljning av lägenhet. Spontant tycker jag det borde räknas som kapitalinkomst men jag tror det kan vara ngt annat om det är bostad.

bear.flowertwig
2009-09-20, 17:57
Nja, nog är det väl en skillnad vid ombildning? Att man åker på en högre skatt vid försäljning inom 1 år/före årsskifte/what ever...?

Cilia
2009-09-20, 17:59
Nja, nog är det väl en skillnad vid ombildning? Att man åker på en högre skatt vid försäljning inom 1 år/före årsskifte/what ever...?
tror inte det, anskaffande som anskaffande. Spelar ingen roll vem som ägde den innan.

bear.flowertwig
2009-09-20, 18:00
Du måste ha bott i lägenheten (varit skriven) i den i 1 år efter anskaffningsdatum för att få skjuta upp skatten.

Sen var det länge sedan jag läste på om försäljning av lägenhet. Spontant tycker jag det borde räknas som kapitalinkomst men jag tror det kan vara ngt annat om det är bostad.

Idiotfråga men... vad är poängen med att skjuta upp skatten?

Cilia
2009-09-20, 18:02
Skatteverket

Räkna ut skatten vid försäljning av bostad
Inkomst av kapital
Vinster och förluster hör för fysiska personer och dödsbon till inkomstslaget kapital. Vinsten eller förlusten för försäljningen räknas samman med dina andra kapitalinkomster/utgifter i inkomstslaget kapital.

Vid överskott av kapital betalar du statlig inkomstskatt på detta belopp med 30 %

------------------------------------------

Vinst

Om du får en vinst på en försäljning som skett under 2007 beskattas 2/3 av vinsten med 30% (vilket motsvarar 20% skatt på hela vinsten). I vissa fall kan beskattningen skjutas upp genom uppskov. Observera att reglerna ändras från och med 1 januari 2008. På försäljningar som görs under 2008 beskattas hela vinsten med 22%.
Exempel: Vinsten är 100 000 kr. Skatten blir 20 000 kr (100 000 x 20%).

tydligen ändrade regler från 2008, inte läst på.

Cilia
2009-09-20, 18:03
Idiotfråga men... vad är poängen med att skjuta upp skatten?
Generellt sett så anses en uppskjuten kostnad vara att föredra eftersom inflationen minskar beloppets storlek. Men numer så får man skatta för den uppskjutna vinsten som en slags ränta. Det gör att värdet av att skjuta upp skatten har minskat.