handdator

Visa fullständig version : Natriumglutamat (E621)

Pking
2009-09-20, 12:10
Hej

Jag brukade äta mycket färdigmat av ren bekvämlighet och för att jag trodde att det var okej mat (iaf bättre än köttbullar och mackaroner som det annars blivit om jag lagat maten). Jag har sedan jag hört talats om tillsatsen natriumglutamat (E621) blivit helt avskräckt från färdigmat och även börjat undvika processad/bearbetad mat i allmänhet för att jag förlorat mycket av min tilltro till maten som produceras.

Natriumglutamat används rätt flitigt i färdigmat, snabbmat, kryddblandningar, snacks, asiatisk mat, charkprodukter och diverse andra matprodukter. Vad natriumglutamat gör är att det stimulerar belöningssystemet i hjärnan och får oss att tycka maten smakar gott. Vad det betyder är att man kan producera billig och näringsfattig mat och slänga på en tillsats för att få det att smaka bra.

Livsmedelsverket påstår att det är ofarligt, men jag lägger inte mycket vikt vid deras ord med tanke på hur deras "experter" visat sig få betalt av livsmedelsindustrin. På andra sidan finns det personer som påstår att det orsakar nervskador och diverse negativa effekter. Jag har själv inte forskat mycket i ämnet för att ha en åsikt om det skapar negativa effekter eller inte. Jag ser det iaf som ett sätt att manipulera våra kroppars egna belöningssystem, vilket är illa nog. Det är skrämmande utveckling när man inte kan lita på sin egna kropp eller på mycket av den information som finns där ute.

Jag vill höra lite vad ni har för åsikter.

King Grub
2009-09-20, 12:20
Man har inte sett några speciella negativa effekter av glutamatintag.

The overall safety evaluation led the JECFA to conclude that the total dietary intake of glutamates arising from their use at levels necessary to achieve the desired technological effect and from their acceptable background in food do not represent a hazard to health. For that reason, the establishment of an ADI expressed in numerical form was not deemed necessary and an "ADI not specified" was allocated to L-glutamic acid and the monosodium, potassium, calcium and ammonium salts.

The JECFA also noted the evidence that it was not necessary to treat pregnant women and infants as special cases; however, they did retain the previously expressed position that food additives, in general, should not be used in infant foods to be consumed before 12 wk of age.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/4/1049S

Total intake of glutamate from food in European countries is generally stable and ranged from 5 to 12 g/day (free: ca. 1 g, protein-bound: ca. 10 g, added as flavor: ca. 0.4 g). L-Glutamate (GLU) from all sources is mainly used as energy fuel in enterocytes. A maximum intake of 16.000 mg/kg body weight is regarded as safe. The general use of glutamate salts (monosodium-L-glutamate and others) as food additive can, thus, be regarded as harmless for the whole population. Even in unphysiologically high doses GLU will not trespass into fetal circulation. Further research work should, however, be done concerning the effects of high doses of a bolus supply at presence of an impaired blood brain barrier function. In situations with decreased appetite (e.g., elderly persons) palatability can be improved by low dose use of monosodium-L-glutamate.

http://www.nature.com/ejcn/journal/v61/n3/full/1602526a.html

PURPOSE: This article reviews the literature from the past 40 years of research related to monosodium glutamate (MSG) and its ability to trigger a migraine headache, induce an asthma exacerbation, or evoke a constellation of symptoms described as the "Chinese restaurant syndrome." DATA SOURCES: Literature retrieved by a search using PubMed, Medline, Lexis-Nexus, and Infotrac to review articles from the past 40 years. CONCLUSIONS: MSG has a widespread reputation for eliciting a variety of symptoms, ranging from headache to dry mouth to flushing. Since the first report of the so-called Chinese restaurant syndrome 40 years ago, clinical trials have failed to identify a consistent relationship between the consumption of MSG and the constellation of symptoms that comprise the syndrome. Furthermore, MSG has been described as a trigger for asthma and migraine headache exacerbations, but there are no consistent data to support this relationship. Although there have been reports of an MSG-sensitive subset of the population, this has not been demonstrated in placebo-controlled trials. IMPLICATIONS FOR PRACTICE: Despite a widespread belief that MSG can elicit a headache, among other symptoms, there are no consistent clinical data to support this claim. Findings from the literature indicate that there is no consistent evidence to suggest that individuals may be uniquely sensitive to MSG. Nurse practitioners should therefore concentrate their efforts on advising patients of the nutritional pitfalls of some Chinese restaurant meals and to seek more consistently documented etiologies for symptoms such as headache, xerostomia, or flushing.

http://www3.interscience.wiley.com/journal/118565688/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0

jontet
2009-09-20, 12:24
Jag har inte kännt några negativa effekter av mitt måttliga glutamatintag.

Fredrik_S
2009-09-20, 15:54
Kolla istället om maten innehåller natriumNITRIT (E250). Där är det iallafall fog för varningarna om att det är dåligt.
Väldigt mycket färdigmat med kött innehåller det. Även nästan alla sharkprodukter. Färdig kalkon, skinka, köttbullar, pyttipanna osv osv...

Förövrigt är det ofta lika mycket eller mer än hela dagsbehovet av vanligt salt i endast en portion färdigmat.

Tom Warrior
2009-09-20, 15:55
Kolla istället om maten innehåller natriumNITRIT (E250). Där är det iallafall fog för varningarna om att det är dåligt.
Väldigt mycket färdigmat med kött innehåller det. Även nästan alla sharkprodukter. Färdig kalkon, skinka, köttbullar, pyttipanna osv osv...
Bara jag som får grym ansiktsbloat av nitrit? Rånice ä det. MAn får ett ansikte med pondus.

Sverker
2009-09-20, 18:52
Livsmedelsverket påstår att det är ofarligt, men jag lägger inte mycket vikt vid deras ord med tanke på hur deras "experter" visat sig få betalt av livsmedelsindustrin. På andra sidan finns det personer som påstår att det orsakar nervskador och diverse negativa effekter. Jag har själv inte forskat mycket i ämnet för att ha en åsikt om det skapar negativa effekter eller inte. Jag ser det iaf som ett sätt att manipulera våra kroppars egna belöningssystem, vilket är illa nog. Det är skrämmande utveckling när man inte kan lita på sin egna kropp eller på mycket av den information som finns där ute.

Jag vill höra lite vad ni har för åsikter.

Ska du lita på någon ska du lita på Livsmedelsverket. Vem ska du annars lyssna på.
Någon vildhjärna som marknadsför någon hypodiet via internet och säljer böcker och föreläsningar med hög provision ?

Vilken tur att Livsmedelsverket är öppet för granskning och medarbetarna har meddelandefrihet. Minsta aning om korruption skulle direkt komma ut i kvällstidningarna.

944RS
2009-09-20, 19:03

Förövrigt är det ofta lika mycket eller mer än hela dagsbehovet av vanligt salt i endast en portion färdigmat.

Tror många har läst om hur farligt/dåligt det är med E250. Men vad är det mer exakt som man har kommit fram till att har för effekter på kroppen?

Sverker
2009-09-20, 19:28
Nitrit kan ge nitrosaminer som är cancerogena. Cancern kommer främst i magen och tarmarna.

snej
2009-09-20, 20:00
Nitrit kan ge nitrosaminer som är cancerogena. Cancern kommer främst i magen och tarmarna.

Men även det är som E621, godkänt av Livsmedelsverket..

Pking
2009-09-20, 20:01
Ska du lita på någon ska du lita på Livsmedelsverket. Vem ska du annars lyssna på.
Någon vildhjärna som marknadsför någon hypodiet via internet och säljer böcker och föreläsningar med hög provision ?

Vilken tur att Livsmedelsverket är öppet för granskning och medarbetarna har meddelandefrihet. Minsta aning om korruption skulle direkt komma ut i kvällstidningarna.

Jag har slutat lyssna på livsmedelsverket efter jag insett hur usla och ovetenskapliga deras kostråd varit. De förespråkar att om man ska gå ner i vikt att man äter bröd till varje måltid, väljer fettsnåla nyckelhålsmärkta varor (vilket ofta innebär mer socker och sötningsmedel istället) och att man använder margarin och vegetabiliska oljor vid matlagning (som för det mesta är industriellt bearbetade och innehåller industriella transfetter som är skadliga för kroppen).

Vem ska man annars lyssna på? Ja det är frågan.

Tolkia
2009-09-20, 20:11
Natriumglutamat används rätt flitigt i färdigmat, snabbmat, kryddblandningar, snacks, asiatisk mat, charkprodukter och diverse andra matprodukter. Vad natriumglutamat gör är att det stimulerar belöningssystemet i hjärnan och får oss att tycka maten smakar gott. Vad det betyder är att man kan producera billig och näringsfattig mat och slänga på en tillsats för att få det att smaka bra.
Jag tror att du missuppfattar lite här. Hur vi upplever smaken av natriumglutamat skiljer sig inte från hur vi upplever andra smaker; molekyler binder till receptorer på tungan, signaler skickas via nerver till hjärnan där de tolkas, och vi upplever smak. Natriumglutamat smakar gott, helt enkelt, det är inte något slags psykoaktiv drog. Inte mer än andra ämnen med smak, i alla fall. Däremot är glutamat också en excitatorisk signalsubstans, och spekulationerna och oron kring det härrör från denna kunskap. Som Grub skriver har man dock hittills inte sett några negativa hälsoeffekter.

Morty
2009-09-20, 20:33
Men även det är som E621, godkänt av Livsmedelsverket..

Nä, SLV rekommenderar att man inte äter E250 av ovan nämnda anledning.

King Grub
2009-09-20, 20:45
Jo, E250 är godkänt för konsumtion.

Risker för negativa hälsoeffekter av användning av nitrit måste dock ställas i relation till dess viktiga effekt som konserveringsmedel. Nitrit skyddar mot botulism, en matförgiftning som kan leda till döden.

http://www.slv.se/upload/dokument/nyheter/2006/Uppdrag%20att%20belysa%20kriterier%20f%C3%B6r%20an v%C3%A4ndning%20av%20tillsatser%20i%20livsmedel%20-%20Rapport.pdf

Trance
2009-09-20, 20:48
Jag har slutat lyssna på livsmedelsverket efter jag insett hur usla och ovetenskapliga deras kostråd varit. De förespråkar att om man ska gå ner i vikt att man äter bröd till varje måltid, väljer fettsnåla nyckelhålsmärkta varor (vilket ofta innebär mer socker och sötningsmedel istället) och att man använder margarin och vegetabiliska oljor vid matlagning (som för det mesta är industriellt bearbetade och innehåller industriella transfetter som är skadliga för kroppen).

Vart hittar du margarin med transfetter i?

tsp
2009-09-20, 20:59

Men det är fortfarande godkänt.. Håll isär begreppen

RandomC
2009-09-20, 21:42
Vart hittar du margarin med transfetter i?

Samma hylla som skokräm och dötsfrukt.

Eddie Vedder
2009-09-21, 05:00

Snarare rekommenderar de att det tillsätts i alla produkter där botulism är en riskfaktor. När det handlar om charkprodukter är det i vanlig ordning det eviga tjatet om mättat fett som brukar tas upp.

Men i den stora cancerrapporten ver det ur nitritsynpunkt som charkprodukter rekommenderas att helt utesluta.

Sverker
2009-09-21, 06:08

Uppenbarligen inte dina källor.

Nu är detta en tråd om glutamat så då håller vi oss där.
Är du intresserad av frågan så starta en ny tråd.

spoonchest
2009-09-21, 17:53
Jo, E250 är godkänt för konsumtion.

Är inte alla tillsatser med E-nummernycklar godkända att ha i livsmedel?

Eddie Vedder
2009-09-21, 19:30
Är inte alla tillsatser med E-nummernycklar godkända att ha i livsmedel?

Jo

Pking
2009-09-21, 19:46
Tack för alla svar hittils :) Det verkar som alla är överrens om att det inte finns några belägg för att det skulle vara hälsoskadligt. Om det dessutom fungerar som en vanlig krydda så ser jag ingen anledning att bli upprörd över användningen av tillsatsen - såvida man inte är emot kryddor.

Jag fick iaf en ursäkt att börja laga egen mat, även om det var pga. jag ryckts med i någon masshysteri.

Trance
2009-09-21, 19:51
Jag fick iaf en ursäkt att börja laga egen mat, även om det var pga. jag ryckts med i någon masshysteri.

Det är förmodligen en av de absolut hälsosammaste "enkla" stegen man kan ta, så det är mycket positivt.

schabo-labo
2009-10-03, 14:27

Oj fy då får man undvika det då. Varför är det inte bannlyst i maten? Pga att den skyddar mot något annat farligt? Pest eller kolera då alltså?

Apos78
2009-10-03, 14:34
Oj fy då får man undvika det då. Varför är det inte bannlyst i maten? Pga att den skyddar mot något annat farligt? Pest eller kolera då alltså?

Det skulle inte vara försvarbart att sälja charkprodukter utan E250 pga ovan nämnda risk.

OskarD
2009-10-03, 15:42
Charkprodukter kan tillverkas utan nitrit.
http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=8336

utan nitrit förkortas hållbarheten cirka en vecka. Å andra sidan äts den korv som köps oftast upp inom några få dagar. Hållbarheten är 17 dagar från tillverkningen räknat, det betyder cirka en vecka från det att du köper den över disk.

Men det blir en annan färg färg utan nitrit, en nog så viktig faktor.

KRAV-märkta produkter får inte innehålla nitrit.
http://www.krav.se/Konsument/Om-KRAV-markningen/Fordjupande-lasning-/Halsa/Vad-ar-det-du-ater/

För att förhindra tillväxt av bakterier i livsmedel behövs en hel rad hinder. Används inte nitrit ska de andra hindren förstärkas. Det handlar till exempel om god hygien och kortare hållbarhet.

Apos78
2009-10-03, 18:24
Charkprodukter kan tillverkas utan nitrit.
http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=8336

Men det blir en annan färg färg utan nitrit, en nog så viktig faktor.

KRAV-märkta produkter får inte innehålla nitrit.
http://www.krav.se/Konsument/Om-KRAV-markningen/Fordjupande-lasning-/Halsa/Vad-ar-det-du-ater/

Kan är en sak. Att verkligen göra det sett till hela charksortimentet en annan. För handlaren är hållbarhet en viktig faktor då det redan idag slängs vansinniga mängder mat från våra livsmedelsbutiker. Står då valet mellan en korv som kan ligga max 17 dagar (i bästa fall) och en som kan ligga flera gånger denna tid är det för många ett enkelt beslut.

Sen med tanke på bl.a. ICA´s hygienslarv häromåret föll iaf mitt förtroende för totalhygienen i butik en del.

Sverker
2009-10-03, 18:38
Då hoppas jag att du kommer att upptäcka att det finns ett helt annat "tänk " idag. Idag finns kunskap, hygien och kvalité i butikernas arbete.

Varför inte prata med butikschefen hos "din" butik ifall du tvekar.

stafh
2009-10-03, 18:40
Själv kommer jag runt problematiken med E250 genom att helt enkelt inte äta charkprodukter (eller något annat kött för den delen). :D

OskarD
2009-10-03, 18:42
Självklart vill handlarna ha varor som tål att lagras länge, men å andra sidan kan de hantera mjölk - en vara som har ännu kortare hållbarhet än korv utan nitrit. Dilemmat är att de vill ha vällfyllda kyldiskar & hyllor. Det var det som ledde till ommärkningen av köttfärsen, istället för att låta det ta slut i köttdisken framåt kvällen så malde de på, och märkte om det som inte blivit sålt.

Sen när det gäller vad som slängs så har det ofta att göra med at kunderna inte vill betala fullpris för t.ex kantstötta äpplen när de kan plocka fina exemplar. Eller en produkt som närmar sig "bäst före" när det finns andra exemplar som är färskare. Och handlarna vill ha en "kvalitetsimage" och tjäna pengar, så de slänger hellre än sänker priserna. Jag hörde en diskussion om detta på radion för inte så länge sen. Jag hittar inget om just den, men det finns tydligen handlare som tycker att prissänkt mat säljer (http://www.sr.se/cgi-bin/blekinge/nyheter/artikel.asp?artikel=3124987)
Vissa affärer kastar till och med maten flera dagar innan bäst före-datum, eftersom de inte vill ha varor i hyllorna som kunderna tycker är oattraktiva.

Jämför med en torghandeln där man kan köpa billigt när det närmar sig stängningsdags. Men konsekvensen av att butiken inte skall stå med för gamla varor kan lätt bli att det tar slut i hyllorna ibland.

Hursomhelst, vill man inte ha nitrit i sina charkprodukter får man leta efter Krav-märkta sådana.

Fredrik_S
2009-10-03, 20:14
Självklart vill handlarna ha varor som tål att lagras länge, men å andra sidan kan de hantera mjölk - en vara som har ännu kortare hållbarhet än korv utan nitrit.

Ju större omsättning en produkt har ju lättare blir det att beräkna hur mycket man ska ta in.
Mjölk köps i ungefär samma mängder dag till dag medans de olika sharkvarorna varierar kraftigt utifrån slumpmässiga mönster som inte går att räkna ut. (utom vid storhelger etc)

Apos78
2009-10-03, 20:46
Då hoppas jag att du kommer att upptäcka att det finns ett helt annat "tänk " idag. Idag finns kunskap, hygien och kvalité i butikernas arbete.

Varför inte prata med butikschefen hos "din" butik ifall du tvekar.

Var lite otydlig. När det skrevs som mest om ICA tappade man lite förtroendet, vilket fortfarande sitter kvar till viss del. Är medveten om att rutiner som t.ex. egenkontroller blir mer och mer frekventa och jag går inte och nojjar över detta när jag handlar.

Dock tror jag att om alla 15 hyllmeter med korv och liknande skulle vara av den typen att hållbarheten är kraftigt reducerad så skulle det till att börja med öka kraven på hanteringen vilket i sin tur ökar risken för slarv. Av alla små och stora butiker vi har i Sverige finns det givetvis de som är i stort sett prickfria men det vore galet att säga att alla Sveriges matvarubutiker sköter sig till punkt och pricka. Trots gällande rutiner finns det alltid personal som verkligen inte har koll på t.ex. vettig kylkedja.

Frumpish
2009-10-03, 21:03
Apropå nitrit, hur ligger det till med t ex kravmärkt bacon? Krav varor får ej innehålla nitrit och om man kollar i listan på kravs hemsida över vilka konserveringsmedel som är tillåtna (4 stycken) verkar det inte finnas något substitut för nitriten, någon som har koll på hur de sköter bakterieproblematiken?

Fredrik_S
2009-10-03, 21:29
Apropå nitrit, hur ligger det till med t ex kravmärkt bacon? Krav varor får ej innehålla nitrit och om man kollar i listan på kravs hemsida över vilka konserveringsmedel som är tillåtna (4 stycken) verkar det inte finnas något substitut för nitriten, någon som har koll på hur de sköter bakterieproblematiken?

Finns ekologisk från coop med nitrit

Men enda KRAV-märkta som finns är från Ekodirekt i sockohlm för 183 kronor kilot

Frumpish
2009-10-03, 22:16
Finns ekologisk från coop med nitrit

Men enda KRAV-märkta som finns är från Ekodirekt i sockohlm för 183 kronor kilot

tack :D

Sverker
2009-10-04, 06:52

Rent spontant tror jag att gasförpackning, sk KPK, som används till köttfärs, skulle fungera. Bacon brukar annars vaccumförpackas. Skulle det vara så får man steka upp hela packetet på en gång och inte spara ostekt bacon.

Att skriva om god hygien tror jag inte. Hygienen ska var bra. Både vid slakt och i charken.
Clostrideierna är naturliga bakgrundsbakterer som finns både här och där. Svårt att utestänga dem helt.

Nu blev jag nyfiken och måste titta i disken:em:

Eddie Vedder
2009-10-04, 06:58

Jag minns att det var en kinflikt angående julskinkan i alla fall. KRAV ville absolut inte ha nitrit i den men Livsmedelsverket stretade emot.

Det slutade med att KRAV fick frångå sina principer men att man i alla fall fick reducera nitrithalten i sin skinka jämfört med de andra. ´Vi köpte ekologisk julskinka i julas och jag var övertygad från början om att det skulle vara exakt samma sak.

Men där fick jag FEL. Morsan är världsmästare på julskinka men trots det var den ekologiska MÄRKBART godare än någon skinka vi tidigare haft. Och det tyckte vi allihop. Så den var inte lika "hela,ansiktet-svullnar-upp"-salt och godare helt enkelt.*drool*

Färgargumentet tycker jag för övrigt är rent löjligt att komma med från producenternas håll. Informerar man allmänheten noggrant om hur illa det är med nitrit och att den tristare färgen inte innebär någon som helst försämring av produkten öär jag övertygad om att man kan leva med det. Jag skiter fullständigt i om min julskinka ser lite gråare ut om den samtidigt innehåller mindre nitrit.

Sverker
2009-10-04, 07:22
Fryst, kokt och skivad nitritfri-julskinka i 200g förpackningar. Tinas under Julovsmorgon i kylskåpet och serveras efter Kalle Anka.

Inget är omöjligt.

schabo-labo
2009-10-04, 07:51
Fryst, kokt och skivad nitritfri-julskinka i 200g förpackningar. Tinas under Julovsmorgon i kylskåpet och serveras efter Kalle Anka.

Inget är omöjligt.250kr kilot?

OskarD
2009-10-04, 09:16
Jag minns att det var en kinflikt angående julskinkan i alla fall. KRAV ville absolut inte ha nitrit i den men Livsmedelsverket stretade emot.

Det slutade med att KRAV fick frångå sina principer men att man i alla fall fick reducera nitrithalten i sin skinka jämfört med de andra.

Är du säker på det? KRAV säger själva (http://www.krav.se/Konsument/Om-KRAV-markningen/Fordjupande-lasning-/Halsa/Vad-ar-det-du-ater/) att de inte tillåter nitrit:

Köper du KRAV-märkt chark slipper du tillsatsen nitrit. Nitrit är annars vanlig i charkprodukter. Den är även tillåten i ekologiska livsmedel som är producerade enligt de minimiregler som EU har satt upp för ekologiak produktion.

Ekologisk skinka & chark kan innehålla nitrit. KRAV är ekologiskt, men allt som är ekologiskt uppfyller inte KRAVs krav.

Jag håller med ang färgen. Det finns ju t.ex. grå fläskkorv (som är grå trots nitrittilsats). Det är en vanesak. Men logistiken runt produkter med kortare hållbarhet blir såklart svårare.

Eddie Vedder
2009-10-04, 09:27
Är du säker på det?

Ja och det var just de principerna du länkar till som man i just det fallet fick göra avsteg från. Deras ståndpunkt ÄR en nolltolerans mot nitrit men i just julskinkafallet fick de ge med sig.

Synd tycker jag, jag skulle väldigt gärna ha både nitritfri skinka och opastöriserade ostar på mitt julbord utan att behöva åka hem till bönderna.

OskarD
2009-10-04, 09:41
Just julskinka är ju en produkt som åker in och ut ur kylen under en tid, så där är det kanske mer motiverat med nitrit än t.ex i en förpackning korv som tillagas och äts upp vid ett tillfälle.

Eddie Vedder
2009-10-04, 09:51
Just julskinka är ju en produkt som åker in och ut ur kylen under en tid, så där är det kanske mer motiverat med nitrit än t.ex i en förpackning korv som tillagas och äts upp vid ett tillfälle.

Det är en bra synpunkt. Man kan ju bara gissa vad utfallet skulle bli. För egen del tror jag inte att möjligheten till inköp av både nitritsaltade och nitritfria charkprodukter och pastöriserade och opastöriserade mjölkprodukter och juicer skulle leda till matförgiftningsepidemier.

Men mycket möjligt att fler skulle bli sjuka. Jag tycker i alla fall valet skulle finnas.