handdator

Visa fullständig version : Hitta vad man vill utbilda sig till?

jakob
2009-09-18, 19:14
Hur ska jag hitta vad jag vill utbilda mig till? Börjar få ångest av att inte komma på vad jag vill göra. *cry*

Chaan
2009-09-18, 19:25
Executor kan man tydligen bli.

http://www.myspace.com/lifemusiclovet

Gabber
2009-09-18, 20:02
Hur ska jag hitta vad jag vill utbilda mig till? Börjar få ångest av att inte komma på vad jag vill göra. *cry*

Jag skrev en jävla A4 och skiten försvann, *grr* jävla skit.

Jag skriver om....

Som jag kan se det och efter mina egna erfarenheter så finns två val.

1. DU väljer högskola direkt
2. DU väljer att avvakta

Båda har sina fördelar och nackdelar som jag tar upp nedan, men det mesta är rätt självklara.

1. Du väljer säg Handels, KTH eller annat skit som har lite status och pluggar ihjäl dig, du satsar riktigt hårt, du kämpar som en galning, du får tom bra betyg, massa vänner och massa kvinnor under gången. Du lär dig en massa och får komma ut som en mogen människa med toppexamen inom ditt intresseområde(vad det nu är).

2. Du väljer att skita i högskola just nu, du hittar ett vanligt jobb, säg lager eller i butik och jobbar. Du tjänar bra eller hyffsat men har inte så värst mycket utgifter i dagsläget. Du sparar pengar, du lever livet, du festar och sparar samtidigt som lönespecarna ökar. Du kör så här i 1-3 år, du har fet startkapital om du tar lite ansvar.

Fördelar med att dra in på högskolan direkt är ju att du slipper avbrott, du kan bli klar med din högskoleutbildning snabbt och i normal ålder. Sedan börjar eländet med att söka jobb.

Nackdelar med detta är ju att du kanske väljer fel, du kanske var skoltrött, du kanske ville ut och resa istället mm.

Fördelar med att välja att jobba är att du kanske får mer tid att lära känna dig själv, vad vill du göra, vad gillar du inte alls osv, det kanske du får genom att vänta. Medans du jobbar kan du(rekomenderas) att du väljer kvällskurser eller distanskurser. Här kan du om du är HELT omedveten vad du gillar lite olika kurser, ekonomi, data, humanistiskt osv. Så här kan du lära känna dig osv.

Nackdelarna med att ta ett jobb efter gymnasium är helt enkelt att du kanske vänjer dig att få hem en lönespec varje månad och se pengarna rulla in. Speciellt då du vid den åldern inte har stora utgifter. Det kan bli en hel del pengar som du kan spara ihop osv. Här kan du även med pengarna festa och ha kul och helt enkelt glömma att du kommer längre med en högskoleutbildning i livet.

Jag kanske skriver sluddrigt just nu men jag är lite full men vet vad jag säger ändå. Det du inte ska göra är att lyssna på andra, vad andra gjort, vad andra vill osv.

DET ÄR DITT LIV, DIN FRAMTID OCH DINA MÅL SOM GÄLLER!!! :hbang:

Jpn
2009-09-18, 20:05
Kloka ord Gabber! :thumbup:

Pez
2009-09-18, 20:22
Jag kan känna igen din frustration. Jag antar att du vill ha förslag på vad som kan tänkas vara intressanta och vettiga vägar till ett yrke som passar dig?

Ska den här tråden vara livsberättigad så får du ge lite mer. Mer information då - föreslagsvis om dig och dina funderingar i den här frågan.

Stoltz
2009-09-18, 20:36
Jag har precis samma problem, sitter dagligen med tankarna på vad som bör väljas nu, och det är fan inte lätt.

Det roliga är att det jag är bäst på, ämnen inom psykologi, är det jag nästan minst skulle vilja arbeta med, så jag dras hela tiden dit, men måste slita bort ögonen :D

Scratch89
2009-09-18, 20:45
Det behövs alltid läkare och ingenjörer.

Loyndomsriss
2009-09-18, 20:48

Vad gillar du att göra? Vilka ämnen var intressanta i skolan?

Carolinew
2009-09-18, 20:53
Mitt problem är väl snarare att jag inte har tillräckligt bra betyg för att läsa det jag vill, och det är sjukt frustrerande. Får hoppas att HP kan bli en lösning men just nu ser det mörkt ut :smash:

Stoltz
2009-09-18, 20:58
Mitt problem är väl snarare att jag inte har tillräckligt bra betyg för att läsa det jag vill, och det är sjukt frustrerande. Får hoppas att HP kan bli en lösning men just nu ser det mörkt ut :smash:

På tal om just HP, en gång i tiden kunde man ladda ner gamla prov för att öva upp sig lite. Kan man inte det längre? Får inte fram något på sidan.

feyin
2009-09-18, 21:00
https://www.studera.nu/studera/339.html

Stoltz
2009-09-18, 21:01
https://www.studera.nu/studera/339.html

Där var det! Var inne på en helt annan sida, my bad. Tack!

C.E.J.
2009-09-18, 21:02

Vad vill du läsa för nåt, Caroline? :)

Gabber
2009-09-18, 21:04
Det behövs alltid läkare och ingenjörer.

Just detta jag delvis försöker varna alla, lyssna inte på detta. Sorry, men det är inte så man ska tänka vid val till högskola. Vad är det brist på?

Det är alltid brist på något och allt, beror på när du går ut?

Det ska inte spela roll vid ditt val, har du taskiga betyg? Sätt dig och plugga till HP, går inte det, kör kurser, läs upp dig. Känner många som VELAT bli läkare som läst upp sina kurser för att komma in. Ge inte upp bara för att du sov genom gymnasiet och att du nu sitter med dåliga betyg.

Kämpa men lyssna inte på vad dina föräldrar vill att du ska bli(de kommer vara nöjda med dig även om du inte går högskola) MEN de tänker på dig när dem tjatar varje dag om att du måste plugga. Ingen förälder vill väl att ens unge ska bli arbetslös eller inte kunna unna sig allt.

Så börja med att skriva ner vad du vill läsa upp, vilka kurser skapar problem, läs om dessa, sätt sig med gamla HP och plugga även om man inte kan plugga till HP, gör dig redo för många år av slit men det kommer att ge resultat.

Man ska dock inte ta mina ord som om jag försöker säga att man är sämre människa om man inte går högskola, nej, det är inte det jag försöker få fram här.

jakob
2009-09-18, 21:24
Tog studenten för två år sen så har gjort lumpen och jobbat lite men inte fan blir det lättare för mig att verkligen komma på vad jag trivs med. Har funderat lite på ekonomie kandidat men börjar bli lite tveksam på om det är min grej. Kan inte komma på något som jag är speciellt intresserad, hade lättast för datorämnen i skolan även om jag inte alltid tyckte de var så roliga och svårast för matematik så jag vet inte om jag skulle passa som teknolog... Pengar är inte det viktigaste för mig eftersom jag hellre jobbar med något jag trivs med så jag inte mår dåligt varje dag man vaknar. :(

Carolinew
2009-09-18, 21:33
Vad vill du läsa för nåt, Caroline? :)

Jag har två alternativ:

Plan A - flygledare
Plan B - ekonomi på HHS.

Två helt olika saker javisst, men jag tror chansen att komma in på flygledarutbildningen är minimal med tanke på hur begåvad man måste vara för att klara testen (som bara får göras en gång i hela ens liv) så det blir nog bara en chansning där och sedan direkt på plan B. Problemet är att jag inte har 20.0 (eller 22.5) och jag har ärligt talat svårt att tro att jag kommer få 1.9 på HP.

Försöker komma på en Plan C för tillfället...

MasterChief
2009-09-18, 21:43
Jag har två alternativ:

Plan A - flygledare
Plan B - ekonomi på HHS.

Två helt olika saker javisst, men jag tror chansen att komma in på flygledarutbildningen är minimal med tanke på hur begåvad man måste vara för att klara testen (som bara får göras en gång i hela ens liv) så det blir nog bara en chansning där och sedan direkt på plan B. Problemet är att jag inte har 20.0 (eller 22.5) och jag har ärligt talat svårt att tro att jag kommer få 1.9 på HP.

Visst, HHS är bäst, men gillar man ekonomi så kan man gå hur långt som helst även med en examen från andra skolor. Allt handlar om vilken ambitionsnivå och motivation man har.

C.E.J.
2009-09-18, 21:47
Jag har två alternativ:

Plan A - flygledare
Plan B - ekonomi på HHS.

Jag gjorde flygledartestet, failade tyvärr. Nog den största besvikelsen i mitt liv. Som du säkert vet är det inget man pluggar inför, så gör det så fort du kan.

Vad gäller HHS kan du som sagt komma långt även på andra grundutbildningar, pluggar du hårt kan du ju kanske komma in på HHS' masterutbildning. Ungefär vad jag siktar på, pluggar på SU nu och hoppas sen på HHS (eller Ivy League :D). Kör hårt Carro!

jakob
2009-09-18, 21:48
Jag har två alternativ:

Plan A - flygledare
Plan B - ekonomi på HHS.

Vad ser du som lockande med dessa utbildningar? Går du bara efter status/pengar när du väljer utbildning eller har du även ett intresse för något av dem här två?

Bahir
2009-09-18, 21:51
Visst, HHS är bäst, men gillar man ekonomi så kan man gå hur långt som helst även med en examen från andra skolor. Allt handlar om vilken ambitionsnivå och motivation man har.

Handels ger dock ett jävla försprång...

Har själv lite olika tankar nu då jag ställt in mig på att plugga ekonomi i Lund, och därför övat som fan på HP, speciellt ORD. Sen när jag provade att köra igenom ett gammalt prov igår så fick jag 1,9 (106 poäng). Jag är dock rätt inställd på Lund, men skulle jag få 1,9-2,0 så kan det nog vara värt att plugga upp de två ämnen jag behöver (matte D och italienska steg 3) för att komma in till våren.

Mitt råd till trådskaparen är att det är helt och hållet värt det att ta minst ett år för att tänka efter. Hitta på något annat under tiden - res utomlands och jobba (t ex Australien), jobba i Sverige, hittar du inte jobb, så försök fixa praktikplats eller ett volontärarbete. Jag tror sådana meriter kan vara till fördel om du jämför med någon som har gått direkt till högskolan och inte har någon gedigen arbetslivserfarenhet (sitta i kassan på ICA några timmar i veckan under studiegången tror jag inte är särskilt meriterande).

Carolinew
2009-09-18, 21:58

Saken är ju den att det utbildas fruktansvärt många ekonomer i dagsläget, fler än vad som egentligen behövs (läste någon statistik på detta för ett tagsen), vilket gör att konkurrensen på den arbetsmarknaden kommer att bli stentuff om några år. Då är det helt klart en fördel att ha gått på HHS, inte minst om man vill dra sig utanför Sveriges gränser - där skola ofta är viktigare än själva utbildningen.

Men visst, det får kanske bli en Plan C eller D...

Jag gjorde flygledartestet, failade tyvärr. Nog den största besvikelsen i mitt liv. Som du säkert vet är det inget man pluggar inför, så gör det så fort du kan.

Vad gäller HHS kan du som sagt komma långt även på andra grundutbildningar, pluggar du hårt kan du ju kanske komma in på HHS' masterutbildning. Ungefär vad jag siktar på, pluggar på SU nu och hoppas sen på HHS (eller Ivy League :D). Kör hårt Carro!

Jasså? Det var ju lite kul att du tänker i samma banor :) Tråkigt med flygledartestet, men som sagt, du är knappast ensam om att faila där. Jag lär nog göra dig sällskap efter att jag gjort mitt.

Skall hålla tummarna för att du kommer in på HHS!

Vad ser du som lockande med dessa utbildningar? Går du bara efter status/pengar när du väljer utbildning eller har du även ett intresse för något av dem här två?

En kombination. Pengarna en viktig del i mitt val av yrke, men självklart måste jag även ha ett intresse för det jag gör (samt att jag inte är hur dum som helst på området - skulle aldrig kunna bli läkare t.ex. eftersom kemi och sånt där aldrig har varit min starka sida).

MasterChief
2009-09-18, 22:00
Handels ger dock ett jävla försprång...

Har själv lite olika tankar nu då jag ställt in mig på att plugga ekonomi i Lund, och därför övat som fan på HP, speciellt ORD. Sen när jag provade att köra igenom ett gammalt prov igår så fick jag 1,9 (106 poäng). Jag är dock rätt inställd på Lund, men skulle jag få 1,9-2,0 så kan det nog vara värt att plugga upp de två ämnen jag behöver (matte D och italienska steg 3) för att komma in till våren.

Mitt råd till trådskaparen är att det är helt och hållet värt det att ta minst ett år för att tänka efter. Hitta på något annat under tiden - res utomlands och jobba (t ex Australien), jobba i Sverige, hittar du inte jobb, så försök fixa praktikplats eller ett volontärarbete. Jag tror sådana meriter kan vara till fördel om du jämför med någon som har gått direkt till högskolan och inte har någon gedigen arbetslivserfarenhet (sitta i kassan på ICA några timmar i veckan under studiegången tror jag inte är särskilt meriterande).

Att gå långt i arbetslivet handlar också om hur man är som person och även tur. Ett diplom av bästa sort kanske ger initialt ett försprång men när man väl börjar jobba är det resultatet man åstadkommer som räknas. Jag har träffat massor av framgångsrika människor men ingen har gått HHS.

Känner man att man inte vill läsa ekonomi om man inte får läsa det på HHS så tror jag att man i alla fall inte kommer bli en bra ekonom.

MasterChief
2009-09-18, 22:05
Saken är ju den att det utbildas fruktansvärt många ekonomer i dagsläget, fler än vad som egentligen behövs (läste någon statistik på detta för ett tagsen), vilket gör att konkurrensen på den arbetsmarknaden kommer att bli stentuff om några år. Då är det helt klart en fördel att ha gått på HHS, inte minst om man vill dra sig utanför Sveriges gränser - där skola ofta är viktigare än själva utbildningen.

Jag har inte sett någon sådan statisktik så det vågar jag inte bemöta. Som nyutexaminerad ska man kanske inte fundera på toppjobben direkt. Att läsa är en sak, men att jobba en helt annan. Får man in en fot på ett större företag så är det ganska lätt att jobba sig uppåt snabbt om man är rätt person. Vill man, så går det ofta. Det är en otrolig skillnad på hur engagerade människor är i sina jobb. En duktig och ambitiös person får nästan alltid möjligheter förr eller senare. Med lite tålamod och hårt arbete kan ens karriär snabbt gå framåt.

coxie
2009-09-18, 22:07
HHS i all ära men det finns fler universitet i Sverige som ger vettiga möjligheter. Bättre att sätta igång med ekonomistudierna asap än att lägga ett par år på att komma in på rätt skola.

Pratar vi jobb utomlands så är skola viktigt men även ålder och betyg.

Scratch89
2009-09-18, 22:09
Just detta jag delvis försöker varna alla, lyssna inte på detta. Sorry, men det är inte så man ska tänka vid val till högskola. Vad är det brist på?

Det är alltid brist på något och allt, beror på när du går ut?

Det ska inte spela roll vid ditt val, har du taskiga betyg? Sätt dig och plugga till HP, går inte det, kör kurser, läs upp dig. Känner många som VELAT bli läkare som läst upp sina kurser för att komma in. Ge inte upp bara för att du sov genom gymnasiet och att du nu sitter med dåliga betyg.

Kämpa men lyssna inte på vad dina föräldrar vill att du ska bli(de kommer vara nöjda med dig även om du inte går högskola) MEN de tänker på dig när dem tjatar varje dag om att du måste plugga. Ingen förälder vill väl att ens unge ska bli arbetslös eller inte kunna unna sig allt.

Så börja med att skriva ner vad du vill läsa upp, vilka kurser skapar problem, läs om dessa, sätt sig med gamla HP och plugga även om man inte kan plugga till HP, gör dig redo för många år av slit men det kommer att ge resultat.

Man ska dock inte ta mina ord som om jag försöker säga att man är sämre människa om man inte går högskola, nej, det är inte det jag försöker få fram här.

Nu menade jag inte att de två yrkesvalen är bra val för att det är brist på dem, utan för att det är bra jobb, bra betalt och det finns stora möjligheter att utvecklas vidare och göra det betydligt mer personligt och roligare. Jag tror absolut att det är två bra jobb, även fast både läkare och ingenjör är så pass vida begrepp att det ena läkaren inte är den andra lik, samma med ingenjör.

Jag skulle våga påstå att det nästan alltid är bättre att ha en läkar- eller ingenjörsutbildning, jämfört med att plugga något halvflummigt för att det är roligt. Jag känner säkert ett dussin människor som sitter med kandidat- och/eller mastersexamen i statsvetenskap, men som troligen aldrig kommer att få något jobb. Samma sak diverse olika kulturvetenskaper. Jag själv hoppade av det sjunkande skeppet kostvetenskap nu senast.

C.E.J.
2009-09-18, 22:24

Kört för gubbar som dig och mig månne? ;)

Jpn
2009-09-18, 22:38
HHS i all ära men det finns fler universitet i Sverige som ger vettiga möjligheter. Bättre att sätta igång med ekonomistudierna asap än att lägga ett par år på att komma in på rätt skola.

Har du något bra tips på skola för ekonomistudier utöver HHS?

vxcv
2009-09-18, 23:05

Hur manga av alla som tar testet far godkannt?

Hur langt testet ar och vad for typ av fragor ar det, har en kompis som har gatt och funderat lange pa att ta testet pa LFV.

Imni
2009-09-18, 23:19

Det finns ytterligare ett alternativ om ekonomi är det man vill hålla på med, ett alternativ som många ofta glömmer och det är civ.ing teknisk fysik. OM man klarar av den utbildningen (sedd som en av de svåraste man öht kan gå) väljer man inriktning finansiell statistik. Det är en väg in till ekonomlivet som många inte ser men det är också en väg som gör att du distanserar dig rejält från dina ekonomkollegor då du besitter mattekunskaper dem endast kunnat drömma om.

Om du sedan kompletterar med ekonomikurser så har du garanterat ett bra ekonomijobb inom sikte.

C.E.J.
2009-09-18, 23:35
Hur manga av alla som tar testet far godkannt?

Hur langt testet ar och vad for typ av fragor ar det, har en kompis som har gatt och funderat lange pa att ta testet pa LFV.

Jag minns inte hur många det är för det första testet, men i slutändan är det färre än 20% som klarar alla tester (färdigheter, fysisk hälsa, mental hälsa).

http://en.wikipedia.org/wiki/FEAST_test

The_RobRoy
2009-09-18, 23:38
Att gå långt i arbetslivet handlar också om hur man är som person och även tur. Ett diplom av bästa sort kanske ger initialt ett försprång men när man väl börjar jobba är det resultatet man åstadkommer som räknas. Jag har träffat massor av framgångsrika människor men ingen har gått HHS.

Känner man att man inte vill läsa ekonomi om man inte får läsa det på HHS så tror jag att man i alla fall inte kommer bli en bra ekonom.

Måste +1:a hela inlägget.

appapa
2009-09-19, 01:10
Tror ni överskattar betydelsen av skolan även för utomlandsjobb. Här i USA så får man vara glad om dom lyckas hålla isär Sverige och Schweiz. Det enda universitet jag hört folk känna till är Uppsala. Oftast går man väl inte heller direkt på utomlandsjobb, utan jobbar något år i Sverige först, då misstänker jag att vilken skola man gått på spelar noll roll. Risken att arbetsgivaren hört talas om skolan är förmodligen nära noll vilket som. Ja det gäller även HHS.

hendrong
2009-09-19, 05:29
Gå till en psykolog, det hjälpte mig.

Eddie Vedder
2009-09-19, 08:03
Jag skrev en jävla A4 och skiten försvann, *grr* jävla skit.

Jag skriver om....

Som jag kan se det och efter mina egna erfarenheter så finns två val.

1. DU väljer högskola direkt
2. DU väljer att avvakta

Båda har sina fördelar och nackdelar som jag tar upp nedan, men det mesta är rätt självklara.

1. Du väljer säg Handels, KTH eller annat skit som har lite status och pluggar ihjäl dig, du satsar riktigt hårt, du kämpar som en galning, du får tom bra betyg, massa vänner och massa kvinnor under gången. Du lär dig en massa och får komma ut som en mogen människa med toppexamen inom ditt intresseområde(vad det nu är).

2. Du väljer att skita i högskola just nu, du hittar ett vanligt jobb, säg lager eller i butik och jobbar. Du tjänar bra eller hyffsat men har inte så värst mycket utgifter i dagsläget. Du sparar pengar, du lever livet, du festar och sparar samtidigt som lönespecarna ökar. Du kör så här i 1-3 år, du har fet startkapital om du tar lite ansvar.

Fördelar med att dra in på högskolan direkt är ju att du slipper avbrott, du kan bli klar med din högskoleutbildning snabbt och i normal ålder. Sedan börjar eländet med att söka jobb.

Nackdelar med detta är ju att du kanske väljer fel, du kanske var skoltrött, du kanske ville ut och resa istället mm.

Fördelar med att välja att jobba är att du kanske får mer tid att lära känna dig själv, vad vill du göra, vad gillar du inte alls osv, det kanske du får genom att vänta. Medans du jobbar kan du(rekomenderas) att du väljer kvällskurser eller distanskurser. Här kan du om du är HELT omedveten vad du gillar lite olika kurser, ekonomi, data, humanistiskt osv. Så här kan du lära känna dig osv.

Nackdelarna med att ta ett jobb efter gymnasium är helt enkelt att du kanske vänjer dig att få hem en lönespec varje månad och se pengarna rulla in. Speciellt då du vid den åldern inte har stora utgifter. Det kan bli en hel del pengar som du kan spara ihop osv. Här kan du även med pengarna festa och ha kul och helt enkelt glömma att du kommer längre med en högskoleutbildning i livet.

Jag kanske skriver sluddrigt just nu men jag är lite full men vet vad jag säger ändå. Det du inte ska göra är att lyssna på andra, vad andra gjort, vad andra vill osv.

DET ÄR DITT LIV, DIN FRAMTID OCH DINA MÅL SOM GÄLLER!!! :hbang:

Det här inlägget är mycket bra tycker jag. Dock finns EN viktig sak som jag tycker du glömmer med alternativ 2. Det är helt enkelt osäkerheten. Kommer man in på en utbildning har man i alla fall x antal år framför sig där man kommer vara sysselsatt och dessutom ges tid att fundera och även tid att skapa saker vid sidan om skolan, kontakter m.m.

Väljer man alternativ 2 är det ju inget som helst fel OM man får jobb men det kan man ju inte styra lika lätt själv. Så där finns det större risker som jag ser det även om det inte på något sätt är mer "rätt" att plugga än att ta ett lågstatusjobb och tjäna pengar.

Det var en stor anledning till att jag började plugga på studs efter studenten. Både jobb och universitetsstudier lockade men det senare kändes dels mer lockande men även mindre riskfyllt.

L-Sami
2009-09-19, 08:34
På arbetsförmedlingens hemsida finns det tips på yrken och vad man behöver för utbildning för att jobba inom det yrket.

Medusa
2009-09-19, 08:39
Jag är snart helt färdig med mina studier vid ekonomihögskolan i Lund, civilekonom med analytisk inriktning..

Jag är nöjd med min utbildning, bra på alla sätt och vis, kårlivet i Lund och allting runtomkring är utmärkt, närheten till flera större städer där du kan arbeta extra och knyta kontakter är större än Stockholm.. Köpenhamn och Lund i sig självt är större..

Dessutom finns Lunds Tekniska Högskola nära, och detta möjliggör studier i världsklass parallellt med ekonomistudierna och det är värt att komplettera med om man har tid och ork.. Jag har själv läst en kandidatprogram inom fysik och matematik och är färdig samtidigt som jag tar min master..

Att studera vid HHS är säkerligen det bästa alternativet om du vill arbeta för någon annan direkt efter studierna och göra det med hög lön och status, vill du fortfarande arbeta för någon annan så ger Lund och HHG minst lika goda möjligheter..

Precis som masterchief säger är det inte så avgörande vilken skola du gick på, Lund, HHS, HHG ger dig samtliga tillgång till toppskiktet av svenska företag, banker, investmentbanker, även utomlands i England och Tyskland.. Vad som är avgörande är ditt uppförande och intryck på intervjun, dina betyg under åren, och ditt kandidat samt magisterarbete, de allra finaste firmorna vill inte bara anställa en apa som skyfflar papper, utan en delvis tänkande apa som skyfflar papper med förmågan att ibland improvisera och tänka själv..

Efter de övriga skolorna kommer de övriga, skulle vilja slå ett slag för Uppsala dock!

Medusa
2009-09-19, 08:43
Har du något bra tips på skola för ekonomistudier utöver HHS?

Lund, Handelshögskolan i Göteborg.

Utomlands: Handelshögskolan i Köpenhamn, LBS i London, dessa två är inte överjävligt svåra att komma in på och CSN ger dig stöd...

ispåse
2009-09-19, 08:58
Som många redan sagt finns det mängder med utbildade arbetslösa idag så tänk efter först så att du inte står där sedan med lån och en utbildning som inte är ett uns värd.

Felutbilda sig måste nog vara bland det sämsta man kan göra i sitt liv. Självförtroende lär ju sjunka något så djävulskt när man inser att man efter 3-4 års slit måste tillbaka till skolbänken för att utbilda sig igen samt kanske dra på sig ännu mera lån. Eller så hamnar man i något lågavlönat yrke där inkomsten blir ännu sämre pga lånet. Kört med huslån, billån mm.

Utbilda dig fel eller i något du inte är intresserad av så finns chansen att du förstör ditt liv innan du ens fyllt 30.

känner du dig väldigt osäker på vad du vill arbeta med i framtiden så tycker jag att det kan vara bra att arbeta på i några år och skapa dig en buffert så att du iaf slipper allt för stora framtida studielån. Om 3 år kanske du fortfarande inte vet riktigt vad du vill göra men du har då tillräckligt med pengar för att chansa och ha råd med att misslyckas, eller så kanske du vid det laget har funnit ditt intresse.

Eller så kör du på mottot "friskt vågat, hälften vunnet" och hoppas att du väljer rätt och att allt klaffar. Finns ju som sagt fördelar med det också. Mer attraktiv på marknaden, kanske mer rutin från att studera mm.

Dreas
2009-09-19, 09:15
Tänk ut några möjliga arbeten du vill hålla på med/är intresserad av. Sen testar du ifall det passar just dig. Ingen utbildning kommer ju vara superrolig utan det blir ju slit och plugg.

Du måste ju inte heller bestämma dig idag, ifall du känner att du vill plugga så kan du ju alltid ta några småkurser inom dina intresseområden och sen se vilket som passar bäst.

ispåse
2009-09-19, 09:16
Eller så gör du som jag gjort, hittar en arbetsplats där du trivs, låter dem utbilda dig och nöjer dig med tanken på att kanske aldrig bli mångmiljonär. Beror ju helt på vad du prioriterar i livet.

C.E.J.
2009-09-19, 11:39
Gå till en psykolog, det hjälpte mig.

lol, utveckla?

Pudzianovski
2009-09-19, 11:48

Jag brukar köra uteslutningsmetoden. Jag har stora problem att välja saker och ting i livet. På gränsen till jobbigt ibland. På grund av detta kör jag oftast uteslutningsmetoden. De områden och ämnen du absolut inte vill jobba med stryker du. När du uteslutit det så kanske det är lättare att se vad du faktiskt kan tänka dig att jobba med. Rent praktiskt kan det funka mycket bra för mig ibland. Detta är bara ett annat sätt att se på frågan. :thumbup:

rapzidi
2009-09-19, 12:15
Arbetsförmedlingens intressetest (https://sso.arbetsformedlingen.se/go.aspx?TC=31&C1=31&C2=108&C3=108&GOREDIRECT=true&URL3=https%3a%2f%2fsso.arbetsformedlingen.se%2fInt ressetest%2fPages%2fStart.aspx)

Verkar som att man behöver logga in osv. för att se resultat, men det är nog inte så knepigt att ordna.

m0lle
2009-09-19, 12:59
lol, utveckla?

Varför skrattar du? Han kanske blev hjälpt av att få stöta och blöta sina funderingar med någon annan.

hendrong
2009-09-19, 18:14
lol, utveckla?

Jag fick göra ett utförligt personlighetstest, sedan fick jag en beskrivning om vad för slags yrken jag var lämpad för, och mindre lämpad för.