Visa fullständig version : Tillverkas det 50kg´s viktskivor nuförtiden??
Hej!
Vet någon om det tillverkas 50kg viktskivor nuförtiden??
Det fanns på ett gym jag tränat på för länge sedan men kommer inte ihåg märket.
Perfekt att ha till benpressen så man slipper springa med viktplattor fram och tillbaks.
kidneyinlodz
2009-09-18, 12:50
eleiko har haft gröna 50-kgs men tror inte de har dom längre.
Trapper Buzz
2009-09-18, 12:52
Tillåtna på tävling men inte särskilt populära, otympliga.
Tvivlar på att dom tillverkas på denna sidan Atlanten (möjligen Ryssland?).
eleiko har haft gröna 50-kgs men tror inte de har dom längre.De tillverkas inte längre eftersom de inte används på tävling eller till den verksamhet Eleiko sport inriktar sig på. Det är dock inte lönlöst att ringa och kolla, då dom kan ha liggande på lagret som dom i så fall gärna säljer.
Trapper Buzz
2009-09-18, 12:58
Inskärper ånyo att dom ÄR tillåtna på tävling, om de är av tillåtet märke.
Och jag skrev ANVÄNDS inte.
TheGredde
2009-09-18, 13:01
Hej!
Vet någon om det tillverkas 50kg viktskivor nuförtiden??
Perfekt att ha till benpressen så man slipper springa med viktplattor fram och tillbaks.
eleiko har haft gröna 50-kgs men tror inte de har dom längre.
Tillåtna på tävling men inte särskilt populära, otympliga.
Precis som det sägs, det finns 50-kiloskakor, både i rent stål och en stål-gummivariant, av vad jag vet Eleiko. Vi på Luleå atletklubb har denna variant med gummi, och är placerad, precis som du säger ungrim, vid benpressen. De är fruktansvärda att hantera. men väl på plats är det ypperliga, slipper en massa skaller bland annat.
Apropå otympliga och jobbiga att hantera, minns jag att det i våras eller var det vintras? skitsamma, en träningskompis hade lite problem att hänga tillbaka den vikten och stod jättelänge och tillslut var det en duns för att han tappade ner vikten. Även om det inte är samma tillfälle finns det även många som har problem att få upp vikterna från golvet om de ligger platt/plant. Väldigt onödig viktkaka egentligen.
Trapper Buzz
2009-09-18, 13:06
Då är allt klart :smash:. De tillverkas ej, används inte, men får användas.
Och jäkligt onödiga.
Nitrometan
2009-09-18, 13:16
Leoko gör dem fortfarande vad jag vet.
http://www.atomicathletic.com/store/images/products/50leokogreen.JPG
Hmmm... Lite kollande. Tahvo på Extreme Power säljer dem (Leokos vikter, även 50kg).
Trapper Buzz
2009-09-18, 13:20
Tack, Nitrometan! Leoko, alltså. Tack för info.
Har man stadiga bitar som klovar/passar samt lyfter,
behöver det inte vara så tokigt med femtio.
Inom proffsförbunden är ju 50 kg-kakor jävligt populära.
Vi har 2 par på klubben, dels 2 gummi från eleiko och ett par stål(eleiko). Man bryter ju ryggen av sig som klovare om man lyfter tillräckligt många på en dag:D. De är för stora. Blir opraktiskt också om man köra i blandad grupp där vissa använder vikter under 125 kg. De är jobbiga att ta av/på.
Varför körde de så mycket med dem förr?
Varför körde de så mycket med dem förr?Framför allt i marklyft kanske. Sällan någon som börjar under 125kg.
Nitrometan
2009-09-22, 07:58
Har tittat lite nu. Varken Uesaka eller Pallini tillverkar 50kg-vikter längre.
Inte ens gamla York Barbell verkar göra dem längre. :(
Dock hittade jag ett par firmor i USA som sålde "hemgym" och liknande som hade viktskivor som vägde 100 lbs (45,3 kg).
Tahvo på extremepower säljer ryska MB-vikter, de görs också i 50 kg. Ivanko tillverkar väl också 50-kgs, deras kromade(som f.ö är jäkligt snygga).
På KAK har vi minst 4 st Elakio i typ "järn" fast inte riktigt järn, dom känns för tjocka för å va rent järn. Står på en rullskrinda så dom e lätta å flytta på.
Dom ser rätt nya ut, så borde la gå å få tag på.
Nitrometan
2009-09-22, 11:26
Ja! Ivanko såklart! Tänkte inte på dem.
De har ju massor med varianter på vikter... Färger, hål, handtag, gummiklädda, plastfärg...
http://i36.tinypic.com/20j0im1.jpg
http://i36.tinypic.com/69j66h.jpg
Mourten: de är så fina för att de nästan aldrig används.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.