handdator

Visa fullständig version : Vad är det dom trycker in i såret innan dom syr igen efter en operation?

isato
2009-09-17, 18:23
Ja vad är det? Känns som det runnit ut en liter ungefär. Går ju inte hålla såret rent om man måste byta kompress hela tiden(1 gång i timmen typ innan dom är plaskvåta). Fick såna där vattentäta kompresser, 5 stora, men dom lossnade alla första natten för det vart jätteblött på insidan så som lossnade. Tur att man insåg att tempurmadrassen var i fara :D.

Luttis
2009-09-17, 18:29
Vad var det du opererade?
Skulle inte tro att dom tryckt in något i op-såret, utan det är förmodligen kroppsvätska som sipprar ut.

Tabbe
2009-09-17, 18:31
Kan vi definiera kroppsvätska? :D

Kabuto
2009-09-17, 18:32
Är det rött?

King Grub
2009-09-17, 18:37
Det är dina egna kroppsvätskor. Sårvätska bildas i dom tidiga stadierna av läkning, när inflammationer (som är en del av läkningsprocessen) ökar kapillärernas permeabilitet så att vätska tränger ut i såret.

hahavaffan
2009-09-17, 18:42
Haha

isato
2009-09-17, 19:01
Vad var det du opererade?
Skulle inte tro att dom tryckt in något i op-såret, utan det är förmodligen kroppsvätska som sipprar ut.

Nej sköterskan sa att dom stoppar i "massa grejjer". Det var en titanplatta på lårbenet som togs bort.

isato
2009-09-17, 19:03
Det är dina egna kroppsvätskor. Sårvätska bildas i dom tidiga stadierna av läkning, när inflammationer (som är en del av läkningsprocessen) ökar kapillärernas permeabilitet så att vätska tränger ut i såret.

Alltså det ser inte ut som var. Helt sjukt om jag kunde producera dessa mängder vätska på så kort tid. Hoppas det tar slut iaf snart.

isato
2009-09-17, 19:03
Är det rött?

Det är inte blod men gulrött. Lite hemoglobin följer ju med men det blir mindre och mindre av det röda.

Tolkia
2009-09-17, 19:17
Alltså det ser inte ut som var.
Det är för att det är sårvätska, inte var. F.ö. är det nog inte så stora mängder, även om det känns som det. Det krävs inte litervis för att ett förband skall blötas igenom.

isato
2009-09-17, 19:23
Det är för att det är sårvätska, inte var. F.ö. är det nog inte så stora mängder, även om det känns som det. Det krävs inte litervis för att ett förband skall blötas igenom.

När jag satt mig på knä rann(inte droppade) det som en svagt öppnad kran och jag såg mängden på golvet. Det var en hel pöl. Ok ni har säkert rätt. Har opererat mig förut och upplevt liknande men ungefär 1/10 av vad jag drabbats av nu.

Sen undrar jag om dom trycker i antibiotika av något slag? Hur länge verkar det i så fall? Lite rädd att jag skitat ner det då kompressen lossnat. Det är lite rött och irriterat men det är väll alla sår i en början.

High1ander
2009-09-17, 19:38
Bilder!

isato
2009-09-17, 19:52
Bilder!

Nej inga bilder. Skulle bli bannad :D.
Har ärligt talat inget att fota med.

eleni
2009-09-17, 20:00
Du har inte funderat på att du kanske inte ska sätta dig på knä så tätt efter operationen? (Inte för att jag vet när det var du opererade dig men jag antar att det inte var så länge sen). Har du inte fått instruktioner på vad du får och inte får lov att göra? Efter en bukoperation får man till exempel inte utföra tunga lyft, efter en öppen hjärtoperation inte häva sig upp med armarna osv osv.

Ta kontakt med den opererande enheten och hör med dom, de vet bäst.

isato
2009-09-17, 20:20
Du har inte funderat på att du kanske inte ska sätta dig på knä så tätt efter operationen? (Inte för att jag vet när det var du opererade dig men jag antar att det inte var så länge sen). Har du inte fått instruktioner på vad du får och inte får lov att göra? Efter en bukoperation får man till exempel inte utföra tunga lyft, efter en öppen hjärtoperation inte häva sig upp med armarna osv osv.

Ta kontakt med den opererande enheten och hör med dom, de vet bäst.

Som sagt var det en titanplatta från lårbenet. Den tog jag ut i förrgår.
Läkaren sa "Inga thriathlon eller tunga lyft på 4 veckor". Däremot fria rörelser så att säga när jag frågade om jag fick cykla. Det tolkar jag som att det är okey att sitta på knäna. Fick med mig tradolan och alvedon men faktiskt inte alls haft ont. Den där titanplattan orsakade massa blödningar invärtes så det kanske läker ut? Det borde ju ha trillat ut när dom opererade kan jag tycka.

Jag kommer snart behöva en kompressponsor. Bytte för 10 minuter sedan och redan plaskblöt. Sjuksyrran på uppvaket sa ju att dom stoppade i vätska. Därför jag undrade. Men ni har säkert rätt i att det är sårvätska och jag läker för fullt.

High1ander
2009-09-17, 20:32
Som sagt var det en titanplatta från lårbenet. Den tog jag ut i förrgår.
Läkaren sa "Inga thriathlon eller tunga lyft på 4 veckor". Däremot fria rörelser så att säga när jag frågade om jag fick cykla. Det tolkar jag som att det är okey att sitta på knäna. Fick med mig tradolan och alvedon men faktiskt inte alls haft ont. Den där titanplattan orsakade massa blödningar invärtes så det kanske läker ut? Det borde ju ha trillat ut när dom opererade kan jag tycka.

Jag kommer snart behöva en kompressponsor. Bytte för 10 minuter sedan och redan plaskblöt. Sjuksyrran på uppvaket sa ju att dom stoppade i vätska. Därför jag undrade. Men ni har säkert rätt i att det är sårvätska och jag läker för fullt.

Ring o kolla, då får du bästa svaren. Kan ju vara sånt tjafs som att din kropp kanske inte tycker om det som petades in, vilket innebär att du behöver något liknande plus bli av med det som redan är där. - Men jag tror inte det är troligt då du verkar må bra och inte har smärtor o så.

Men ring!

Rahf
2009-09-17, 21:01
Det rinner ganska kraftigt det första dygnet. Mitt sår blötte ner sjukhussängen när de tog ut en massa grejs ur högersidan.

Tolkia
2009-09-17, 22:22
Den där titanplattan orsakade massa blödningar invärtes så det kanske läker ut?
Blöder du, så läcker det ju ut blod. Nog ser du skillnad på blod och sårvätska?
Sjuksyrran på uppvaket sa ju att dom stoppade i vätska. Därför jag undrade. Men ni har säkert rätt i att det är sårvätska och jag läker för fullt.
Jag gissar att hon menade att de spolade ur såret.

isato
2009-09-18, 09:12
Blöder du, så läcker det ju ut blod. Nog ser du skillnad på blod och sårvätska?

Jag gissar att hon menade att de spolade ur såret.

Ja inte är det rent blod.
Positivt är att rinnandet tycks ha avstannat nästintill helt i natt. Skönt att kunna ha en torr kompress.

Visst skall man INTE rengöra med typ alsolsprit?

isato
2009-09-18, 09:14
Det rinner ganska kraftigt det första dygnet. Mitt sår blötte ner sjukhussängen när de tog ut en massa grejs ur högersidan.

OK. Jag vill tro att mitt rinnande varade ca 2 dygn. Hoppas det är över nu och man slipper infektioner.

eleni
2009-09-18, 09:36
Nej.
Och pillar inte för mycket på bandagen heller.

Alone_in_the_dark
2009-09-18, 11:38
Nej.
Och pillar inte för mycket på bandagen heller.

Tur att vi har en syrra på kollo:D

Jag fick koksaltlösning att rengöra såret med dem ggr det började vara.

isato
2009-09-18, 12:32
Tur att vi har en syrra på kollo:D

Jag fick koksaltlösning att rengöra såret med dem ggr det började vara.

Ja verkligen :D.

kidneyinlodz
2009-09-18, 12:55
vanligt vatten går också bra att använda.

isato
2009-09-19, 17:02
vanligt vatten går också bra att använda.

Det blev Dalacin :(.

isato
2009-09-23, 19:22
Det blev Dalacin :(.

Det rinner fortfarande utan dess like, i princip lika mycket som för en vecka sedan. Såret läker nästan ihop sedan spricker det upp när trycket blir för stort och jag blir då blöt i byxorna :). Häftklamrarna som håller ihop såret har på sina ställen åkt helt på sniskan så att ena änden sitter precis i snittet. Vätskan har blivit ljusare och mer lättflytande. Kan detta ses som ett gott tecken frågar jag kolozzeums sjuksyrror. Jag har ett återbesök nån gång, inte fått kallelse än.

eleni
2009-09-23, 19:30
När opererades du dvs hur länge har häftklamrarna/agrafferna suttit?
Jag tycker att även om du inte fått några rörelse/lyft-restriktioner att du ska ta det lugnt och SLUTA med att böja dig ner, sätta dig på huk eller göra något annat påfrestande så att såret går upp hela tiden. Det är inte bra, inte bra alls.

Vid en normal sårläkning är sårvätskan först blodtillblandad för att sedan övergå till en mer serös/ljus vätska. Luktar sårvätskan någonting?

isato
2009-09-23, 19:38
När opererades du dvs hur länge har häftklamrarna/agrafferna suttit?
Jag tycker att även om du inte fått några rörelse/lyft-restriktioner att du ska ta det lugnt och SLUTA med att böja dig ner, sätta dig på huk eller göra något annat påfrestande så att såret går upp hela tiden. Det är inte bra, inte bra alls.

Vid en normal sårläkning är sårvätskan först blodtillblandad för att sedan övergå till en mer serös/ljus vätska. Luktar sårvätskan någonting?

8 dagar sedan jag opererades. Jag tycker sårvätskan är luktfri men det kan ju vara för att jag hela tiden är omgiven av den.

Tack ska du ha för hjälpen!