Visa fullständig version : Hemmagjorda viktskivor
Jag har som projektarbete att bygga ett eget gym i hemmet och hade bland annat tänkt att göra mina egna vikter. Där har jag valt att de skall göras i betong med någon metall både på ut- och insidan. Är det någon som har något tips på t ex vad denna metall skulle vara eller någon som kanske utfört något liknande och har andra tips.
Betong känns verkligen inte optimalt måste jag bara säga. Det skitar ner rätt mycket och kan förmodligen spricka ganska lätt. Om jag vore du skulle jag svarvat hela skivor av metall istället..
Nitrometan
2009-09-17, 14:02
Ett grovt rundämne i järn, en svarv och ett stickstål.
Ev. en plåt och skära cirkelformade skivor.
Larsson85
2009-09-17, 14:22
Betong?
Hur tänkte du där?*popcorn*
ARMSTARK
2009-09-17, 14:36
Betong är billigt och lätt att gjuta rätt form. Tyvärr är det väldigt känsligt för stötar, lossnar stora bitar varje gång man dunsar in i nåt.
Bryr man sig inte så mycket om hur det ser ut kan man göra vikter i trä, de blir betydligt större men tål tuffa tag.
LillSkalman
2009-09-17, 14:43
Säckar med sand borde väl vara bra vikter till mycket tänker jag, givetvis kan man ha svårt att göra en modell som passar till skivstång, men som död vikt tror jag det kan fylla ett syfte. :D Cool grej för övrigt, dela gärna med dig av pics senare! Lycka till.
edit: Göra en smith-ställning med en rejäl låda på vardeta sida att lassa säckar i. Stadig ställning skulle göra att man kan Bänka med säckarna, som jag ananrs ser kan va svårt att få till... åter igen, kul projekt :D
Svarvat stål = dyrt. Ska du försöka hålla det någorlunda ekonomiskt så hör med någon närliggande plåtindustri som håller på med grövre plåt om du inte kan få köpa några skrotrondeller.
Skrotrondeller är alltså centrumhålet i en rondell, där mitten blir skadad av genomgången och ej går att använda till något.
5 cent.
watertouch
2009-09-17, 15:04
Jag skulle nog ta nått rostfri plåt tex SS2333 lr SS2343. Sen skär du ut 2cirklar med diameter kanske 150mm 2mm tjock plåt lr nått... Sen kapar du en remsa ca40mm bred som du bockar sen svettsar du ihop remsan med runt ena cirkeln i med betong .
lite overkill med rostfritt kanske ? när man ska lyfta vem bryr sig om de är lite ytrost eller inte ;P blir lite dyrt tänkte jag
SS1312 tungt och billigt, om jag int kom ihåg fel
Som sagt hade de varit roligt om du hade gjort nå bild journal över projektet :D
Hillheim
2009-09-17, 16:04
Svarvat stål = dyrt. Ska du försöka hålla det någorlunda ekonomiskt så hör med någon närliggande plåtindustri som håller på med grövre plåt om du inte kan få köpa några skrotrondeller.
Skrotrondeller är alltså centrumhålet i en rondell, där mitten blir skadad av genomgången och ej går att använda till något.
5 cent.
Funkar bra med överblivet industriskräp. Så här ser mina 15kg skivor ut
http://forumbilder.se/images/eb7200950202P94e4.jpg
watertouch
2009-09-17, 16:04
Ehh det ska ju va lite sport över det hela ett krombad oxå borde han göra :D
Jag har som projektarbete att bygga ett eget gym i hemmet och hade bland annat tänkt att göra mina egna vikter. Där har jag valt att de skall göras i betong med någon metall både på ut- och insidan. Är det någon som har något tips på t ex vad denna metall skulle vara eller någon som kanske utfört något liknande och har andra tips.
Betong är skitbra, använd gjutningsrör bara.
Varför ska du ha metall på sidorna? Betongen håller i alla fall (om du gör rätt) och om man ska sätta någon förstärkning skulle jag ha den på kanterna, t ex ett par däck. Iofs kan man då lika gärna ta fälgarna på en gång och strunta i att gjuta...
För de som inte vet det är betong ganska så vanligt i hemmagjorda vikter och så länge man armerar rätt och inte kastar de omkring sig ser jag ingen anledning att det ska bli några problem med hållfastheten.
Varför ska du ha metall på sidorna? Betongen håller i alla fall (om du gör rätt) och om man ska sätta någon förstärkning skulle jag ha den på kanterna, t ex ett par däck. Iofs kan man då lika gärna ta fälgarna på en gång och strunta i att gjuta...
För de som inte vet det är betong ganska så vanligt i hemmagjorda vikter och så länge man armerar rätt och inte kastar de omkring sig ser jag ingen anledning att det ska bli några problem med hållfastheten.
Sidorna tänkte jag mest att det skulle vara någon form på dem. Men däck har jag funderat på också, då får man ju lite halvlyxiga gummivikter också. Då hade jag tänkt ha en kolv i mitten med innerdiameter på 5 cm.
Funkar bra med överblivet industriskräp. Så här ser mina 15kg skivor ut
http://forumbilder.se/images/eb7200950202P94e4.jpg
Låter intressant, var har du fått tag i dem?
När jag börjar bygga vikter på allvar kommer jag lägga upp logg, bilder, allt. Hittills har jag bara gjort en planering. Men jag kan lägga upp den om intresse finns.
Nu kom farsan med en idé om att man kan gjuta det direkt i cementrör också så behöver man inte tänka på så mycket. Det enda jag behöver för att det inte ska dunda så mycket mot marken är ju något mjukt när jag kör marklyft.
Hillheim
2009-09-17, 21:18
Låter intressant, var har du fått tag i dem?
Engcon (http://www.engcon.se/nobleart/se/index.html)
internethjälten
2009-09-18, 00:37
Håller med där, betongen är det inget fel på sålänge man har rätt sorts betong. Man kan ju ta en bättre kvallite än c32/40 (K40) och kanske gå upp till K60. Såg att någon skrev att det dammar, på med en betongfärg så är problemet löst. Måla viktskivorna i olika färger beroende på vikter :thumbup:
Räkna med att betongen i snitt väger 2.4kg/liter.
Engcon (http://www.engcon.se/nobleart/se/index.html)
Gasskuret, mhm?
När jag börjar bygga vikter på allvar kommer jag lägga upp logg, bilder, allt. Hittills har jag bara gjort en planering. Men jag kan lägga upp den om intresse finns.
Starta en journal som någon sa innan om du vill och orkar :). Skulle vara roligt att följa.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.