handdator

Visa fullständig version : Aftonbladet stoppar SDs valannonser

Medusa
2009-09-17, 08:25
Jag sympatiserar varken med Aftonbladet eller SD i denna fråga, men jag sympatiserar dock med yttrandefriheten, eller rättare sagt bristen på den..

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/medier/article5808066.ab

Vad säger ni, rätt eller fel agerande? Skall AB avgöra vilka partier som skall exponeras, skall media avgöra?

Konsekvens är knappast någonting som politiker eller offentliga personer är kända för, men detta... ?

rooz
2009-09-17, 08:27
Lika för alla?

Måhända att detta kan stärka SD's ställning?

Mourten
2009-09-17, 08:27
Personligen tror jag endast SD gynnas av att alla verkligen försökert motverka dom, dock så har dom samma yttrandefrihet som alla andra.
Men en gammal sosse-blaska som aftonhoran är klart motståndare till SD, halva deras läsarkrets lär ju hamna utan för landet om SD får lite å säga till om.
Tacka vet jag SvD.

Medusa
2009-09-17, 08:29
Jag tror precis som du Mourten att de gynnas, de får ju ännu mer legitimitet och publicitet av att Aftonbladet gör såhär... Det är mycket mer spännande med ett parti som tidningen vägrar publicera än ett farligt parti som trots allt blir inbjudet till debatter och får sina annonser publicerade... De verkar inte förstå att de hjälper SD oerhört genom detta...

Loke
2009-09-17, 08:29
Hellre att aftonbladet gör detta än att politiker sitter och gaddar ihop sig för att motarbeta alla partier som försöker komma in i riksdagen. Det är ett större problem för demokratin.

Nitrometan
2009-09-17, 08:31
Vad säger ni, rätt eller fel agerande? Skall AB avgöra vilka partier som skall exponeras, skall media avgöra?

Vad har detta med yttrandefrihet att göra?

AB bestämmer väl själva vilka annonser de ska ta in?

Yttrandefriheten innebär att du får uttrycka vilka åsikter du vill - inte att du kan tvinga nån att publicera dem.

Tolkia
2009-09-17, 08:34
+1; det här är helt och hållet en affärsfråga. Det finns ingen lag som säger att man måste låta alla annonsera. Faktum är att jag nästan skulle kalla det en win-win-situation, då AB tjänar läsargoodwill genom att göra sig till "tidningen som tar ställning" (ja, SD-läsarna är nog fortfarande en minoritet) och SD:s kverulantdebattörer får ytterligare vatten på martyrkvarnen.

mini
2009-09-17, 08:35
Yttrandefriheten innebär att du får uttrycka vilka åsikter du vill - inte att du kan tvinga nån att publicera dem.

Precis. Yttrandefrihet handlar inte om att alla ska få säga allt överallt.

Medusa
2009-09-17, 08:36

Sant som du säger Nitro, men vad jag menade är väl mer att aftonbladet är en stor tidning och de reglerar i mångt och mycket vilken information som når fram till den större massan.. Men visst, point taken och bra sagt!

rooz
2009-09-17, 08:46
Inte särskilt otippat. Aftonhoran är visserligen Sveriges största tidning men också en jävla skitblaska, så jag skulle inte vilja ha min annons där från första början;)
Når du flest läsare, kan det vara värt, även om det är en skitblaska;)

jwzrd
2009-09-17, 08:49
Möjligen är det en rättvise- och trovärdighetsfråga för aftonbladet som en valrapporterande tidning. Men ärligt talat bryr jag mig faktiskt inte. Egentligen är nog dessutom aftonbladet den bästa tidningen för SD med tanke på deras inneboende förmåga till källkritik. SD-anhängare och aftonbladetläsare då.

Mourten
2009-09-17, 08:50
Nåja, jag är SD väljare, jag blir bara mer övertygad i mitt ställningstagande efter sånt här.
Även efter sån skit som den sk "svensken" som sitter anhållen i Pakistan nu för terrorbrott, gött att Sverige igår skickade ner SÄPO killar för att hjälpa honom? Inte alls dyrt för skattebetalarna, jag är verkligen sjukt nöjd med att underbara Sverige hjälpte honom ut från guantanamo där han satt heeelt oskyldigt, dumma jänkare som burar in svenskar :(

jwzrd
2009-09-17, 08:51
Nåja, jag är SD väljare, jag blir bara mer övertygad i mitt ställningstagande efter sånt här.
Även efter sån skit som den sk "svensken" som sitter anhållen i Pakistan nu för terrorbrott, gött att Sverige igår skickade ner SÄPO killar för att hjälpa honom? Inte alls dyrt för skattebetalarna, jag är verkligen sjukt nöjd med att underbara Sverige hjälpte honom ut från guantanamo där han satt heeelt oskyldigt, dumma jänkare som burar in svenskar :(

Du passar in perfekt med ditt record som våldsbrottsling.

Tricce
2009-09-17, 08:51

Jag måste faktiskt +1 dig här Mourten.

Medusa
2009-09-17, 08:52
Du passar in perfekt med ditt record som våldsbrottsling.

*slap*

jwzrd
2009-09-17, 08:52
Jag måste faktiskt +1 dig här Mourten.

Ni röstar på SD för att aftonbladet inte vill ta in deras annons och inte för något SD själva vill göra? Lysande grabbar :)

jwzrd
2009-09-17, 08:53
*slap*

Som om jag har fel.

Tricce
2009-09-17, 08:55
Ni röstar på SD för att aftonbladet inte vill ta in deras annons och inte för något SD själva vill göra? Lysande grabbar :)

Jag borde klippt ur den delen jag +1ade, fel av mig, det va detta som skulle plusettas.

"Sverige igår skickade ner SÄPO killar för att hjälpa honom? Inte alls dyrt för skattebetalarna, jag är verkligen sjukt nöjd med att underbara Sverige hjälpte honom ut från guantanamo där han satt heeelt oskyldigt, dumma jänkare som burar in svenskar"

Mourten
2009-09-17, 08:55

Jag röstar på SD för jag anser att dagens regering är inkompetent när de gäller invandrarpolitik.

Dom flesta på kåken är invandrare, våldsbrottslingar många av dom, tror du dom röstar på SD?
Vad har BL med SD att göra?

Grahn
2009-09-17, 09:01
Jag tycker iofs media borde ha lite ansvar att inte hindra demokratin, en samansvetsad medieapparat som lägger sig i demokratin är mer oroande än SD för mig. Fast å andra sidan har vi väl folkvalda som vägrat acceptera folkets val i div kommunval redan, de borde väl iofs som representanter för demokratin kanske hållas mer ansvariga än skvallerpressen.

AB verkar ju annars trycka vilken skit som helst så det är ju lite förvånande att de tar avstånd från detta, de kanske inte fick nog betalt.

jwzrd
2009-09-17, 09:04
Jag röstar på SD för jag anser att dagens regering är inkompetent när de gäller invandrarpolitik.

Dom flesta på kåken är invandrare, våldsbrottslingar många av dom, tror du dom röstar på SD?

Jag har aldrig hört SD uttrycka någonting som skulle ändra på det. Att stoppa invandringen gör inte ett piss för alla som är här.

Trapper Buzz
2009-09-17, 09:05
Försöker att ej lägga mig i politiken; men
man kan både tycka att terroristyngel som närts
vid Sveriges barm icke ska hjälpas alltför mycket och
att SD inte är lösningen på Sveriges problem.

Nitrometan
2009-09-17, 09:08
Vet ej hur oskyldig han var, men USA presenterade aldrig några anklagelser eller bevis. När de pressades så valde de att släppa honom.

SÄPO jobbar med inrikes angelägenheter. Inte utrikes. De åkte ner för att förhöra honom, bl.a. för att avgöra om han är en säkerhetsrisk/terrorist (isåfall kanske de inte vill ha hem honom).

renad
2009-09-17, 09:11
Det är väll klart att inte ens Aftonbladet vill beblanda sig med sånt.

Trapper Buzz
2009-09-17, 09:13
Det är farligt att gradera folk efter ursprung.
Jag som har en norsk farfar kanske skulle utvisas till slut?

Herr Oberst
2009-09-17, 09:17
Förstärker inte detta ens tankar om att politiker och journalister stoppar huvudet i sanden så fort debatten om invandring dyker upp på agendan?

Tack så jättemycket Aftonbladet för att du bryr dig om mig. Tack för att du försöker vägleda mig, stötta mig och få upp mig på banan igen. Att du bryr dig så djupt om mig värmer sannerligen mitt kalla och hårda bröst

bertbert
2009-09-17, 09:24
Enligt min åsikt vinner SD på denna typ av martyrisering, vilket är olyckligt.

Övriga partier har ofta en arbetsgång - istället för att ta debatten med SD fryser man ut dem och lägger locket på.

Detta stärker enligt min uppfattning SD, vilket är väldigt olyckligt då jag ser partiet som starkt främlingsfientligt.

Vilka annonser/artiklar/whatever Aftonhoran tar in spelar mindre roll för min del, läser inte skiten.

jwzrd
2009-09-17, 09:25
Förstärker inte detta ens tankar om att politiker och journalister stoppar huvudet i sanden så fort debatten om invandring dyker upp på agendan?

Tack så jättemycket Aftonbladet för att du bryr dig om mig. Tack för att du försöker vägleda mig, stötta mig och få upp mig på banan igen. Att du bryr dig så djupt om mig värmer sannerligen mitt kalla och hårda bröst

Nej det gör det inte. Däremot behöver SD inte göra ett piss i debatten för alla har bestämt redan att de har den slutgiltiga lösningen, trots att det enda de vill är att stänga gränserna. Det löser inte problemen som finns!

Är det för mycket begärt att SD-anhängare ska tänka längre?

Karvig
2009-09-17, 09:27

+1; det här är helt och hållet en affärsfråga. Det finns ingen lag som säger att man måste låta alla annonsera. Faktum är att jag nästan skulle kalla det en win-win-situation, då AB tjänar läsargoodwill genom att göra sig till "tidningen som tar ställning" (ja, SD-läsarna är nog fortfarande en minoritet) och SD:s kverulantdebattörer får ytterligare vatten på martyrkvarnen.

+1. Tror nog att SD skulle få ut mer av att få sina annonser publicerade, så vill AB ta ställning emot SD väljer de nog rätt sätt. Är antagligen mest redan befintliga SDväljare som ondgör sig över det här och får starkare sympatier för sitt parti.

Herr Oberst
2009-09-17, 09:27
Vilka annonser/artiklar/whatever Aftonhoran tar in spelar mindre roll för min del, läser inte skiten.

Hmm, det tänkte jag inte på. Aftonbladet kanske satsar på att få in SD i riksdagen genom att man arbetar såhär i det dolda.
Jag menar, vad skapar mest debatt?
En ointressant annons som ingen lägger märke till?
Eller
En jättegrej skrivet av Aftonbladets ansvariga utgivare?

Trapper Buzz
2009-09-17, 09:29
Känner mig själv i huvudsak skeptisk till ABs hållning;
men en annan fråga som kan ställas: Hur viktigt
är Kyrkofullmäktigevalet för SD och för SDs väljare?
Det är ganska transparent att det bara är strategival
inför kommande "normala" val. Kommer man att engagera sig
djupt och energiskt i församlingsarbetet ute i fält efter 20 sep?

martintin
2009-09-17, 09:30

Och du menar att på grund av deras ursprung skulle invandrare vara mer benägna att begå brott? Att nämnd tidning väljer bort en annons har väl också att göra med vilken politisk profil man har som tidning, Aftonbladet har ju bland annat haft ett sammarbete med tidningen Expo.

Karvig
2009-09-17, 09:30
Hmm, det tänkte jag inte på. Aftonbladet kanske satsar på att få in SD i riksdagen genom att man arbetar såhär i det dolda.
Jag menar, vad skapar mest debatt?
En ointressant annons som ingen lägger märke till?
Eller
En jättegrej skrivet av Aftonbladets ansvariga utgivare?

Skulle inte bara det faktum att SD hade en annons i en så rikstäckande tidning som Aftonbladet ge dem legitimitet och uppmärksamhet? Tror nog att det skulle bli bra mycket liv ifall de fick in en annons.

Diggler
2009-09-17, 09:31
För er som tycker att ni missar något då ni inte kommer att få se Sverigedemokraternas valannonser i Aftonbladet kommer här en kort beskrivning i text på hur en sådan annons ser ut:

En bild på en vattenkammad man i skjorta som ler, eventuellt med glasögon, ett slagkraftigt vallöfte ("Gratis körkort till alla ungdomar!" "Vi värnar om de Svenska jobben!") på en eller två meningar och texten "Sverigedemokraterna" i ett mjukt typsnitt.

sascha
2009-09-17, 09:35
Nej det gör det inte. Däremot behöver SD inte göra ett piss i debatten för alla har bestämt redan att de har den slutgiltiga lösningen, trots att det enda de vill är att stänga gränserna. Det löser inte problemen som finns!

Ey now! SD vill göra så mycket mer. Vad sägs om ett förbud mot byggandet av religiösa byggnader som har en för "svensk byggnadstradition, främmande arkitektur"? Eller varför inte ett avskaffande av skattefinansierad modersmålsundervisning? Eller varför inte ta bort möjligheten för invandrare att använda kostnadsfri tolk i kontakt med myndigheter, om denna genomgått "eller haft möjlighet att genomgå" SFI-undervisning? För att avundra det hela, kanske lite indrag av offentligt stöd till föreningar som "syftar till att befrämja främmande kulturer och identiteter"? Låter ju kanon. Jättekanon.

jwzrd
2009-09-17, 09:39
Ey now! SD vill göra så mycket mer. Vad sägs om ett förbud mot byggandet av religiösa byggnader som har en för "svensk byggnadstradition, främmande arkitektur"? Eller varför inte ett avskaffande av skattefinansierad modersmålsundervisning? Eller varför inte ta bort möjligheten för invandrare att använda kostnadsfri tolk i kontakt med myndigheter, om denna genomgått "eller haft möjlighet att genomgå" SFI-undervisning? För att avundra det hela, kanske lite indrag av offentligt stöd till föreningar som "syftar till att befrämja främmande kulturer och identiteter"? Låter ju kanon. Jättekanon.

Alla de sakerna hjälper ju verkligen invandrade män och kvinnor bättre in i ett svenskt samhälle. Lysande. HAhahaha för sdvensk byggnadstradition, främmande arkitektur. Vilka förbannade nötskallar. Alla hus ska vara röda med vita knutar med andra ord :)

Det gör mig ändå mest förbannad att det är typ alagare och patrask som röstar på SD, men de vill att ANDRA inte ska få kosta skattepengar. Igen: Lysande!

Trapper Buzz
2009-09-17, 09:39
Blott Sverige svenska krusbär har.

Richard85
2009-09-17, 09:40
jwzrd uttalande visar på att han inte hänger med ett dugg och förstår vad SD vill förändra..och tänker definitivt inte ge mig in i en debatt med honom heller..Sett för många diskussioner här på forumet gå förlorade pga honom :smash:

jwzrd
2009-09-17, 09:40
jwzrd uttalande visar på att han inte hänger med ett dugg och förstår vad SD vill förändra..och tänker definitivt inte ge mig in i en debatt med honom heller..Sett för många diskussioner här på forumet gå förlorade pga honom :smash:

Du kanske kunde redogöra för de tre viktigaste sakerna de vill förbättra för dig.

Trapper Buzz
2009-09-17, 09:41
Ni som överväger att rösta på SD; googla Demokrati.

sascha
2009-09-17, 09:49
Alla de sakerna hjälper ju verkligen invandrade män och kvinnor bättre in i ett svenskt samhälle. Lysande. HAhahaha för sdvensk byggnadstradition, främmande arkitektur. Vilka förbannade nötskallar. Alla hus ska vara röda med vita knutar med andra ord

Exakt! Den bästa lösningen på utanförskap, är den som går ut på att erbjuda lite mer utanförskap. Det vet ju alla.

Linnet
2009-09-17, 09:50
Enligt min åsikt vinner SD på denna typ av martyrisering, vilket är olyckligt.

Övriga partier har ofta en arbetsgång - istället för att ta debatten med SD fryser man ut dem och lägger locket på.

Detta stärker enligt min uppfattning SD, vilket är väldigt olyckligt då jag ser partiet som starkt främlingsfientligt.

Betyder det att alla minoritetspartier skall debatteras med? Skall kommunistpartiet få vara med på debatt, nationaldemokraterna? I min mening har övriga partier fram tills nu (då det ser ut som vi kan få in dem i riksdagen i nästa val) gett SD allt för stor uppmärksamhet i förhållande till deras storlek. Jag har faktiskt svårt att se hur debatter, där SD får sätta dagordningen genom att deras extrema ståndpunkter diskuteras tjänar till att minska SDs populistiska framgångar?

jwzrd
2009-09-17, 09:52
Exakt! Den bästa lösningen som råder bot på utanförskap, är den som går ut på att erbjuda lite mer utanförskap. Det vet ju alla.

Vi stänger gränserna och begränsar fri- och möjligheter samt utbildningsvägar. Det leder till att vi äntligen tar tag i invandringsfrågan och löser den en gång för alla. Att mot bakgrund av detta ändå kritisera regeringen och oppositionen för att inte göra något eller ens delta i debatten gör det hela skrattretande och tragiskt. Jävla sopor!

dared
SD är ju verkligen ett stort skämt.
Att vissa verkar tro att de har lösningen till Sveriges integrationspolitik är ju pinsamt. Det är ju inte direkt en högoddsare att SD:s politik kommer leda till större utanförskap och dylikt.

Kommer Åkesson komma till rätta med problemen i Gottsunda/Rosenborg etc, kan han få ungdomarna där att känna sig mer som en del av samhället?

Hårdare tag kanske? Ska han bura in alla i ungdomsfängelser? Ja då kommer vi nog till rätta med problemet "dom flesta på kåken är invandrare" "våldsbrottslingar många av dom".

Vänta bara tills de kommer ut efter 3 år på ungdomsantalt/fängelse. Då är de nog helt plösligt vanliga Svenssons. Bara de inte flyttar in i några hus med utomeuropeiskt stuk bara. Huvva.

Linnet
Alla de sakerna hjälper ju verkligen invandrade män och kvinnor bättre in i ett svenskt samhälle. Lysande. HAhahaha för sdvensk byggnadstradition, främmande arkitektur. Vilka förbannade nötskallar. Alla hus ska vara röda med vita knutar med andra ord :)

Exakt! Den bästa lösningen på utanförskap, är den som går ut på att erbjuda lite mer utanförskap. Det vet ju alla.

Men nu har ni ju missförstått mina herrar, vi vill ju inte ha dem här, de stjäl ju våra jobb och våra brudar!! ;)

jwzrd
2009-09-17, 09:53
Men nu har ni ju missförstått mina herrar, vi vill ju inte ha dem här, de stjäl ju våra jobb och våra brudar!! ;)

Haha förvisso. SD får ge igen och stjäla "deras" brudar!

Kischen
2009-09-17, 09:55
Ni som överväger att rösta på SD; googla Demokrati.

Är det demokratiskt att sd inte får samma möjligheter till exponering som övriga partier tycker du?

För övrigt röstar jag inte på dem, men det är störande att allas åsikter inte behandlas lika. Skulle kunna citera Voltaire här.

Trance
2009-09-17, 09:56
Det gör mig ändå mest förbannad att det är typ alagare och patrask som röstar på SD, men de vill att ANDRA inte ska få kosta skattepengar. Igen: Lysande!

Ganska mycket invandrare i invandrartäta områden som röstar på SD också. Jag antar att de som drabbas negativt av stor invandring är mer benägna att rösta för en minskning.

Jag själv bor i ett ok område och drar in ok med pengar; min kontakt med massinvandringen består mest av när jag beställer mat. Viss skillnad mot om man faktiskt drabbas direkt negativt av den.

Lite som en del säger över pölen: "One cannot say they are not racist until they have lived in a black neighbourhood".

Trance
2009-09-17, 10:00
SD är ju verkligen ett stort skämt.
Att vissa verkar tro att de har lösningen till Sveriges integrationspolitik är ju pinsamt. Det är ju inte direkt en högoddsare att SD:s politik kommer leda till större utanförskap och dylikt.

Kommer Åkesson komma till rätta med problemen i Gottsunda/Rosenborg etc, kan han få ungdomarna där att känna sig mer som en del av samhället?

Hårdare tag kanske? Ska han bura in alla i ungdomsfängelser? Ja då kommer vi nog till rätta med problemet "dom flesta på kåken är invandrare" "våldsbrottslingar många av dom".

Vänta bara tills de kommer ut efter 3 år på ungdomsantalt/fängelse. Då är de nog helt plösligt vanliga Svenssons. Bara de inte flyttar in i några hus med utomeuropeiskt stuk bara. Huvva.

Hur skall man förhindra utvecklingen på lång sikt? Vad har de andra partierna för plan att dessa saker inte bara blir vanligare utan värre med grövre kriminalitet och gängbildning?

På 20 år sikt. Vad bör man göra och spelar invandringen någon roll?

Herr Oberst
2009-09-17, 10:03
Skulle inte bara det faktum att SD hade en annons i en så rikstäckande tidning som Aftonbladet ge dem legitimitet och uppmärksamhet? Tror nog att det skulle bli bra mycket liv ifall de fick in en annons.

Ehh
Saken är ju att dom fick sina annonser i AB tidigare. Då gick också Aftonbladet ut och skrev "Därför låter vi SD annonsera i vår tidning"

http://f.imagehost.org/0500/sdab2.jpg

C.E.J.
2009-09-17, 10:04
Bra.

Och jag sympatiserar inte med yttrandefriheten, fängsla SD-medlemmar.

Trapper Buzz
2009-09-17, 10:05
Är det demokratiskt att sd inte får samma möjligheter till exponering som övriga partier tycker du?

---- .

Som jag skrev ovan är jag skeptisktill ABs behandling av SD.

Citerar http://www.regeringen.se/sb/d/504/a/3027:
(sidan om Demokrati)

"Våra grundläggande fri- och rättigheter är bland andra

1. Yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor
2. Informationsfrihet: frihet att inhämta och mottaga upplysningar samt att i övrigt taga del av andras yttranden
3. Mötesfrihet: frihet att anordna och bevista sammankomst för upplysning, meningsyttring eller annat liknande syfte eller för framförande av konstnärligt verk
4. Demonstrationsfrihet: frihet att anordna och deltaga i demonstration på allmän plats
5. Föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra för allmänna eller enskilda syften
6. Religionsfrihet: frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion

(2 kap. 1 § regeringsformen) "

Trapperns framhävning. De olika friheterna bör ju också gälla de nya svenskarna. Blir lite snett om bara SD ska åberopa rättigheter, som man vill inskränka för andra.

jwzrd
2009-09-17, 10:05
Ganska mycket invandrare i invandrartäta områden som röstar på SD också. Jag antar att de som drabbas negativt av stor invandring är mer benägna att rösta för en minskning.

Jag själv bor i ett ok område och drar in ok med pengar; min kontakt med massinvandringen består mest av när jag beställer mat. Viss skillnad mot om man faktiskt drabbas direkt negativt av den.

Lite som en del säger över pölen: "One cannot say they are not racist until they have lived in a black neighbourhood".

Nu handlar det här inte om huruvida du eller jag känner oss som rasister eller inte utan om SD är ett bar val eller inte baserat på vad de vill förändra.

Där jag bor är säker 70% av alla jag möter ute från andra länder i ett eller flera led tillbaka än sverige. Men det är i kackområdena i utkanten av staden som problemen finns med supande finnar och svenskar i kombo med en jävla massa invandrare. Jag gissar på att merparten av dem är studenter eller arbetslösa. Ingen fin situation direkt.

Kan du se att något av det löses av SD? Att missnöjda och obildade människor röstar på populism- och missnöjespartier är inte direkt något nytt...

jwzrd
2009-09-17, 10:07
Hur skall man förhindra utvecklingen på lång sikt? Vad har de andra partierna för plan att dessa saker inte bara blir vanligare utan värre med grövre kriminalitet och gängbildning?

http://www.dn.se/opinion/debatt/vi-satsar-920-miljoner-pa-nyanlanda-flyktingar-1.949959

Kischen
2009-09-17, 10:07
Som jag skrev ovan är jag skeptisktill ABs behandling av SD.

My bad.

*slap* på mig.

bertbert
2009-09-17, 10:08
Betyder det att alla minoritetspartier skall debatteras med? Skall kommunistpartiet få vara med på debatt, nationaldemokraterna? I min mening har övriga partier fram tills nu (då det ser ut som vi kan få in dem i riksdagen i nästa val) gett SD allt för stor uppmärksamhet i förhållande till deras storlek. Jag har faktiskt svårt att se hur debatter, där SD får sätta dagordningen genom att deras extrema ståndpunkter diskuteras tjänar till att minska SDs populistiska framgångar?

I flera skånska kommuner frös man ut SD, det är detta jag syftar till. Då gör man en stor grej av det. Att vägra samarbeta med SD är ju en självklarhet om man anser att partiprogrammen kolliderar (vilket de gör). I praktiken är SDs roll liten hur man än vänder sig.

Min poäng är att det då är fel att göra en jättegrej av man stänger dem ute. Då fokuserar debatten på att SD blir utestängda, istället för sakfrågorna. Låter man SD delta i debatten tror jag de blottlägger sig - eller tvingas bli mer seriösa (jag håller inte andan).

Har partiet blivit invalt i kommunfullmäktige (eller riksdagen m m) måste de givetvis få vara med i debatten.

Därmed inte sagt att det är konstruktivt att ödsla tid på att diskutera försvarspolitik med en vänsterpartist etc etc

WHITEFOLKS
2009-09-17, 10:10
Jag tror aftonbladet agerar mer i vad som säljer upplaga än att ha någon sorts ståndpunkt mot sverigedemokraterna. Som någon påpekade så har de ju tidigare haft "därför låter vi de annonsera", nu försöker de tjäna pengar på att inte låta de annonsera.

Whatever sells I guess.

Baan
2009-09-17, 10:13

Finns det några siffror på alla dessa (ganska många) invandrare som röstar på SD? Det måste fan vara den mest seglivade myten i politiken idag. Men det kanske är ett sätt för nazistfascister att kalla rasfrämlingar för korkade?

jwzrd
2009-09-17, 10:17
Finns det några siffror på alla dessa (ganska många) invandrare som röstar på SD? Det måste fan vara den mest seglivade myten i politiken idag. Men det kanske är ett sätt för nazistfascister att kalla rasfrämlingar för korkade?

Flashback :)

sascha
2009-09-17, 10:21
Brottsligheten är hög, antalet missbrukare bli större och sjukskrivningarna är snart flest i världen. Sverige är ett sjukt samhälle, därför att medborgarna inte trivs. Bara en nationalistisk politik kan ge den trygghet och den omtanke som minskar kriminaliteten, får bort drogerna och ger de sjuka livslusten åter.

Ibland undrar jag om någon läser den skit som SD "står för".

jwzrd
2009-09-17, 10:24
Ibland undrar jag om någon läser den skit som SD "står för".

Det där är samma dravel som alla nationalistiska partier stått för i alla tider i alla länder.

sascha
2009-09-17, 10:27
Det där är samma dravel som alla nationalistiska partier stått för i alla tider i alla länder.

Haha. Visst är det så. Det är lite religion.

dared
2009-09-17, 10:34

Det vet jag ju uppriktigt inte. Sen kan jag vara för både restriktivare invandring samt hårdare tag bland poliser och dylikt. Ser jag stenkastarna på TV skriker ju jag, som de flesta, massa saker polisen borde göra med slynglarna.

Det jag inte alls tror på är partier som SD, där många tycker "bra att integrationfrågorna tas upp, de andra partierna gör inget osv"
Det kan man ju tycka förvisso, det jag inte alls tror på är att SD är någon form av lösning alls. För mig behövs inte heller partier av den typen för att jag ska förstå att det finns problem knutna till invandringen.

dared
2009-09-17, 10:41
Tänker inte kasta mig in i någon politisk debatt här då politik inte rör mig ett smack.

Men att någon skulle känna empati för aporna som bränner bilar och kastar sten mot polisen visar bara vilka jävla pussies ni är. Nackskott på dom jävla djuren. JA DOM ÄR DJUR I MINA ÖGON (syftar på upprorsmakarna i förorterna)

Skärp till dig förfan, alla kan inte vara lika tuffa som du och referera till ****** och apor.

Känner ingen vidare empati för dessa även om vissa säkert haft en mycket värre uppväxt än vad jag har. Det jag menade var att jag inte nödvändigtvis tror hårdare tag (ungdomsfängelse och dyl) samt ytterliga utanförskap kommer till rätta med dessa problem.

Om de nu är "apor" ute i samhället, som du så fint uttrycker det, så kanske de kommer ut efter några år i fängelse som något betydligt värre.

För samhället tror jag problemen behöver rättas ut först och främst, hur detta ska göras vet jag ej. Tror bara inte SD är rätt alternativ alls.

renad
2009-09-17, 10:43
Tycker det är märkligt att invandrarproblemet verkar störst på små orter i Sverige (södra??) där det knappt finns invandrare och det största problemet är hur man ska lacka om sin epatraktor. I Malmö, Göteborg och Sthlm där det är väldigt segregerat och mycket invandrare verkar SD inte få lika många röster.

kelk
2009-09-17, 10:45
Det är lustigt med tanke på att AB hejade på Hitler!

jwzrd
2009-09-17, 10:47
Det är lustigt med tanke på att AB hejade på Hitler!

Men ahahahahhah orka dra Hitler-kortet.

LadyG
2009-09-17, 10:48
Läste en intressant debattartikel på DN:
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/jag-accepterar-varken-fortryck-eller-utnyttjande-av-systemet-1.711845

Och det känns (efter att ha läst debattartiklarna på DN) som att SD egentligen "bara" är ett missnöjesparti i stil med Ny Demokrati eller Kalle Anka-partiet (möjligen inte så "bara" men det låter jag vara därhän). Är det någon som kan dra sig till minnes om Ny Demokrati hanterades på samma sätt av medierna eller om det här är något nytt påhitt av de politiska redaktörerna?

kelk
2009-09-17, 10:48
Men ahahahahhah orka dra Hitler-kortet.

Stoppa mig!

Trance
2009-09-17, 10:49
Nu handlar det här inte om huruvida du eller jag känner oss som rasister eller inte utan om SD är ett bar val eller inte baserat på vad de vill förändra.

Där jag bor är säker 70% av alla jag möter ute från andra länder i ett eller flera led tillbaka än sverige. Men det är i kackområdena i utkanten av staden som problemen finns med supande finnar och svenskar i kombo med en jävla massa invandrare. Jag gissar på att merparten av dem är studenter eller arbetslösa. Ingen fin situation direkt.

Kan du se att något av det löses av SD? Att missnöjda och obildade människor röstar på populism- och missnöjespartier är inte direkt något nytt...

http://www.dn.se/opinion/debatt/vi-satsar-920-miljoner-pa-nyanlanda-flyktingar-1.949959

Nej, och det är i de områdena de tillkommer fler och fler arbetslösa invandare också. Vilket gör det rätt logiskt med en reaktion.

Visst kan man säkert satsa nästan en miljard till och kanske öka sysselsättningen enormt och få upp den till 50-60% efter 3 år men jag är enormt tveksam till att det skulle göra så mycket.

Jag säger inte att SD inte har massa idiotiska ideér men jag är ganska säker på att en radikal minskning av invandring skulle vara det absolut effektivaste. Något som de som drabbas hårt förmodligen prioriterar högre än andra humanistiska värderingar.

Flashback :)

Det var på SVT vid kommunvalen, orkar inte söka. Men om inte annat så har de en ganska stor andel kandidater som har invandrarbakgrund.

Sedan vet jag inte varför de skulle bli kallade korkade? En person som arbetskraftsinvandrade från Bosnien på 80-talet känner nog mer gemenskap med infödda svenskar t.ex. invandrare från Irak från 2000-talet, tror du inte?

hultman
2009-09-17, 10:50
Hah. Det är ju inte direkt någon rättighet att få publicera sina annonser i en tidning. Men visst, det är ju Aftonbladet som faktiskt är en högt ansedd tidning. Hahahah. Nä, jävla toalettpapper...

Förstår inte riktigt varför SD:s "martyrställning" skulle bidra till fler röster. Vem fan röstar på ett parti för att de inte erkänns som ett legitimt alternativ? Skulle gissa att det är just Aftonbladets läsare, om några alls.

John Steinbeck
2009-09-17, 10:52
Sen när blev det konstigt att tidningar har politiska agendor? Alla har det.

johanar
2009-09-17, 10:57
Tänker inte kasta mig in i någon politisk debatt här då politik inte rör mig ett smack.

Men att någon skulle känna empati för aporna som bränner bilar och kastar sten mot polisen visar bara vilka jävla pussies ni är. Nackskott på dom jävla djuren. JA DOM ÄR DJUR I MINA ÖGON (syftar på upprorsmakarna i förorterna)

Om man försöker förstå varför sånt händer, dvs hur dessa människor tänker och hur de vuxit upp mm, kan man iaf försöka förändra samhället så vi slipper sånt framöver? Men det verkar vara svårt eftersom många inte kan tänka längre än att "det är fel på de här individerna, vi måste straffa dem". Klart man kan låsa in alla bråkstakar men så länge de underliggande problemen finns kvar så kommer det nya.

Och för att det inte ska uppstå några missförstånd så med "underliggande problem" syftar jag på att det finns stora områden som huvudsakligen befolkas av fattiga och kriminella (och det är självklart här många invandrare placeras.. vem skulle komma på idén att ge en innerstadslägenhet till en invandrare med städjobb?), och att dessa allt som oftast får välja mellan arbetslöshet och ett lågavlönat skitjobb utan större möjligheter att ta sig någonstans i livet. Klart som fan att någon som växer upp där har större risk att hamna snett i samhället?

Har vi många fattiga invandrare, vars barn växer upp i ovan nämnda miljö, så är det väl inte orimligt att en del blir kriminella och hamnar i fängelse? Ser man ist. till medelklassen vars ungar bott i säkrare kvarter, blivit uppmuntrade att pluggga etc så har jag väldigt svårt att tänka mig att brottsligheten på något sätt skulle vara högre bland mörkhyade (dvs det alla menar när de säger "invandrare", "andragenerationsinvandrare" eller "utlänningar"). Av de jag själv känner så är de snarare betydligt laglydigare än mina "svenska" (dvs vita) vänner.

z_bumbi
2009-09-17, 11:01

Hur många är ganska många? Eftersom det är valhemlighet i Sverige så gissar jag att siffrorna baseras på någon typ av undersökning så hur stort underlag är det?

Du bor i ett väldigt intressant område i sammanhanget. Innan kontakten med centrum blev bättre var det ett riktigt problemområde och andelen missbrukare var väldigt hög. När kontakten med centrum blev bättre iom en tunnel som folk vågar använda, området i sig rustades och att kommunikationerna till Stockholm etc blev bättre så ändras invånarna ganska så fort. Hyresbolagen har inte längre några tomma lägenheter åt soc då folk vill bo där frivilligt. Priset på bostadsrätter har också stigit vilket också det ändrar sammansättningen på befolkningen.
För att ta ett annat område som får en hel del press idag dvs Fröslunda så är man idag förvånad över att det är problem där fast när jag letade lägenhet för drygt 10 år sedan så fanns det drivor av tomma nyrenoverade lägenhetet i området. Nu har det koncentrerats en stor andel nyanlända invandrare där och det är inte så konstigt då det är det område som ligger närmast centrum som hade tomma lägenheter. Anledningarna till att folk inte ville bo där tidigare finns däremot kvar.

Att kontakten med stadskärnor, kommunikationer, utbildning osv är dålig är gemensamt för alla områden som klassas som problemområden och att stoppa invandringen är inte direkt någon lösning.

Spiffy
2009-09-17, 11:20
Tycker det är märkligt att invandrarproblemet verkar störst på små orter i Sverige (södra??) där det knappt finns invandrare och det största problemet är hur man ska lacka om sin epatraktor.

Landskrona?

johanar
2009-09-17, 11:20
Tycker det är märkligt att invandrarproblemet verkar störst på små orter i Sverige (södra??) där det knappt finns invandrare och det största problemet är hur man ska lacka om sin epatraktor. I Malmö, Göteborg och Sthlm där det är väldigt segregerat och mycket invandrare verkar SD inte få lika många röster.

Vilket "invandrarproblem" syftar du på? Det enda jag märkt av när jag flyttat från en mindre ort till Göteborg var att det fanns mer fördomar och smygrasismrasism på landsbygden. Även om det finns segregerade områden här så finns det också mer lyckad integration, och jag antar att det är lättare att skylla alla problem på invandringen ifall man inte känner några invandrare tex genom skolan eller jobbet.

Som ett extremfall kan jag nämna att skolan jag gick låg- och mellanstadiet på hade en elev som inte var vit under de 6 åren jag gick där, och han var dessutom adopterad och inte invandrare. "Invandrarna" var de där bråkiga och läskiga ungarna som bodde i höghusen på andra sidan skogen, men som väldigt få hade sett. Som tur var insåg väl de flesta att de inte var så farliga när vi kom till högstadiet och klasser från flera skolor blandades :)

Tricce
2009-09-17, 11:24
Vilket "invandrarproblem" syftar du på? Det enda jag märkt av när jag flyttat från en mindre ort till Göteborg var att det fanns mer fördomar och smygrasismrasism på landsbygden. Även om det finns segregerade områden här så finns det också mer lyckad integration, och jag antar att det är lättare att skylla alla problem på invandringen ifall man inte känner några invandrare tex genom skolan eller jobbet.

Som ett extremfall kan jag nämna att skolan jag gick låg- och mellanstadiet på hade en elev som inte var vit under de 6 åren jag gick där, och han var dessutom adopterad och inte invandrare. "Invandrarna" var de där bråkiga och läskiga ungarna som bodde i höghusen på andra sidan skogen, men som väldigt få hade sett. Som tur var insåg väl de flesta att de inte var så farliga när vi kom till högstadiet och klasser från flera skolor blandades :)

Men va bra men om DU säger att det inte finns något invandrar problem så är det nog så, *puh*

Blomstrande
2009-09-17, 11:42
Sen när blev det konstigt att tidningar har politiska agendor? Alla har det.

Exakt. Jag skulle önska att fler tidningar var tydligare med sin politiska vinkling så att vi väljare slipper undra.

Men som vanligt ska ju de flesta vela fram och tillbaka för att få så många läsare som möjligt.

Har ingen direkt åsikt om Aftonbladet och deras val i den här frågan, men det är ju ett privat företag, de gör som de vill helt enkelt.

Diggler
2009-09-17, 12:38

Det är baserat på Jackie Arklöw, gubben som drev radio Islam och en gammal Ukrainsk man som jobbade som lägervakt i Auschwitz. 3/3 således 100%.

Allan
2009-09-17, 12:52
Vill bara påminna om Kolozzeums policy. Läs reglerna. Diskutera gärna men inget trams eller påhopp eller spridande av fördomar. Kolozzeum är INTE ett fritt forum

Agoge
2009-09-17, 12:52
Idioti, alla partier har rätt att få fram sina budskap. Hoppas SD växer, om nått sen går åt helvete om de styr kan man bara skylla på sig själv också.

johanar
2009-09-17, 13:02
Men va bra men om DU säger att det inte finns något invandrar problem så är det nog så, *puh*

Jag ber om ursäkt ifall jag var otydlig, jag menade inte att det inte finns några problem relaterade till invandring.Kanske skulle haft en ny paragraf efter första meningen. Renad skrev att "invandrarproblemet" (dvs som att det finns [b]1[b] problem) var störst i mindre orter och jag hade gärna sett att han preciserade sig. Invandrare brukar beskyllas för inbrott/rån, ökad arbetslöshet, stenkastning mot blåljusmyndigheter, vandalisering osv osv och jag undrade om han menade att dessa var större problem i mindre orter, eller ifall han kanske menade att så fort man är invandrare så är man ett problem bara genom att existera.

Som jag ser det så är de största invandrarproblemen att alla invandrare oavsett ursprung, bakgrund, ålder kön, utbildning, åsikter mm klumpas ihop till en homogen folkgrupp och behandlas som om de alla hade gemensamma behov och mål. Från detta resonemang bygger folk vidare på sina rasistiska idéer och kommer fram till saker som att alla invandrare är nog mer kriminella
än oss fina och goda svenskar, se bara hur det ser ut i fängelserna och förorterna.. Sen ser jag det som ett invandrarproblem att man tydligen aldrig slutar vara invandrare ifall man har ett "osvenskt" utseende, spelar ingen roll om man är född i Sverige, svensk medborgare och talar flytande svenska.

Sen lät det även som att Renad ansåg att fler röster för SD i mindre orter var ett tecken på att det fanns fler invandrarproblem (enligt den vanliga, främlingsfientliga definitionen) där. Jag å andra sidan tog upp mina egna erfarenheter för jag tror att ett ökat stöd för SD kan mycket väl bero på ökad rasism och fördomar, vilket jag har upplevt starkare i småstäder.

LadyG
2009-09-17, 13:03
Intressant hur många som blandar ihop yttrandefrihet med rätt att annonsera, den förra garanterar inte på något vis den senare.

Sen är det ju de facto så att Aftonbladet är ensamma om den här typen av policybeslut. SvD, DN och Expressen är inte lika stora, men inte direkt små heller. http://www.dagspress.se/Article.jsp?version=108444&idx=4

renad
2009-09-17, 13:36

Du måste förstå undertonen i mitt inlägg, jag syftade på att SD får mest röster i mindre orter som därför bör ha större problem med invandrare, tillskillnad där det faktiskt bor invandrare i städerna där inte lika många röstar på SD och andra högerextrema partier.

burre
2009-09-17, 13:44
Allmän fråga:

Ser ni förutom det rent solidariska något positivt med invandringen?

kelk
2009-09-17, 13:50
Allmän fråga:

Kebab och Zlatan!

Nä.. men du får nog specificera det lite mer. Historiskt sett eller pratar vi nutid?

jwzrd
2009-09-17, 13:50
Allmän fråga:

De behöver ju ersätta alla som sitter hemma och röstar på SD. Vilka ska annars jobba?

Baan
2009-09-17, 14:10
Allmän fråga:

Menar du att du gjort en djup analys och inte kommit fram till något mer?

Bärs
2009-09-17, 14:14

Det är väldigt lätt att angripa nationalism i Sverige idag eftersom nationalismen inte känns relevant. För många folk som lever som förtryckta minoriteter i sina länder är dock nationalismen en frihetsrörelse.

jwzrd
2009-09-17, 14:24
Det är väldigt lätt att angripa nationalism i Sverige idag eftersom nationalismen inte känns relevant. För många folk som lever som förtryckta minoriteter i sina länder är dock nationalismen en frihetsrörelse.

En rörelse som kallas att vara för frihet är inte med nödvändighet en bra sak. Just get the fuck along är en annan metod som sannolikt fungerar oftare.

Tricce
2009-09-17, 14:30
jwzrd tycker du Sverige har en sund nivå på antalet invandrande och vår kapacitet att integrera dom i samhället? Iom att SD får fler och fler väljare borde vi mao höja taket för invandringen så dom kan ersätta dessa väljare i arbetslivet ;)

mij82
2009-09-17, 14:34
http://www.expressen.se/Nyheter/val2010/1.1709455/om-vi-skulle-bli-vagmastare-sa-tvingar-vi-oss-till-inflytande

Den som seriöst överväger att rösta på pajasarna i SD efter den intervjun, ja... *screwy*

Asdf
2009-09-17, 14:41
Det är väl inte ovanligt, Aftonbladet är ju en ren och skär kommunisttidning, och de älskar censur

Baan
2009-09-17, 14:44
Det är väl inte ovanligt, Aftonbladet är ju en ren och skär kommunisttidning, och de älskar censur

Jo, vi vet att dem stödde Hitler.

jwzrd
2009-09-17, 14:45
jwzrd tycker du Sverige har en sund nivå på antalet invandrande och vår kapacitet att integrera dom i samhället? Iom att SD får fler och fler väljare borde vi mao höja taket för invandringen så dom kan ersätta dessa väljare i arbetslivet ;)

Nej det har vi inte. Tycker du att SD har något bra alternativ för att lösa problemet?

Hemi
2009-09-17, 14:46
En gång i tiden var väl AF arbetarnas tidning eller någonting sådant. I dag är det en skräptidning packad med förtäckt porr och reklam och med sådan här panikcencur donerar de bara röster till SD. Själv röstar jag inte på dem.

PowPow
2009-09-17, 14:58
Medieförmedlare och distributörer vill såklart alltid påverka vilka som gör reklam hos/med dem. Det som syns i deras tidning, på deras TV-kanal eller delas ut av deras brevbärare förknippas me dem. Och SD är väl ett parti många inte vill förknippas med. Inte så konstigt. Se på exempelvis brevbärarna, där många egentligen inte vill dela ut SD:s valinformation. Fast de måste. Aftonbladet kan själv välja.

Asdf
2009-09-17, 14:58
Hemi : Precis! Det finns nog ingen mer kapitalistisk tidning än AF just nu, så mycket reklam, popups, annonser om den nuvarande trenden att man nog hade skrattat rejält ifall man ej visste och någon sa det är en arbetartidning

Men det är så det alltid varit, kommunister, socialister och sådant har alltid i all tid varit de största kapitalisterna egentligen

Mourten
2009-09-17, 15:13
Allmän fråga:

Nej.

Trance
2009-09-17, 15:20
Allmän fråga:

Invandring generellt? Ökat välstånd kan t.ex. vara en trevlig konsekvens av invandring.

Herr Oberst
2009-09-17, 15:23
Jag behöver öka mitt eget välstånd lite. Räcker det om jag låter 3 flyktingar bo på min`soffa?

jwzrd
2009-09-17, 15:25
Jag behöver öka mitt eget välstånd lite. Räcker det om jag låter 3 flyktingar bo på min`soffa?

Att skaffa dig ett jobb skulle fungera bättre.

Mourten
2009-09-17, 15:26

Vad jobbar du som? Minst VD antar jag efter som du sågar allt å alla.

jwzrd
2009-09-17, 15:26
Vad jobbar du som? Minst VD antar jag efter som du sågar allt å alla.

Haha exakt hur lyder kopplingen mellan att såga folk och vad för jobb de har? Jag har ett välbetalt IT-jobb.

Mourten
2009-09-17, 15:27
Haha exakt hur lyder kopplingen mellan att såga folk och vad för jobb de har? Jag har ett välbetalt IT-jobb.

Du verkar anta att samtliga av SDs väljare är arbetslösa. Därför jag undrade.

jwzrd
2009-09-17, 15:30
Du verkar anta att samtliga av SDs väljare är arbetslösa. Därför jag undrade.

Inte samtliga men en betydande del. En betydande del är arbetslös, går på sjukkassa, har ett brottsregister och låg eller ingen utbildning.

Mourten
2009-09-17, 15:32
Inte samtliga men en betydande del. En betydande del är arbetslös, går på sjukkassa, har ett brottsregister och låg eller ingen utbildning.

Jaha? Teoretiskt om man läser partiprogrammet borde de väl va fler arbetslösa etc som röstar på sossarna då de tordes gynna dem mera?
Jag fattar att du klöser efter mig men du missar ganska bra, visst jag är våldsbrottsling men jag pluggar på högskola så *slap*

jwzrd
2009-09-17, 15:34
Jaha? Teoretiskt om man läser partiprogrammet borde de väl va fler arbetslösa etc som röstar på sossarna då de tordes gynna dem mera?
Jag fattar att du klöser efter mig men du missar ganska bra, visst jag är våldsbrottsling men jag pluggar på högskola så *slap*

Eh, jag bryr mig inte ens uns om dig. Tråden handlar om SD.

Trance
2009-09-17, 15:36

Nej, med du kanske kan hyra ut den eller anställa dem till något?

Mourten
2009-09-17, 15:36
Eh, jag bryr mig inte ens uns om dig. Tråden handlar om SD.

Jag vet att du bryr mig om mig, tycker de är lite gulligt.

Men jag tror iaf inte riktigt på ditt resonemang om att SD väljare skulle va "loosers" (inge jobb etc) då måste de va mer gynnsamt att rösta på sossarna, nu skiter jag dock i varför folk röstar på SD då jag tycker de är klart bästa partiet för de jag tänker syssla med.

Medusa
2009-09-17, 15:37

Att arbeta på arbetstid istället för att surfa på internätet kan ju också anses lämpligt :thefinger fast välbetalda it-tekniker kanske har flextid från 06:00!

Kasta inte sten i servern, kablemanget, eller vad man nu ska säga *cry*

Lövbiffen
2009-09-17, 15:37
Invandring generellt? Ökat välstånd kan t.ex. vara en trevlig konsekvens av invandring.

Ökat välstånd genom invandring hänger väl ihop med att det är arbetskraft man får in och inte folk som lever på bidrag?

Jag har ingenting mot invandring, dock tror jag att sverige kan ha problem att locka kompetent arbetskraft istället för som i många fall, personer som vill leva på bidrag. Höga skatter och väldigt förmånliga bidragssystem är nog ingenting som lockar kvalificerad arbetskraft från andra länder.

Att ändra om hela svenska systemet med skatter o bidrag är väl lite väl dramatiskt på kort eller kanske t.o.m. halvlång sikt. Kanske borde man prova på att ställa lite krav på de som kommer till landet?

Nu menar jag inte att alla som kommer hit är bidragsfuskare eller kriminella, men man kan ju inte blunda för att merparten av de som sitter i svenska fängelsen har utländskt bakgrund för att ta ett exempel. Jag antar att det har i samtliga fall och göra med att det va en brottsling som kom hit istället för en kompetent person, alltså ingenting med etniciteten att göra.

Trance
2009-09-17, 15:39
Ökat välstånd genom invandring hänger väl ihop med att det är arbetskraft man får in och inte folk som lever på bidrag?

Visst är det så.

Medusa
2009-09-17, 15:40
och låg eller ingen utbildning.

Jag har min civilekonomexamen vid Lund och är inom ett-två år färdig med min master inom finance, gör det mig till en bättre människa? :naughty:

JA FÖR FAN!

stevebc
2009-09-17, 15:43
Jag har min civilekonomexamen vid Lund och är inom ett-två år färdig med min master inom finance, gör det mig till en bättre människa? :naughty:

JA FÖR FAN!Som sagt, de har låg eller ingen utbildning.

z_bumbi
2009-09-17, 15:46
Allmän fråga:

Ja självklart och ser man inte det så vet jag inte vilken kontakt med omvärlden man har.

Om du tar ut hyra så ökar dina inkomster och tar du ut mer i hyra än vad det kostar så ökar du ditt välstånd.

Medusa
2009-09-17, 15:47
Som sagt, de har låg eller ingen utbildning.

Ja och vad innebär det? Värdelöst konstaterande, tonen JZ tog lät som att arbetslösa människor, lågutbildade etc på något vis skulle vara sämre än övriga, och att det givetvis är så att de röstar på SD...

Men jag har säkert fel, han glorifierade säkerligen de arbetslösa subtilt i sina inlägg och lade ingen somhelst värdering i att nämna dem i samma klunga som brottslingar blablabla.. Orkar inte cita men tror du hänger med Stevie.. :thumbup:

Baan
2009-09-17, 15:50
Ja och vad innebär det? Värdelöst konstaterande, tonen JZ tog lät som att arbetslösa människor, lågutbildade etc på något vis skulle vara sämre än övriga, och att det givetvis är så att de röstar på SD...

Men jag har säkert fel, han glorifierade säkerligen de arbetslösa subtilt i sina inlägg och lade ingen somhelst värdering i att nämna dem i samma klunga som brottslingar blablabla.. Orkar inte cita men tror du hänger med Stevie.. :thumbup:

Har du dåligt med kunskap eller ingen alls i allmänhet - tänk typ analfabeter som inte kan särskilt mycket om något - är du i princip sämre på att ta bra beslut. Bland annat på att rösta på ETT BRA PARTI. MHM?

Medusa
2009-09-17, 15:53
Jag antar att det har i samtliga fall och göra med att det va en brottsling som kom hit istället för en kompetent person, alltså ingenting med etniciteten att göra.

Om du vore en kompetent utlänning, och du skulle flytta, skulle du flytta till Sverige för att bli pizzabagare eller taxichaffis, eller skulle du dra till England, USA, Japan, Kina, Australien blablabla... för att tjäna storkovan och slippa bli beskattad som Atlas... PRECIS!

Om du vore en kriminell utlänning, skulle du sticka till Sverige eller USA, Brasilien (BOPE :devil:) England (dubbelt upp här) Tyskland etc.. Sverige såklart! Våra fängelser är lika med femstjärniga Ritz i Libanon..

Medusa
2009-09-17, 15:56
Har du dåligt med kunskap eller ingen alls i allmänhet - tänk typ analfabeter som inte kan särskilt mycket om något - är du i princip sämre på att ta bra beslut. Bland annat på att rösta på ETT BRA PARTI. MHM?

Analfabeter i Sverige år 2009? Har du hört om grundskola?

Finns säkert någon analfabet inom alla väljarkårer, men jag tvivlar på att en betydande procent av just SDs väljarkår är analfabeter.. *bs*

Och nu ska vi väl knappast överdriva Svenssons förmåga och vilja att sätta sig in i politiska frågor, är väl bara att titta på folkvalet om högertrafiken, kärnkraften, och euron för att tydligt se precis hur intelligenta väljarna är... *kissass*

Men visst, de blåa väljarna, akademikerna, däribland jag själv, vi åker blå linje, och vi lusläser varenda politisk artikel och varje politisk program, allting är av stort intresse...

ELLER kanske inte... :naughty:

Baan
2009-09-17, 16:02
Analfabeter i Sverige år 2009? Har du hört om grundskola?

Finns säkert någon analfabet inom alla väljarkårer, men jag tvivlar på att en betydande procent av just SDs väljarkår är analfabeter.. *bs*

Och nu ska vi väl knappast överdriva Svenssons förmåga och vilja att sätta sig in i politiska frågor, är väl bara att titta på folkvalet om högertrafiken, kärnkraften, och euron för att tydligt se precis hur intelligenta väljarna är... *kissass*

Men visst, de blåa väljarna, akademikerna, däribland jag själv, vi åker blå linje, och vi lusläser varenda politisk artikel och varje politisk program, allting är av stort intresse...

ELLER kanske inte... :naughty:

Analfabeter är ingen verklighet för Sverige. Det är bara ett extremt exempel. Att det finns folk som saknar kunskap för att ta rätt beslut är dock verklighet, som t.ex. pensionärer som tror att deras pension är kass enbart p.g.a. invandringen. Att dom gjorde fel karriärval och tjänade dåligt under sin arbetstid är inte intressant. Det är ju fakkin invandrarnas fel! Klassisk SD-väljare. Dumjävlar.

Dumleman
2009-09-17, 16:06
SD känns löjligt. Alla vet ju vad det egentligen är för slags parti.

Medusa
2009-09-17, 16:09
Jag har faktiskt inte någon större nytta av det jag personligen har lärt mig på universitetet när det gäller att välja inför ett riksdagsval.. Jag har stora kunskaper inom ekonomi, och främst nationalekonomi, så givetvis kan jag göra en god bedömning inom finansiella frågor för samtliga partier, men sedan finns ju flera områden, energi, invandring, polis, räddningstjänst, kommunikation, vägar, etc, dessa områden har jag ingen större insikt inom än min väninna Amanda som precis är nybliven ambulanssköterska. Hon kan dock göra en bättre bedömning när det kommer till vårdfrågor.. Jag anser ex mig inte lämplig att rösta vid en eventuell kärnkraftsomröstning igen, för jag saknar kunskaperna, likaså var Euron en totalt idiotisk folkomröstning eftersom gemene man saknar den detaljkunskap nödvändig för att avgöra vilken valuta landet skall använda..

Efter grundskolan, som de flesta svenskar tvingas genomföra, så nischar sig utbildningarna väldigt kraftigt, därför ser jag ingen tydlig eller direkt koppling till utbildningsnivån på väljarkåren och det parti de väljer... Jag har ungefär lika stor kunskap om vården och dess behov som vemsomhelst i vårt samhälle som inte arbetar med det eller har ett personligt intresse... Grundnivån på kunskap är snarlik hos alla..

Kunskap i all ära, men hur många är kompetenta nog att ha full översikt över ett helt partiprogram och därefter göra en fullständig bedömning?

Jag tror att människor väljer beroende på sin egen situation, sin verklighet, SDs väljare har förmodligen skäl till missnöje, dock är det väldigt tråkigt att detta missnöje är någonting som de etablerade partierna inte har lyckats få bukt med, utan att det måste komma till ett helt nytt främlingsfientligt parti...

johanar
2009-09-17, 16:24
Allmän fråga:

Ser du nåt positivt i att Sverige är fullt med svenskar? ;)

Jag har ingenting mot invandring, dock tror jag att sverige kan ha problem att locka kompetent arbetskraft istället för som i många fall, personer som vill leva på bidrag. Höga skatter och väldigt förmånliga bidragssystem är nog ingenting som lockar kvalificerad arbetskraft från andra länder.

Att ändra om hela svenska systemet med skatter o bidrag är väl lite väl dramatiskt på kort eller kanske t.o.m. halvlång sikt. Kanske borde man prova på att ställa lite krav på de som kommer till landet?

Nu menar jag inte att alla som kommer hit är bidragsfuskare eller kriminella, men man kan ju inte blunda för att merparten av de som sitter i svenska fängelsen har utländskt bakgrund för att ta ett exempel. Jag antar att det har i samtliga fall och göra med att det va en brottsling som kom hit istället för en kompetent person, alltså ingenting med etniciteten att göra.

Men även invandrarna som jobbar som taxichaufförer, pizzabagare, städare köper väl mobiltelefoner, kläder, mat, bilar vilket ger jobb till försäljare, chefer, lagerarbetare osv osv :P

När du var i fängelset och chockerades av att det var fullt med invandrare, du såg inga andra gemensamma faktorer än hudfärg? Typ uppvuxna i områden med hög kriminalitet, kommer från fattiga familjer, låg utbildning eller ngt sånt? Eller så alla kanske kom till Sverige i vuxen ålder enbart för att plundra vårat fina med godtrogna land? Och även om det nu vore så, tycker du att det är ok att straffa andra människor som inte har något alls att göra med dessa kriminella, bortsett från att de båda har flyttat hit från andra länder?

Vita män är överrepresenterade i trafikbrott så då borde det ju vara ok att "ställa hårdare krav" på oss innan vi får köpa en bil. Kanske skulle göra det obligatorisk med alkolås och hastighetsspärr (fast bara för oss vita män då, enligt statistiken så är det ju vi som är problemet)

Khyron_
2009-09-17, 16:33
Alltid roligt att läsa att visa människor tror att man måste vara arbetslös och lågutbildad för att rösta för mindre invandring.

Det verkar som att 1/4 av Norges befolkning är idioter enligt vissa här inne.

Och det verkar finnas många idioter i Holland (med det har nog med haschen att göra..)

Sverige hade nog klarat sig bättre om man inte släppte in alla analfabeter från världen alla hörn..

Se på Japan de behöver inte importera massa italienare för att lära sig baka pizza eller turkar för kebaben..

johanar
2009-09-17, 16:42
Se på Japan de behöver inte importera massa italienare för att lära sig baka pizza eller turkar för kebaben..

Men på nåt sätt så lyckas de hitta på jobb till 127 miljoner människor, medan här tror folk att landet är fyllt till bristningsgränsen när vi är ca 9 :P (det finns för övrigt en hel del invandrade koreaner och andra asiater i Japan, men jag antar att du inte räknar med det eftersom du inte ser skillnad på dem)

LadyG
2009-09-17, 16:46
Men på nåt sätt så lyckas de hitta på jobb till 127 miljoner människor, medan här tror folk att landet är fyllt till bristningsgränsen när vi är ca 9 :P

Somliga är väl mer företagsamma (http://www.dn.se/ekonomi/invandringen-okar-sveriges-utrikeshandel-1.954118)helt enkelt.

shut teh face
2009-09-17, 17:12
Ovanligt att jwzrd kommer och förstör diskussionerna med sina vänsterfasoner

shadowfire
2009-09-17, 17:16
Ovanligt att trådar som rör SD spårar ur. Topic'en rörde huruvida Aftonbladet gjorde rätt eller fel som tog bort annonserna och det utreddes väl redan på sida1. Tråd låst?

shut teh face
2009-09-17, 17:18
Jag vill ha en officiel ursäkt ifrån jwzrd gällande hans uppförande i denna tråd

Baan
2009-09-17, 17:19
Ovanligt att jwzrd kommer och förstör diskussionerna med sina vänsterfasoner

Ovanligt att du BSar om jwzrd, lol.

- Kreh
2009-09-17, 17:23
Föga förvånande att kommunistbladet inte står för pressfrihet när det inte passar dem.

Lövbiffen
2009-09-17, 17:30
Ser du nåt positivt i att Sverige är fullt med svenskar? ;)

När du var i fängelset och chockerades av att det var fullt med invandrare, du såg inga andra gemensamma faktorer än hudfärg? Typ uppvuxna i områden med hög kriminalitet, kommer från fattiga familjer, låg utbildning eller ngt sånt? Eller så alla kanske kom till Sverige i vuxen ålder enbart för att plundra vårat fina med godtrogna land? Och även om det nu vore så, tycker du att det är ok att straffa andra människor som inte har något alls att göra med dessa kriminella, bortsett från att de båda har flyttat hit från andra länder?

Vita män är överrepresenterade i trafikbrott så då borde det ju vara ok att "ställa hårdare krav" på oss innan vi får köpa en bil. Kanske skulle göra det obligatorisk med alkolås och hastighetsspärr (fast bara för oss vita män då, enligt statistiken så är det ju vi som är problemet)

Du läste inte mitt inlägg ordentligt kanske? Klargjorde jag inte att det inte är etniciteten utan bakgrunden som påverkar en persons tendenser till brott enligt mina tankar?
Jag har för mig att det fanns statistik för ett par år sen över hur fördelningen mellan svenskfödda, invandrade och personer med utländsk medborgare var i fängelserna. Nu hittade jag bara information över hur stor andel det är som är utländska medborgare på "brå" och det va iaf 28%.

Jag tycker inte att det är någon bra metod att ha krav på de personer som vill flytta hit men så länge vi har ett system som lockar till bidragsfusk och liknande så kanske det kan vara ett sätt.

Tricce
2009-09-17, 17:37
Nej det har vi inte. Tycker du att SD har något bra alternativ för att lösa problemet?

Nej inte mer än att begränsa och reglera invandringen.

Trapper Buzz
2009-09-17, 17:44
Jag vill ha en officiel ursäkt ifrån jwzrd gällande hans uppförande i denna tråd

Då kan väl dom SDare som spytt ur sig galla över ca 1 miljon invänare i Sverige enbart baserat på deras hudfärg eller bakgrund också be om ursäkt?

"Våra fängelser är lika med femstjärniga Ritz i Libanon".
Visst. Tror du på detdär själv?

mini
2009-09-17, 17:55
Föga förvånande att kommunistbladet inte står för pressfrihet när det inte passar dem.

Du har fortfarande inte fattat det där med pressfrihet va?

Trapper Buzz
2009-09-17, 17:59

Intressant uttryck, som jag inte hört sedan 1976 (Serie-Magasinet?).

Hoppas nu inte omvärlden får vatten på kvarn kring
fördomar man hört om byggare och gymmare som korkbollar.

- Kreh
2009-09-17, 18:05
Du har fortfarande inte fattat det där med pressfrihet va?

Jo, det har jag och jag fattar att jag uttryckte mig fel. Jag menade helt enkelt att de är föga förvånande att aftonbladet diskriminerar SD.

LindaS
2009-09-17, 18:12
Jo, det har jag och jag fattar att jag uttryckte mig fel. Jag menade helt enkelt att de är föga förvånande att aftonbladet diskriminerar SD.

Spännande. Pga deras kön, sexuella läggning, folkgruppstillhörighet eller handikapp?

renad
2009-09-17, 18:12
Tycker det är märkligt att dom får publicera sin propaganda överhuvudtaget, man blir ju mörkrädd när man läser hur trångsynta och inskränkta åsikter som finns bland en del svenskar.

- Kreh
2009-09-17, 18:24
Spännande. Pga deras kön, sexuella läggning, folkgruppstillhörighet eller handikapp?

Folkgruppstillhörighet om du nu ska dryga dig.

mini
2009-09-17, 18:26
Folkgruppstillhörighet om du nu ska dryga dig.

Är Sverigedemokrater en folkgrupp?
Tips: det går inte så bra för dig.

- Kreh
2009-09-17, 18:26
Tycker det är märkligt att dom får publicera sin propaganda överhuvudtaget, man blir ju mörkrädd när man läser hur trångsynta och inskränkta åsikter som finns bland en del svenskar.

Japp, man borde helt klart tysta ner människor som man anser vara trångsynta och inskränkta.

- Kreh
2009-09-17, 18:28
Är Sverigedemokrater en folkgrupp?
Tips: det går inte så bra för dig.

Sverigedemokrater är människor som röstar på partiet Sverigedemokraterna. Det är en politiskt åsikt/läggning eller en ideologi eller vad du nu vill kalla det. Var poängen vad för typ av grupp sverigedemokrater tillhör?

renad
måste vara synd om SD att bli utsatta för diskriminering för att dom tillhör en viss folkgrupp... (drygar mig lite,, tillför mycket jag vet)

LindaS
Folkgruppstillhörighet om du nu ska dryga dig.Vill bara kolla att du vet vad du pratar om, menar inte att vara dryg.
Vilken folkgrupp tillhör SD?

- Kreh
2009-09-17, 18:30
Ni fattar väl för fan att jag var ironisk med folkgruppstillhörighet. Personen jag svarade på radade upp fyra dumma alternativ och jag tog ett av dem.

LindaS
2009-09-17, 18:37
Ni fattar väl för fan att jag var ironisk med folkgruppstillhörighet. Personen jag svarade på radade upp fyra dumma alternativ och jag tog ett av dem.Så vilka "alternativ" omfattar Lagen om förbud mot diskriminering(2003:307)? Jag antar att det är den du syftar till när du påstår att AB diskriminerar SD.

Trapper Buzz
2009-09-17, 18:39
Ett parti vars bärande idé är diskriminering borde kanske inte tala med så stora bokstäver om diskriminering mot egna intressen.

Tolkia
2009-09-17, 18:39
Yttrandefrihet är ett svårt begrepp, märker jag.

- Kreh
2009-09-17, 18:44
Så vilka "alternativ" omfattar Lagen om förbud mot diskriminering(2003:307)? Jag antar att det är den du syftar till när du påstår att AB diskriminerar SD.

Hur orkar du sitta och märka ord? Du förstår vad jag menade.

Eftersom du verkar ha så mycket dötid så kanske du kan leta i något lexikon efter ett ord som passar min mening? Skulle uppskattas.

LindaS
2009-09-17, 18:48
Hur orkar du sitta och märka ord? Du förstår vad jag menade.

Det är ju det jag inte gör.

Mourten
2009-09-17, 19:09
Orka jiddra hit å dit så fort SD kmr på tal.
Jag tycker sossar är idioter men sitter inte å grinar om de 24/7 i trådar.
De tillför juh inte så mkt å säga att tex LindaS är kass för hon e sosse.
Men att jag är kass för jag röstar på SD verkar vara allmänt vedertaget?

burre
2009-09-17, 19:13
Orka jiddra hit å dit så fort SD kmr på tal.
Jag tycker sossar är idioter men sitter inte å grinar om de 24/7 i trådar.
De tillför juh inte så mkt å säga att tex LindaS är kass för hon e sosse.

Kan inte båda vara kassa?

/ (m)

Hades
2009-09-17, 19:14
Så vilka "alternativ" omfattar Lagen om förbud mot diskriminering(2003:307)? Jag antar att det är den du syftar till när du påstår att AB diskriminerar SD.

Menar inte att vara dryg nu, men vill bara påpeka att vi har en ny diskrimineringslag från den 1 januari i år (2008:567). Tror dock inte att sverigedemokrater som grupp faller in under någon diskrimineringsgrund i den heller ;)

LindaS
2009-09-17, 19:21
Menar inte att vara dryg nu, men vill bara påpeka att vi har en ny diskrimineringslag från den 1 januari i år (2008:567). Tror dock inte att sverigedemokrater som grupp faller in under någon diskrimineringsgrund i den heller ;)Det är ok, misstänkte nästan det. Ville veta vad kreh ville ha fram. Det är inte brott mot yttrandefriheten och det är inte diskriminering. Jag har svårt att tro att han menar att AB ska tvingas att publicera något dom inte vill publicera, så jag var helt ärligt ute efter vad han menade.

EkarN
2009-09-17, 19:56
AH behöver ju inte ta in SD om de inte vill, så vad diskuteras här egentligen?

Ignatius72
2009-09-17, 20:19
AH behöver ju inte ta in SD om de inte vill, så vad diskuteras här egentligen?

Principer.

stevebc
2009-09-17, 20:49

Men jag har säkert fel, han glorifierade säkerligen de arbetslösa subtilt i sina inlägg och lade ingen somhelst värdering i att nämna dem i samma klunga som brottslingar blablabla.. Orkar inte cita men tror du hänger med Stevie.. :thumbup:Haha jag skojade bara lite med dig :) Har också studerat ekonomi i Lund, och visst är det bra och intressanta kurser.

Scratch89
2009-09-17, 20:52

Jepp. :D

stevebc
2009-09-17, 20:53
Men på nåt sätt så lyckas de hitta på jobb till 127 miljoner människor, medan här tror folk att landet är fyllt till bristningsgränsen när vi är ca 9 :P (det finns för övrigt en hel del invandrade koreaner och andra asiater i Japan, men jag antar att du inte räknar med det eftersom du inte ser skillnad på dem)Har du sett hur dom bor i Japan? Bor man 3 pers i ett badkar är man nog inte jättehet för en befolkningsökning.

jwzrd
2009-09-17, 20:54
Jepp. :D

Moment 22 för fan :)

bertbert
2009-09-17, 20:56
Yttrandefrihet är ett svårt begrepp, märker jag.

Yttrandefrihet?

Du borde skrivit:

Det finns väldigt många jättesvåra begrepp, märker jag.

( :D )

Bärs
2009-09-17, 21:06
En rörelse som kallas att vara för frihet är inte med nödvändighet en bra sak. Just get the fuck along är en annan metod som sannolikt fungerar oftare.

Återigen en lätt sak att säga när man råkar ha fötts som en representant för majoritetsbefolkningen i ett ekonomiskt välmående och politiskt stabilt land.

jwzrd
2009-09-17, 21:09
Återigen en lätt sak att säga när man råkar ha fötts som en representant för majoritetsbefolkningen i ett ekonomiskt välmående och politiskt stabilt land.

Om landet är så ekonomiskt välmående och politiskt stabilt så undrar jag vad det är för något SD vill sälja in sig själva med. Då återstår ju bara invandringen. Men du menar ändå att jag bör visa riktig såssesolidaritet med alla i utanförskap genom att rösta på ett parti som vill sparka ut dem och ta Sverige tillbaka till 1800-talet?

Tolkia
2009-09-17, 22:26
Detta med huruvida det är gott eller dåligt att vara "för frihet" beror ju på hur man definierar frihet. Och eftersom "frihet" verkar kunna betyda vad som helst (min frihet, din frihet, frihet till/frihet från osv. osv.) kan det bra/dåliga i att vara för det antagligen också betyda precis vad som helst.

Bärs
2009-09-18, 05:24
Om landet är så ekonomiskt välmående och politiskt stabilt så undrar jag vad det är för något SD vill sälja in sig själva med. Då återstår ju bara invandringen. Men du menar ändå att jag bör visa riktig såssesolidaritet med alla i utanförskap genom att rösta på ett parti som vill sparka ut dem och ta Sverige tillbaka till 1800-talet?

Du skall göra två saker:

1. Sluta lägga likhetstecken mellan SD och nationalism. Nationalism är något mycket större och mer komplext än Sverigedemokraternas invandringspolitik.

2. Sluta sänka dig till en nivå där du reducerar Adolf Hitler och nationalsocialismen till ett personligt redskap för medlemsförtyck ("alltså låll, du drog Hitlerkortet").

Breadboy
2009-09-18, 08:10
Du skall göra två saker:

1. Sluta lägga likhetstecken mellan SD och nationalism. Nationalism är något mycket större och mer komplext än Sverigedemokraternas invandringspolitik.

2. Sluta sänka dig till en nivå där du reducerar Adolf Hitler och nationalsocialismen till ett personligt redskap för medlemsförtyck ("alltså låll, du drog Hitlerkortet").

Bra sagt, särskilt punkt två.

Louis Farrakhan om Hitler: "So I said to the members of the press, 'Why won't you go and look into what we are saying about the threats on Reverend Jackson's life?' Here the Jews don't like Farrakhan and so they call me 'Hitler'. Well that's a good name. Hitler was a very great man. He wasn't great for me as a Black man but he was a great German and he rose Germany up from the ashes of her defeat by the united force of all of Europe and America after the First World War. Yet Hitler took Germany from the ashes and rose her up and made her the greatest fighting machine of the twentieth century, brothers and sisters, and even though Europe and America had deciphered the code that Hitler was using to speak to his chiefs of staff, they still had trouble defeating Hitler even after knowing his plans in advance. Now I'm not proud of Hitler's evil toward Jewish people, but that's a matter of record. He rose Germany up from nothing. Well, in a sense you could say there is a similarity in that we are rising our people up from nothing, but don't compare me with your wicked killers."

Khyron_
2009-09-18, 10:36
http://svtplay.se/v/1644239/gomorron_sverige/18_09_07_15
Jimmie möter Jan i TV-sänd debatt
Rulla fram till 02:10

jwzrd
2009-09-18, 10:45
Du skall göra två saker:

Du skall göra en sak:

1. Sluta bestämma vad jag skall och inte skall göra.

jwzrd
2009-09-18, 10:45
Detta med huruvida det är gott eller dåligt att vara "för frihet" beror ju på hur man definierar frihet. Och eftersom "frihet" verkar kunna betyda vad som helst (min frihet, din frihet, frihet till/frihet från osv. osv.) kan det bra/dåliga i att vara för det antagligen också betyda precis vad som helst.

Problemet finns tidigare än så till och med. Att sätta etiketten "För friheten!11" på en rörelse, vilken som, helgar inte rörelsens medel.

Trance
2009-09-18, 10:48
En nationalstat har väl visat sig vara ganska mycket bättre än de andra alternativen.

jwzrd
2009-09-18, 10:51
En nationalstat har väl visat sig vara ganska mycket bättre än de andra alternativen.

Det stämmer bra det (http://sv.wikipedia.org/wiki/Non_sequitur)

Tricce
2009-09-18, 17:32
Varför porr och inte SD frågar sig Åkesson.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/medier/article5814390.ab

thoene
2009-09-18, 18:00
Porr är ju jättehemskt och alla blir ledsna av det

Ignatius72
2009-09-18, 18:14
Sydsvenskan stoppade även SD-annonser i veckan. Dock inte på generell basis utan för att de ansåg att just den annonsen inte höll sig inom lagens råmärken. Ett betydligt mer genomtänkt beslut.

Asdf
2009-09-20, 14:31
Med tanke på hur mycket aftonbladet och andra tidningar får i presstöd varje år ska de nog inte vara för kaxiga med vad som skall publiceras o inte...

stevebc
2009-09-20, 15:56
Presstöd var något nytt för mig. Jag antar att det är statligt finansierat, så att en del av mina surt förvärvade beskattade stålar finansierar skitbladet?

Ignatius72
2009-09-20, 16:47
Presstöd var något nytt för mig. Jag antar att det är statligt finansierat, så att en del av mina surt förvärvade beskattade stålar finansierar skitbladet?

Kvällstidningar får mig veterligen inget presstöd så den argumentationen faller tämligen platt.

Kwon
2009-09-20, 19:15
Med tanke på hur mycket aftonbladet och andra tidningar får i presstöd varje år ska de nog inte vara för kaxiga med vad som skall publiceras o inte...

Hur mkt får AF i pressstöd?

Mental
2009-09-20, 19:19

Aftonbladet lyfter ca 0kr i presstöd.

http://www.presstodsnamnden.se/Beviljade%20st%C3%B6d/PSN/Driftsst%C3%B6d%202008.pdf

mini
2009-09-20, 19:34

http://www.presstodsnamnden.se/Beviljade%20st%C3%B6d/PSN/Driftsst%C3%B6d%202008.pdf

Nä, vänta nu, menar du att Asdf är ute och cyklar?!! Otroligt....

Salus
2009-09-20, 20:00
Jag kommer skämmas att vara svensk om SD kommer in i riksdagen.

Med endel personers argument ang. "yttrandefrihet" så borde vänsterpartiet ha fritt fram att annonsera på www.sverigedemokraterna.se

Ni inser kan själva hur löjligt det argumentet vore?

Jag anser dock att invandringspolitiken i Sverige är misslyckad i många fall, men i mitt tycke är det knappast SD som är lösningen på densamma :)

stevebc
2009-09-20, 20:04
Det är helt korrekt Salus, något som ett fåtal här inte inser.

Aftonbladet är ingen neutral tidning. Den har en politisk riktning och agenda. Det är annorlunda om det hade varit ett statligt ägt medium.

Mental
2009-09-20, 20:12
Själv tänkte jag trycka ett gäng tshirtar med mina politiska åsikter på, och alla som vägrar bära dem kränker min yttrandefrihet!

Ignatius72
2009-09-20, 20:56
Det är helt korrekt Salus, något som ett fåtal här inte inser.

Aftonbladet är ingen neutral tidning. Den har en politisk riktning och agenda. Det är annorlunda om det hade varit ett statligt ägt medium.

Förvisso, men att det trots det inte är en enkel fråga märker man om man läser några ledarsidor som behandlat ämnet. De som resonerar om detta dagligen tycker att det är klurigt, vilka är vi som slår fast diverse sanningar?

thoene
2009-09-20, 21:46
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5823268.ab

Har visserligen inte med topic att göra, men ändå relaterat.

Asdf
2009-09-20, 22:15

Jo jag märkte att jag försa mig lite, dagstidningar är de enda som får presstödet. Det är helt otroligt varför det ens existerar, över 400 miljoner!!

Asdf
2009-09-20, 22:16
Nä, vänta nu, menar du att Asdf är ute och cyklar?!! Otroligt....

Och det ska komma ifrån den som är ute och cyklar mest av alla här?

Herr Oberst
2009-09-20, 22:43
Jag kommer skämmas att vara svensk om SD kommer in i riksdagen.

Varför?
Det finns ju nationalistiska partier i toppen i så gott som alla andra länder i Europa ju.

Mental
2009-09-20, 23:17
Jo jag märkte att jag försa mig lite, dagstidningar är de enda som får presstödet. Det är helt otroligt varför det ens existerar, över 400 miljoner!!

För att vi inte endast ska ha reklamstyrda kvällstidningar kvar? Blir lite trist när bara aftonbladet, expressen och hänt i veckan kvarstår, tycker jag i alla fall, även om det är mångas enda källor till nyheter så vill jag ha kvar alternativen med.

m0lle
2009-09-21, 01:03
Och det ska komma ifrån den som är ute och cyklar mest av alla här?
:laugh:

Best. Comeback. Ever.

Salus
2009-09-21, 03:24
Varför?
Det finns ju nationalistiska partier i toppen i så gott som alla andra länder i Europa ju.

Sant så sant, förstår emellertid inte hur det skulle påverka mitt ställningstagande?

mini
2009-09-21, 06:14
:laugh:

Best. Comeback. Ever.

Verkligen! :hbang:

Bärs
2009-09-21, 09:00
Bra sagt, särskilt punkt två.

Louis Farrakhan om Hitler: "So I said to the members of the press, 'Why won't you go and look into what we are saying about the threats on Reverend Jackson's life?' Here the Jews don't like Farrakhan and so they call me 'Hitler'. Well that's a good name. Hitler was a very great man. He wasn't great for me as a Black man but he was a great German and he rose Germany up from the ashes of her defeat by the united force of all of Europe and America after the First World War. Yet Hitler took Germany from the ashes and rose her up and made her the greatest fighting machine of the twentieth century, brothers and sisters, and even though Europe and America had deciphered the code that Hitler was using to speak to his chiefs of staff, they still had trouble defeating Hitler even after knowing his plans in advance. Now I'm not proud of Hitler's evil toward Jewish people, but that's a matter of record. He rose Germany up from nothing. Well, in a sense you could say there is a similarity in that we are rising our people up from nothing, but don't compare me with your wicked killers."

Jag tror att du missförstod mig. Jag var inte ute efter att rädda Hitlers ära. Även denna myt om tyska arméns slagkraft är tröttsam.

Bärs
2009-09-21, 09:04
Du skall göra en sak:

1. Sluta bestämma vad jag skall och inte skall göra.

Om nationalsocialismen är så abstrakt för dig som det verkar så rekommenderar jag ett besök i Tyskland. NSDAP, Hitler, 1930-talet och andra världskriget - de existerade faktiskt. De är inte delar av en sedelärande saga man berättar i skolorna för att eleverna skall lära sig vad som är gott och ont.

Asdf
2009-09-21, 22:17
För att vi inte endast ska ha reklamstyrda kvällstidningar kvar? Blir lite trist när bara aftonbladet, expressen och hänt i veckan kvarstår, tycker jag i alla fall, även om det är mångas enda källor till nyheter så vill jag ha kvar alternativen med.

Har du ens kollat tidningarna i listan? Har redan kollat igenom samtliga som börjar med "arbetaren" och de har reklam likaväl!

Jäkla kommunister! Vill att andra ska betala för dem men vill ändå roffa åt sig och ha allt själva, trots att de säger sig vara motsatsen :furious:

Kan man ansöka hos någon myndighet att få skjuta ner kommunister? Jag gör det gärna! *mini

EkarN
2009-09-21, 22:33
Rage är bra skit:thumbup: