handdator

Visa fullständig version : viktuppgång varför?

Jacqueline
2009-09-16, 22:01
Jag blev lite paff idag när jag ställde mig på vågen och den visade att jag gått upp hela 1-1,5kg på ca. 1 vecka!

alltså, jag har inte ätit överdrivet dåligt, inte sämre än vanligt. Snarare tvärtom. Dessutom har jag tränat rätt mycket, ca. 4-5gånger i veckan de senaste 3 veckorna. (tilläggas bör att jag haft ett uppehåll på ca. 4-5månader pga. av skada)
Vad kan detta bero på? vätska? känns helt galet att gå upp 1,5kg på en vecka... En vecka då jag dessutom legat på rätt låg kcal.
Mitt mål är egentligen inte att gå ner i vikt, utan att bibehålla tidigare vikt. Tona och forma + få bort lite överflödigt fett.

Cerberus
2009-09-16, 22:11
om du inte väger dig varje dag kan du lika gärna strunta i vad vågen säger tycker jag. Är helt normalt att vikten varierar från dag till dag, kanske bara råkar va din upp-dag idag rent viktmässigt?

Vätska/glykogen/tarminnehåll känns mer sannolikt än 1.5kg fläsk om du har ätit som du säger att du har, teoretiskt ska du överätit 10 000-11 000kcal under veckan utöver det din kropp behöver om allt det skulle vara kroppsfett.

TehSaxo
2009-09-16, 22:19
Är nog inte fläsk ;) Då hade du behövt äta minst 8000 kcal extra

Pepz
2009-09-16, 22:28
för tjejer så beror vikt mycket på vecka i månaden. det kan även vara så att du ätit lite extra salt mat och druckit lite vätska på det och vips 1kg upp... men det är som sagt bara vätska,..

jag får lite dåliga vibbar av ditt tona och forma, du kör väl inte högreps med lätta vikter va? ;)

Trapper Buzz
2009-09-16, 22:31
"Dessutom har jag tränat rätt mycket, ca. 4-5gånger i veckan de senaste 3 veckorna"

Det är muskelmassan som ökat.

Flexipop
2009-09-16, 22:41
"Dessutom har jag tränat rätt mycket, ca. 4-5gånger i veckan de senaste 3 veckorna"

Det är muskelmassan som ökat.

1,5 kg muskler på tre veckor? Vad är hemligheten :laugh:?

Trapper Buzz
2009-09-16, 22:41
Händer mig hela tiden.

Fredrik_S
2009-09-17, 02:00
Det är helt normalt att pendla upp och ned inom ett viktintervall på 2-4 kilo beroende på glykogen vätska magsäcksinnehåll tarminnehåll hormonivåer osv osv.

Hur menar du föresten 1-1,5 kilo? Kommer du inte ihåg exakt vad du vägde sist eller har du någon analog våg?

johanhej
2009-09-19, 23:45
Fan 1,5 kilo är ju piss i Mississippi. Det kan man gå ner efter en ordentlig skitning.

NoPainNoGain
2009-09-19, 23:51
Fan 1,5 kilo är ju piss i Mississippi. Det kan man gå ner efter en ordentlig skitning.

Nej inte 1,5kg låter ju helt sjukt.

Lite OT bara, hur många % av maten skiter man ut? Ex du äter 1kg mat under dagen, lite blir ju vätska och lite förbränns genom värme men hur mycket blir avföring?

BengtZz
2009-09-20, 14:21
Nej inte 1,5kg låter ju helt sjukt.

Lite OT bara, hur många % av maten skiter man ut? Ex du äter 1kg mat under dagen, lite blir ju vätska och lite förbränns genom värme men hur mycket blir avföring?
Vad menar du med förbränns genom värme? Tror du kroppen förintar materia?

Man andas ut en hel del kol också. Ingen aning om hur mycket det är per dygn.

en stor stark
2009-09-20, 14:26

Värme är en form av energi. När vi äter energi (kcal) så omvandlas den till värme bland annat, och när man springer så blir maten vi har ätit till rörelseenergi och också värmeenergi. DTD dieten t.ex. försöker göra så att så mycket som möjligt av det man äter blir av till värme istället för att lagras som fett. (Lite slarvigt förklarat, men du förstår nog).

Sniggel
2009-09-20, 14:38

Du svarade själv på frågan :p
Det som förbränns genom värmeproduktion försvinner som vätska (H2O) och koldioxid (CO2) (obs inte bara vid värmeproduktion, även vid många andra tillfällen). Senast jag kollade var detta materia. Inte förintad, men bortkissad/bortsvettad och utandad.

BengtZz
2009-09-20, 15:07
Värme är en form av energi.
Korrekt.

När vi äter energi (kcal) så omvandlas den till värme bland annat, och när man springer så blir maten vi har ätit till rörelseenergi och också värmeenergi.
Korrekt. Det betyder inte att massmängden minskar. Kemisk energi har ingen massa.

DTD dieten t.ex. försöker göra så att så mycket som möjligt av det man äter blir av till värme istället för att lagras som fett. (Lite slarvigt förklarat, men du förstår nog).
Har ingen aning om av DTD dieten är.
Vi kan dock inte förinta massa i kroppen. Ämnens kemiska energi kan dock omvandlas till andra energiformer. Massan som är kvar är konstant och exakt identiskt lika stor som innan omvandlingen. Massan består dock av mindre kemisk energi eftersom den omvandlades till annan energi.

BengtZz
2009-09-20, 15:11
Du svarade själv på frågan :p
Nej.

Det som förbränns genom värmeproduktion försvinner som vätska (H2O) och koldioxid (CO2) (obs inte bara vid värmeproduktion, även vid många andra tillfällen). Senast jag kollade var detta materia. Inte förintad, men bortkissad/bortsvettad och utandad.
Det intressanta var vad han trodde hände med den, genom att skriva "förbränns".

Din dagliga energiförbrukning är ett exakt mått på hur mycket kemisk energi som "förbrukas" i din kropp. Massan är fortfarande konstant och den gör kroppen av sig med antingen genom att andas ut den, kissa eller bajsa osv.

Du "förbränner" ingen massa.

en stor stark
2009-09-20, 15:16
Mindre energi lagras som kemisk energi (som t.ex. fett) när det omvandlas till värme-energi. Man blir helt enkelt inte lika tjock, energin som kanske istället skulle vara runt magen (t.ex. :P) värmer istället upp kroppen. Alltså, värms kroppen upp mer så kostar det mer energi.

BengtZz
2009-09-20, 15:32
Mindre energi lagras som kemisk energi (som t.ex. fett) när det omvandlas till värme-energi.
Ja såklart, eftersom du andas/kissar/bajsar ut det "använda" fettet.

Då måste du ju också mena att kroppen väljer att producera mer värme, vilket den i princip aldrig gör, om den inte redan innan bestämt sig producera mindre värme. Vilket ofta är fallet om du går ifrån energiunderskott till energiöverskott, då kaloriintaget är direkt relaterat till din BMR.

Man blir helt enkelt inte lika tjock, energin som kanske istället skulle vara runt magen (t.ex. :P) värmer istället upp kroppen.
Det är bestämt innan hur mycket kroppen använder som energi per dag.

Endast din energibalans påverkar din fettbalans över en tillräckligt lång mätperiod.

Alltså, värms kroppen upp mer så kostar det mer energi.
Din BMR eller RMR är ganska konstant såvida vi inte talar droginducerad ökning av BMR. Kroppen använder kemisk energi för att hålla värmen uppe, bland annat.

Vart vill du komma? Använder du den kemiska energin i tex en fettsyra så kommer man andas/kissa/bajsa etc ut mängden materia. Man kan inte förinta materia i människokroppen.

en stor stark
2009-09-20, 15:36
Ja såklart, eftersom du andas/kissar/bajsar ut det "använda" fettet.

Då måste du ju också mena att kroppen väljer att producera mer värme, vilket den i princip aldrig gör, om den inte redan innan bestämt sig producera mindre värme. Vilket ofta är fallet om du går ifrån energiunderskott till energiöverskott, då kaloriintaget är direkt relaterat till din BMR.

Det är bestämt innan hur mycket kroppen använder som energi per dag.

Endast din energibalans påverkar din fettbalans över en tillräckligt lång mätperiod.

Din BMR eller RMR är ganska konstant såvida vi inte talar droginducerad ökning av BMR. Kroppen använder kemisk energi för att hålla värmen uppe, bland annat.

Vart vill du komma? Använder du den kemiska energin i tex en fettsyra så kommer man andas/kissa/bajsa etc ut mängden materia. Man kan inte förinta materia i människokroppen.

Vart jag vill komma? Jag vet inte riktigt vad du menar bara, protein är t.ex. känt för att ha en termogen effekt, det vill säga ökar kroppsvärmen och på så sätt ökar sin energiförbrukning. Eller som den person du menade: att viss energi av maten går till att värma upp kroppen (använder egna ord) och äter du t.ex. en diet hög på protein så kommer ännu mer av energin gå till att värma upp kroppen. Och det kan väl vara en fördel om man vill gå ner i vikt.

BengtZz
2009-09-20, 15:39
Vart jag vill komma? Jag vet inte riktigt vad du menar bara, protein är t.ex. känt för att ha en termogen effekt, det vill säga ökar kroppsvärmen och på så sätt ökar sin energiförbrukning. Eller som den person du menade: att viss energi av maten går till att värma upp kroppen (använder egna ord) och äter du t.ex. en diet hög på protein så kommer ännu mer av energin gå till att värma upp kroppen. Och det kan väl vara en fördel om man vill gå ner i vikt.
Ja visst kan det vara en fördel om nu så är fallet med just proteiner. Att den ökar din BMR alltså, det vet ej jag.

Du kan fortfarande inte förinta materia.

Fortfarande innehåller 1g protein mer energi än du förbrukar av att äta det. Hur du än ser på det blir din fettbalans större och större ju mer protein du äter. Kanske inte om du byter ut E% kolhydrat emot protein dock.

Ganska irrelevant egentligen, fortfarande kan materia inte förintas. För att kroppen skall göra sig av med materia så får den kemiska energin i materian användas först. Är ytterst få undantag då materia med energi som kroppen kan nyttja lämnar kroppen.

en stor stark
2009-09-20, 15:43
Ja visst kan det vara en fördel om nu så är fallet med just proteiner. Att den ökar din BMR alltså, det vet ej jag.

Du kan fortfarande inte förinta materia.

Fortfarande innehåller 1g protein mer energi än du förbrukar av att äta det. Hur du än ser på det blir din fettbalans större och större ju mer protein du äter. Kanske inte om du byter ut E% kolhydrat emot protein dock.

Ganska irrelevant egentligen, fortfarande kan materia inte förintas. För att kroppen skall göra sig av med materia så får den kemiska energin i materian användas först. Är ytterst få undantag då materia med energi som kroppen kan nyttja lämnar kroppen.

Det är det jag menar att den gör när den värmer upp kroppen.

BengtZz
2009-09-20, 15:52
Det är det jag menar att den gör när den värmer upp kroppen.
Kroppen använder en bestämt mängd energi till din RMR(Resting Metabolic Rate) per dag beroende på hur mycket energi du redan äter.

Ju mer du äter ju större är din RMR. Delfunktioner av RMR är bland annat att värma upp kroppen, vi är trots allt varmblodiga djur som sagt.

Kroppen kan inte förinta materia.

en stor stark
2009-09-20, 15:53
1. Kroppen använder en bestämt mängd energi till din RMR(Resting Metabolic Rate) per dag beroende på hur mycket energi du redan äter.

Ju mer du äter ju större är din RMR. Delfunktioner av RMR är bland annat att värma upp kroppen, vi är trots allt varmblodiga djur som sagt.

2. Kroppen kan inte förinta materia.

1. Tack, exakt vad jag har menat med allt jag har sagt.

2. Har jag inte påstått. :)

BengtZz
2009-09-20, 15:58
1. Tack, exakt vad jag har menat med allt jag har sagt.

2. Har jag inte påstått. :)
Med andra ord har din och min diskussion varit helt onödig. Din citering av det första inlägget var med andra ord meningslös och fyllde ingen som helst funktion då du höll med mig hela tiden och utvecklade inte ens mitt argument.

en stor stark
2009-09-20, 16:18
Med andra ord har din och min diskussion varit helt onödig. Din citering av det första inlägget var med andra ord meningslös och fyllde ingen som helst funktion då du höll med mig hela tiden och utvecklade inte ens mitt argument.

Ja, jag trodde du sa emot att man, enkelt sagt, skulle få en större energiförbrukning om man åt mer (där en del av energin gick till värme), men du sa emot själva sättet han formulerade sig på, när han egentligen menade det vi menade. Tycker jag är onödigt.

Rusk
2009-09-20, 16:39
Jag väger 1kg eller mer på kvällen mot på morgonen, inget att oroa sig för. Gå på spegelns resultat.

Sniggel
2009-09-21, 10:58
Nej.

Det intressanta var vad han trodde hände med den, genom att skriva "förbränns".

Din dagliga energiförbrukning är ett exakt mått på hur mycket kemisk energi som "förbrukas" i din kropp. Massan är fortfarande konstant och den gör kroppen av sig med antingen genom att andas ut den, kissa eller bajsa osv.

Du "förbränner" ingen massa.

ok, jag är med på hur du menar nu, speciellt efter att ha läst dina senaste inlägg.

Edit:
1½ kg kan vara rätt mycket om man är tjej och/eller kort, väger lite relativt andra människor.