Visa fullständig version : Känner mig aldrig trött.
Såg lite trådar om sömn och har sedan tonåren kommit på mig med att aldrig vara trött i form av "sömnig". Flyger ur sängen på morgonen samt känner mig klarvaken när jag går och lägger mig, därefter somnar jag på en sekund.
Jag har nu på två dygn sovit drygt 2-3 timmar pga en gravid flickvän som legat och spytt halva nätterna men likt förbannat sitter jag här överladdad och känner mig hur energifylld som helst.
Känner mig oftast som ett barn som går på överskottsenergi när jag efter 2-3 dygn fortfarande sitter med amfetaminlikt uppspärrade ögon och glor.
I lumpen kunde jag sitta vaken i sträck i flera dygn och vissa nätter sket jag helt i att sova för att istället sitta eldvakt åt andra av den anledningen att jag klarar av det.
Någon som vet vad det beror på att vissa inte känner trötthet i form av sömnighet? Är precis som att kroppen min inte fattar att den behöver vila och istället jagar på och jagar på tills den ger upp i form av att jag börjar må illa och spyr.
Jag vill bli sömnig istället för illamående, vad är fel? *gah!*
RagnarÖhman
2009-09-16, 21:42
Kom och träna med mig två veckor så blir du trött :hbang:
Nej men seriöst. Kan känna så ibland med...Fast 2-3 timmar på 2 dygn hade jag aldrig pallat *spy*
Blomstrande
2009-09-16, 21:46
Din superförmåga kommer att komma väl till pass när bebisen väl tittar ut. Då kan ju du ta alla nattvaken :D
Skatta dig lycklig, eller?
young_george
2009-09-16, 21:48
Sover du på oregelbundna tider?
Din superförmåga kommer att komma väl till pass när bebisen väl tittar ut. Då kan ju du ta alla nattvaken :D
Kommer väl kräkas i kapp med den lilla rackaren tillslut...
Ser det inte som en förmåga utan snarare som en störning av något slag. *screwy*
Sover du på oregelbundna tider?
Jag har inga som helst problem med att sova utan somnar omgående när jag lägger mig. Sover i snitt 6-7 timmar om natten så jag får med största sannolikhet tillräckligt med sömn. Vaknar nästan alltid vid samma tid oavsett när jag lägger mig.
Att sova är inga problem utan mest att jag saknar känslan av att bli sömnig. :)
Tänk dig att födas utan tumme, då kan du inte använda den :D
Skatta dig lycklig, eller?
Jag dör väl av utbrändhet och hjärtattack innan jag fyllt 40 :D
Hade gärna varit som dig. Själv är jag trött hela tiden dock är det inte bara för att jag är så utan för att min liv är bajs just nu.
gå o kolla ditt blodtryck
seriöst
mvh
WorkOutBuddy
2009-09-16, 22:14
Låter inte bra att aldrig bli trött. Måste ju vara något fel *jorgen*
Three pigs
2009-09-16, 22:42
Låter ruskigt skönt.
Trapper Buzz
2009-09-16, 22:43
Du har inte fyllt 40 va? *popcorn*
Larsson85
2009-09-16, 22:56
Det där låter helt underbart för en som mig som alltid känner sig trött, oavsett hur mycket sömn man har fått.
Så länge du inte har något problem med insomning så är det ju bara att du reglerar det själv och ser till att du får dina 6-9 timmar varje natt.
Du har inte fyllt 40 va? *popcorn*
So? Är alla under 40 så eller var vill du komma?
gå o kolla ditt blodtryck
seriöst
mvh
På vilket vis kan det tänkas påverka?
Har i perioder rätt högt tryck...
du mår bra när du har högt blodtryck till den gräns att du inte känner av det. bättre än om du har normalt. du e rapp, aktiv, du e aldrig morgontrött, har lite svårt att varva ner osv, du e alltid o har varit snäppet rappare än dina polare. du kanske mår bra, men det är inte så bra för det sliter OM det nu är det som spökar hos dig.. men det kanske är en del i något bara liksom..
det är som om du ger en bil NOX hela tiden, 24/7, den går på högvarv och funkar SKITBRA och svischar fram i xxx km/h, men det sliter på alla delar... förstår du?
mvh
shut teh face
2009-09-17, 20:39
Viktigaste frågan är om du jobbar tycker jag. När jag var ledig/arbetslös så var jag aldrig trött, jag kunde sova 4-5 timmar per natt och fick nästan tvinga mig att sova, för jag satt och spela dator om dagarna, blev inte direkt trött av det. Nu när man jobbar däremot så e man trötter. :D
Viktigaste frågan är om du jobbar tycker jag. När jag var ledig/arbetslös så var jag aldrig trött, jag kunde sova 4-5 timmar per natt och fick nästan tvinga mig att sova, för jag satt och spela dator om dagarna, blev inte direkt trött av det. Nu när man jobbar däremot så e man trötter. :D
Arbetar med sjuka och dementa människor, relativt tungrodd avdelning både fysiskt och psykiskt.
Intellektuell stimulering får jag från annat håll. :D
Verbatim
2009-09-17, 22:22
Har du sett X-men?
Lätt överaktiv sköldkörtel kanske? svag hypertyreos
LillSkalman
2009-09-18, 00:45
släsurfa på kanal5s hemsida i en timme... nu är jag sjukt trött...
Scratch89
2009-09-18, 05:47
Personer med hypertyreos är snarare övertrötta och kan sova halva dygn utan problem.
Har du sett X-men?
Borde jag somna då eller finns där någon jeppe som aldrig sover eller vad? :D
Personer med hypertyreos är snarare övertrötta och kan sova halva dygn utan problem.
Du tänker inte på hypotyreos då? dvs underproduktion.
Nej, scratch kan allt, det förtäljer den upphöjda attityden. :D
Yngre personer får ofta hjärtklappning, de blir nervösa, får diarré, viktnedgång och svettningar. Dessutom tål personerna inte värme (värmeintolerans) och de får ofta en finvågig skakning i fingrar och händer.
Äldre personer får ofta kärlkramp eller sviktande hjärtfunktion, hög puls, depression, trötthet, ”kort stubin”, viktnedgång och avtackling. Ibland ser man en demensliknande bild i kombination med svaghet i armar och ben. Hos äldre finns det också en risk för att utveckla benskörhet (osteoporos).
Låter värt att kolla upp faktiskt. Känner mig dock inte trött utan tvärt om men visst händer det att jag blir övertaggad så att pulsen drar iväg ibland utan orsak, blir lätt nervös och stissig när jag är hungrig vilket jag ofta är. Magen har varit ur funktion vid allt för många tillfällen, jag svettas konstant och klarar knappt av en sommar, kort stubin, tacklat av gällande många intressen och hamnat lite i situationer då jag inte finner mening.
Vårdcentralen nästa. :D
Yngre personer får ofta hjärtklappning, de blir nervösa, får diarré, viktnedgång och svettningar. Dessutom tål personerna inte värme (värmeintolerans) och de får ofta en finvågig skakning i fingrar och händer.
Äldre personer får ofta kärlkramp eller sviktande hjärtfunktion, hög puls, depression, trötthet, ”kort stubin”, viktnedgång och avtackling. Ibland ser man en demensliknande bild i kombination med svaghet i armar och ben. Hos äldre finns det också en risk för att utveckla benskörhet (osteoporos).
Låter värt att kolla upp faktiskt. Känner mig dock inte trött utan tvärt om men visst händer det att jag blir övertaggad så att pulsen drar iväg ibland utan orsak, blir lätt nervös och stissig när jag är hungrig vilket jag ofta är. Magen har varit ur funktion vid allt för många tillfällen, jag svettas konstant och klarar knappt av en sommar, kort stubin, tacklat av gällande många intressen och hamnat lite i situationer då jag inte finner mening.
Vårdcentralen nästa. :D
Ja, det är ju lätt att undersöka, ett blodprov visar ju om TSH är lågt och T4 är omotiverat högt mot TSH så är det nog så. Kolla även blodtrycket när du ändå är där som man nämnde tidigare i tråden.
Kroppen behöver sömn och eftersom du inte upplever sömnighet visar kroppen efter en tid att du nog bör sova genom att protestera på annant sätt. När du sovar rensar hjärnan onödig information och lägger dagens händelser på plats. Ungefär som när du rensar hårddisken i datorn och defragmenterar den.
Bara en lite fråga. Om du alrdig varit sömnig, hur vet du hur det skall kännas? Du kanske är sämnig utan att tänka på det.
Vad händer när du varit vaken länge, blir du öm i ögonen, slöare reaktioner, tänker konstiga tankar eller osammanhängande, svårt att fokusera på en uppgift, gäspar du, blir du frusen? Blir du inget av ovan och sedan låter det gå ytterligare tid för att bli enbart illamående så låter det som om det är något konstigt med dig. Hur ser din vardag ut, stressig, lugn? Sover du på regelbundna tider?
Har jag ett fast sovschema med bestämda tider hinner jag inte bli trött innan jag lägger mig och kan gå upp utan att vara dldtrött. Däremot gillar jag att vara uppe längre och därmed upplever jag ibland viss trötthet/sömnighet.
Sedan är det här med sömnbehov individuellt. Vissa behöver inte sova mer än 4-5 timmar per natt och kan ändå vara pigga. Dessutom så kan ett fåtal nätter med väldigt lite sömn hanteras på ett bra sätt. Det skulle kunna förklara varför du i lumpen under vissa nätter kunde sitta eldvakt hela natten. Ungefär hur många timmar sover du på en normal vecka?
Hur som helst kommer du skatta dig lycklig åt din egenskap den dagen ungen kommer ut, då blir det inte många timmars sammanhängande sömn.
Scratch89
2009-09-18, 12:06
Nej, scratch kan allt, det förtäljer den upphöjda attityden. :D
Har man hypertyrios kommer kroppens ökade produktivitet leda till att man blir konstant trött. Tänk dig själv om du hade en kropp som var varmare än normalt, du svettas, du kan inte äta tillräckligt för att kompensera viktnedgången osv. Rätt fet stress på kroppen.
Har man hypertyrios kommer kroppens ökade produktivitet leda till att man blir konstant trött. Tänk dig själv om du hade en kropp som var varmare än normalt, du svettas, du kan inte äta tillräckligt för att kompensera viktnedgången osv. Rätt fet stress på kroppen.
Nå, nu har jag bara personlig erfarenhet av en person, men hon var snudd på hyperaktiv, magrade och hade sömnsvårigheter.
Hypo därimot har ingen energi och ork alls i min erfarenhet. Men det är möjligt att svår trötthet ingår i bilden för hyper, jag har dock inte läst det någonstans.
Scratch89
2009-09-18, 14:45
Nå, nu har jag bara personlig erfarenhet av en person, men hon var snudd på hyperaktiv, magrade och hade sömnsvårigheter.
Hypo därimot har ingen energi och ork alls i min erfarenhet. Men det är möjligt att svår trötthet ingår i bilden för hyper, jag har dock inte läst det någonstans.
Det motsäger ju inte det jag säger. Man är ofta stressad och ostrukturerad, ordentligt uppe i varv osv, men kan sedan, när man ska sova, sova ett dygn eller så. Vi hade en läkare som föreläste för oss och han hade haft en hel del personer med hypertyreos och/eller Basedows, och det var inget bra att boka tider med dem för de översov väldigt ofta.
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1231
Symtom:
Uttalad trötthet
Nervositet
Hjärtklappning
Värmeintolerans
Svettningar
Muskelsvaghet
Frekvent tarmtömning
Problem med samliv
Depression
Darrighet
Viktnedgång
Du måste vara ner. Sitt inte vid datorn innan läggdags
Bara en lite fråga. Om du alrdig varit sömnig, hur vet du hur det skall kännas? Du kanske är sämnig utan att tänka på det.
Vad händer när du varit vaken länge, blir du öm i ögonen, slöare reaktioner, tänker konstiga tankar eller osammanhängande, svårt att fokusera på en uppgift, gäspar du, blir du frusen? Blir du inget av ovan och sedan låter det gå ytterligare tid för att bli enbart illamående så låter det som om det är något konstigt med dig. Hur ser din vardag ut, stressig, lugn? Sover du på regelbundna tider?
Det började någon gång i högstadiet vill jag minnas och började reagera redan då när vänner och flickvänner alltid somnade framför TV´n och jag satt där med uggleögon :D Mest har jag märkt av det i lumpen och speciellt under första veckorna då de andra satt och nickade till under föreläsningarna var femte minut samtidigt som jag själv satt och undrade vad fan de höll på med då jag ändå var det som satt uppe och putsade kängorna när de andra hade lagt sig :D
Och precis som du nämner tar kroppen stryk på andra vis i form av infektioner, förkylningar och nässelfeber som jag kan få när jag missköter mig.
Jag sover regelbundet och har ett normalstressigt arbete skulle jag tro, mer att det är fartkrävande än stressigt.
Vet inte hur jag ska förklara att jag känner mig men i stort sätt så känner jag mig densamma hela min vakna tid, morgon, lunch, kväll. Som det är nu så sköter jag ju dessutom sömnen och somnar som sagt direkt när jag lägger mig så egentligen ingenting jag bör gnälla över, mest intresserad över om något kan vara tokigt men tänkt kolla upp det nästa vecka och se vad de säger. :D
Muskelsvaghet
Min diagnos förklarar ju det mesta. :D
Doctor Snuggles
2009-09-18, 22:06
Det som är fel på dig är att du frågar vad som är fel på dig.
Ha en massa energi hela tiden, men ändå kunna somna på en minut. Svin.
Seriöst; det kan vara ett naturligt fenomen där du helt enkelt befinner dig i det övre spektrat för produktion av cns-stimulerande neurotransmittorer (och/eller återupptaget). Det kan också vara tvärtom (som i fallet ADHD) - kroppen är inte helt okomplicerad.
Trots du kanske upplever det som ett problem måste jag ändå säga att det låter jävligt soft. Pigg hela dagen och somna direkt; det är ungefär så långt från mig man kan komma. Jag blir ofta trött på dagarna - framförallt förmiddagarna är hemska - och jag har ändå svårt att somna på kvällarna.
Trots du kanske upplever det som ett problem måste jag ändå säga att det låter jävligt soft. Pigg hela dagen och somna direkt; det är ungefär så långt från mig man kan komma. Jag blir ofta trött på dagarna - framförallt förmiddagarna är hemska - och jag har ändå svårt att somna på kvällarna.
Sitter här nu utan att vilja lägga mig och efter att ha tillbringat hela gårdagen, natten och dagen på sjukhuset i gissa vad... VAKET tillstånd. :D
Vad avis jag blir. Jag gillar iofs att sova men jag behöver ganska mycket sömn ca 8 timmar. Men det är klart att jag skulle kunna få ut mer av livet om jag hade ett mindre sömnbehov.
Vad avis jag blir. Jag gillar iofs att sova men jag behöver ganska mycket sömn ca 8 timmar. Men det är klart att jag skulle kunna få ut mer av livet om jag hade ett mindre sömnbehov.
Gott och ont, vad jag själv känner är att jag hela tiden måste aktivera mig då jag känner mig rastlös när jag är vaken.
Verbatim
2009-09-19, 12:44
Det kan ju dock vara farligt, och det skulle inte alls vara förvånande om din kropp tar stryk av denna extra aktiviteten, kolla upp och låt oss höra vad dom sa.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.