Visa fullständig version : Köpa lägenhet, tips?
Som topic?
1 Hur mycket skulle ni rekommendera att jag lägger som kontantinsats? Så mycket som möjligt antar jag är bäst? Är 10% av priset minimum kontantinsats, eller kan man lägga sig lägre än så?
2 Måste man ta topplån trots att man betalar en viss summa kontantinsats? Hur mycket av totalpriset är oftast topplånet på?
3 Samt slutligen, vilka banker ger mest fördelaktiga lån enligt era erfarenheter när det gäller köp av lägenhet? Hur får man ner räntan i diskussion med banken, motiverar man det genom sin inkomst eller typ av jobb?
Många frågor, men jag kan ingenting *gah!*
*bump* Någon lär väl veta någonting?:)
15-25% har många banker som krav på bostadsrätter. Kolla vad din bank kräver. Lägg in så mycket som möjligt, ifall du ändå bara låter pengarna ligga på ett sparkonto i annat fall. Delen som "ska" utgöras av kontantinsatsen är är topplånet.
Be om offert från de olika bankerna, fråga vad de kan erbjuda ifall du flyttar allt till dem. Kreditkort, försäkringar, sparkonto, fond/aktie etc...
1. De flesta har 10% som minsta, finns någon bank som har 5%, men räkna med 10% som minsta. Och hur bra det är beror på vad du annars kan göra av de pengarna. Kan du förränta dessa (aktier/fonder) eller höja värdet på bostaden genom renovering så är det väl lite roligare.
2. Vill du hamna på bottenlån så krävs det lite mer än handpenningen på 10%. Ca 25% ska man ha amorterat/betalat.
3. Genom att samla sina affärer hos en bank brukar man kunna dra ner på bankens marginaler på lånesidan. Initialt kan du välja en av storbankerna och låna och sedan höra dig för med konkurrenter om vad de kan tänkas erbjuda för ränta om du flyttar över dina affärer o.s.v. Annars genom att ställa andra säkerheter eller att någon går i borgen kan du få bättre ränta.
15-25% har många banker som krav på bostadsrätter. Kolla vad din bank kräver. Lägg in så mycket som möjligt, ifall du ändå bara låter pengarna ligga på ett sparkonto i annat fall. Delen som "ska" utgöras av kontantinsatsen är är topplånet.
Be om offert från de olika bankerna, fråga vad de kan erbjuda ifall du flyttar allt till dem. Kreditkort, försäkringar, sparkonto, fond/aktie etc...
Så om kravet är 25% o jag betalar 10% kontantinsats belånas resterande 15% av topplånet?
Har för mig att man måste ha topplån för att kunna ha amortering, men om alla banker är så här vet jag inte.
Ta ett lån, topp/botten
Betala av topplånet så mycket du kan då räntan brukar vara högre
Bottenlånet delar du upp i 2-3 delar(beroende på storlek) så du kan binda med olika räntor. Detta tjänar du på om räntor går upp.
Bankerna avgör om du skall få lånelöfte och hur stort lånet skall vara beroende på din inkomst, din anställning, och ditt totala kapital, aktier osv..
Vad du kan göra är att försöka få ett lånelöfte från en bank, jag skulle satsat på Swedbank först, de ligger med vemhelst i princip.. Sedan vänder du dig till Handelsbanken Nordea etc och visar dem lånelöftet du fått från Swedbank, då kommer de matcha det eller ge dig bättre ränta...
Kontantinsatsen är normalt 10%, topplån 10-20%, och resten bottenlån. Bottenlånet betalar du bara en årlig ränta på för all framtid, topplånet amorterar du av inom en given tidsram... Detta skiftar kraftigt beroende på vilken låntagaren är, både satserna på kontantinsats, topplån, och bottenlån...
Brukar det vara så att det krävs 25 % instatts för att slippa topplån? Jag har 10 % och behövde inte något topplån när jag tog mitt lån för något år sedan i Nordea. Eller det tror jag inte iaf.. har lånet uppdelat i två lika stora delar, med samma ränta (den vanliga boräntan). Sen ammorterar jag någon 100-lapp i månaden.
Då har jag väl inget topplån?
Har för mig att man måste ha topplån för att kunna ha amortering, men om alla banker är så här vet jag inte.
Ta ett lån, topp/botten
Bottenlånet delar du upp i 2-3 delar(beroende på storlek) så du kan binda med olika räntor. Detta tjänar du på om räntor går upp.
Klart att man kan amortera på bottenlån om man känner för det.
Brukar det vara så att det krävs 25 % instatts för att slippa topplån? Jag har 10 % och behövde inte något topplån när jag tog mitt lån för något år sedan i Nordea. Eller det tror jag inte iaf.. har lånet uppdelat i två lika stora delar, med samma ränta (den vanliga boräntan). Sen ammorterar jag någon 100-lapp i månaden.
Då har jag väl inget topplån?
förmodligen inte.
fel, däremot brukar banker kräva att du amorterar om du har topplån. Du kan alltid amortera på alla lån. Har du däremot bundit din ränta och vill amortera snabbre än tiden den är bunden tillkommer en extra kostnad.
Ta ett lån, topp/botten
Det kan vara så men långt ifrån alltid. Historiskt sett är det billigare att ha rörlig ränta. Men har man inte marginalerna i sin ekonomi så bör man binda dom för att säkra att man kan behålla bostaden. Det är inte säkert att man klarar av ev toppar annars.
Vi (skandiabanken) har bostadslån upp till 85%, inget topplån.
Så om kravet är 25% o jag betalar 10% kontantinsats belånas resterande 15% av topplånet?Precis. Och på dessa 15% så finns det (normalt) ett högre krav på amorteringstakten.
förmodligen inte.
Men.. HUr kunde jag få det så då? Fick jag en ovanligt bra deal, eller var det helt enkelt enklare att få det för något år sedan?
Borde inte ha fått någon extradeal. Förhandlade inte ens.
Men.. HUr kunde jag få det så då? Fick jag en ovanligt bra deal, eller var det helt enkelt enklare att få det för något år sedan?
Borde inte ha fått någon extradeal. Förhandlade inte ens.Du köpte lägenheten till ett pris lägre än marknadsvärdet bedöms att vara?
Nalfaren
2009-09-17, 12:49
Topplånet brukar väl vara 25% av värderingen av bostaden.
Så har man gjort ett fynd och köper under värderingen så kanske man
klarar sig undan topplånet.
Skall till banken idag och gå igenom upplägget av vårt egna banklån
för villan vi flyttar till i december. Samt flytta alla våra kort och konton.
Du köpte lägenheten till ett pris lägre än marknadsvärdet bedöms att vara?
Hrm.. Nej, det tror jag inte..
Vem gör den värderingen?
Nalfaren
2009-09-17, 14:06
Hrm.. Nej, det tror jag inte..
Vem gör den värderingen?
I mitt fall så gjorde mäklaren detta och banken godkände detta värdet.
Annars gör nog banken det kostnadsfritt i samband med köpet eller så
kan man betala en slant för någon att göra det, bank, mäklare etc.
Du kan ju i vissa fall bli av med topplånet genom att
öka värdet på bostaden i stället för att amortera.
Gäller nog dock främst renoveringsobjekt.
Men tyvärr kan även bostaden blivit mindre värd :|
I mitt fall så gjorde mäklaren detta och banken godkände detta värdet.
Annars gör nog banken det kostnadsfritt i samband med köpet eller så
kan man betala en slant för någon att göra det, bank, mäklare etc.
Du kan ju i vissa fall bli av med topplånet genom att
öka värdet på bostaden i stället för att amortera.
Gäller nog dock främst renoveringsobjekt.
Men tyvärr kan även bostaden blivit mindre värd :|
Hrm.. Skumt. Det var inget som nämndes över över huvud taget.
MEn man kanske inte vågar fråga banken heller? :D
Borde inte ha fått någon extradeal. Förhandlade inte ens.
Du hade ju 10% kontant och du fick resterande 90% som bottenlån, inte så konstigt.
Du hade ju 10% kontant och du fick resterande 90% som bottenlån, inte så konstigt.
Var mest att andra i tråden pratade om 25 % av totalsumman som topplån.. inte 10.
Var mest att andra i tråden pratade om 25 % av totalsumman som topplån.. inte 10.
Samma här
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2009%255c09% 255c19%255c353332%26SectionId%3DPrivatekonomi%26me nusection%3DPrivatekonomi%3BPrivatNyheter
Jag trodde att nästan alla banker hade 85% bottenlån, 10% handpenning och resterande 5 % topplån.
Det är iaf vad jag fått av två av de största bankerna. 10% handpenning var inte heller ett krav men betalar man bara 5% handpenning ökar ju istället topplånet till 10%.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.