handdator

Visa fullständig version : Fånga dagen

mangs
2009-09-15, 21:28
Fick igår reda på att en gammal tjejkompis till mig nyligen gick bort pga en hjärntumör, hon blev endast 28 år gammal. Vi stod varandra väldigt nära förr i tiden men på senare år har vi glidit ifrån varandra och därmed haft mer sporadisk kontakt.

Det känns på något sätt overkligt det som hänt. Hon har alltid varit den glada spontana typen som levde livet. Däremot tog det ju slut åt helvete för tidigt. Det är ju ingenting man räknar med att en frisk 28åring går bort med det händer och det är jävligt hemskt för alla inblandade. man inser hur skört allting är och de vardagliga problem man själv har är jävligt små bagateller.

Meningen med denna tråden är främst att uppmärksamma er på att det finns ett slut på allting och det kan vara närmre än vi anar. Det är viktigt att leva i nuet och uppskatta vardagen. Vi vet inte om vi ens kommer uppleva nästa sommar.

Om dagen kommer att du får reda på att du har ungefär 3månader kvar att leva och du kommer må sämre och sämre under tiden, kan det vara skönt att veta att man levt sitt liv på ett bra sätt och gjort något meningsfullt. Många människor pissar bort sin lediga och friska tid i livet på meningslösa saker som TV, Tv-spel och slösurfande. Jag skulle få ångest om den dagen träffade mig och jag inser att jag kunde gjort så mycket mer vettiga saker. I många fall krävs det nog att man får ett besked som ger en begränsad tid att leva för att man skall göra just det, leva alltså.

Cancer är hemskt och har tagit många liv Jag kommer istället för att som tidigare planerat köpa en ny stereo avsätta en större summa för Barncancerfonden. Inte för att jag har dåligt samvete utan för att jag insett att en bättre stereo inte skulle gett mig mer lycka i livet. Förhoppningsvis kan mitt bidrag istället ge glädje till fler personer och skulle det sedan rädda någons liv så skulle ju det vara fantastiskt.

Jag har nu insett att det kan ske vem som helst och att min vän inte kommer tillbaka.

Hoppas du har det bra, var du nu än må vara! :(

mini
2009-09-15, 21:31
Ibland tycks livet orättvist.

WorkOutBuddy
2009-09-15, 21:34
Jag beklagar sorgen.

Man ska leva i nuet, men det försvinner lite när man tror att man har all tid i världen. Det är vissa saker som får en att komma ner på jorden igen och får en att tänka att det egentligen inte är så. Vi kan försvinna från denna värld när som helst.

Acke^^
2009-09-15, 21:43
Beklagar sorgen!

Har vart med om liknande saker och då inser man verkligen vikten av att ta vara på sitt liv och bry sig om folk i sin närhet. Det konstiga är att man alltid glömmer bort det efter ett tag men när man läser saker som detta så blir man påmind igen. Håller verkligen med dig i ditt resonemang!

Loyndomsriss
2009-09-15, 21:48
Cancer är hemskt.

Har själv varit med om att en läkare vid ett tillfälle spekulerade i att jag kanske hade en tumör i mig (vilket, lyckligtvis, inte visade sig vara fallet). Det får en att tänka till vad som är viktigt här i världen. Eller som indierna säger:

Den friske har många önskningar medan den sjuke bara har en.

eleni
2009-09-15, 21:48
Beklagar så hemskt mycket.

Har sett flertalet 18-30-åringar dö på grund av cancer (i och med mitt jobb). Man får ett annat perspektiv på saker och ting, framför allt livet. Håller med, lev i nuet, imorgon kan det vara för sent.

Grisen
2009-09-15, 21:49
Tråkigt, bra av dig att göra någonting gott av din medkänsla, det är det få som gör.

Mental
2009-09-15, 23:06
Alltså, om det här är en vanlig mangs ska lura hela kollo tråd så kommer jag bli förbannad på dig. Don't cry wolf är vad som dyker upp i mitt huvud. Om det är sant lider jag med dig och hennes annhöriga, men om det här är bara ytterligare en bisarr skämttråd i raden så...

Stoltz
2009-09-15, 23:14
Alltså, om det här är en vanlig mangs ska lura hela kollo tråd så kommer jag bli förbannad på dig. Don't cry wolf är vad som dyker upp i mitt huvud. Om det är sant lider jag med dig och hennes annhöriga, men om det här är bara ytterligare en bisarr skämttråd i raden så...

Så här brukar väl dock inte Mangs skämt vara? Oftast så följer de ju ett visst system, att skämta om dödsfall ligger väl inte riktigt Mangs för.

Beklagar verkligen Mangs. :(

tano
2009-09-15, 23:17
Beklagar!

Det känns som man mer och mer förstår att det bör vara det viktigaste, att man lever livet som man vill. Samtidigt så kanske man ska akta sig för att uppslukas av tanken att alltid leva så perfekt. Så det inte blir en prestationsansträgning att nå dit. Om man bara kan vara medveten om vad man vill och därigenom styra livet in på den väg som gör att man når dit har man skapat förutsättningarna för att nå någon sorts lycka.

Semiramis
2009-09-16, 08:08
För några år sedan planerade jag och en kompis att åka till Irland och vandra. Men vi hade litet tight om pengar och tid och sade "nästa sommar". Det var bara det att nästa sommar kunde hon inte längre gå så det blev ingen vandring. Sedan dess försöker jag tänka på att inte skjuta upp saker så mycket och att ta vara på den tid man har för man vet aldrig att man har en nästa sommar eller ens en nästa minut!

mangs
2009-09-16, 08:19

Alltså, att du bara tror att detta är något jag skämtar om gör att jag blir förbannad på dig, mina skämttrådar brukar väl ha någon form av knorr eller poäng. Vad fan är kul med att en 28-årig tjej dör i cancer? Skärp dig!

Beklagar sorgen!

Har vart med om liknande saker och då inser man verkligen vikten av att ta vara på sitt liv och bry sig om folk i sin närhet. Det konstiga är att man alltid glömmer bort det efter ett tag men när man läser saker som detta så blir man påmind igen. Håller verkligen med dig i ditt resonemang!

Precis så är det. Vid en sådan här händelse blir man påmind men tyvärr går man tillbaka till gamla vanor väldigt snabbt. Födelen med mitt liv just nu är att jag verkligen är fullbokad och inte "slösar" någon tid.

Det är hemskt när sådant här händer och som eleni skrev så är hon inte ensam. Finns många som dör alltför unga. Finns ingen rättvisa. Det är upp till oss själva att skaffa ett så bra liv som möjligt för oss. Själv är jag väldigt nöjd med mitt liv men skulle för den sakens skull likväl få rejäl ångest om jag visste att jag bara hade kort tid kvar att leva. Man vill ju bli gammal (om man får förbli frisk och kry dvs).