handdator

Visa fullständig version : Raised Fist - Veil Of Ignorance

steelgurra
2009-09-15, 14:27
Raised Fist's nya album ligger ute nu och det köttar sönder totalt!

Från nya albumet:

hez7bGbutBs

Nordenator
2009-09-15, 14:34
Riktigt bra platta tycker jag. Lyssnat igenom den tre till fyra varv och hittat tre guldkorn hittills. Dels den du länkade youtubevideon till men jag tycker även City of Cold och Words and Phrases är riktigt bra låtar. Den får fyra av fem byggartummar av mig :)

steelgurra
2009-09-15, 14:43
Riktigt bra platta tycker jag. Lyssnat igenom den tre till fyra varv och hittat tre guldkorn hittills. Dels den du länkade youtubevideon till men jag tycker även City of Cold och Words and Phrases är riktigt bra låtar. Den får fyra av fem byggartummar av mig :)

Jag fastnade för City of Cold och Slipping Into Coma :)

hangatyr
2009-09-15, 15:10
låter sorgligt nog lite som linkin park. snyft.

påven
2009-09-15, 15:18
låter sorgligt nog lite som linkin park. snyft.

*screwy*

Eddie Vedder
2009-09-15, 15:20
Man blir onekligen stolt över att vara svensk med band som Raised Fist:bow:

Arf Pingvin
2009-09-15, 15:22
Man blir onekligen stolt över att vara lulebo med band som Raised Fist:bow:

Kross
2009-09-15, 15:26

+1. City of Cold :hbang:

Eddie Vedder
2009-09-15, 15:30

+1. City of Cold :hbang:

Jag kommer från Degerfors, vi har Ernst Kirchsteiger. Slå det!:D

Skämt åsido, Raised Fist är ruskigt bra och ett av de bästa framträdandena jag såg på Hultsfred 2006. Bl.a. var deras framförande mycket bättre än Deftones som råkar vara lite av gudar för mig. Men en fet och trött Chino Moreno som bara ville få skiten överstökad får rejält med däng av ett superladdat Raised Fist:hbang:

jens__E
2009-09-15, 16:26
Jag kommer från Degerfors, vi har Ernst Kirchsteiger. Slå det!:D

Och jag kommer från Hedesunda, vi har Idol-Alice:Virro

Ska leta upp den här skivan. Har lyssnat mycket på Raised Fist i min ungdom. Det här kan passa bra att ha när jag tränar :hbang:

kalle_banan
2009-09-15, 16:46
Lyssnar nu. Återkommer med eventuell kommentar.

kalle_banan
2009-09-15, 17:29
Jag lyssnade igenom skivan och överlag var det mer av samma gamla varor men ett par guldkorn fanns det, den får ett stabilt betyg av mig, helt klart värd ett gott betyg.

Kross
2009-09-15, 17:31
Tyckte det var lite väl mycket radiomaterial på den förra skivan. Skönt att dom bestämde sig för att mata in lite mer ass kicking i detta album.

Inte för att Sound of the republic är dålig på något sätt.

vicarious
2009-09-15, 17:31
Låter skitbra!

211
2009-09-15, 17:32
Väldigt bra skiva! Ser fram emot deras spelning på KB den 10 okt. =)

Torwald
2009-09-15, 17:47
Bra skit som fan! Snart i Stockholm också, det blir skoj!

Nordenator
2009-09-15, 17:51
Men inget gig i Luleå. Kanske inte så konstigt att man vill långt bort ifrån Luleå då man lyckats sälja mer än fem skivor totalt, visserligen :)

Biceps
2009-09-15, 18:02
Fan jag gillar dem mer och mer för varje skiva de släpper :thumbup:

Börje H
2009-09-15, 18:19
Man blir onekligen stolt över att vara gammal hertsöbo med band som Raised Fist:bow:

Korrektion enligt ovan :D

Raised fist, Fireside, Breach, The Duskfall, Helltrain, Machinae Supremacy & The Baboon Show. Samtliga gedigna band med rötterna i Luleås musikmekka nr.uno Hertz Island.

Hertz Island escapades, för övrigt en av de mest känslosamma Raised Fist låtarna.

Morrris
2009-09-15, 18:21
För lata Spotifyanvändare: http://open.spotify.com/album/5uCaHcPizsBJbjjZuWTyGl

TheGredde
2009-09-15, 18:23

Raised fist, Fireside, Breach, The Duskfall, Helltrain, Machinae Supremacy & The Baboon Show. Samtliga gedigna band med rötterna i Luleås musikmekka nr.uno Hertz Island.

Hertz Island escapades, för övrigt en av de mest känslosamma Raised Fist låtarna.

Jag bara väntade på det där :)

Börje H
2009-09-15, 18:26
Jag bara väntade på det där...

ALLTID skall det upp :hbang: :D

Hertsön är Hertsön

edit; som jag sagt tidigare så måste vi vara stolta över våra 70-talister. Vi kunde ju, förutom ovan nämnda band, inte få fram nå annat än några skejtare och nått enstaka snowboardproffs.

Nordenator
2009-09-15, 19:00

Lite synd att The Duskfall trillade av pinnen. Jag tror de hade kunnat bli rätt stora. Var på deras releasegig för den nya plattan och det var väl inte långt därefter det tog stopp.

Börje H
2009-09-15, 19:46
Lite synd att The Duskfall trillade av pinnen. Jag tror de hade kunnat bli rätt stora. Var på deras releasegig för den nya plattan och det var väl inte långt därefter det tog stopp.

Sasse lirar en del med Helltrain nu så vi får hoppas att han blir ordinarie där. Skulle tillföra en hel del. Hans riff sätter sig som smet i hjärnan.

Var också med då The Dying Wonders of the World släpptes. Håller med om att de var riktigt riktigt bra. Mitt favoritband bland svenska "lättlyssnade" dödsrockare :thumbup:

Kross
2009-09-15, 19:49

Hehe ja men vad är alternativen på Hertsön egentligen? Sno Muhammeds nya cykel eller plinka på gitarren/fippla med rap e-jay och leka Timbuktu? Schukt bra band hursomhelst.

Herr Oberst
2009-09-15, 20:56
Har lirat friends & traitors på spotify som en galning de senaste veckorna. Underbart att hela albumet finns nu. Förbannat bra

maximuscle
2009-09-15, 20:58
Raised fist e nog världens bästa band enligt mig! hoppas alla köper skivan och INTE laddar ner!!!

e det ngr som skall kolla på tyrol när dom kommer? jag kommer garanterat va där!:hbang::hbang::hbang::hbang:

Torwald
2009-09-15, 21:36
Jag kommer vara där!

Duffman
2009-09-15, 22:24
jag gillar den som fan men tycker ändå att föregångaren var yttlirgare lite vassare (vilket inte säger lite) :)

Perfekt träningsmusik i mina öron

Börje H
2009-09-21, 13:46
Turnéblogg finns i lokala blaskan :)

http://www.kuriren.nu/bloggar/bloggare.aspx?blogg=5050155

Duffman
2010-01-02, 13:33
http://www.youtube.com/watch?v=hez7bGbutBs

Satan vilken form Alle är i i den här videon!!!!

MrBoris
2010-01-02, 13:37
Jag gillar stilen som Raised fist har, men tyvärr tycker jag det är lite samma lika varenda låt..

MrBoris
2010-01-02, 13:43
Förövrigt tycker jag iaf att denna skiva var bättre än förra albumet

svag74
2015-05-30, 11:22
Jag gillar stilen som Raised fist har, men tyvärr tycker jag det är lite samma lika varenda låt..

Det är det som är så coolt.
Nästan alla låtar har samma stil, samma ös, korta och hårda, och hans "sång" låter likadan rakt igenom och i "samma ton" utan variation, som en hes militär som skriker ut sina order helt utan melodi, och ändå är det fanemig det bästa i hela världen :hbang:
Och när något litet enkelt melodiskt dyker upp ibland i en låt så bryter det av så mycket och blir som värsta grejen, fast det bara är nån liten enkel slinga på guran liksom.
Nä så sjukt bäst :hbang::cool:

svag74
2015-05-30, 11:30
Lyssnar på nya plattan idag, som jag helt missat att den dykt upp.

http://sv.wikipedia.org/wiki/From_the_North

Enligt förhandssnack (läste jag i en recension) så hade man sagt att denna skulle vara mer back to the roots, mindre mainstream.
Tänkte genast det skulle låta lite som "Stronger Than Ever" som var den första skivan jag köpte med dem på 90-talet, men denna har ju inget gemensamt med det gamla släppet.

Snarare mer mainstream än något tidigare, vissa låtar låter t.o.m. som lite nyare In Flames tycker jag *spy*
T.o.m. melodi i sången på vissa låtar, why liksom, why?
Och mindre av det karakteristiska hes-sergeant-skriker-på-sina-rekryter-så-man-inte-kan-urskilja-ett-ord.
Dessutom lite In-Flames-grötigt överlag, men kanske bara för youtube-komprimeringen där jag provlyssnar.

Nä känns inte så bra som jag hade hoppats att deras nästa skulle bli, rent spontant efter en snabblyssning.
Men jag kände LITE likadant när Veil Of Ignorance dök upp och efter några genomlyssningar blev ju den skitbra, så vem vet :D

Återstår att se om jag bestämmer mig för att köpa den eller ej.