Visa fullständig version : Hur ofta ska man äta?
Hej,
det lär väl finnas en tråd redan, men jag hittade den konstigt nog inte när jag sökte. Men hur ofta är optimalt att äta? Jag vill minnas att det vetenskapliga stödet för att man ska äta var 3e timma är väldigt dåligt? Det vore trevligt om någon kunde ge en bra källhänvisning till en omfattande metastudie om det finns... eller till andra källor som ni har. :)
mattilainen
2009-09-14, 20:19
Beror på vad du ska göra, du kan äta 2 gånger om dagen och du kan äta 8 ggr om dagen.
Ligger du på ett kaloriöverskott går du upp i vikt och ligger du på ett kaloriunderskott går du ner i vikt.
Äter du det du behöver så kan du sedan dela upp den på hur många eller hur få delar du vill. Mindre än två skulle jag nog inte gå.
Den här kanske är intressant: http://leangains.blogspot.com/2009/08/ghrelin-and-entrained-meal-patterns.html
WorkOutBuddy
2009-09-14, 21:04
Du kan äta 1 gång om dagen om du så väljer att göra det. Själv så försöker jag äta lite då och då, gillar inte tanken att man går runt tom i magen. Så länge du fixar ihop ett kaloriöverskott så kommer du gå upp i vikt och bygga muskler oavsett hur många gånger du äter om dagen, 1-10 gånger.
Fredrik_S
2009-09-14, 22:07
Hej,
det lär väl finnas en tråd redan, men jag hittade den konstigt nog inte när jag sökte. Men hur ofta är optimalt att äta? Jag vill minnas att det vetenskapliga stödet för att man ska äta var 3e timma är väldigt dåligt? Det vore trevligt om någon kunde ge en bra källhänvisning till en omfattande metastudie om det finns... eller till andra källor som ni har. :)
Det optimala är att äta så ofta att man mår bra så många timmar som möjligt per dag.
Vissa kan hantera intag på 2000 kcal på kort tid medans andra blir utslagna eller får magkrampor av såna intag.
Man får experminetera sig fram till vad som passar en själv bäst.
Mellan 3 och 6 tror jag passar väldigt många.
Om man ser till vad de flesta faktiskt gör under dagen, dvs jobbar eller kanske pluggar, blir det fullt naturligt att äta morgon, lunch, middag. Ev mellanmål om man så önskar. Oavsett om det är mest opti eller inte. Ät som du trivs med och som det bäst passar din vardag.
Det finns andra faktorer än en eventuell optimering av träningsresultaten gällande måltidsfrekvensen. Vad är praktiskt? Mest socialt passande? Som Fredrik säger - när mår man som bäst?
Skulle man hela tiden basera sitt leverne helt efter vetenskapligt stöd blir det ett väldigt svårt pussel att lägga.
Eddie Vedder
2009-09-15, 12:29
Du kan äta 1 gång om dagen om du så väljer att göra det. Själv så försöker jag äta lite då och då, gillar inte tanken att man går runt tom i magen. Så länge du fixar ihop ett kaloriöverskott så kommer du gå upp i vikt och bygga muskler oavsett hur många gånger du äter om dagen, 1-10 gånger.
Jag tycker det här är en klar överdrift och inget jag skulle påstå själv. Nog för att evidens saknas för att mat var tredje timme är "optimalt" så är fortfarande mat en gång om dagen extremt och jag vet inget som stödjer att det skulle vara likvärdigt.
Jag säger alltså inte att du har fel men menar att överdrifter åt ena hållet inte innebär att det är oväsentligt med måltidsordning. Så mycket vet vi helt enkelt inte. Det är lite som att gå från tron att det är farligt med mat efter klockan 18 till att påstå att det är oväsentligt närsomhelst man äter på dygnet. Och så är det ju inte, extremfall som mycket mat mitt i natten ÄR mindre hälsosamt.
WorkOutBuddy
2009-09-15, 19:27
Som sagt så finns det inget som bevisar det. Jag skulle själv aldrig äta bara en gång om dagen eller uppmuntra någon att göra det, om det nu kanske verkade som det. Jag försökte bara få fram att man inte behöver äta flera gånger om dagen/varje tredje timme som vissa säger/skriver, utan det funkar bra att äta när man känner för det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.