Visa fullständig version : Bensinsnål bil, gärna från det här årtusendet, som är hyfsat säker och inte för dyr?
Mor behöver ny bil, och hade spanat in sig på en 940 årsmodell 91. Pedantskött, låga miltal, kostnad 20kkr.
Med tanke på hur dålig säkerheten är på en sån jämfört med en relativt ny bil (t.ex: http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY ) så tycker jag att hon borde ha någonting nyare, och som drar mindre.
Hon kör ungefär 3000 mil om året, så skillnaden i bensinutgifter för en bil som drar 0.5L jämfört med en som drar 1L borde bli ungefär 20kkr/år.
Hon är dock inte rik, och det är ju en dålig investering att köpa nya bilar.
Därför undrar jag om det finns något som kanske är max 10 år gammalt, har hyfsad säkerhet (i alla fall högre än en gammal Volvo), och inte drar så mycket? Låga reparationskostnader är en bonus.
Jag är själv ganska handikappad i bilkunskap.
Alone_in_the_dark
2009-09-14, 13:37
Mor behöver ny bil, och hade spanat in sig på en 940 årsmodell 91. Pedantskött, låga miltal, kostnad 20kkr.
Med tanke på hur dålig säkerheten är på en sån jämfört med en relativt ny bil (t.ex: http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY ) så tycker jag att hon borde ha någonting nyare, och som drar mindre.
Hon kör ungefär 3000 mil om året, så skillnaden i bensinutgifter för en bil som drar 0.5L jämfört med en som drar 1L borde bli ungefär 20kkr/år.
Därför undrar jag om det finns något som kanske är max 10 år gammalt, har hyfsad säkerhet (i alla fall högre än en gammal Volvo), och inte drar så mycket? Låga reparationskostnader är en bonus.
Nu får jag väl smisk på samtliga fingrar men en Citroen är en bra billig bil:D
Alone_in_the_dark
2009-09-14, 13:40
En TDi kanske?
Du har en straffskatt som inte är av denna värld på diesel och den blir inte billigare ju äldre bilen är :(
pragmatist
2009-09-14, 13:43
Definiera "för dyr". :)
En Toyota Yaris har t.ex. relativt högt inköpspris men väldigt låga kostnader i övrigt, och det höga priset återspeglar sig i låg värdeminskning.
Alone_in_the_dark
2009-09-14, 13:46
Definiera "för dyr". :)
En Toyota Yaris har t.ex. relativt högt inköpspris men väldigt låga kostnader i övrigt, och det höga priset återspeglar sig i låg värdeminskning.
Åså exkluderar vi Verson, låg o pendlade 2000-2500 mil/år i en Verso aldrig mer dånet i kupén på motorvägen i 110 km/h var fruktansvärt, är du dessutom lång så sitter du inte skönt.
Finns lite o läsa här:
http://www.teknikensvarld.se/test_prov/
Skulle spontant säga en Audi A2 Diesel. 1.2TDI går under 0.30l /mil
Å andra sidan är de inte jättebilliga att köpa. Annars brukar ju Toyata Corolla vara ett bra alternativ när man letar en trygg och hyffsat billig bil.
pragmatist
2009-09-14, 13:58
Åså exkluderar vi Verson, låg o pendlade 2000-2500 mil/år i en Verso aldrig mer dånet i kupén på motorvägen i 110 km/h var fruktansvärt, är du dessutom lång så sitter du inte skönt.
Finns lite o läsa här:
http://www.teknikensvarld.se/test_prov/
Det var bara ett exempel på en lite dyrare bil som trots det har mycket god totalekonomi (snål + driftssäker + låg värdeminskning).
Jag hade rekomenderat en Opel Vectra kombi från 00, jag har en sådan, bilen är driftsäker, snål i bensin, har utrymme som alltid behövs(inte bara för barnvagnar).
Reparationskostnaderna är i den billiga klassen samt delar.
Den dricker 0.6-0.7/milen vilket är rätt bra för en kombi.
Du måste däremot ta i hänsyn till att den är ful, obekväm och tråkig precis som alla bilar i den klassen.
Har två bilar, en bmw som jag blir ruinerad på och en Opel som alla jag känner använder vid långresor osv.
Betalar 5000 kr helförsäkring på den helår.
Alone_in_the_dark
2009-09-14, 14:02
Det var bara ett exempel på en lite dyrare bil som trots det har mycket god totalekonomi (snål + driftssäker + låg värdeminskning).
Vanliga Yaris säger jag inget om den är en liten trevlig bil, men Yaris Verson (skåpbilslikande varianten) är inte trevlig någonstans.
Yaris Verso
http://img156.imageshack.us/img156/6981/versoe.jpg
Yaris
http://img182.imageshack.us/img182/37/07toyotayaris340.jpg
En TDi kanske?
TDi är ju givet när man riktigt skall snålåka :)
Har själv kört 3-5000 mil/år senaste åren och skulle aldrig någonsin göra det i en bensinbil. Nono, här snålkörs det i en 98:as Mondeo TDI :D
Du har en straffskatt som inte är av denna värld på diesel och den blir inte billigare ju äldre bilen är :(
Åker man oftast själv så är ju en lastbilsreggning inga problem. Google is your friend.
Snabb blocketsökning gav förslag på bilar ca 40 000 kr
Audi A4 1.9 TDI
Golf 1.9 TDI
Mondeo 2.9 TDCi
Citroen C5 2.2 HDI
Alone_in_the_dark
2009-09-14, 14:09
TDi är ju givet när man riktigt skall snålåka :)
Åker man oftast själv så är ju en lastbilsreggning inga problem. Google is your friend.
Var man inte tvungen att ta ut baksätet för att det kriteriet skulle uppfyllas?
Hade en sån här tidigare
http://img143.imageshack.us/img143/3213/19801989fordtrucks44.jpg
Och råkade ha baksätet monterat det blev dryga böter i poliskontrollen, hjälpte inte att jag skulle bara transportera det 5 km*grr27*
Hade en sån här tidigare
http://img143.imageshack.us/img143/3213/19801989fordtrucks44.jpg
Och råkade ha baksätet monterat det blev dryga böter i poliskontrollen, hjälpte inte att jag skulle bara transportera det 5 km*grr27*
Hur mycket gick böterna på?
Alone_in_the_dark
2009-09-14, 14:14
Hur mycket gick böterna på?
Om jag inte minns helt fel så var det runt 500 kr, detta då för 10 år sen.
Jo. Och lastgaller uppsatt.
Hade det i min A6:a Avant för ett par år sedan. Konstant en hel ocean av lastutrymme :) Med Forden har jag inte kommit mig för att göra det men den går så förbenat billigt att jag nästan skulle skämmas att konvertera.
Om jag inte minns helt fel så var det runt 500 kr, detta då för 10 år sen.
Aldrig hört talas om att nån fått böter för detta. Låter ju naturligtvis logiskt, men de allra flesta som kör lb-reggat har trots allt baksätet isatt.
Alone_in_the_dark
2009-09-14, 14:38
Aldrig hört talas om att nån fått böter för detta. Låter ju naturligtvis logiskt, men de allra flesta som kör lb-reggat har trots allt baksätet isatt.
Du jag satt där med långa ansiktet o fattat noll när han sa det. Jag hade lastgallret uppsatt och det gick inte ens med vilje att sitta i baksätet när det var monterat, men lik förbenat så fick jag böter, med motivering: Man kan sitta i baksätet när det är monterat, och din bil är lb reggad lika med inget baksäte.
Tackar för tipsen, keep 'em coming.
En begagnad 740, 940 är ju bland det billigaste och enklaste som finns vad gäller reparationer mm + att den gå i all evighet. Går att fixa närmast allt med biltema och en hylsnyckel på under timmen. Läs i boken och gör vad som står typ :D
Visserligen din morsa som ska ha och hon kanske inte är mullemeck själv :D Samt så drar den ju mer än andra bilar.
En corolla är ju billig, billig i drift, hyffsat säker och med lite fixande går den i all evighet den med.
Jag säger corolla!
Behöver ju inte vara helkasst med ny bil heller. Finns ju många nya som ligger runt 100.000 och räkna lite på det så behöver det inte vara en allt för stor förlust affär.
Du slipper x antal besiktningar, du slipper x antal reparationer, billiga i drift, lång nybilsgaranti för vissa märken, nya däck.
En skoda fabia ligger väl runt 120.000 och riktigt bra andrahandsvärde på dem. Alt en fabia på 80.000-100.000 som är något år gammal. Det är ju inte mycket pengar om du tänker att hon ska ha bilen i säg 10 år och hon slipper som sagt krångel och skit ett bra tag.
Hyundai i10 ligger på 90.000 ny, kia picanto 90.000 med 5 års nybilsgaranti, du slipper fel och helförsäkring i 5 år. Ta en beg picanto där du har 2-3 år kvar av garantin så borde du kunna göra en riktigt bra affär.
martin_vbg
2009-09-14, 18:08
Jag själv köpte mig precis en Volvo S60 2,4. Jag kommer att köra ~2500 mil/år och bilen drar 0,7l/mil på motorväg.
Bilen är en bensinare och eftersom skatten är lägre tror jag att det inte kommer spela någon roll ifall det är en Diesel eller inte eftersom de modellerna bara skall dra 0,1l/mil mindre än en bensinare. Däremot om jag hade kört några mil till.
Jag resonerade som så att jag behövde en komfortabel bil att åka i eftersom jag kommer sitta i den 1,5h om dagen och därmed blev det en lite större bil med väldigt bekväma framsäten. En mindre bil som inte är gjord för motorvägskörning skall dessutom få en väldigt hög förbrukning när man kommer upp i hastighet.
Edit: bilen kostade 55k och är en -01
Fast drar inte även en 940 hyfsat nära de trakterna på en motorväg?
940 är törstig men riktigt billig vad gäller delar.
Pakanajuhla
2009-09-14, 20:08
Jag skulle vilja slå ett slag för Volkswagen golf IV.
De räknas nog fortfarande till småbilsklassen men de senare modellerna (-98 och framåt) är faktiskt slående mycket större invändigt än man tror.
De är trevliga, ganska vackra, och billiga att underhålla. Mycket bra rostskydd dessutom.
En nackdel är dock att de står högt i pris jämfört med liknande bilar i samma klass, med däremot sjunker de även långsammare i pris.
Eftersom att den förhöjda dieselskatten inte är "per mil" utan "per år" är diesel troligen ett bättre val, förutsatt att hon faktiskt kör uppemot 3000 mil.
Jag räknade för ett tag sedan på skillnaden i skatt kontra bränsleförbrukning och kom fram till att vändpunkten där kostnaderna blir desamma ligger omkring 1500mil.
Dieselmotorer tenderar dessutom att hålla ett högre antal mil, vilket är positivt i sig, men tyvärr också driver upp priserna.
Andra intressanta modeller kan vara "Audi a3/a4 -97-04", "Volkswagen Passat -98-05", "Toyota Celica -94-98"
På "www.bilsmart.se" kan du söka på olika modeller och se bl.a snittförbrukning på olika bilar och motoralternativ.
Lycka till! :)
Edit: Måste bara tillägga att jag inte äger en VW golf och därmed inte bara förespråkar min egen bil för att jag är partisk. ;)
Snabb blocketsökning gav förslag på bilar ca 40 000 kr
Audi A4 1.9 TDI
Golf 1.9 TDI
Mondeo 2.9 TDCi
Citroen C5 2.2 HDI
Men sen har de flesta gått +30 000 mil också. Det är förmodligen dags för en hel del byten då.
Bümpar ifall någon har ännu fler förslag. :)
Saabdieslar är ganska billiga nu. Den äldre 2.2 TDIn ska vara bra - ingen kamrem och enligt fördomsfulla mekaniker mer hållbar motor än nyare kamrem1.9TDImotorer. Om hon kör 3000 mil om året lönar det sig med en diesel med tanke på att bränsleåtgången är bra mindre samt att 1 kr i skillnad ungefär.
Ett ex: http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_5_2_2_TiD_22347743.htm?ca=15&w=3
Theander
2009-09-16, 19:04
Kolla på skoda octavia det är ju i princip en vw golf men ligger lite bättre i pris.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.