handdator

Visa fullständig version : Bäst effekt? EAA eller gainer efter passet

VillBliGrov
2009-09-14, 13:16
Hej.
Vilken djungel det här var... beträffande EAA och malto/gainer kontra vanligt protein....

Min fråga lyder: Vad är bäst enligt Er?
1. EAA på tom mage innan träning. Direkt efter träning gainer + extra vassle protetin (sen efter ca 30-60 min vanlig mat).
2. EAA på tom mage innan träning. Direkt efter träning EAA igen. Sen 30 minuter senare vanlig mat).

Eller har ni kanske ett tredje alternativ till och med? ;)

Tack på förhand!

Nible
2009-09-14, 13:21
Alternativ 2, helt klart.

944RS
2009-09-14, 13:22
Om man inte vill åt en massa extra kcal som gainern ger så skulle jag valt alt Nr:2

VillBliGrov
2009-09-14, 13:23
Så att kroppen får vänta typ 30 minuter på kolhydrater och "vanligt" protein är ingen fara? Känns svårt för en som kört med gainer efter passen i alla år....

944RS
2009-09-14, 13:24
Eftersom du kanske inte har något egentligt behov av kolhydraterna så gör det inget att du väntar.

Trance
2009-09-14, 13:24
Praktiskt skillnad över längre tid? Skulle bli förvånad om det gjorts några större studier eller att skillnaden skulle vara markant.

C.E.J.
2009-09-14, 13:53
Bäst effekt på vad? För maximalt positiv proteinbalans skulle jag tippa på alt. 1, ser ut att vara det alternativ med mest aminosyror/protein och kalorier.

sweaberg
2009-09-14, 17:34
är du ute efter att bygga muskler är det väl alt.1 som gäller med gainern, eftersom du där får både protein och kolhydrater, vilket ger många kalorier, överskott på kalorier ger muskler.

bara min teori

vicarious
2009-09-14, 18:54
är du ute efter att bygga muskler är det väl alt.1 som gäller med gainern, eftersom du där får både protein och kolhydrater, vilket ger många kalorier, överskott på kalorier ger muskler.

bara min teori

Kaloriöverskott kan nås på annat sätt än att hälla i sig socker.

Alternativ 2, tveklöst.

WorkOutBuddy
2009-09-14, 21:01
Alternativ 2, då EAA är ett överlägset val. Om du nu vill köra på lite kolhydrater kan du ju blanda i lite malto, det gör jag och det funkar prima. Om du inte ska träna igen senare samma dag så behöver du inte kolhydrater efter ett styrketränings pass.

sundvall
2009-09-14, 21:45
Alternativ 2.

Pellegris
2009-09-14, 21:55
Alternativ 2, då EAA är ett överlägset val.

Överlägset, varför?

Cerberus
2009-09-14, 21:58
EAA stimulerar proteinsyntes flera hundra procent mer än vassle, två doser EAA = mer spark i röven på proteinsyntes än 1 dos EAA och 1 dos vassle efteråt.

WorkOutBuddy
2009-09-14, 22:00
10g EAA stimulerar proteinsyntesen mer än 30g vassle, tror jag det var.
Klicka på denna länk och läs: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Mr.Sjöborg
2009-09-14, 22:02

bara min teori

Varför ens träna eftersom man kan trycka i sig massvis med tommakalorier och gå upp i muskelmassa?:smash: (IRONI!)

TS:Alt 2 tycker jag, eftersom att EAA har mkt mer inverkan på proteinsyntesen och eftersom att du äter så snabbt inpå passet så då är kolhydraterna rätt onödiga

Pellegris
2009-09-14, 22:19
Det jag undrar över är hur stor skillnad på resultat man hade fått om man inte tagit eaa utan bara tajmat sitt intakta protein rätt. Förutsätter naturligtvis att man förövrigt äter lika för att kunna göra en jämförelse.

Iom att muskel proteinsyntesen är förhöjd under en så pass lång tid efter passet så känns det spontant som att det inte borde göra så enormt stor skillnad eftersom det intakta protein hinner göra sitt i alla fall.

Fredrik_S
2009-09-14, 22:20
Alternativ nr tre
Som är att göra som i alternativ nr2 men att äta motsvarande mängd extra protein och kolhydrater som gainern hade gett vid måltiden istället från vanlig mat.

Fredrik_S
2009-09-14, 22:21
Det jag undrar över är hur stor skillnad på resultat man hade fått om man inte tagit eaa utan bara tajmat sitt intakta protein rätt. Förutsätter naturligtvis att man förövrigt äter lika för att kunna göra en jämförelse.

Iom att muskel proteinsyntesen är förhöjd under en så pass lång tid efter passet så känns det spontant som att det inte borde göra så enormt stor skillnad eftersom det intakta protein hinner göra sitt i alla fall.

Det undrar vi alla. Tyvärr har det inte gjorts några långtidsstudier på EAA jämfört med Vassle.

Cerberus
2009-09-14, 22:24
gissar att EAA ger mer muskelmassa än placebo på de sätt de oftast används(före och/eller efter träning).

Finns det inte några kortare studier, typ 12 veckor där supplementering gav mer muskler än placebo? Lär ju grub känna till.

Pellegris
2009-09-14, 22:37
Det undrar vi alla. Tyvärr har det inte gjorts några långtidsstudier på EAA jämfört med Vassle.

Tack. Det var det jag ville komma fram till.

Att säga att eaa förhöjer proteinsyntesen med x antal gånger känns därför som en dåligt argument för att välja alt 2 före alt 1 iom att ingen verkar veta om det i längden kommer att göra några stora skillnader.

Alternativ nr tre
Som är att göra som i alternativ nr2 men att äta motsvarande mängd extra protein och kolhydrater som gainern hade gett vid måltiden istället från vanlig mat.

+1

King Grub
2009-09-15, 08:20
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134696

WorkOutBuddy
2009-09-15, 08:27

:naughty:

sweaberg
2009-09-15, 15:26
eaa's effekt är mycket större när du tar det innan träningen, sen har det väl lite effekt efter också, men inte alls lika stor.

King Grub
2009-09-15, 15:32
Inte bara "väl lite effekt", utan en dramatiskt stor effekt.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/88/2/386

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/276/4/E628

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/283/4/E648

http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/273/1/E122

Pellegris
2009-09-15, 15:57

Tackar.

Lite frågor bara.

Vid vilka tider intogs tillskotten? Hur var dom tajmade kring träning?

Sen enligt (om jag fattade studien rätt) så var det ett så kallad "blind test", alltså att dom inte visste vad dom fick för tillskott. Då är min tanke om dom då tog bcaa på en tom mage? För om dom tog det med mat i magen och fick så otroliga resultat så motsäger väll det ideen om att eaa med mat i magen är likvärdigt med ett intakt protein. Eller? Men om dom nu visste vad dom fick för tillskott så spelar det en ganska stor roll i resultatet.

En annan sak jag undrade, och där kan du ju endast spekulera, är om resultatet hade varit lika stort, i procent jämfört mot ett intakt protein under en längre mätperiod, typ 5år.

Du får ha överseende med om det redan besvarats i tråden du länkade, men hittade inget.

tack

Pellegris
2009-09-16, 15:51
WorkOutBuddy: Har du några ideer på mina frågor?

WorkOutBuddy
2009-09-16, 20:18
Haha, jag har inte läst studien så jag har ingen aning. Du får hoppas på att Grubben tar tid och svarar på dina frågor :)

Pellegris
2009-09-16, 20:30
Men du vet att eaa är ett överlägset val?

WorkOutBuddy
2009-09-16, 20:32
Hm, allt jag fick ifrån studien var att de tog och gjorde en blindtest med tre grupper. Första fick BCAA, andra fick Whey och tredje fick kolhydrater. Det står inte riktigt när de tog tillskotten men jag skulle gissa på runt träningen, kanske innan träningen då de flesta brukar vara då.
Skillnaderna mellan dessa tillskott vart ju väldigt stora. Jag skulle också gissa på att BCAA togs på tom mage då de flesta (alla?) studier om EAA görs på tom mage.

Men du vet att eaa är ett överlägset val?

Har du läst studien kan man då fråga? Ser inte vad de fick för resultat?

Pellegris
2009-09-16, 21:03
Har du läst studien kan man då fråga? Ser inte vad de fick för resultat?

Jag lovar dej, jag kan göra en studie där jag visar att banan är det absolut bästa valet för att bygga muskler.

Jag säger inte att EAA inte är det bästa valet men det finns några frågetecken i studien som jag vill ha svar på innan jag sväljer den studien med hull och hår.

Jag skulle också gissa på att BCAA togs på tom mage då de flesta (alla?) studier om EAA görs på tom mage.

Men då visste dom alltså om vad dom fick? eller fick alla äta på tom mage?

Cerberus
2009-09-16, 21:13
någon seriös studie som visar att banan är det optimala lär du inte kunna göra. E ju inte så att mat med minimalt innehåll av protein blev det optimala av ngn okänd anledning helt plötsligt av inget skäl alls.

WorkOutBuddy
2009-09-16, 21:15
Jag tvekar att du skulle kunna göra en studie som skulle bevisa det, men jag förstår vad du försöker säga.

Alla fick då äta på tom mage, vad skulle annars vara the point att göra ett blindtest? Tror du den här studien är den enda studien som har gjorts? Leta och läs :thumbup:

Pellegris
2009-09-16, 21:19
någon seriös studie som visar att banan är det optimala lär du inte kunna göra

Du menar alltså att det inte finns några oseriösa, missvisande studier?

Jag tvekar att du skulle kunna göra en studie som skulle bevisa det, men jag förstår vad du försöker säga

Nej det skulle jag naturligtvis inte, men bra att du fattade poängen.

Leta och läs

Hittar tyvärr ingen, är inte så duktig på sånt här. Men visa gärna en bra studie är du snäll.

WorkOutBuddy
2009-09-16, 21:27
Du får väl ta och lära dig hur man letar då.
Det första du kan göra är att läsa igenom dessa trådar:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133056&highlight=eaa+studie

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122301&highlight=eaa+studie

Pellegris
2009-09-16, 21:40
Du får väl ta och lära dig hur man letar då.

Jadå, därför jag hänger här.

Okey, nu visade du inte studier, men iaf bra trådar om hur EAA stimulerar mps kring träning. Men jag hittade inget som visade att det är överlägset vassle i att bygga muskler?

Pellegris
2009-09-16, 22:13
Nej nu måste jag sova.

Jag kanske är fjantig men är inte ute efter att bevisa dej fel, ingen skulle bli mer glad än jag om jag fick era påstående bekräftade =) MEN jag vill gärna ha bevis på ditt påstående (och dom andras). Erkänn att du inte vet eller hosta upp något vettigt.

Klart alla kan säga saker som är fel eller som man inte kan backa upp med källa (jag tror på det sista), men då ska man vara tuff nog att erkänna detta också.

godnatt!

KniveN
2009-09-16, 22:17

Okey, nu visade du inte studier, men iaf bra trådar om hur EAA stimulerar mps kring träning. Men jag hittade inget som visade att det är överlägset vassle i att bygga muskler?

Läste du ca 1300 inlägg på 13min?

WorkOutBuddy
2009-09-16, 22:18
Men va fan, jag har inte massa studier som ligger omkring. Vad jag kommer ihåg så har Grubben länkat ett flertal i denna forum och i några andra också. Jag tror verkligen inte att du har läst trådarna jag länkade till men du verkar vara jävlig lat av dig.
Iväg till sängen med dig!

Pellegris
2009-09-16, 22:23
Nej? skummade igenom bara. Att länka till sidor med 1300 inlägg och lämna det som källa när han redan vet att det finns fler studier som han kan visa mej direkt är väll ganska onödigt?

Det är väll inte upp till mej att leta igenom dessa sidor för att bevisa ett påstående som är hans eget, är det så en debatt fungerar? Om så är fallet ber jag om ursäkt och ska det första jag gör imorrn och leta igenom alla sidorna, för det kommer ta ett tag.

Pellegris
2009-09-16, 22:30
men du verkar vara jävlig lat av dig.

Men jag anser att om jag kommer med ett påstående som du vill ha källa på så är det upp till MEJ att plocka fram dessa. Har jag inga, så säger jag det och låter någon annan att visa källa eller ber om ursäkt. Du kunna lika gärna länkat google.se som källa.

WorkOutBuddy
2009-09-16, 22:33
är det så en debatt fungerar?

Debatt? Är det verkligen så du ser det? Kan du motbevisa det då? Om du länkar mig till en tråd så läser jag mer än gärna igenom hela.

det första jag gör imorrn och leta igenom alla sidorna, för det kommer ta ett tag.

:thumbup:

Fredrik_S
2009-09-17, 02:34

Du kunde kanske läst inlägg 24 i denna tråden innan du postade inlägg 25.
Där är länkar till 4 studier.

Hejnomax
2009-09-17, 14:23
Två frågor:
Har alltid gillat möjligheten att öka på kaloriintaget med malto i proteindrinkarna för och efter träning!

Jag tränar dock rätt mesigt nu pga av skador. Mycket enledsövningar och några set sittvändningar i varje pass som är på ungefär en timme. Inga långkörare med böj och mark alltså.
Hur mycket malto vågar jag ha i före- och efterträningsdrinken innan det för mycket och ger negativ inverkan.

Kan de extra kalorierna i vassle motivera vassle istället för EAA tillsammans med malton? Måste säga att det smakar lite godare ;)

Pellegris
2009-09-17, 16:22
Debatt? Är det verkligen så du ser det? Kan du motbevisa det då? Om du länkar mig till en tråd så läser jag mer än gärna igenom hela.

Hade jag haft bevis mot dej så hade jag naturligtvis redan länkat detta förstår du väll. Och jag är INTE ute efter att motbevisa dej har jag ju redan sagt. Jaja, jag tror inte att vi kommer längre i denna diskussionen eftersom du inte verkar kunna svara på mina frågor. Tack för mej!

Du kunde kanske läst inlägg 24 i denna tråden innan du postade inlägg 25.
Där är länkar till 4 studier.

Som svara på vilka av mina frågor?