Visa fullständig version : För mycket fibrer?
Kei Landin
2009-09-11, 14:08
Hej, finns det några negativa effekter av att få i sig väldigt mycket fibrer? Kan man på något sätt förstöra magen med för mycket fibrer eller är det enda problemet många besök till toaletten och eventuellt magont?
Också har hela psylliumfrön exakt samma gelebildandeeffekt som hela linfrön? Finns det någon anledning till att välja den ena framför den andra, eller att ta lite av varje?
Kan det vara negativt att t.ex. ta 3 matskedar psylliumfrön på morgonen och 3 matskedar psylliumfrön på kvällen?
Läste också igenom en tråd angående psylliumfrön som jag hittade här på Kolozzeum och där skriver Grub att man helst ska undvika att ta psylliumfrön med den måltiden som ligger närmast efter träningspasset. Men samtidigt skriver han att för mycket snabba kolhydrater kan vara negativt då det försämrar insulinkänsligheten - Skulle inte det innebära att psylliumfrön är bra till alla måltider? Eller är det så att man vill ha snabbare kolhydrater efter träningen? Skiljer det sig när man deffar från när man bulkar hur mycket snabba respektive långsamma kolhydrater man vill ha i sig efter träningen - kan det vara så att det t.ex. är mer lämpligt för de som deffar att ta psylliumfrön med målet närmast efter träningen än de som bulkar (eller tvärtom)?
länk till tråden
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=7960
länk till inlägget jag nämner i texten
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=315249&postcount=57
/Marcus
http://traningslara.se/blogg/fullkorn-i-alla-lagen/ kanske?
Kei Landin
2009-09-11, 14:52
Ok det var en intressant läsning, men jag antar att intag av hela psylliumfrön inte innebär ett intag av fytinsyra, hela frön går väl som tidigare konstaterat genom magen oförändrade, och har endast en gelebildande samt laxerande verkan?
På samma sätt som fytinsyran påverkar magen negativt i för stor dos så kan även fibrer ha en negativ effekt vid överintag. Ett lagom intag av kostfiber håller magen i trim men ett överintag kan, likt fytinsyran, ge upphov till uppkörd mage, förstoppning och diarré om vartannat, gaser o.s.v.
finns det några studier som bekräftar det här? Nu var ju min stora fråga om så pass mycket psylliumfrön kunde ha någon negativ verkan, och i och med att de inte innebär någon ökning av fytinsyra så är ju frågan om det stämmer att mycket fibrer har en negativ effekt och kan "ge upphov till uppkörd mage, förstoppning och diarré om
vartannat, gaser o.s.v.".
Sedan har vi ju fortfarande kvar frågan angående psylliumfrön med mat efter träning, och om det skiljer sig mellan deff/buff
ThisIsTheOne
2009-09-11, 15:44
Hej, finns det några negativa effekter av att få i sig väldigt mycket fibrer? Kan man på något sätt förstöra magen med för mycket fibrer eller är det enda problemet många besök till toaletten och eventuellt magont?
Jag åt väldigt mycket fibrer förut och blev så hård i magen som man trodde att bara onda människor i sagor blev. Så ja, visst kan det "förstöra" magen.
Kei Landin
2009-09-11, 17:03
Frågan är om man kan pajja den så pass mycket med för mycket fibrer så att kroppen sedan inte kan reparera den, alltså kan man åstadkomma permanenta skador i kroppen med för högt fiberintag- eller är det enda som kan hända att man får lite ont i magen? (om man bara ser på fibrernas inverkan och effekt och bortser helt och hållet från fytinsyras effekt)
Pellegris
2009-09-11, 17:19
Jag åt väldigt mycket fibrer förut och blev så hård i magen som man trodde att bara onda människor i sagor blev. Så ja, visst kan det "förstöra" magen.
Jag kanske har fel men har inte överkonsumtion av fibrer en motsatt effekt av vad du ovan nämner? Fibrer har väll den egenskapen att det binder vatten och gör så att maten lättare glider igenom tarmen och motverkar förstoppning? Alltså är min slutsats att man då får diarré av för mycket =)
Rätta mej!
Eddie Vedder
2009-09-11, 17:35
Rätta mej!
Det är vanligt med båda. Vissa som äter massor av fibrer upplever förstoppning och vissa får springa på toan massor. Samma sak för de som har IBS-besvär eller laktosintolerans. Det kan yttra sig i både diarréer och förstoppning med uppkörd och gasig mage.
Att det varierar med båda är inte heller ovanligt.
Black Star Abyss
2009-09-11, 17:49
Testa. Man märker själv om magen blir gasig/ultrasnabb eller inte. Blir man gasig är det ju bara låta bli att äta fibrer.
Eddie Vedder
2009-09-11, 17:58
Den här boken har jag inte läst ännu men tror kan vara väldigt intressant för den som intresserar sig av hur mag- tarmbesvär yttrar och vad de kan tänkas bero på:
Magen : bakterier, buller och brak (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185565180)
Här är två artiklar med två av bokens författare, den ena är deras egna i Dagens Medicin och den andra en intervju i Aftonbladet:
http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2007/10/03/overdrivet-intag-av-kostfi/index.xml
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/mage/article3466201.ab
Kei Landin
2009-09-11, 18:01
tack så mycket ska läsa de nu
Jag har fått sådan hård förstoppning av fibrer att jag var tvungen att åka in till akuten, inget jag rekommenderar. I lagom mängd är det bra.
Kei Landin
2009-09-11, 18:17
läst igenom länkarna nu - mycket intressant! tycks också stämma in på det jag känt de senaste 2 dagarna (uppblåsthet i buken)
antar att om något så kanske det lämpar sig mer att ta 1-2 msk psylliumfrön på morgonen i samband med frukost ist. för 3 msk på morgonen och 3 msk på kvällen som jag experimenterat med de senaste dagarna.
Jag är lite intresserad om ett högt intag av aktiv bakteriekultur skulle motverka ett högt intag av fibrer. Då det är bakterier som får handskas med fibrerna. Dofilus har ju en extremt hög mängd bakterikultur i sin fil och yoghurt (verum också), om man nu skulle dricka så mycket som en halv liter Dofilus per dag och samtidigt ta 3 msk psylliumfrön på morgonen och 3 msk psylliumfrön på kvällen (och under tiden äta ycket fibrer i övrigt) skulle man uppleva besvär?
edit
kom just på att det var när bakteriernas aktivitet ökade som gasbildningen ökade- så att dricka mycket fil och äta mycket fibrer är ju inte så smart...
magen skulle ju sprängas!
Fru_Flisa
2009-09-11, 19:25
Slänger in en fråga om fibrer, hoppas de e ok..säkert dum men here it goes;
Om man mixar (i matberedare/mixer) massa grönsaker som morot, brokckoli, vitkål, bönor, spenat, lök mm och sen kokar för tillagning, då är det väl inte mycket fibrer kvar?
Frågan är om man kan pajja den så pass mycket med för mycket fibrer så att kroppen sedan inte kan reparera den, alltså kan man åstadkomma permanenta skador i kroppen med för högt fiberintag- eller är det enda som kan hända att man får lite ont i magen? (om man bara ser på fibrernas inverkan och effekt och bortser helt och hållet från fytinsyras effekt)
Jag kan ju inte svara på om det är fibrer som e boven i mitt fall men har som säkert många andra hamnat i "nyttighets-fällan". Dvs ätit väldigt fettsnålt, mycket fibrer etc än längre tid. Har nu väldiga problem med förstoppning och uppsvälld mage. Havregrynsgröt är ett big no-no för min del, fastnar som en sten i magen och går inte på toa på flera dagar. Har även problem med mat som kan ge upphov till gaser, t.ex. ägg. Fick riktigt ont i magen och blev förbannat uppsvälld när jag åt ostkaka senast. Även känt att kokt ägg (som jag åt väldigt mycket av en tid) orsakar uppsvälld mage för mig.
Även nu på senare tid så har jag fått problem med Sunt&gott müsli, även om jag dagligen har 2msk matskedar loppfrön till.
Fått "diagnosen" IBS av doktorn men jag misstänker fortfarande att det är ngt i kosten som orsakar mina problem.
Fibrer är helt onödigt så oroa dig inte så mycket över det.
King Grub
2009-09-11, 21:07
Fibrer är helt onödigt så oroa dig inte så mycket över det.
Det finns andra aspekter än muskeluppbyggnad...
http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/phytochemicals/fiber/
Jag förstår inte riktigt frågeställningen, särskilt inte efter inlägg 12, där det verkar som om trådskaparen vill äta fibrer och sedan äta något annat som "neutraliserar" dem. Varför önskan att trycka i sig extra bulkmedel till en nivå där man egentligen inte fördrar det? Det är ju inte som att psylliumfrön är en livsviktig del av kosten.
Ang. var gränsen går för när man får magbesvär av sin fiberkonsumtion, så verkar den vara högst varierande. Man får testa sig fram, eller rättare sagt, man lär märka när man överskrider den.
Det finns andra aspekter än muskeluppbyggnad...
http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/phytochemicals/fiber/
Fortfarande onödiga. Lägg ner mer kraft på att äta ett par gram EPA/DHA om dagen så skall man nog klara sig alldeles utmärkt. Äter man normalt får man i sig fibrer vare sig man vill eller inte.
Fredrik_S
2009-09-12, 02:41
Fortfarande onödiga. Lägg ner mer kraft på att äta ett par gram EPA/DHA om dagen så skall man nog klara sig alldeles utmärkt. Äter man normalt får man i sig fibrer vare sig man vill eller inte.
Då får du formulera dig på ett annat sätt.
Det är skillnad på "fibrer är onödiga" och "fibrer är ingenting man behöver tänka på"
Eddie Vedder
2009-09-12, 06:28
Fibrer är onödiga på så sätt att en i en fiberfri kost där man tillgodoser sitt näringsbehov och inte har några magbekymmer inte behöver äta fibrer "bara för att".
Kostfibrer är ju en sorts kolhydrater, en form som vi dessutom inte kan tillgodogöra oss ordentligt. Så de behövs ju inte om kosten i övrigt håller en frisk och kry.
Det finns mycket forskning som kan tyda på att fibrer i kosten påverkar hälsan positivt jämfört med en fiberfattig men om det har med fiberätarnas allmänna hälsosamma livsstil, övriga nyttiga komponenter i de mer fiberrika varianterna av t.ex. spannmål, att den fiberfattiga "normalkosten" oftare riskerar vara sämre sammansatt och äts av mindre hälsomedvetna etc. är ju alltid svårt.
Det pågår just nu studier här i Uppsala på både probiotika och fullkornsintag för mag- och tarmhälsan. Jag planerade att anmäla mig i den ena probiotikastudien men de pågår då jag är på praktik och jag orkar inte åka till och från Uppsala för att bajsa tre gånger.:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.