Visa fullständig version : paralympics - bänkpress
tammejfan om jag inte sitter med hakan i bordet igen.. sjukt starka prestationer!
iFM7mGwIiw8
Helt sanslöst. Tycker det är riktigt jäkla grymt. Men varför använder de OL-stänger?
130kg finsk sisu
2009-09-10, 21:41
Som världsmästare i bänkpress för alla så kan jag konstatera att jag skulle ha fullt upp med att vinna paraolympics med deras utförande och utrustning. Tror jag skulle kunna klara det, men det skulle vara sjukt tajt!
IMPONERANDE VAR ORDET!
:hbang: Otroligt imponerande. Vilka vikter de pressar upp.
Va discotränade vissa av dem måste vara. : o
Va discotränade vissa av dem måste vara. : o
3.03 snackar vi disco.
hendrong
2009-09-10, 23:04
Vad avundsjuk jag är på dem, jag vill också ha ett giltigt skäl till att inte träna underkroppen.
jag kommer inte över det alltså, hur fruktansvärt starka de är.
JXup455AGmE
0:12 en herremann som pressar 257.5(!)
0:50 en fröken som pressar 125(!)
:eek:
Helt sanslöst. Tycker det är riktigt jäkla grymt. Men varför använder de OL-stänger?
Makalösa prestationer.
Skumt med stängerna :confused:
Nåväl, bort med allt material & fram med mjuka stänger och vips har vi grenen olympiskt styrkelyft :)
Man kan nog förmoda att stången skulle svajja lite i böjmomentet.
För att va med på paralympics ska man va handikappad, man behöver inte va efterbliven eller jätte klen etc.
Jag tycker ni tar lite udden av deras prestation genom att lixom anta att dom e värdelösa.
Sitter man i rullstol så har man ju i princip lika goda förutsättningar som en vanlig bänkare med fötterna i luften.
Sjukt bra å ta så mkt i bänk men inte pga att dom är handikappade utan pga att de är en stor vikt dom pressar.
Jag tycker ni tar lite udden av deras prestation genom att lixom anta att dom e värdelösa.
Nu fattar du dåligt *grr27*
Prestationerna är ju helt otroliga oavsett man skulle vara helt bakom flötet eller geni. Storheten ligger i att de har noll brygga, lång lyftväg, inga bänktröjor samt ofta minimalt stöd för ben och bål.
Vi som håller på med lyftning, dvs flera av de som kommenterat, vet om vilken oerhörd styrka det krävs för att lyfta stora vikter med ovanstående förutsättningar. Freddie, en av de starkaste IPF bänkarna i världen, skulle som sagt ha fullt göra med att hävda sig.
Sitter man i rullstol så har man ju i princip lika goda förutsättningar som en vanlig bänkare med fötterna i luften.
Du träffar och jobbar ofta med handikappade? Du tror inte att deras verklighet ofta ser väsentligen annorlunda ut än folk utan rörelsehinder. Dessutom är ju urvalet av potentiella lyftare gigantiskt! Samtliga gym är handikappanpassade, samtliga länder har jättebra organisationer för de tävlande, det vimlar av nationella tävlingar och på förbundsnivå har de lika förutsättningar som "ordinära" förbund. Eller *rolleyes*
Tänk efter i 5 sekunder.
Riktigt imponerande! sånt där bli man så glad av att se :D
Grymma prestationer och de har inte samma förutsättningar som vi som inte är funktionsnedsatta.
Nu fattar du dåligt *grr27*
Prestationerna är ju helt otroliga oavsett man skulle vara helt bakom flötet eller geni. Storheten ligger i att de har noll brygga, lång lyftväg, inga bänktröjor samt ofta minimalt stöd för ben och bål.
Vi som håller på med lyftning, dvs flera av de som kommenterat, vet om vilken oerhörd styrka det krävs för att lyfta stora vikter med ovanstående förutsättningar. Freddie, en av de starkaste IPF bänkarna i världen, skulle som sagt ha fullt göra med att hävda sig.
Du träffar och jobbar ofta med handikappade? Du tror inte att deras verklighet ofta ser väsentligen annorlunda ut än folk utan rörelsehinder. Dessutom är ju urvalet av potentiella lyftare gigantiskt! Samtliga gym är handikappanpassade, samtliga länder har jättebra organisationer för de tävlande, det vimlar av nationella tävlingar och på förbundsnivå har de lika förutsättningar som "ordinära" förbund. Eller *rolleyes*
Tänk efter i 5 sekunder.
De är jag helt med på, alltså att deras förutsättningar är lika bra som för en ishockey talang i Kongo.
Menar bara att de känns som många här lixom antar att dom är kass, vilket jag inte riktigt håller med om. Men jag håller såklart med om de du säger.
Å ja, jag har jobbat en del som personlig assistent i mina yngre år.
Hjälpte då bla en kille som satt i rullstol med bruten rygg, han gick på gym.
De är jag helt med på, alltså att deras förutsättningar är lika bra som för en ishockey talang i Kongo.
Menar bara att de känns som många här lixom antar att dom är kass, vilket jag inte riktigt håller med om. Men jag håller såklart med om de du säger.
Å ja, jag har jobbat en del som personlig assistent i mina yngre år.
Hjälpte då bla en kille som satt i rullstol med bruten rygg, han gick på gym.
Den enda som antyder att de är "kassa" här är förvisso just du.
På vilka grunder?
manmannen
2009-09-11, 10:13
Riktigt imponerande!
Måste man vara rullstolsburen för att delta i den disciplinen i paralympics?
hendrong
2009-09-11, 10:50
Nej, vissa kunde ju stå upp.
Nitrometan
2009-09-11, 13:11
Nej.
Enligt Handikappidrottsförbundet:
Bänkpress
Utövas av idrottare med rörelsehinder. Ingen klassindelning förutom viktklasser.
Enligt deras internationella förbund (i regelboken):
2 ELIGIBLE FOR COMPETITION.
With reference to the by-laws regarding the Classification Rules Powerlifting.
2.1. Eligible for competition are Amputee classes A1 to A4.
2.2. Eligible for competition are Les Autres classes with minimum handicap.
2.3. Eligible for competition are Cerebral Palsy classes.
2.4. Eligible for competition are Spinal Cord Injury classes.
För att va med på paralympics ska man va handikappad, man behöver inte va efterbliven eller jätte klen etc.
Sjukt bra å ta så mkt i bänk men inte pga att dom är handikappade utan pga att de är en stor vikt dom pressar.
fail.
Deras prestationer är inte imponerande för att är gjorda i paralympics - de är imponerande för att de är makalöst starka prestationer.
Nitrometan
2009-09-11, 13:16
Deras prestationer är inte imponerande för att är gjorda i paralympics - de är imponerande för att de är makalöst starka prestationer.
:bow:
Precis.
Det är inte många i världen som klarar av det de gör.
130kg finsk sisu
2009-09-11, 13:44
Kom ihåg att OL-stången ger nåt kilos fördel i.o.m svikten. Speciellt de tyngre borde dra nytta av det. Som sagt för att jag skulle göra 257,5kg med det där utförandet krävs absoluta toppform. Inte sagt att jag då heller klarar det.
Låt oss inte glömma Fimpen här. Han gjorde vikter på uppemot 300 kg på en helt vanlig bänk:D
Kom ihåg att OL-stången ger nåt kilos fördel i.o.m svikten. Speciellt de tyngre borde dra nytta av det. Som sagt för att jag skulle göra 257,5kg med det där utförandet krävs absoluta toppform. Inte sagt att jag då heller klarar det.
Ehh är du säker på det. Har du testat att pressa 200+ med en OL-stång? De rullar mycket lättare så de hamnar lätt fel i handen.
130kg finsk sisu
2009-09-11, 19:20
Gjorde iaf en bekväm 12x200 med OL-stång häromdagen.
Säker och säker är jag inte men jag har den känslan av att svikten i OL-stången ger en extra psuh raw. Men om den finns ås är den liten eller marginell.
strong-man
2009-09-11, 19:30
kul o se att dom inte använde fjoll tröja:thumbup:
Sjukt imponerande lyftning, kul att se!
Pausentertainer
2011-03-31, 09:24
OL-stången nämns i några inlägg här. Den används inte inom "handikappbänk" eller. Även vi pressar med SL-stång...
Nitrometan
2011-03-31, 09:37
Säkert? De gånger jag har tittat på paralympics har de använt OL-stång.
Hmmm. Tittade i reglerna nu och såg att från 2004 års regler så står det att det ska vara en SL-stång.
Pausentertainer
2011-03-31, 09:40
"heller", skulle det stå. "Rätt skall vara rätt, tungt skall vara lätt", som Fimpen säger ;) Angående stängerna igen, så ser det onekligen ut som OL-stänger i filmklippen, men jag har, som sagt aldrig tränat eller tävlat med något annat än SL-stång under mina 20 år, var av 13 "aktiva"...hm...
Pausentertainer
2011-03-31, 09:46
Hej Nitrometan...
OK, intressant uppgift. Jag slutade tävla just det året, 2004, & har, som sagt, inga minnen av något annat än SL-stänger. Några av filmklippen verkar för övrigt vara från Paralympics i Peking, 2008, alltså 4 år efter reglerna Du nämner. Visserligen svischar bilderna förbi ganska raskt, men även jag tycker det liknar OL-stänger...skumt...
Nitrometan
2011-03-31, 09:52
Jag tror att de helt enkelt bara hade OL-stänger på ett OS... Och då fick de använda dem. Nån får väl säga till Eleiko att skicka SL-stänger också till London.
Pausentertainer
2011-03-31, 10:35
Ja, just det, Nitrometan! Där har vi en förklaring till min förvåning över OL-stängerna; Jag har nämligen inte tävlat högre än VM (Dubai -98 & Kuala Lumpur -02). 2004 var det tänkt att Hulken & jag skulle tävla i Aten, men SHIF valde att inte skicka någon bänkpressare, eftersom de jämförde våra rena resultat med dopade ("resultat som inte har tillkommit på helt schysst sätt") & vi därför inte ansågs "tillräckligt starka"...men det är en annan historia, som vi kanske kan återkomma till...
Pausentertainer
2011-03-31, 10:41
...men nog tycker jag att man i OS/Paralympics-sammanhang borde kunna skaka fram en SL-stång. Jag minns, förresten, att det kunde vara lite si & så med vikten på vikterna i uppvärmningsrummet ibland. Vid något tillfälle testade vi på skoj att kontrollväga vikterna & kom fram till att en "tjuga" kunde väga 19,6 kg & en annan 20,4 kg eller dylikt, men tävlingsvikterna var alltid nya & såg korrekta ut...
sweetkarolina
2011-03-31, 12:24
Det finns på Eleikos hemsida en speciell stång för IPC bänkpress. Om jag kommer ihåg rätt från beskrivning/krav i regelboken så hade den samma bredd på markeringarna som en SL-stång men var kullagrad som en OL-stång. Och hård som en SL. Men det var ett tag sen jag läste.
Kan ju vara ett sätt för Eleiko att kunna kränga ytterliggare en sorts stång bara? :)
http://www.eleikosport.se/Powerlifting/product.asp?PageNumber=1&Product_Id=266
Nitrometan
2011-03-31, 12:26
Weee! En stång till! Produktutveckling!
I IPC-reglementet är det iaf samma mått som i IPF-reglerna.
Gabriel Forslund
2011-03-31, 12:27
fO122QwhxF0
Va i...? 285 kg? Såg ju helt sjukt lätt ut dessutom, såg ju ut som att han utan problem hade kunnat pressa 300. Är det ens möjligt?!
Lillgrabben
2011-03-31, 16:19
Det finns på Eleikos hemsida en speciell stång för IPC bänkpress. Om jag kommer ihåg rätt från beskrivning/krav i regelboken så hade den samma bredd på markeringarna som en SL-stång men var kullagrad som en OL-stång. Och hård som en SL. Men det var ett tag sen jag läste.
Kan ju vara ett sätt för Eleiko att kunna kränga ytterliggare en sorts stång bara? :)
http://www.eleikosport.se/Powerlifting/product.asp?PageNumber=1&Product_Id=266
Stången är lite mjukare än en vanlig SL-stång, eller den borde iallafall vara det då den är 28 vs 29 mm , jämfört med en "vanlig" Eleiko SL-stång. ( Visserligen finns väl ngn obskyr Amerikansk 28 mm tjock stång som är godkänd inom IPF, men den varianten torde vara ovanlig här!)
Vad är skillnaden mellan OL och SL stång?
Gabriel Forslund
2011-03-31, 17:03
Va i...? 285 kg? Såg ju helt sjukt lätt ut dessutom, såg ju ut som att han utan problem hade kunnat pressa 300. Är det ens möjligt?!
Ja, jag fattar ingenting. 285kg med riktigt långt stopp. Han har inte ens handlindor.*gah!*
HUR är det möjligt?!
sandberg93
2011-03-31, 17:32
de va de sjuuukaste!
Vad i helvete? Hur kan den vikten se LÄTT ut?!
Inga.
Ord.
Överhuvudtaget.
Det är ren avundsjuka så det kan vi inte göra något åt.
Ja, jag fattar ingenting. 285kg med riktigt långt stopp. Han har inte ens handlindor.*gah!*
HUR är det möjligt?!
Jag har sett en liknande video med Lars Hedlund en gång, fast han hade 270 på stången tror jag. Såg löjligt lätt ut. Det jag undrar är bara hur en snubbe som inte kan få nån balans med benen, har lång lyftväg osv osv kan lyfta det så lekande lätt när Ove Lehto och grabbarna verkar tycka det är tungt med mycket mer opti teknik... Går ju verkligen emot allt man trott på innan. Nästan så man börjar tro på att vissa av 600 lbs bänkarna på youtube kanske stämmer också då...
EDIT: Videon med Lars Hedlund var från en tävling och han körde också med stopp, utan tröja
Jag har sett en liknande video med Lars Hedlund en gång, fast han hade 270 på stången tror jag. Såg löjligt lätt ut. Det jag undrar är bara hur en snubbe som inte kan få nån balans med benen, har lång lyftväg osv osv kan lyfta det så lekande lätt när Ove Lehto och grabbarna verkar tycka det är tungt med mycket mer opti teknik... Går ju verkligen emot allt man trott på innan. Nästan så man börjar tro på att vissa av 600 lbs bänkarna på youtube kanske stämmer också då...
EDIT: Videon med Lars Hedlund var från en tävling och han körde också med stopp, utan tröja
Hedlund var grym, synd att han förstörde kroppen. Idag sitter han i rullstol.
Nitrometan
2011-03-31, 19:23
Hedlund var grym, synd att han förstörde kroppen. Idag sitter han i rullstol.
Å fan. Sist jag såg honom hade han ingen rullstol. Men det kanske har har hänt nyligen?
von huff
2011-03-31, 19:28
Lyfter de av själv?
Fanns det inte en handikappad kille på kolozzeum som tävlade i styrkelyft eller var det BODy?Minns att han drog runt 300kg i marklyft dock vet jag inte hur marklyften såg ut
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.