Visa fullständig version : Bäst bulk = mjölk?
rymdrattan
2003-08-29, 20:17
Nåväl, är ändå inte mjölk det bästa man kan anväda till bulk?
Jag går snart in i bulk sesongen för att lägga på mig lite,
Men jag funderar på om man kan leva på mjölk?
Idag drack jag ca 1,5l i skolan för att maten sög å jag
orkade inte stå i kön...
Förutom spykänsan och andedräkten efteråt så vart det ok...
Men altså, detta borde tekninskt sett täckt mitt "måltids" behov
av protte?
Eller är jag helt ute å cycklar? :D
det finns olika sorters proteiner. Bara från mejeriprodukter är inte så bra... men detta kan grub mfl i detalj.
Herkulez
2003-08-29, 20:23
köp en yougurth istället :confused:
King Grub
2003-08-29, 20:30
Ja, du kan använda mjölk som enda proteinkälla, men inte som enda näringskälla, för då lär du förr eller senare råka ut för diverse brister, för inget enskilt livsmedel innehåller allt man behöver, även om mjölk är mer komplett än de flesta. Men om man skulle tillfredsställa kolhydratsbehovet och fettbehovet från andra källor och använda mjölk som proteinkälla - visst. Det blir ju en laktovegetarisk diet.
LunaSpice
2003-08-29, 20:31
Originally posted by rymdrattan
Nåväl, är ändå inte mjölk det bästa man kan anväda till bulk?
Jag går snart in i bulk sesongen för att lägga på mig lite,
Men jag funderar på om man kan leva på mjölk?
Idag drack jag ca 1,5l i skolan för att maten sög å jag
orkade inte stå i kön...
Förutom spykänsan och andedräkten efteråt så vart det ok...
Men altså, detta borde tekninskt sett täckt mitt "måltids" behov
av protte?
Eller är jag helt ute å cycklar? :D
Mjölk må vara en BRA källa men du får inte i dig tillräckliga mängder av resterande aminosyror. Bönor innehåller t.ex. mer valin än mjölk och griskött innehåller mer histidin eller va det nu heter. Jag anser att man borde variera sitt proteinintag för att få så mkt som möjligt av ALLA aminosyror för ett på så sätt säkerställa en så effektiv proteinsyntes som möjligt.
rymdrattan
2003-08-29, 20:36
Hmm.. det verkar råda lite delade meningar här :confused:
Men jag borde altså i alla fall kunna köra "mjölk varianten"
om skollunchen smakar illa?
Förutsatt att jag äter "vanligare" mat hemma då förstås...
LunaSpice
2003-08-29, 20:37
Det råder väl inte delade meningar? Jag säger inte att du inte klarar dig på bara mjölk som proteinkälla. Jag säger bara att du vill ha en effektivare proteinsyntes så anser jag att du bör variera ditt proteinintag. Jag tror grub håller med om detta också.
EDIT: Vad är det förresten med skolmaten som smakar så illa? På min tid...hrm...så åt jag som en häst i skolan. Det var kanongod mat...kanske annorlunda nu iofs. :eating:
King Grub
2003-08-29, 20:37
Hmm.. det verkar råda lite delade meningar här :confused:
Förutsatt att jag äter "vanligare" mat hemma då förstås...
Inga delade meningar såvitt jag kan se - alla är väl ense om att du inte kan leva på endast mjölk. Som enda proteinkälla, ja - men du får allt äta annat till, och då komplettar aminosyreprofilerna varandra. Men varierat är bäst, utan minsta tvekan.
rymdrattan
2003-08-29, 20:43
Okej, men då tror jag jag hänger med, resterande aminosyror kan man endast få genom annat protein, eller finns det i andra livsmedel också?
Ang. skol maten så är det inte speciellt hög kvalitét på vår skola,
och när skolmatsalen har satt ut "friterat ris med brunstekt korvsoppa och tsatsikisås", då börjar man fundera :angel:
LunaSpice
2003-08-29, 20:46
Okej, men då tror jag jag hänger med, resterande aminosyror kan man endast få genom annat protein, eller finns det i andra livsmedel också?
Ang. skol maten så är det inte speciellt hög kvalitét på vår skola,
och när skolmatsalen har satt ut "friterat ris med brunstekt korvsoppa och tsatsikisås", då börjar man fundera :angel:
Nu förstår jag inte? Ingår inte protein i "andra livsmedel" menar du? Enkelt uttryckt så kan man säga att så länge du äter allt i kostcirkeln så kommer det aminosyrebehov täckas. Protein som du bör komplettera om du vanligen bara dricker som proteinkälla kan t.ex. vara kött, fisk, ägg, ärtor och bönor i olika former etc.
King Grub
2003-08-29, 20:50
Visst finns det protein i de flesta matvaror - titta på ett paket havregryn eller ris så får du se. Du behöver inte äta kött, fisk, skaldjur eller ägg om du inte vill. Med mjölk som proteinkälla och en varierad diet i övrigt blir det en helt vanlig laktovegetarisk kost. Så finns det miljontals människor som äter.
rymdrattan
2003-08-29, 20:51
Originally posted by LunaSpice
Nu förstår jag inte? Ingår inte protein i "andra livsmedel" menar du? Enkelt uttryckt så kan man säga att så länge du äter allt i kostcirkeln så kommer det aminosyrebehov täckas. Protein som du bör komplettera om du vanligen bara dricker som proteinkälla kan t.ex. vara kött, fisk, ägg, ärtor och bönor i olika former etc.
Liten felformulering, jag menade om man kunde få i sig "de andra aminosyrerna" utan att äta protte...
Men jaja, nu tror jag jag vet iaf..
danke allihopa :bow:
LunaSpice
2003-08-29, 20:57
Liten felformulering, jag menade om man kunde få i sig "de andra aminosyrerna" utan att äta protte...
Men jaja, nu tror jag jag vet iaf..
danke allihopa :bow:
Allt protein är uppbyggda av samtliga aminosyror. Vissa proteinsorter innehåller mer av vissa aminosyror och vissa innehåller mer av andra aminosyror. I grund och botten så består protein av samma grundämnen som kolhydrater och fett, dvs. kol, väte och syre samt kväve och ibland även svavel. Inget annat näringsämne innehåller aminosyror...det var kanske det du undrade.
Bäh, det är väl bara att äta och vara glad. Det är nyttigt med mat, är den.
Du skjuter jag in lite mer om protein som kompletterar varandra;)
Mjölk är komplett, inget snack om den saken. Det går utmärkt att bygga muskler av enbart protein från mjölk. Så långe du äter lite mer mjölkprotein än vad egentligen behöver ( kanske några gram / dag ).
Samtidigt så skiljer sig mjölk från referensproteinerna som man hänvisar till när man bedömmer proteinkvalite för mäniskor, dvs vassleprotein och äggprotein.
Mjölk innehåller mer av aminosyran lysin och lite mindre av svavelaminosyrorna cystein och methionin.
För att kompensera detta kan du äta 10 g mjölkprotein extra / dag eller kompletera med havregryn eller vete ( pasta, bröd, etc ) som innehåller lite för lite lysin men för mycket methionin jämfört med ägg och vassle.
Egentligen överkurs :em:
Dricker man på tok för mkt mjölk så kan man förvisso upptäcka att man har en gräns för hur mkt laktos man tål.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.