Visa fullständig version : Kalsongförbud
Det ska införas kalsongförbud (http://www.dn.se/sthlm/kalsongforbud-infors-i-badhus-1.949285)i Stockholms badhus, men hur hade de tänkt se till att genomdriva det?
För om jag inte är felunderrättad är det en modegrej och ganska populärt, att ha någon form av märkeskalsong som sticker upp ur surfshortsen?
Om man ser kalsongerna är det bara för personalen att säga till.
Mr.Sjöborg
2009-09-10, 17:29
För om jag inte är felunderrättad är det en modegrej och ganska populärt, att ha någon form av märkeskalsong som sticker upp ur surfshortsen?
Eller så ere för att det inte finns någon ''innerkalsong'' på surfshorts och iaf jag tycker att det är obekvämt att låta drulen hänga fritt när man badar.
Sen finns de ju en del som gör det för att flasha med björn borg kalsongerna
MasterChief
2009-09-10, 17:30
Flasha med Björn Borg kalsonger? Ehhh, va?
spoonchest
2009-09-10, 17:31
Svaret på detta borde vara showershorts. "For the man who has nothing to hide. But still wants to."
Tror faktiskt att det kan ligga något i att de inte vill strippa ner helt när de byter om.
Hahha aa för BB kalsonger e ju så dyrt så de vill man flasha med :D
Nordenator
2009-09-10, 17:32
Svaret på detta borde vara showershorts. "For the man who has nothing to hide. But still wants to."
Tror faktiskt att det kan ligga något i att de inte vill strippa ner helt när de byter om.
Älska JD :D
patrikjo
Eller så ere för att det inte finns någon ''innerkalsong'' på surfshorts och iaf jag tycker att det är obekvämt att låta drulen hänga fritt när man badar.
Å andra sidan är det rätt begränsad möjlighet att surfa på badhus, så det problemet borde väl vara lättlöst?
Mr.Sjöborg
Flasha med Björn Borg kalsonger? Ehhh, va?
Eller av annat märke, sist jag var på badhus så lyckades jag räkna till 8 st som hade synliga BB kalsonger
spoonchest
2009-09-10, 17:33
Hahha aa för BB kalsonger e ju så dyrt så de vill man flasha med :D
Är dem inte det? Har visserligen inga själv, men de brukade vara det när jag var liten.
Mr.Sjöborg
2009-09-10, 17:34
Å andra sidan är det rätt begränsad möjlighet att surfa på badhus, så det problemet borde väl vara lättlöst?
Så surfshorts kan bara användas till att surfa?
MasterChief
2009-09-10, 17:34
Eller av annat märke, sist jag var på badhus så lyckades jag räkna till 8 st som hade synliga BB kalsonger
Ok, jag tvivlar inte på det. Snarare att jag inte såg flashigheten i BB för 150kr/par. Men jag är gammal så jag vet inget om sånt här.
Så surfshorts kan bara användas till att surfa?
Dom fungerar uppenbarligen rätt dåligt att bada i iaf.
Mr.Sjöborg
2009-09-10, 17:35
Ok, jag tvivlar inte på det. Snarare att jag inte såg flashigheten i BB för 150kr/par. Men jag är gammal så jag vet inget om sånt här.
Gör inte jag heller men vissa verkar ju göra det
MasterChief
2009-09-10, 17:39
Jag förstår inte det här med "hygienkrav". En vanlig bassäng innehåller ju flera hundratusen liter vatten och har även tillsatt klor. Vad precis skulle en skitig kalsong kunna göra?
Jag förstår inte det här med "hygienkrav". En vanlig bassäng innehåller ju flera hundratusen liter vatten och har även tillsatt klor. Vad precis skulle en skitig kalsong kunna göra?
Bakteriehalten har höjts efter detta blev modernt så många badhus har tvingats öka kloreringen. Så uppenbarligen spelar det roll.
Bakteriehalten har höjts efter detta blev modernt så många badhus har tvingats öka kloreringen. Så uppenbarligen spelar det roll.
Sökte runt lite och det är ju helvetes äckligt att bada i badhus egentligen...! *spy*
– Hög kvävehalt visar på att det finns urin och svett i vattnet, förklarar Michael Ressner. Är kvävehalten över 1,5 milligram kväve per liter tycker jag att man bör kontrollera varifrån kvävet kommer.
Vid mättillfället i Växjö simhall i somras var kvävehalten 2,2 mg/l.
http://www.sr.se/cgi-bin/kronoberg/nyheter/artikel.asp?artikel=3086155
Ok, allt kommer nog inte från underkläderna ... vilket i så fall betyder att folk pissar i badvattnet... *spy*
MasterChief
2009-09-10, 17:52
Ok, låter ju trots allt märkligt. Det kan ju finnas många andra orsaker till varför de höjts.
Varför går du runt och 1 kollar hur många som har synliga kalsonger under badshortsen och 2 vad de har för märken på sagda kalsonger och 3 räknar hur många av dem som är BB?
Om kalsong under shorts går bort pga hygiensjäl så tror jag att burkinin kommer få svårt att vinna acceptans i badhusen...
Varför går du runt och 1 kollar hur många som har synliga kalsonger under badshortsen och 2 vad de har för märken på sagda kalsonger och 3 räknar hur många av dem som är BB?
Kan vara för att han inte har syn som Stevie Wonder eller Ray Charles och märker saker.
:O
:O
I Ekots undersökning hade tre av bassängerna vid testtillfället så mycket som fem milligram kväve per liter badvatten. Urin innehåller normalt fem gram kväve per liter. För en två meter djup 25-metersbassäng skulle mängden urin i dessa fall vara ungefär 625 liter.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kiss-i-poolen-kan-orsaka-astma-1.948718
Allt kan omöjligt komma från otvättade kalsonger, om inte ungdomar helt plötsligt gått och blivit grymt snuskiga helt plötsligt och slutat tvätta sig helt?
Mr.Sjöborg
2009-09-10, 17:56
1 Om du hade läst lite innan så handlade de om folk som går runt och flashar med kalsongerna, så jag behöver inte direkt anstränga mig för att se dom
2 Det står Björn borg med stora bokstäver på kanten, inte häller så svårt att missa
3 jag och min polare hade rätt så tråkigt och tyckte att de var läjligt hur många som hade badbrallorna på halva röven så vi gjorde en tävling av de
TheGredde
2009-09-10, 17:58
Lite humor i debatten. klippet är från Morgonpasset Sommar från 2009
http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1816381
Omöjligt att lägga märke till saker? :naughty:
patrikjo
2009-09-10, 18:00
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kiss-i-poolen-kan-orsaka-astma-1.948718
Allt kan omöjligt komma från otvättade kalsonger, om inte ungdomar helt plötsligt gått och blivit grymt snuskiga helt plötsligt och slutat tvätta sig helt?
Kan det kanske vara ett resultat av intensivt vattengympande? Som du skrev innan innehåller även svett en del kväve.
För 625 liter urin är rätt mycket. :)
kalle_banan
2009-09-10, 18:00
Svenskar har en dålig simhallskultur, var tionde svenne borde åka till Island och lära sig bada som riktigt folk (nej, vi badar inte i varma källor och gejsrar), där duschar man naken och har inget mer än badshorts på kroppen när man badar.
Att visa status genom att få visa kallingarna i simhallen? Eller att "Det är inte bekvämt om shortsen saknar innertyg" - Men köp ett par andra shorts då? :confused:
Och jämställdhetsdebatten om att kvinnor vill få bada topless är lika fånig den, kvinnor och män är olika av en anledning, är det orättvist?
Sen är simhallarna rena spa-anläggningarna eller nöjesfält *screwy*
Kissa gör man på toaletten f.ö, usch.
Scorpionida
2009-09-10, 18:14
Kallingar i badet är sjukt omanligt. Bara småpojkar vilka är offer för modeindustrin som håller på med oskicket. Vet hut!:MrT:
Kebab-Arne
2009-09-10, 18:22
Jag har hört att bomullen i kalsongerna ställer till det för filtren i reningsmekanismen eller liknande.
MasterChief
2009-09-10, 18:23
Sen kan man ju undra om denna bakterienoja är vettig. Igår såg jag en dokumentär om giraffer. Det var regnperiod och giraffen stod och drack vatten direkt från någon liten pöl i all dynga.
Vi däremot kan inte ens bada i en gigantisk pool med klor för att två killar har kalsonger under badshortsen. Låter heeeelt sjukt.
Och jämställdhetsdebatten om att kvinnor vill få bada topless är lika fånig den, kvinnor och män är olika av en anledning, är det orättvist?
Vad är det som är så hemskt med kvinnobröst? Att de flesta kvinnor har bli mer fett och mjölkkörtlar där jämfört med de flesta män? För bröstvårtor hade alla iaf senast jag kollade.
Med sånt där resonemang kan man ju hitta på vad som helst.. Till exempel att kvinnor alltid måste dölja sitt hår (alla vet ju att kvinnor har långt hår, som kan vara upphetsande, medan män inte behöver dölja sitt korta hår). Eller är det kanske åter igen fettreserverna som är för provocerande? Lika bra att förbjuda kvinnan att visa sin potentiellt kurviga kropp över huvud taget!
Och vad är det för anledning du syftar på? Det biologiska och allt det där? Visst finns det en anledning att män och kvinnor ser olika ut, men vilka kroppsdelar kvinnor tvingas dölja inom olika kulturer är 100% påhittat långt i efterhand.
och back to topic: Klart man duschar naken och badar iklädd tighta badbyxor. Shorts är för de som skäms över sin kropp ;)
Kan det kanske vara ett resultat av intensivt vattengympande? Som du skrev innan innehåller även svett en del kväve.
För 625 liter urin är rätt mycket. :)
Nja, 625 liter är mycket piss om du häller upp det i hinkar, men inte mycket i förhållande till hur många liter vatten en 25-metersbassäng innehåller.
En del kväve kommer alldeles säkert från svett också, men då är ju frågan om det är så mycket fräschare? Hur kul är det att bada i andras piss och svett? *spy*
Jag trodde i min enfald att gängse metod för att ta sig till bassängen var
1 - ta av allt - inklusive underkläder
2 - duscha - med tvål och vatten
3 - ta på badkläder - utan underkläder
4 - bada
5 - duscha
6 - gå hem
... fast nånstans verkar det som att många skippar punkt 1-3 och går direkt på punkt 4, kanske lite lagom svettiga efter en hel dags skola/arbete eller i alla fall så ofräsch som man brukar vara efter en dag i rörelse.
Ush.
Mr.Sjöborg
2009-09-10, 18:28
Till exempel att kvinnor alltid måste dölja sitt hår (alla vet ju att kvinnor har långt hår, som kan vara upphetsande, medan män inte behöver dölja sitt korta hår).
woot? aldrig hört talas om
Jag tycker inte att det är konstigt att man inte vill att folk skall ha kallingar/trosor under badkläderna. Det är bra nog med skit (oooo, vitsigt) på dem, om de använts under dagen och det torde definitivt kunna vara så mycket att det spelar roll för hur starkt man behöver klorera. Vad jag inte förstår är hur det kan vara så jäkla svårt att skaffa sig badkläder man inte behöver extrapolstring under.
Nja, 625 liter är mycket piss om du häller upp det i hinkar, men inte mycket i förhållande till hur många liter vatten en 25-metersbassäng innehåller.
En del kväve kommer alldeles säkert från svett också, men då är ju frågan om det är så mycket fräschare? Hur kul är det att bada i andras piss och svett? *spy*
Jag trodde i min enfald att gängse metod för att ta sig till bassängen var
1 - ta av allt - inklusive underkläder
2 - duscha - med tvål och vatten
3 - ta på badkläder - utan underkläder
4 - bada
5 - duscha
6 - gå hem
... fast nånstans verkar det som att många skippar punkt 1-3 och går direkt på punkt 4, kanske lite lagom svettiga efter en hel dags skola/arbete eller i alla fall så ofräsch som man brukar vara efter en dag i rörelse.
Ush.
Overkill med tvål innan badet, imo.
bigtraps
2009-09-10, 18:55
Vuxna människor använder inte underkläder under badkläder.
hahavaffan
2009-09-10, 18:57
Vuxna människor använder inte underkläder under badkläder.Men det badar även unga i badhusen.
Doctor Snuggles
2009-09-10, 19:09
Vad är det som är så hemskt med kvinnobröst? Att de flesta kvinnor har bli mer fett och mjölkkörtlar där jämfört med de flesta män? För bröstvårtor hade alla iaf senast jag kollade.
Med sånt där resonemang kan man ju hitta på vad som helst.. Till exempel att kvinnor alltid måste dölja sitt hår (alla vet ju att kvinnor har långt hår, som kan vara upphetsande, medan män inte behöver dölja sitt korta hår). Eller är det kanske åter igen fettreserverna som är för provocerande? Lika bra att förbjuda kvinnan att visa sin potentiellt kurviga kropp över huvud taget!
Och vad är det för anledning du syftar på? Det biologiska och allt det där? Visst finns det en anledning att män och kvinnor ser olika ut, men vilka kroppsdelar kvinnor tvingas dölja inom olika kulturer är 100% påhittat långt i efterhand.
Och? Har du något emot kulturyttringar eller? Att kvinnornas bröst flänger fritt och män springer runt med penisfodral och höfskynke är en kulturyttring det å.
Helt godtyckligt är det iof inte, då det handlar om allmänt i västvärlden accepterade erogena zoner.
The_RobRoy
2009-09-10, 19:32
Vi hade ju en tråd om någon som roidade över folk som badade med kalsonger, eller har jag drömt? :)
Commando är skönt i shorts varma sommar dar.
MasterChief
2009-09-10, 20:00
Vi hade ju en tråd om någon som roidade över folk som badade med kalsonger, eller har jag drömt? :)
ALLT har diskuterats på kolo förut.
Kalsonger under badshorts? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133244&highlight=kalsonger+badshorts)
Och? Har du något emot kulturyttringar eller? Att kvinnornas bröst flänger fritt och män springer runt med penisfodral och höfskynke är en kulturyttring det å.
Helt godtyckligt är det iof inte, då det handlar om allmänt i västvärlden accepterade erogena zoner.
Precis som att kasta syra i ansiktet på en kvinna som inte vill bära slöja är en kulturyttring, jo visst. Går hon emot samhällets normer och väljer att så hårt provocera sin omgivning så måste hon ju skylla sig själv? Måste ha varit hemskt när slaveriet i USA avskaffades, det var ju en del av deras kultur etc *cry* Antar också att du förespråkar kvinnlig omskärning i de delar av världen där det praktiseras eftersom du är ett sånt stort fan av "kulturyttringar". Eller menar du bara att världen är på ett visst sätt och alla som på något sätt vill ändra den måste motarbetas?
Visst, du tycker självklart referensen till den syrakastande mannen är skitlöjlig, men i grunden är det inte så långsökt - Någon som har bestämt sig för att han representerar dygd, moral och allt positivt i samhället och därför har han rätt att hoppa på andra och styra och ställa i deras liv.
Självklart är det många grader värre att ge en annan människa ärr i ansiktet men du kan väl åtminstonde försöka bortse från den biten några sekunder.
Raschmus
2009-09-10, 21:09
Jag tackar varje rep jag gjort i knäböj när jag bär upp mina speedos med stolthet.
Ingen som roidar över förbud mot att bada med kalsonger :)
Är verkligen förbud rätt väg att gå i den här frågan egentligen? Jag tycker det börjar bli lite löjligt med alla förbud.
Ok, det är skitäckligt (tadaaaa) med underkläder under badkläderna, i synnerhet om underkläderna är välanvända, men förbud..? Är det verkligen rätt väg att gå?
men förbud..? Är det verkligen rätt väg att gå?
Det är det faktiskt, iallafall på badhus. Många idioter som hoppar rätt i utan att skölja av sig och med kallingarna på. Sunt förnuft borde ju råda, men folk är för dumma helt enkelt och då är förbud enda utvägen.
Borde vara förbjudet även på stranden bara för det ser så jävla efterblivet ut.:Virro
Men det är ju galet mycket i förhållande till hur mycket som finns i en urinblåsa. 625 liter innebär att tusentals blåsor har tömts i vattnet. Det är alltså inte något barn som inte kan hålla sig eller någon enstaka pervers typ som gör det regelbundet, det handlar om ett utbrett fenomen isf.
Det är det faktiskt, iallafall på badhus. Många idioter som hoppar rätt i utan att skölja av sig och med kallingarna på. Sunt förnuft borde ju råda, men folk är för dumma helt enkelt och då är förbud enda utvägen.
Borde vara förbjudet även på stranden bara för det ser så jävla efterblivet ut.:Virro
Är det verkligen så illa?
Jag känner mig som en dinosaurie, för jag tycker fortfarande att det är så jäkla självklart att man duschar med tvål före, för att bli ren och så att andra ska slippa mina hudavlagringar och smuts. Och jag känner ingen som tycker det är okej att skutta i med grisiga underkläder heller.
Fast det kanske är en generations- och uppfostringsfråga i så fall?
Ingen som roidar över förbud mot att bada med kalsonger :)
Är verkligen förbud rätt väg att gå i den här frågan egentligen? Jag tycker det börjar bli lite löjligt med alla förbud.
Ok, det är skitäckligt (tadaaaa) med underkläder under badkläderna, i synnerhet om underkläderna är välanvända, men förbud..? Är det verkligen rätt väg att gå?
Jag fattar det som en regel som sätts av badhusen. Så ja, det är rätt väg att se till att snorungar inte badar med kalsingarna på sig om det innebär så dålig hygien att badhet tvingas stänga.
Jag ser inte riktigt problemet med ett förbud. Hur skall man annars få folk att inte göra det?
- Öh, ursäkta, inga kallingar under shortsen.
- Vadå, äre förbjudet, eller?
- Nä.
- Amendåså.
- Ähm ...
*jorgen*
Det är poppis att klaga på förbudssverige, men ibland upplever jag det mest som en pose.
Men det är ju galet mycket i förhållande till hur mycket som finns i en urinblåsa. 625 liter innebär att tusentals blåsor har tömts i vattnet. Det är alltså inte något barn som inte kan hålla sig eller någon enstaka pervers typ som gör det regelbundet, det handlar om ett utbrett fenomen isf.
Jo, men det var ju det som var problemet enligt Ekot, att folk pissar regelbundet i badhusvattnet och att det då bildas mindre nyttiga klorföreningar med ämnen i urinen.
Det tyckte jag kändes som ett större problem än underkläder i badvattnet, fast det var ju när jag trodde att det bara var enstaka missanpassade individer som badade i badhuset utan att duscha först.
Som det är nu känns det som att folk är olämpliga i badhus, punkt.
kidneyinlodz
2009-09-10, 21:46
eftersom man normalt sett kissar när man har 3-4dl i blåsan blir det nästan 1600 blåsor som tömts i vattnet om man räknar på 4dl per gång.
Jag är badvakt på ett badhus, hos oss är det också förbjudet med underkläder under badkläderna. Som sagt så är det en modegrej med (oftast) Björn Borg boxers under badbyxorna, och då ska de också sticka upp ordentligt. Så det är ju jätteenkelt att säga till och be dem gå ut och byta om.
Pakanajuhla
2009-09-10, 23:32
Nu får ni inte tro att jag har häng på badbrallorna. Det har jag inte utan de sitter en bra bit ovanför rumpan. ;)
Däremot är de flesta byxor (även badshortsen) idag sydda för att sitta ganska lågt och mitt dilemma blir att hår sticker upp på framsidan.
Då tycker jag att kalsonger är ett bra mycket trevligare alternativ.
gör speedos trendiga igen! inför krav på speedos! detta mest ädla av klädesplagg...
http://www.zgeek.com/forum/gallery/files/1/3/6/3/6/speedos.jpg
Mr.Sjöborg
2009-09-11, 06:26
Däremot är de flesta byxor (även badshortsen) idag sydda för att sitta ganska lågt och mitt dilemma blir att hår sticker upp på framsidan.
Varför inte raka sig?
LillSkalman
2009-09-11, 06:41
Speedos!!!
gör speedos trendiga igen! inför krav på speedos! detta mest ädla av klädesplagg...
Klart man har ett par äkta Speedos när man simmar. Inte den minsta modellen iofs, men det är rätt märke
Dessutom bra mkt snyggare om man ska ta ngn poserbild än ett par slitna gamla kallingar :P
Sen kan man ju undra om denna bakterienoja är vettig. Igår såg jag en dokumentär om giraffer. Det var regnperiod och giraffen stod och drack vatten direkt från någon liten pöl i all dynga.
Vi däremot kan inte ens bada i en gigantisk pool med klor för att två killar har kalsonger under badshortsen. Låter heeeelt sjukt.
Det är ju inte 2, utan 200:Virro
Alone_in_the_dark
2009-09-11, 08:17
I Husbybadet (Akalla) åker du ut direkt om du har kallingar under badshortsen, plus att badvakterna går runt o kollar samtliga oavsett kön*rolleyes* Sist jag var där i somras var det minst 10 som fick byta om eller lämna lokalen (typ, hälften av språket var inte på svenska)
Krokodil
2009-09-11, 08:30
Det är för mig obegripligt hur man kan ha kalsingar på sig i badet... Varför inte jacka och keps också?
På vårat badhus har dom spädbarnsgympa eller vad det nu heter. Vad tror ni händer när man har 30 ungar som vanligtvis kryper omkring i blöja och sen helt plötsligt doppar dom i ljummet vatten i en timma? 3 gånger i veckan? Hela året?
Jag tror det är den största boven i dramat.
På vårat badhus har dom spädbarnsgympa eller vad det nu heter. Vad tror ni händer när man har 30 ungar som vanligtvis kryper omkring i blöja och sen helt plötsligt doppar dom i ljummet vatten i en timma? 3 gånger i veckan? Hela året?
Jag tror det är den största boven i dramat.
Används inte en barnbassäng för detta?
Vanlig svensk bakterie-noja som vanligt..Duschar man inte varenda dag är man smutsig trots att människokroppen verkligen inte behöver det så ofta och man luktar inte utan det är Sverige bara. Överlever folk efter bad i Ganges så klarar de nog av lite bad i en klorfylld bassäng. Efteråt duschar ni ju också så rena blir ni ju, gäller bara att hålla munnen stängd så är det ju lungt.
Nu får ni inte tro att jag har häng på badbrallorna. Det har jag inte utan de sitter en bra bit ovanför rumpan. ;)
Kan de vara för att de inte är gjorda för att bada med?
Då tycker jag att kalsonger är ett bra mycket trevligare alternativ.
En lösning? (http://swimshop.se/aspx/prdinfo.aspx?plid=19055)
Vanlig svensk bakterie-noja som vanligt..Duschar man inte varenda dag är man smutsig trots att människokroppen verkligen inte behöver det så ofta och man luktar inte utan det är Sverige bara. Överlever folk efter bad i Ganges så klarar de nog av lite bad i en klorfylld bassäng. Efteråt duschar ni ju också så rena blir ni ju, gäller bara att hålla munnen stängd så är det ju lungt.
Ehh, i sydeuropa är de hårdare på badklädsel än i Sverige. I många simhallar är det endast speedo och badmössa som gäller.
Används inte en barnbassäng för detta?
Nepp, grunda delen av poolen spärras av med ett rep bara.
ARMSTARK
2009-09-11, 09:48
Kallingar under badbrallorna är för killar med små *****.
Kallingar under badbrallorna är för killar med små *****.
Vilket märke kör du med då?
Fast nu handlade det ju om uppmätta nivåer av kväve (som i kontakt med klor bildar trikloramin, en giftgas som irriterar ögon, luftvägar och lungor och som misstänks orsaka astma) och det var inte ens låga halter heller, utan skyhöga.
Inte så mycket noja som att folk faktiskt är sanslöst snuskiga och äckliga i Sverige och tycker att "ash, jag är nog tillräckligt ren".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.