Visa fullständig version : Denna förbenade Lagerhäck
Finska Lejonet
2009-09-10, 13:25
Kände att jag behövde avreagera mig, vissa går till en psykolog och pratar och andra(jag) skriver ner sina förtryckta känslor här på kolo. *cupid*
Jag syftar då självklart på Sveriges förbundskapten i fotboll Lars Lagerbäck.
Alla kommer väll ihåg när han gick ut efter matchen mot Trinidad Tobago och sa att vi gjort en bra match, nu har han gjort det igen och påståt att gårdagens match(mot Malta) var bra och att han är nöjd med "grabbarna". *grr27*
http://fotboll.expressen.se/Nyheter/1.1700928/titta-har-gor-lasse-lagerback-det-igen
Jag måste säga att jag Håller med Lasse Backe när han säger att vi bör byta även om vi går till VM. Jag tror jag aldrig sett ett så tafatt och ofarligt landslag när det kommer till att göra mål.
Om inte annat fick jag gratis Pwo idag då jag läste hans uttalande om matchen.
Tänkte höra va folk här på kolo tycker och eller behöver avreagera sig på angående gårdagens match och Herr Lagerhäck!
hahavaffan
2009-09-10, 13:30
Avsätt idioten.
The Swedish Oak
2009-09-10, 13:35
Svenska laget gör samma sak varje år tycker jag. Dom vinner lite matcher och bygger upp ett enormt självförtroende, sen när dom möter något "lätt" lag så underskattar dom alltid och spelar dåligt.
Det är bara min åsikt, jag är inte ens så intresserad av fotboll.
Samma sak gäller damlaget, det skrevs ju en del om att dom tagit ut segern i förskott på facebook :) inför Norge matchen.
ThisIsTheOne
2009-09-10, 13:44
Avsätt idioten.
Eller hur, in med någon som är bättre...ehh....öhh...ehm...men vem då? *screwy* Lagerbäck har bäst facit genom tiderna av alla svenska förbundskaptener. Fotboll går ut på att vinna, inte på att det ska se så lattjo ut som möjligt.
måste förbundskaptenen vara svensk?
Nej?
Finska Lejonet
2009-09-10, 13:53
Håller med, vi borde ta in nån från utlandet!
Va? vi har ju både tagit VM-silver och brons samt spelat fotboll i världsklass innan Lagerbäck tillträde...
Hur kan då Lagerbäcks facit med många turneringar spela roll då vi aldrig går längre en åttondel. *gah!*
Eller hur, in med någon som är bättre...ehh....öhh...ehm...men vem då? *screwy*
Svennis & Hasse (http://fotbollskanalen.se/1.1196776/2009/09/10/hasse_backe_vill_byta_forbundskapten_svennis_inte_ ointresserad) skulle väl kunna fungera?
sverige förlorar för förbundskaptenen gör taskiga uttalanden på presskonferenser, man lär sig något nytt varje dag som man säger :)
hallerboij
2009-09-10, 14:16
Svennis tränar ju Notts County nu i engelska div 3?. :) Men som sagt Lagerbäck borde avsättas. Han har tagit oss till alla slutspel, men aldrig längre än till en kvartsfinal! Så svenskt att nöja sig med de resultaten.
sverige förlorar för förbundskaptenen gör taskiga uttalanden på presskonferenser, man lär sig något nytt varje dag som man säger :)
Ash, Lagerbäck är lite motvals när det gäller media (det är ju allmänt känt att han inte drar jämt med media direkt) så att han uttalar sig som han gör är väl knappast förvånande.
Problemet är väl att folk hakar upp sig på det han säger, när det kanske borde vara mer fokus på vad han åstadkommer.
ThisIsTheOne
2009-09-10, 14:19
Svennis & Hasse (http://fotbollskanalen.se/1.1196776/2009/09/10/hasse_backe_vill_byta_forbundskapten_svennis_inte_ ointresserad) skulle väl kunna fungera?
Möjligen. Jag blir bara så trött när landslagssupportern, iklädd vikingahjälm och Pippi-peruk, utan någon som helst koll på fotboll skriker "ut! bort! öhhh, sooopa!" så fort Lagerbäck visar sig. Sverige kommer inte att spela som Brasilien tack vare ett byte av förbundskapten, men en del verkar på allvar tro det.
Möjligen. Jag blir bara så trött när landslagssupportern, iklädd vikingahjälm och Pippi-peruk, utan någon som helst koll på fotboll skriker "ut! bort! öhhh, sooopa!" så fort Lagerbäck visar sig. Sverige kommer inte att spela som Brasilien tack vare ett byte av förbundskapten, men en del verkar på allvar tro det.
Där kan jag hålla med dig, det räcker inte att börja bröla "sopa" utan att motivera varför Lagerbäck borde bytas ut. Att kontinuerligt lyckas tråckla in Sverige (som är så lågt rankat) i den ena turneringen efter den andra där bättre nationer inte ens kommer med tycker jag är värt att komma ihåg.
Att han sen är en jäkla sopa på att hantera medierna är bara synd, han skaffar sig en väldigt farlig fiende på det viset. Kacka aldrig på opinionsbildarna...
ThisIsTheOne
2009-09-10, 14:25
Där kan jag hålla med dig, det räcker inte att börja bröla "sopa" utan att motivera varför Lagerbäck borde bytas ut. Att kontinuerligt lyckas tråckla in Sverige (som är så lågt rankat) i den ena turneringen efter den andra där bättre nationer inte ens kommer med tycker jag är värt att komma ihåg.
Att han sen är en jäkla sopa på att hantera medierna är bara synd, han skaffar sig en väldigt farlig fiende på det viset. Kacka aldrig på opinionsbildarna...
Vi är helt överens, låter det som. Jag håller med om att Lagerbäck är värdelös med media, men han har (som du mycket riktigt påpekar) också tagit landslaget till mästerskap efter mästerskap. Den bedriften åsidosättas ofta när ämnet kommer på tal.
jag satt och kollade på hela matchen igår och visst kan man tycka si och så men vi hade ändå många målchanser mot ett defensivt lag, två ramträffar bara som ett exempel och sen hade vi två tätt utanför (mellbergs nick, elmanders skott vid stolpen)
matchbilden är ändå helt okej sett till målchanserna, sen att vi inte får i dem är en annan sak
när vi sen mot slutet av matchen börjar pressa och pressa börjar många spelare bli trötta, zlatan hade t ex väldigt tunga ben mot slutet... och det är klart, när vi flyttar upp hela laget så finns det ju all chans för malta att gå framåt som de gjorde vid vissa sekvenser
jag tycker vi ska vara nöjda den här omgången, de lyckades ta full pott och övriga lag tappade poäng och nu har vi verkligen chansen
High1ander
2009-09-10, 15:12
Sverige är inget skitlag, men Lagerbäck är alldeles för passiv. Visst han har varit med många kval, men sen väl på VM/EM så åker Sverige på stryk av skitnationer som är sämre rankade än Sverige och har mycket mindre andel proffs i sina trupper. Men det är klart, det är ju bara Sverige som inte får gå längre i turneringar för vi är för lågt rankande men andra länder som är sämre behöver inte följa den "regeln".
Lagerbäck om han vore en coach för ett hockeylag så skulle han aldrig ta ut målvakten i sista 1-2 minuterna om hans lag ligger under med 1 mål och måste kvittera eller vinna...
Sverige kommer bara komma till ett nytt VM där vi åker på stryk av Senegal.
Sen att Sverige vinner med ett mål mot Malta, turligt genom självmål, tycker jag också säger en hel del, sämsta segermarginalen någonsin mot Malta, och då var Sverige skadefritt och Italiens skytteligakung på planen...
edit: Verkar vara den svenska mentaliteten "lagom" som gör att Lagerbäck får stanna, han är "lagom" bra, Sverige rankar sig "lagom" med honom, man ska inte gapa efter mycket...
ThisIsTheOne
2009-09-10, 15:36
Sverige kommer bara komma till ett nytt VM där vi åker på stryk av Senegal.
Vilket kan bero på att vi är ungefär lika bra som Senegal. Herregud vilken övertro många svenskar har på svenska landslaget.
Fast att Sverige presterar dåligt mot dåliga nationer beror nog mer på att svenska spelare är dåliga på att föra matchen, de är inte vana vid det helt enkelt. I majoriteten av matcherna slår svenska spelare ur underläge, tacka fasen för att de dribblar bort sig när de helt plötsligt ska slå ur överläge då. Det tycker jag inte man kan lasta Lagerbäck för, snarare spelarna i så fall.
Att svenska spelare spelar som halshuggna höns ibland beror nog till viss del på att de har väldigt mycket kortare tid tillsammans än många andra länder, i synnerhet nationer med färre proffs. De klubblag som våra proffs spelar i släpper ogärna loss dem för landslagsträningar och annat de kan skada sig på, förståeligt nog. Nationer med färre proffs har sina spelare hemma och kan samspela dem på ett sätt Lagerbäck bara kan drömma om att kunna göra med svenska landslaget.
Och rent krasst är våra s.k. proffs inte bra nog för att klara av att spela bra ihop med främlingar, men de är det bästa vi har. När svenska landslaget ska hålla träning ska det samordnas med 15-20 klubbar varav många utländska, somliga motvilliga. Kanske inte så konstigt att det inte blir av så ofta då.
Sen tycker jag nog inte målet mot Malta var ett självmål, men det är väl en bedömningsfråga. Medierna skriver självmål, men jag tycker nog att maltesen mest försöker skydda sig mot Bergs försök till inlägg/skott.
Vart ligger vi i UEFA-rankingen nu? 45:e plats?
High1ander
2009-09-10, 15:50
Vilket kan bero på att vi är ungefär lika bra som Senegal. Herregud vilken övertro många svenskar har på svenska landslaget.
Handlar för fan inte om övertro, men om de kan, så VARFÖR I HELVETET kan inte Sverige?
Sverige har vunnit mot många länder som är rankade bättre än Sverige och förlorat mot många som är sämre rankade. Att ha inställningen "vi ska inte vinna för vi är underdogs" verkar vara en svensk grej. Jag tycker inte att vi (jag) håller på som engelsmännen som tror att de kommer vinna VM/EM varje år, och vill ha folks huvuden på fat om man inte vinner.
Fast att Sverige presterar dåligt mot dåliga nationer beror nog mer på att svenska spelare är dåliga på att föra matchen, de är inte vana vid det helt enkelt. I majoriteten av matcherna slår svenska spelare ur underläge, tacka fasen för att de dribblar bort sig när de helt plötsligt ska slå ur överläge då. Det tycker jag inte man kan lasta Lagerbäck för, snarare spelarna i så fall.
Att svenska spelare spelar som halshuggna höns ibland beror nog till viss del på att de har väldigt mycket kortare tid tillsammans än många andra länder, i synnerhet nationer med färre proffs. De klubblag som våra proffs spelar i släpper ogärna loss dem för landslagsträningar och annat de kan skada sig på, förståeligt nog. Nationer med färre proffs har sina spelare hemma och kan samspela dem på ett sätt Lagerbäck bara kan drömma om att kunna göra med svenska landslaget.
Och rent krasst är våra s.k. proffs inte bra nog för att klara av att spela bra ihop med främlingar, men de är det bästa vi har. När svenska landslaget ska hålla träning ska det samordnas med 15-20 klubbar varav många utländska, somliga motvilliga. Kanske inte så konstigt att det inte blir av så ofta då.
Sen tycker jag nog inte målet mot Malta var ett självmål, men det är väl en bedömningsfråga. Medierna skriver självmål, men jag tycker nog att maltesen mest försöker skydda sig mot Bergs försök till inlägg/skott.
Sverige ligger på nummer 41 på Fifa, 2000, då Lagerbäck kom till makten med Tommy så låg Sverige 16e. Jag tycker iaf det är imponerade hur Sverige har dalat "trots alla härliga kval". Sverige har haft sämst rankning någonsin med Lagerbäck vid rodret, July 2009.
Och folk undrar varför dåliga chefer får sitta kvar o plocka bonusar...
shadowfire
2009-09-10, 16:14
En VD bör inte sitta på samma stol i mer än ett par år, kanske 4-5 år som längst. Sedan brukar det lösa sig genom att styrelsen och VDn kommer överens om att det är dags att tillsätta en ny VD. Detta för att få in nytänk + att det är bra för gruppdynamik och företagsstruktur. Det är rentav sällsynt att en VD sitter så länge som 8 år på samma post. Jämför det med hur länge Lagerbäck varit förbundskapten nu... *rolleyes*
Jag säger: in med Hasse Backe istället. Han verkar ha stake i sig och jag vill faktiskt hellre se Backe än Svennis om jag ska vara ärlig.
shadowfire
2009-09-10, 16:21
Håller verkligen inte med dig :)
Oavsett om vi möter ett land med eller utan proffs, så tycker jag Sverige faller på dålig ledning. Ledarskap handlar just om att få ett lag samspelt, att hantera mental förberedelse och att peppa. Kolla bara Maltakillarna som sprang som amfetamininjecerade duracellkaniner. Där snackar vi mental inställning. Eller Danmark-Sverigematchen på Parken, där svenskarna tappar 0-3 till 3-3. Eller matchen mot Tyskland där backlinjen darrade så mkt av nervositet att Tyskarna dunkade hål i nätet efter bara ett par minuter.
Ett riktigt bra ledarskap kan lyfta ett helt lag och är ofta det som gör att skrällar uppstår. Sverige måste sluta med ord som "lagom" och "nöjd med resultatet" och "vi vann i varje fall".
För övrigt är det samma syndrom i många andra sporter, inte bara fotboll. För några år sedan gjordes en undersökning/intervju mellan svenska och australiensiska simlandslaget före någon tävling. På frågan "vilken plats siktar du på?" så svarade Sveriges tävlande "om jag har tur, bland de 10 bästa". Australienarna svarade samtliga "Jag siktar på guld". Vilket lag tror ni vann?
Jag gillar inte Lagerbäck han ger mig inget bra intryck. In med en ny person bakom spakarna med en genomtänkt spelide. Som kör den speliden och släpper in spelare i landslaget innan dom fyller 24. Som det har varit dom senaste kvalen så tråkar vi ut dom andra lagen och tar oss precis till EM/VM sen åker vi ut i gruppen. Sverige har bra spelare på många positioner och borde egentligen vara rankade högre. Jag tycker inte det är övertro på det svenska landslaget. Att vi är rankade 41a beror ju mycket på att vi inte spelar vänskapslandskamper för att vinna utan för att testa spelare och spelsystem som sedan aldrig används. Hur många spelare är det från dom olika USA-resorna som har fått spela i Landskamperna sedan?
Lennartson har gjort ett bra jobb med U-21 laget. Jag skulle gärna se att han fick ta över efter VM.
Berg Zlantan
Hysen Källström vemfansomhelst chippen
safari majjan mellberg stoor
... Mikael Nilsson är ett skämt är vad jag vill säga.
Nu ska man väl inte ta ifrån danskarna deras prestation genom att skylla på Lagerbäck, danskarna gjorde en strategiskt riktig match och många verkar tro att "bara vi byter ut Lagerbäck vinner vi VM-silver igen" som om alla andra länder bara skulle lägga sig.
Men så fungerar det ju inte.
Var det inte Colting som retade gallfeber på svenska fotbollspelare genom att påstå att de är lata och har dålig kondition? Det får vara hur det vill med det, ryssarna sprang ihjäl det svenska spelet och det höll malteserna också på att göra. Det kanske säger något, inte om Lagerbäck utan de svenska spelarna och deras "löpförmåga"?
Sen ändrar man nog inte den svenska "jante-lagom-mentaliteten" hur som helst heller, oavsett ledning i landslaget annars skulle väl den omhuldade Tommy kunnat göra det redan på sin tid?
ThisIsTheOne
2009-09-10, 17:01
Sverige har vunnit mot många länder som är rankade bättre än Sverige och förlorat mot många som är sämre rankade.
Då önskar jag mig ett gäng exempel på det, tack. Och glöm USA-turnéer med Kalle Anka-trupper, jag är intresserad av exempel från riktiga matcher.
shadowfire
2009-09-10, 17:01
Nu ska man väl inte ta ifrån danskarna deras prestation genom att skylla på Lagerbäck, danskarna gjorde en strategiskt riktig match och många verkar tro att "bara vi byter ut Lagerbäck vinner vi VM-silver igen" som om alla andra länder bara skulle lägga sig.
Var det inte Colting som retade gallfeber på svenska fotbollspelare genom att påstå att de är lata och har dålig kondition? Det får vara hur det vill med det, ryssarna sprang ihjäl det svenska spelet och det höll malteserna också på att göra. Det kanske säger något, inte om Lagerbäck utan de svenska spelarna och deras "löpförmåga"?
Sen ändrar man nog inte den svenska "jante-lagom-mentaliteten" hur som helst heller, oavsett ledning i landslaget annars skulle väl den omhuldade Tommy kunnat göra det redan på sin tid?
Säger inte att det enbart beror på Lagerbäck, men i mina ögon sett så brister ledarskapet då det som bäst behövs. Titta bara på en hockeymatch i NHL, där duktiga coacher tar timeout då de känner att nu jävlar håller det på att rinna oss ur händerna... och så får de laget att kamma luggen och ta sig i kragen, för att avgöra då det är som viktigast. Den typen av ledarskap ser jag inte i landslaget.
Jag tror absolut inte det är fel på svenskarnas löpförmåga. Varför skulle svenskar vara sämre på att springa än danskar, holländare eller lichensteinare? Jag skulle nog mer säga att det är viljan att springa som saknas isf. Ännu en gång faller det en skugga på ledarskapet. Få upp glöden och självförtroendet i landslaget så kan det hända saker. Guld eller silver tror jag inte på, men en betydligt bättre ranking än 46 iaf.
Jag förstår inte riktigt argumenten att Sverige har så dåliga spelare när flertalet av våra lirare har eller har varit spelare i Europeiska toppligor. T.ex.
Anders Svensson - Southampton
Mellberg - Aston Villa, Juventus mfl
Majstorović - Basel, Athén mfl
Zlatan - Inter, Barca
Mikael Nilsson - Southampton mfl
Chippen - Roma, Bolton, Deportivo
Safari - Basel
Hysén - Sunderland
Isaksson - Juventis, Man.city, PSV
... bara för att nämna några. Min poäng är att Sverige har inte såååå tokigt spelarmtrl egentligen, så länge vi bara kan fortsätta att föda med yngre kompetenser (Holmén och Berg t.ex). Det krävs dock ett vasst ledarskap för att sy ihop säcken.
Känns som lagerhäck försöker för mycket att inte förlora.
In med någon som försöker vinna!
Ser hellre någon som försöker vinna och förlorar, än någon som i 90 minuter försöker att inte förlora och spelar 0-0.
Det handlar ju inte om vad spelarna kan/inte kan. Det är upp till klubbarna/spelarna att vara i form. Förbundskaptenens uppgift är att få ut så mycket han kan av det matrialet som finns. Får Lagerbäck ut full potential av det svenska landslaget?
Finska Lejonet
2009-09-10, 17:41
Jag klagar inte på lagerbäcks första 2-3 år vid rodret men efter 05 har det bara gott utför och vi har klarat oss mest tackvare individuella prestationer och inte lagspelet(Ljungbergs nick mot Paraguay och en del Zlatanmål).
Folk klagar på Zlatan överallt för att han gör för lite mål men om sanningen ska fram är han den som gör överlägset mest(0,37/match).
Tycker ovanstående säger en del om senaste årens ineffektivitet.
Landslaget har bara blivit sämre och sämre de senaste åren, trotts att fotbollen är en fortsatt växande sport i Sverige.
Att jämföra laget vi hade på 90-talet med dagens landslag är som att jämnföra Brasilien och Norge vilket känns konstigt då det är samma land. Sen har väll det även med spelarna att göra fast ändå, tron på att vinna och friska spelideer som frisparken med Brolin(när använde sig Lagerbäck av en frisparksvariant senast).
Dessutom hade 90-tal landslaget ingen spelare av Zlatans kaliber.
Det handlar ju inte om vad spelarna kan/inte kan. Det är upp till klubbarna/spelarna att vara i form. Förbundskaptenens uppgift är att få ut så mycket han kan av det matrialet som finns. Får Lagerbäck ut full potential av det svenska landslaget?
Där är den berömda springande punkten, imho. Och det kommer vi nog aldrig få veta.
Det är ganska intressant att läsa tongångarna efter matchen mot Ungern, då lär det så bra och allt var så fint. Men då fick vi ledningen av ett självmål och vann på ett turmål.
Nu vann vi på ett turmål igen, men då ska hela laget sågas och Lagerbäck lynchas? Hm *screwy*
Kan vi vänta med lynchmobbarna tills vi vet om vi kommer till VM, och tills vi sett vad vi kan göra mot danskarna i nästa möte? Någon mer än jag som tror spelarna är sugna på revansch? Klarar inte Lagerbäck av att förvalta den situationen, då är jag också beredd att vara neggo, men tills dess avvaktar jag med attityderna.
Finska Lejonet
2009-09-10, 17:45
Menar förstås att det är samma svenska landslag och inte att Brasilien och Norge är samma land. =P
Sverige ligger på nummer 41 på Fifa, 2000, då Lagerbäck kom till makten med Tommy så låg Sverige 16e. Jag tycker iaf det är imponerade hur Sverige har dalat "trots alla härliga kval". Sverige har haft sämst rankning någonsin med Lagerbäck vid rodret, July 2009.
Och folk undrar varför dåliga chefer får sitta kvar o plocka bonusar...
Nu skall jag inte vara den som är den med 1994 var ett undantag. Lätt motstånd samt tur med form på vissa spelare.
2-2 mot kamerun
3-1 mot Ryssland
1-1 mot Brazilien
3-1 mot Saudi Arabien
2-2 mot Rumänien (vann på straffar)
0-1 mot Brazilien
4-0 mot bulgarien-
Visst var det ett trevligt mästerskap men det är inga jätteskalper vi tog direkt.
Sedan har Sverige en riktigt stor stjärna. Många andra lag har nästan hela laget fyllt med dem.
Har någon ett bra förslag till en ersättare för Lagerbäck? Han kommer ju nästan garanterat vara borta inom ett år, så det är ju en ganska relevant frågeställning.
High1ander
2009-09-10, 19:50
Där är den berömda springande punkten, imho. Och det kommer vi nog aldrig få veta.
Det är ganska intressant att läsa tongångarna efter matchen mot Ungern, då lär det så bra och allt var så fint. Men då fick vi ledningen av ett självmål och vann på ett turmål.
Nu vann vi på ett turmål igen, men då ska hela laget sågas och Lagerbäck lynchas? Hm *screwy*
Kan vi vänta med lynchmobbarna tills vi vet om vi kommer till VM, och tills vi sett vad vi kan göra mot danskarna i nästa möte? Någon mer än jag som tror spelarna är sugna på revansch? Klarar inte Lagerbäck av att förvalta den situationen, då är jag också beredd att vara neggo, men tills dess avvaktar jag med attityderna. Seriöst, den har "lynchmobben" har hållt på i flera år nu. Jag har personligen har ogillat Tommy o Co ända sedan de kom till makten, på direkten så blev det verkligen, "vi ska vinna VM/EM genom att spela oavgjort". Sverige behöver inte spela som brassar, Sverige har gjort bra ifrån sig tidigare utan att spela som brassar.
Som sagt, 8 år på jobbet, gått från 16:e plats till 41:a. Det handlar inte om något hastigt á la England där man hyllar o sågar till o från på några sekunder.
Om man inte kan aktivera spelare som Zlatan, och hålla honom på en så jävla dålig målsnitt.
Då önskar jag mig ett gäng exempel på det, tack. Och glöm USA-turnéer med Kalle Anka-trupper, jag är intresserad av exempel från riktiga matcher.
Tänker knappast sitta o leta matcher på något som är uppenbart, man vinner ibland mot bättre rankade och förlorar ibland mot sämre rankade, gäller alla lag.
Nu skall jag inte vara den som är den med 1994 var ett undantag. Lätt motstånd samt tur med form på vissa spelare.
2-2 mot kamerun
3-1 mot Ryssland
1-1 mot Brazilien
3-1 mot Saudi Arabien
2-2 mot Rumänien (vann på straffar)
0-1 mot Brazilien
4-0 mot bulgarien-
Visst var det ett trevligt mästerskap men det är inga jätteskalper vi tog direkt.
Sedan har Sverige en riktigt stor stjärna. Många andra lag har nästan hela laget fyllt med dem.
WTF, 1-1 Brasilien av 9e rankade Sverige mot topprankade Brasilien, kan ju inte stämma?! Sen hade jag inte nämt heller att Sverige var rankat 2a i världen november 1994, jag är inte den som påstår att Sverige suger om de inte spelar lika bra eller bättre än VM 1994, och jag vet att mycket tur var med Sverige då. Men det folk inte verkar fatta att man måste skapa möjligheter för turen att få verka, den turen vi har nu är Malteser som gör självmål...
det finns inte någon som i detta land skulle kunna göra ett bättre jobb än lagerbäck. däremot om man börjar ta in tränare från andra länder (vilket bara DET är något ni kan diskutera, för det lär inte hända på många år o dar), ja då snackar vi annat.
mvh
High1ander
2009-09-10, 20:03
det finns inte någon som i detta land skulle kunna göra ett bättre jobb än lagerbäck. däremot om man börjar ta in tränare från andra länder (vilket bara DET är något ni kan diskutera, för det lär inte hända på många år o dar), ja då snackar vi annat.
mvh
Det finns ju en hel del som faktiskt sparkat boll, och spelat turneringar som spelare och därmed kanske har ett hum i vad som försegår i spelarnas hjärnor och kan hjälpa dem bättre.
Strömberg om han ville skulle jag tycka passar, har alltid tyckt han har väldigt bra analyser av matcher osv. plus han har ju spelat lite på kontinenten...
Jag tror inte att man dock per automatik blir en bra tränare bara för man var en bra spelare, eller att man måste spelat hög nivå för att lyckas (Ferguson någon?).
Jag skulle inte ha något problem med någon utländsk tränare heller.
mvh
Har du någon specifik i åtanke, eller är det en ren sannolikhetsberäkning?
Har du någon specifik i åtanke, eller är det en ren sannolikhetsberäkning?
Någon specifik utländsk tränare som jag skulle vilja se? eller hur menar du.. hade liksom gärna velat se hiddink men det lär ju inte ske. i sverige ser ja inte någon som JAG tror kan göra jobbet bättre än lagerbäck. han är duktig, han känner landslaget väl. vi ska inte heller ha för mkt krav på de, ärligt talat så.. är vi inte så bra som landet målar upp landslaget till att vara. lagerbäck är det bästa alternativet i dagsläget, och några år frammåt. sen kan kanske lennartsson kliva upp..
mvh
Jag tycker inte att det är något större fel på Lagerbäck men samtidigt tycker jag inte att det vore fel att byta ut honom och få in lite nytt tänk. Om Sverige nu lyckas kvala in så är det dock inte rätt läge men om vi misslyckas så kan det ju vara ett bra tillfälle.
eller hur, in med någon som är bättre...ehh....öhh...ehm...men vem då? *screwy* lagerbäck har bäst facit genom tiderna av alla svenska förbundskaptener. Fotboll går ut på att vinna, inte på att det ska se så lattjo ut som möjligt.
+1
Rockhard
2009-09-10, 20:46
Lagerbäck har levererat konstant i 10 års tid. Jag fattar inte hur någon kan klaga på honom.
shadowfire
2009-09-10, 20:52
Säger bara en sak. Fabio Capello. :D
Någon har fått tigern i engelsmännen att vakna till liv.
enzodiac
2009-09-10, 20:58
Jag laddade upp för målfest och tänkte för en gångs skull titta på fotboll för att se vad hypen is all about. Vad får jag se ? Jag finner knappt några ord. Inte hjälpte det min syn på fotboll iaf !
Säger bara en sak. Fabio Capello. :D
Någon har fått tigern i engelsmännen att vakna till liv.
Hehe. Jo han är grym, men det vore ju jävligt kasst å andra sidan att inte lyckas få liv i ett lag med de spelarna.
Någon specifik utländsk tränare som jag skulle vilja se? eller hur menar du.. hade liksom gärna velat se hiddink men det lär ju inte ske. i sverige ser ja inte någon som JAG tror kan göra jobbet bättre än lagerbäck. han är duktig, han känner landslaget väl. vi ska inte heller ha för mkt krav på de, ärligt talat så.. är vi inte så bra som landet målar upp landslaget till att vara. lagerbäck är det bästa alternativet i dagsläget, och några år frammåt. sen kan kanske lennartsson kliva upp..
mvh
Tänkte om det var någon specifik utländsktränare. Jag gillar också Hiddink, men det är ju som sagt helt orealistiskt.
Lagerbäck har levererat konstant i 10 års tid. Jag fattar inte hur någon kan klaga på honom.
Det är ganska lätt egentligen. Mitt största problem med Lagerbäck är att han inte har utvecklats under 10 år. Han är taktiskt dåligt, inte bara tråkig utan även dålig. Han saknar helt och hållet en spelidé, det syntes tydligt mot Finlands som hade en betydligt bättre spelidé, men för dåliga spelare. Han är oförmögen att förändra en matchbild, har han inte sagt själv att han inte tror att byten kan förändra en matchbild?
Visst ska han ha cred för att han tagit oss till alla mästerskap de senaste åren, det är en väldigt fin prestation. Tittar man till resultaten i mästerskapen är de inte heller fy skam, även om det inte är något direkt extraordinärt heller. Men även här så sker det ingen utveckling.
Jag tror egentligen att Lagerbäck är fel tränartyp för ett svenskt landslag, han skulle rent teoretiskt passa bättre i ett bra lag, med bra spelare som ska prestera konstant på en jämn nivå. Ett lag som inte behöver prestera max varje match men tillräckligt bra. Sverige behöver, om man vill nå längre i större turneringar, en tränare som kan få laget att överprestera, som t ex Hiddink eller kanske Allardyce. Den "svenska" "vi-är-ett-lag-som-jobbar-ihop-och-för-varandra-mentaliteten" tror jag kan passa ihop med en tränare som kan peppa och få spelarna att överprestera. Den mentaliten finns i organisation och är inget som kommer att förloras ifall Lagerbäck slutar.
High1ander
2009-09-10, 21:20
Konstant nedgång i rankingen ja.
Jag tycker inte att det är något större fel på Lagerbäck men samtidigt tycker jag inte att det vore fel att byta ut honom och få in lite nytt tänk. Om Sverige nu lyckas kvala in så är det dock inte rätt läge men om vi misslyckas så kan det ju vara ett bra tillfälle.
Det kan jag hålla med om. Det kan väl vara lagom, antingen nu direkt om vi inte går vidare eller direkt efter avslutad turnering oavsett hur det går.
Det är ironiskt att Sverige klarar sig bättre mot bättre landslag och sämre mot sämre landslag. WTF håller de på med, underskattar och sen åker de nästan på däng?:D
Det är ironiskt att Sverige klarar sig bättre mot bättre landslag och sämre mot sämre landslag. WTF håller de på med, underskattar och sen åker de nästan på däng?:D
Det där är väl inte riktigt sant? Det kan förklaras med att det är lättare att försvara än att anfalla, Sverige vinner sällan mot bättre lag.
High1ander
2009-09-11, 06:23
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/landslagsfotboll/vmkval2010/article5774239.ab blev en bra start på dagen iaf...
Det där är väl inte riktigt sant? Det kan förklaras med att det är lättare att försvara än att anfalla, Sverige vinner sällan mot bättre lag.
Jo iofs iofs. Men titta på VM-gruppspelet tror jag det var, 0-0 mot Trinidad-Tobago, 1-0 mot Paraguay och 2-2(visst var det 2-2?) mot England. Vi spelade bättre mot de bättre lagen.
Kan vi vänta med lynchmobbarna tills vi vet om vi kommer till VM, och tills vi sett vad vi kan göra mot danskarna i nästa möte? Någon mer än jag som tror spelarna är sugna på revansch? Klarar inte Lagerbäck av att förvalta den situationen, då är jag också beredd att vara neggo, men tills dess avvaktar jag med attityderna.
+1, därefter kan man toksåga
Tycker Lagerbäck borde avgå efter vm hursomhelst spelar ingen roll om vi tar oss dit, Sverige har aldrig spelat så här tråkig och långsam fotboll som under Lagerbäck. In med Bairami i landslaget och börja spela Berg ist för Elmander alt flytta ut han på kanten och gör er av med Mikael Nilsson snälla *grr27*
Finska Lejonet
2009-09-11, 09:38
Jag vill absolut inte påstå att vi kan va lika bra som 94, men det är fortfarande samma land. Sen så va ju alla målen i världsklass som vi gjorde 94(flest mål och i särklass snyggast, och de flesta även "lagmål").
Det vi ser idag är ett svenskt lagspel som inte funkar, då målen istället kommer på individuella initiativ som Zlatans mål eller när Mellberg bestämmer sig för att ta tag i det hela på en hörna. Vi gör ju inga spelmål direkt längre och spelet ser tafatt ut sista delen av banan.
Jag skulle vilja jämföra svenska landslaget vid Hammarbys säsong i allsvenskan där man haft spelövertag men det är omöjligt att göra mål.
Skillnaden är att Tony Gustavsson inte sagt att "insatsen var bra och han är stolt över grabbarna", men ändå fick han sparken(sen tar ju Lagerhäck poäng ändå tackvare turmål och självmål).
Jag är väl en av de som har svårt för Lagerbäck och inte har något större förtroende men han har trots allt nått hyffsade resultat. Därmed inte sagt att en annan tränare kunnat prestera motsvarande. Vi behöver en nytändning med en ny förbundskapten.
Däremot måste vi ha i åtanke att vi i lilla Sverige inte förfogar över så bra spelare som länderna vi vill jämföra oss med. Vi är 9 miljoner och i stora delar av landet kan man bara spela fotboll utomhus en del av året. Allsvenskan är ett skämt och rankas på plats 30 eller någonting i Europa. Många av våra så kallade stjärnspelare är däremot proffs i Danmark eller andra "exotiska" länder med en högpresterande liga. ;)
Sedan finns det de som faktiskt är med i trupperna till bra klubblag men då är de antingen skadade eller får nöta bänk. Egentligen är det bara Zlatan, Mellberg, Maestro, Elm och Svensson som är helt ordinarie och faktiskt presterar. Då skall vi faktiskt vara ganska nöjda att vi tack vare ett starkt kollektiv klarar av att spela jämnt mot nästan alla lag i världen. Sedan att vi inte kan föra spelet beror på att vi är en lilleputtnation som liksom Malta måste spela defensift för att klara oss. När vi sedan ahr möjlighet att spela ut är det inte så enkelt att bara trycka på en knapp.
Om vi tar laget nu senast:
Isaksson, är väl rätt ok men långt ifrån en toppmålvakt i Europa
Mikael Nilsson, vår sämste landslagsspelare genom tiderna?
Mastro, en mycket bra spelare som skulle fått en ordinarie plats långt tidigare, han är trots allt 31.
Mellberg, han presterar fortfarande på en ok nivå.
Safari, lovande och gillar att utmana. Kan bli riktigt bra med tiden men blandar och ger.
Rasmus Elm, fortfarande ung och utvecklingsbar, har väl spelat till sig en ordinarie plats snart.
Anders Svensson, synd att vi inte har någon bättre i SVerige på hans position. Taco-Anders är ok men inte mer.
Kim Källström, slarvar något kopiöst och har väl egentligen aldrig presterat i landslaget?
Samuel Holmén, varför spela en Innermitt på kanten? ATt han spelar i vårt landslag är för mig ett mysterium.
Johan Elmander, verkar helt under isen, har en hög högstanivå men en bottenlåg lägsta och det är där han befinner sig nu.
Zlatan, en världsstjärna men ahn kommer sällan till sin rätt i denna samling av mediokra sopor. Vad får han att jobba med? Han kan dock avgöra på egen hand.
Hysén, när Sverige skall trycka på sätter man in Hysén, I rest my case.
Berg, en killer i straffområdet och jag är ganska säker på att han snart kommer ge oss mycket glädje i landslaget
Sebastian Larson, varför får han aldrig någon riktig chans, han har trots allt presterat både i klubblag och landslag.
Det stopra problemet är att vi i dagsläget inte har så många alternativ, U21-laget har många lovande spelare men de är med få undantag ännu inte redo att spela tävlingsmatcher i A-laget.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/landslagsfotboll/vmkval2010/article5774239.ab
Där kom rubriken vi har väntat på, såg den nu precis Lagerbäck avgår efter vm:cool:
delta_mats
2009-09-11, 10:18
Borde inte Sverige kunna föra matcher mot sämre lag. Spelarna spelar väl i klubbar där jag förmodar att dom emellanåt för matcher mot sämre lag?
Är väl inte så att dom direkt blir defensiva i sitt spel för att dom får på sig landslagströjan eller?
Scoffan länkade till den här artikeln, för dem som inte vill öppna Aftonhoran:
VALLETTA. Ett eventuellt VM i Sydafrika 2010 blir Lars Lagerbäcks sista mästerskap.
Missar Sverige VM kliver han av efter att kvalet är avslutat.
Förbundet har ännu inte börjat söka hans efterträdare.
Sportbladets uppgifter är baserade på samtal med ett flertal personer inom förbundet och runt landslaget.
Den samlade bedömningen talar ett tydligt språk. Ett eventuellt sjätte mästerskap blir förbundskaptenens sista.
Det är Lagerbäck själv som inte uppges vara intresserad av ytterligare en period. En orsak ska vara att Lagerbäck är nöjd med vad han och Roland Andersson åstadkommit men anser sig orättvist behandlade då de trots bra resultat ändå utsätts för allt hårdare kritik.
Roland intresserad...
Enligt vad Sportbladet erfar har förbundet ännu inte inlett sin jakt på efterträdaren men i samma stund som det skulle stå klart att Sverige missar VM kommer Lagerbäck offentliggöra att han slutar efter kvalet och ett nytt namn kan börja sökas.
Hur förbundet agerar om Sverige går till VM och när ersättaren i så fall aktivt ska börja sökas är inte bestämt.
Assisterande förbundskapten Roland Andersson har tidigare sagt sig vara intresserad av att ta över efter Lars Lagerbäck under förutsättning att Sverige når VM och är ett av alternativen.
... U21-basen också
Andra namn är Hans Backe, U21-kaptenen Jörgen Lennartsson, Stabaeks mästartränare Jan Jönsson och naturligtvis Sven-Göran ”Svennis” Eriksson.
Förbundsordföranden Lars-Åke Lagrell vill varken bekräfta eller dementera uppgifterna eftersom frågan ännu inte är i skarpt läge.
”Vi kör färdigt”
– Under pågående turnering för vi inga diskussioner om framtiden. Vi kör färdigt det här kvalet och sedan får vi se vad Lars och Roland har kommit fram till, säger Lagrell.
Vad säger du om Hasse Backes åsikt?
– Jag förstår att både tidningar och enskilda spekulerar men vi vill behålla lugn och ro i spelartruppen, därför tar vi allt det här när vi sätter oss ner längre fram, säger Lars-Åke Lagrell.
Kan inte svara i dag
Lars Lagerbäck har kommenterat sin framtid under olika pressträffar senaste veckorna:
– Om vi skulle missa VM kommer Lars-Åke säkert att vilja ha ett samtal med oss. När det gäller min framtid kan jag inte svara på det i dag.
Det krävs inte särskillt mycket logiskt tänkande för att inse att Sveriges fotbollsförbund inte har råd att betala Svennis.
Det krävs inte särskillt mycket logiskt tänkande för att inse att Sveriges fotbollsförbund inte har råd att betala Svennis.
Man kan hoppas på att någon f.d. stjärnmanager (som inte har bra status längre alltså) ställer upp för lite mindre peng än vanligt för att försöka komma in i gejmet lite igen. Kanske hade gått med Svennis men nu tror jag han vill försöka med Notts Co. Fick väl en rejäl lön där med...
Krävs inte så mycket logiskt tänkande att förstå att inte alla väljer sin arbetsplats enbart efter lön. Svennis har väl tidigare gått ut och sagt att han "börjar bli intresserad" av att coacha Sverige. Nu kommer det nog inte hända i detta skede i och med att han är upptagen med ny klubb och så, men i framtiden vet man ju aldrig.
Jag tror Svennis är medveten om var lönen då ungefär kommer att ligga, det är ju inte så att han har dåligt med pengar, så han kan säkert kompromissa lönen om han nu skulle få för sig att vilja coacha landslaget.
Jag måste säga att det är intressant att så många sågar Lagerbäck. Detta trots att han har ett grymt facit under de år han har varit ensam förbundskapten sedan 2004.
Killen har aldrig missat att ta Sverige till ett enda slutspel liksom. :smash:
Jag måste säga att det är intressant att så många sågar Lagerbäck. Detta trots att han har ett grymt facit under de år han har varit ensam förbundskapten sedan 2004.
Killen har aldrig missat att ta Sverige till ett enda slutspel liksom. :smash:
Hur många gånger ska det behövas skrivas?
Vi har aldrig lyckats i ett slutspel. Vi har rasat på världsrankingen. Lagerbäck är feg som få; om vi ligger under med 1-0 i en viktig match väntar han till 87e minuten och kastar in en anfallare ist för en mittfältare. Gärna sparar han sista bytet till övertid.
Men visst han har gjort det rätt bra, dock inte så bra att han förtjänar att vara en av de längst sittande förbundskaptenerna i världen.
Det hade vart grymt kul att se någon utländsk erkänd tränare från någon av de större ligorna ta över Sverige, kommer dessvärre aldrig hända. Tänk er Redknap som tränare fan vilket fart det hade blivit på trötta och sega Sverige :Virro
ThisIsTheOne
2009-09-11, 15:47
Vi har aldrig lyckats i ett slutspel.
Av ren nyfikenhet undrar jag exakt vad du väntar dig av Sverige i ett slutspel?
bigtraps
2009-09-11, 15:58
Efter bronset 94 så har vi matats via media att vi skulle vara mycket bättre än vad vi verkligen är. Då hade vi ett mycket bättre landslag än nu. Alla spelade på toppen av sin förmåga i USA. Dessutom stötte vi ju inte på några riktiga topplag förutom Brasilien.
Hur många gånger ska det behövas skrivas?
Vi har aldrig lyckats i ett slutspel. Vi har rasat på världsrankingen. Lagerbäck är feg som få; om vi ligger under med 1-0 i en viktig match väntar han till 87e minuten och kastar in en anfallare ist för en mittfältare. Gärna sparar han sista bytet till övertid.
Men visst han har gjort det rätt bra, dock inte så bra att han förtjänar att vara en av de längst sittande förbundskaptenerna i världen.
Jaså, vi har aldrig lyckats i ett slutspel? Minns du när Sverige vann sin VM-grupp och kom före Argentina, England och Nigeria?
Vad måste till för att du anse det vara ett lyckat slutspel för ett litet pluttland som Sverige?
Av ren nyfikenhet undrar jag exakt vad du väntar dig av Sverige i ett slutspel?
Att försöka vinna.
Det jag stör mig på med Lagerbäck är fegheten. Man kan inte coacha defensivt när man slår ur jordens underläge.
Vm 2006 åttondelsfinal mot Tyskland. Efter 12minuter ligger vi under med 2-0. Lagerbäck väntar till låååångt in på andra innan han försöker coacha offensivt. Jag skiter i om vi skulle dragit på oss både 3 och 4-0 i baken, bara vi försökt.
Vidare är han aldrig missnöjd med sin/sina spelaren insats oavsett hur kasst matchen går.
Han har gjort det bra, det tjafsar jag inte emot. Men jag tror att ett byte behövs.
bigtraps
2009-09-11, 16:18
Att Sverige skulle vinna VM är en utopi
Vad måste till för att du anse det vara ett lyckat slutspel för ett litet pluttland som Sverige?
Sluta spela för 0-0 alt kryss varenda j***a match där motståndet inte är sensationellt dåligt. Inte förvånande att det går till förlängning var och varannan match efter gruppspelet, när Sverige endast går in för att förstöra motståndarens spel och hoppas på ett tur mål.
shadowfire
2009-09-11, 16:34
Jag saknar Ljungberg.
Någon som faktiskt tog djupledslöpningar och som skapade ett uppspel UTAN att se alla dessa långbollar mot Zlatan eller Elmander. Sveriges taktik måste vara den enklaste av de alla att läsa: slå långbollar mot de två långskånkarna där framme. Går inte det, försök slå inlägg mot de två långskånkarna. Alternativ nr2 sker dock inte förrän Sverige har försökt slå långbollar i 78 minuter, oftast genom Kim Källström som då börjar bli trött i långbollbenet.
Var finns variationen?
Jag kan hålla med om att vi har en spelarsituation här. Safari och Nilsson har försökt bredda spelet lite, men det räcker inte. Holmén är väl den jag tycker har försökt köra på bäst. Elm tycker jag är överskattad - än så länge.
Jag saknar Ljungberg och ett spelsystem som bidrar till djupledslöpningar. Om inte annat orsakar det fasta situationer typ frisparkar strax utanför straffområdet och öppnar upp för Källström, Svensson o Ibra.
Chippen tog en sådan spelstil ett tag, även om han körde mer kantspel så vågade han utmana och "ställa till det" för motståndarna. Titta på senaste Englandsmatchen och Aaron Lennon. Vilken underbar fotboll! Blir han skadad så tar England fram ersättare som Theo Walcott(!), Shaun Wright-Phillips och James Milner liksom...
Så, träna in en sådan som Holmén mer i den rollen, öppna upp en spelstil som inte bara bygger på långbollar på Ibra och Elmander (eller Berg).
Sluta spela för 0-0 alt kryss varenda j***a match där motståndet inte är sensationellt dåligt. Inte förvånande att det går till förlängning var och varannan match efter gruppspelet, när Sverige endast går in för att förstöra motståndarens spel och hoppas på ett tur mål.
Det där är ju bara snack. Ibland vinner de, ibland inte. Vad kan man begära liksom? Det är inte Brasilien vi pratar om.
Eller Spanien för den delen. Där har vi ett lag som verkligen underpresterat i alla slutspel fram till fjolårets EM, då de äntligen lyckades leva upp till favoritskapet för en gångs skull.
shadowfire
2009-09-11, 16:37
Det där är ju bara snack. Ibland vinner de, ibland inte. Vad kan man begöra liksom? Det är inte Brasilien vi pratar om.
Eller Spanien för den delen. Där har vi ett lag som verkligen underpresterat i alla slutspel fram till fjolårets EM, då de äntligen lyckades leva upp till favoritskapet för en gångs skull.
Det sjuka är att halva svenska folket faktiskt sitter och är nervösa inför en match mot Malta. Mot Tyskland eller Italien kan jag förstå det, men när man sitter och biter naglarna av sig mot Lichtenstein så är något fel. Jag hade köpt det om vi hade haft typ 1 proffsspelare endast och resten varit div3-lirare.
High1ander
2009-09-11, 19:04
Att försöka vinna.
Det jag stör mig på med Lagerbäck är fegheten. Man kan inte coacha defensivt när man slår ur jordens underläge.
Vm 2006 åttondelsfinal mot Tyskland. Efter 12minuter ligger vi under med 2-0. Lagerbäck väntar till låååångt in på andra innan han försöker coacha offensivt. Jag skiter i om vi skulle dragit på oss både 3 och 4-0 i baken, bara vi försökt.
Vidare är han aldrig missnöjd med sin/sina spelaren insats oavsett hur kasst matchen går.
Han har gjort det bra, det tjafsar jag inte emot. Men jag tror att ett byte behövs. Det är just det jag minns mest som bevisar "fegheten och dålig coaching". Som min analogi om Lagerbäck vore hockeycoach, han skulle aldrig ta ut målvakten för att försöka få ett mål.
Liksom vad fan var grejen i VM i Tyskland? Trodde han att Sverige skulle gå vidare om de spela 0-2 och att de skulle inte gå vidare om de spela 0-4?
Grekerna med sitt EM-Guld var ju en lagvinst och inte tack vare storstjärnor, även Sverige skulle kunna satsa på samma sak så får man ju inte drömma om det...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.