Visa fullständig version : Jobba på lager
Carolinew
2009-09-08, 23:25
Jag misstänker att en del här jobbar/har jobbat på lager, så tänkte höra lite hur det jobbet egentligen är. Jag förstår att det säkert skiljer sig en hel del från ställe till ställe, men kanske man kan få någon slags överblick i alla fall. Är det tungt, mycket lyft osv? Stressigt? Hur är lön, OB osv?
Anledningen till att jag frågar är att mitt nuvarande extrajobb har riktigt sugig lön så jag försöker se mig om efter annat.
funderar på o leta lager jobb också så svar på dessa frågor hade varit guld.
Har en kompis som jobbar med det, allt sköts med truckar.
young_george
2009-09-08, 23:33
Min ringa erfarenhet av lagerarbete sträcker sig till 1 dag. Det var en av de tråkigaste dagarna i mitt liv och därför slutade jag direkt.
Står det mellan det och panta burkar så kanske jag överväger att gå tillbaka, men annars, nej.
Degpekka
2009-09-08, 23:42
Jag jobbade på ett ganska lugnt ställe, inte vidare stort heller. Tre truckar(modell liten traktor typ) som mest. Det var ganska lugnt, enformigt och inte så tungt då det mest rörde sig om att tömma/lasta bilar och sätta pallarna på olika platser.
Skiljer sig säkert väldigt mkt från ställe till ställe, sånna som kör runt med en liten anka-truck och plockar olika orders lyfter en hel del på en dag.
Carolinew
2009-09-09, 00:12
Har en kompis som jobbar med det, allt sköts med truckar.
Om man inte har truckkort då, får man utbildning i det eller får man göra andra sysslor?
Min ringa erfarenhet av lagerarbete sträcker sig till 1 dag. Det var en av de tråkigaste dagarna i mitt liv och därför slutade jag direkt.
Står det mellan det och panta burkar så kanske jag överväger att gå tillbaka, men annars, nej.
Jag jobbade på ett ganska lugnt ställe, inte vidare stort heller. Tre truckar(modell liten traktor typ) som mest. Det var ganska lugnt, enformigt och inte så tungt då det mest rörde sig om att tömma/lasta bilar och sätta pallarna på olika platser.
Skiljer sig säkert väldigt mkt från ställe till ställe, sånna som kör runt med en liten anka-truck och plockar olika orders lyfter en hel del på en dag.
Vad hade ni i lön då?
Jag har jobbat som vikarie till och från på ett lager ute i jordbro. I början tyckte jag det var ganska tungt på plocksidan men man får in det där och det går ganska smidigt sedan. Jag har alltid trivts skitbra och tror det mest beror på lönen. Grundlönen ligger på 21000 ungefär och sedan tillkommer diverse tillägg som skifttillägg 3999, bonustillägg (om man jobbar lite extra hårt) 2999 så man får en fin lön i slutändan.
Överlag så tror jag att man som tjej får jobb ganska lätt på lager för att det är ett mansdominerat yrke och det gillar inte facket.
...Kommer inte på något mer just nu men fråga om du undrar nått!
Jobbar på lager och kan instämma som någon redan nämnt, det skiljer sig så oerhört mycket på många punkter från lager till lager, men ja...visst blir det en del lyft.
Jag själv jobbar på ett elektronikföretag, blir att plocka ordrar samt att köra lite truck för att få upp pallar på hyllor och liknande, som tur är har jag guldkollegor så det underlättar en hel del, blir aldrig tråkigt då =)
Man kommer relativt snabbt in i det hela så det är inga problem, och sålänge du lyfter rätt så är det inte heller några problem, beror som sagt på vilka produkter du handskas med.
Sen är en viktig del, variation! Att sitta som en robot som jag gjorde på ett gammalt ställe och montera småsaker timme efter timme är inte något jag kände mig särskilt välmående av.
Iom att du är tjej tror jag också du får jobb hyfsat lätt då det som sagt är ett rätt mansdominerat yrke.
Kan enbart svara personligen om mitt nuvarande jobb, där bekostar jobbet truckutbildning. Du får helt enkelt höra med arbetsgivaren på det jobb du sökt.
Stort lycka till hursomhelst!
Är det svårt att få lager jobb som icke erfaren 19årig kille?
Att jobba i en underjordisk lagerbunker är det värsta man kan utsätta sig för. Är arbetet delvis utomhus kan det vara ett riktigt bra jobb. Brukar finnas jobb på båtar också, ansen vara ett bra jobb där.
+1
Det känns som tappar hjärnkapacitet by the minute. Det är så ofantligt ostimulerande.
Hade lager arbete i 1,5 år, visst lönen är bra men man inser att det inte är allt.
Det är ofantligt tråkigt och icke stimulerande du kan vara lika slut i huvudet av att inte tänka som att tänka hela dagen.
Sen hämtar man ju inte trucken för alla smålyft och det blir en del, så man är trött när dagen är slut, dock så är det mycket raster med massa kaffe.
Lagerveteraner är på ett visst sätt och det trivdes inte jag med.
Hade lager arbete i 1,5 år, visst lönen är bra men man inser att det inte är allt.
Det är ofantligt tråkigt och icke stimulerande du kan vara lika slut i huvudet av att inte tänka som att tänka hela dagen.
Sen hämtar man ju inte trucken för alla smålyft och det blir en del, så man är trött när dagen är slut, dock så är det mycket raster med massa kaffe.
Lagerveteraner är på ett visst sätt och det trivdes inte jag med.
+1.
ICA-lagret i Kungälv, låglyftare. Maxlyft är 20 eller 25 kg, Pussy kattsand. Viss risk för för förslitningsskador om du försöker hålla uppe ackordet. Stressigt, men man kommer in i det snabbt. Huvudproblemet är att man återgår till en tvåårings nivå mentalt efter ett tag. Lönen är hyfsad med tanke på att det är helt okvalificerat.
Shakemynuts
2009-09-09, 08:19
Är det någon här som haft ett lagerarbete också? :D
Jag har jobbat på ett lager och det är som många säger från arbetsplats till arbetsplats. Jag var nog på en av de bästa möjliga. Ganska ok lön för mig som precis fyllt 18år och inte hade någon utbildning, runt 13 000kr innan skatt.
Men som sagt, folket jag jobbade med och min chef. Det är nog tveksamt om det faktiskt finns något bättre företag med lagerjobb.
beach2010
2009-09-09, 08:31
Jag jobbar på ett lager sen över 14 månader tillbaka som handskas med tidningar.
Det blir en hel del åka truck/ledstapel pga att pallar med tidningar ska ner från pallställningarna, sedan märkas, sedan tillbaka i en annan pallställning. Själv föredrar jag att åka så mycket ledstapel som möjligt, varför vet jag inte. Truckkort stog företaget för. ( I mitt fall så väntade företaget tills man skrapade ihop några som inte hade truckkort för att sedan skicka iväg oss på en tvådagarsutbildning)
Det är en del på jobbet som har fått problem med ryggen, sånt som händer. Man får verkligen tänka på hur man lyfter, annars är man stekt. Har personligen haft lite problem med ryggen, sen ändrade jag sättet jag lyfter på så blev allt bra.
Krävs ingen utbildning för det lagerjobb jag har, och med tanke på just det så är jag nöjd med lönen just nu. Tror att jag har 20300 innan skatt vilket är bättre än på andra arbetsplatser, men även sämre.
Lycka till
ARMSTARK
2009-09-09, 09:10
Du är bara 21 år så det finns ännu en möjlighet att skaffa sig ett riktigt jobb, kasta inte bort ditt liv på skitjobb. Sök in på en yrkesinriktad linje och utbilda dig.
Kroppsarbete i all ära men en vacker dag blir du skadad eller börjar få förslitnings skador, då märker du att du inte kan få nåt annat jobb. Du kan ju ingenting.
Att sitta på truck hela dagarna, om det är en hård, dålig en kan den vibrera sönder ryggen mer än tunga lyft i alla fall.
Jobbade en del på lager för i tiden. Det kan bli monotont beroende på arbetsuppgifter. Tungt har det väl aldrig varit så, men psykiskt jobbigt. Kan funka riktigt bra om man har trevliga och sociala arbetskamrater och bra arbetsförhållanden med tillräckligt många och långa pauser osv. Beror också hur man är som person, om man gillar bara att köra på, är inte så social, vill tjäna pengar så går det nog bra att jobba på lager. Jag skulle helst inte jobba på lager igen. En arbetsledarroll hade jag en gång i tiden och det var okej, det var fria puckar och obegränsade möjligheter till kolosurfning :D
Scratch89
2009-09-09, 16:59
Extrajobbar på lager just nu. Vart är det du har sökt? Själv är jag ute på ett lager i Partille. Vi som jobbar där som konsulter får 117 kr i timman + semesterersättning, vilket är rätt bra med tanke på att vi är timarbetare och studenter.
Själva jobbet är rätt så tråkigt, men det beror också på var man hamnar. Är man på lossningen står tiden still, men om man är vid plocket (där jag har varit de senaste dagarna) är det faktiskt rätt så ok.
Det värsta med lagerjobb är att fötterna blir helt förstörda av stålhättaskor.
jenan546
2009-09-09, 17:45
Jag har jobbat en del på lager. Det beror nog helt på vilket upplägg för logistik lagret och dess kunder har om det är tungt. Tömma 45-fots containrar som är knökfulla med kartonger som varierar i vikt från 0.5kg till 45kg för hand är jobbigt.
Lönen var kass i relation till hur slitigt det var, runt hundringen, men det var några år sedan..
Jobbat på två lager i Norge, och kan av den erfarenheten säga att det var mycket väl betalt men stundtals slitigt som fan.
Nu var det ganska säsongsbaserade lager (ICA och Nille - som är en typ av Rusta eller liknande svensk motsvarighet) och vi hade det relativt lugnt på det senare större delen av året.
På ICA (Menigo) var det dock 100% tempo hela tiden, undantag för två 15 minuters raster plus en halvtimmas lunch, och man kunde nästan alltid räkna med övertid.
Kändes i kroppen men när lönen kom så glömde man bort hur slitigt det var.
von huff
2009-09-09, 18:18
Jobbar själv på ett "lager" och tycker att det är ganska tungt+jävligt att köra truck på trånga platser och få vara rädd att söndra något och så blir det en massa gående och tunga lyft.Lönen är ingenting att tala om även om jag har klart sämst lön men de som är fastanställda har sagt att de inte har nån bra lön.i norge kanske det är bra betalt men i de flesta andra fall så vågar jag påstå att det inte är något drömjobb
Carolinew
2009-09-09, 18:49
Du är bara 21 år så det finns ännu en möjlighet att skaffa sig ett riktigt jobb, kasta inte bort ditt liv på skitjobb. Sök in på en yrkesinriktad linje och utbilda dig.
Kroppsarbete i all ära men en vacker dag blir du skadad eller börjar få förslitnings skador, då märker du att du inte kan få nåt annat jobb. Du kan ju ingenting.
Well, notera att jag skrev "extrajobb". Jag pluggar just nu men jobbar extra vid sidan om för att slippa ta studielån samt skaffa mig lite arbetslivserfarenhet. Där jag jobbar just nu är det också noll stimulering (hur kul är det att sitta i nio timmar framför en datorskärm och leta telefonnummer nonstop?) Fick höra av en kollega att lönen är den näst sämsta i Sverige - alla kategorier. Det ifrågasätter jag inte...
Men jag vill ju inte heller slita ut min kropp på ett lager för lite bättre lön, det är det inte värt, så det är därför jag frågar runt lite :)
Extrajobbar på lager just nu. Vart är det du har sökt? Själv är jag ute på ett lager i Partille. Vi som jobbar där som konsulter får 117 kr i timman + semesterersättning, vilket är rätt bra med tanke på att vi är timarbetare och studenter.
Själva jobbet är rätt så tråkigt, men det beror också på var man hamnar. Är man på lossningen står tiden still, men om man är vid plocket (där jag har varit de senaste dagarna) är det faktiskt rätt så ok.
Det värsta med lagerjobb är att fötterna blir helt förstörda av stålhättaskor.
Vad för typ av lager är det? Jag har inte sökt något än men har sett ett antal annonser på platsbanken sista dagarna.
CrazyJoeDavola
2009-09-09, 19:14
Lönen följer nog oftast kollektivavtal, brukar ju inte vara någon vidare lön (men för ett extrajobb är det ju helt ok), gissar att det brukar ligga mellan 100-115kr. Det borde inte vara något problem att hitta ett extrajobb på något lager, tycker det är väldigt vanligt att studenter sökes till extrajobb. Dock så är ofta truckkort väldigt viktigt att ha, visst kan du få det genom företaget men i dagens läge så finns det nog redan väldigt många sökande med just truckkort. Viktigaste trucktyperna är ledstaplare, skjutstativ och motvikt. Så har du möjlighet att ta truckkort bör du göra det "alltid bra att ha". Kanske du kan få det betalt av arbetsförmedlingen? Kostar inte så mycket. Har fått truckkort betalt av två olika arbetsgivare.
Själva arbetet är ofta monotont och ganska ointressant, men det kan ju passa för vissa typer av folk. Har en känsla av att det ofta är lite speciellt (men trevligt) folk på lager. Jobbar man väldigt länge som t.ex truckförare är förslitningsskador i axlar, armar osv väldigt vanligt.
Någon direkt utbildning eller erfarenhet behöver man inte ha, utan unga friska individer efterfrågas. Fast i dagens läge så finns det så många arbetslösa så då blir det givetvis ett stort + med erfarenhet från liknande jobb.
Började på ett företag idag, jobbade på lagret under dagen. Just idag var det slitigt som fan. Men det varierar ju.
Scratch89
2009-09-09, 22:22
Vad för typ av lager är det? Jag har inte sökt något än men har sett ett antal annonser på platsbanken sista dagarna.
Lindex centrallager. Det är alltså kartonger som ska läggas på band, eller sprättas upp och paketeras vidare. Sen finns det andra stationer där man i princip bara går och trycker på knappar för att få saker att åka vidare. Jag har hamnat på plocket nu, och det är rätt så soft. Man går med en vagn hela dagarna och plockar kläder för att lägga i lådor och skicka iväg. Det bästa stället på hela lagret.
Det här är för Academic Work. Jag kan kanske fixa in dig om du är arbetsvillig. Det är rätt så säsongsbetonat (mycket runt vår och höst), men om du har möjlighet att jobba mycket så ska det förhoppningsvis inte vara några problem. De skriker efter folk.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.